• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

PrätkäMimmit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pinni
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
merlin sanoi:
Keltanen liivi se oli tällä toisellakin päällä. Kehtas siinä vielä morjenstaaki. Ei muuten saanu vastamorotusta :)
Ylläri! :grin:
Mä luovuin huomioliivin käytöstä, kun eipä sillä näytä olevan merkitystä onko se päällä vai ei, päälle tulee ne joille mp:t on ilmaa, muut huomaa muutenkin. En onneksi ollut tuo liivijengiläinen, ois vähän nolottanu...

Tyttären tekemän äitienpäiväkortti on kyllä ihan pakko jakaa, jotenkin lapset poimii aina sen olennaisen.
Etusivulla iskä opettaa äitiä ajamaan...
5d5e98d1-07f8-4106-9e93-a29db7fccfb6.jpg
ja takakannessa ne ajelee sitten yhdessä. :grin:
efae5c1f-7995-4c7d-80dc-7169f03108c2.jpg

Mä käytän heijastinliiviä yleensä hämärään aikaan. Aamuvuoroon kun täytyy lähteä jo puoli kuuden maissa, niin keväisin ja syksyisin on suht hämärää siihen aikaan ja sitten kun iltavuorosta tulee kotiinpäin puoli yhdentoista jälkeen. Jos se vaikka vähän parantais huomaamista ja löytää mut sieltä ojanpohjalta sit paremmin jos sinne sattuu jäämään ;) mitä en kyl toivo. Jotkut kuskit ei kyl huomaa vaikka parkkialueelta tulisivat ja katsovat suoraan päinkin. Siihen eteen täytyy silti ryykästä. Enkä aja edes reunassa, et saattais mopoksi luulla :)

^Mä en aja yleensä hämärässä ja sillonhan onneksi pyörän valot erottuu paremmin kun päivällä. Ja mulla on valkonen kypärä ja hanskoihin maalasin valkoiset sormenpäät ihan ite nahkamaalilla. :p Oon mä miettinyt, että takkiin vois maalailla parit valkoiset tai neonkeltaiset huomioraidat tai kuviot, liivi ei vaan tunnu "omalta" vaikka järkevää sen pitäminen oiskin. :)

Eilen ajelin taas noissa Palokan liikenneympyröissä. Viikonloppuna yks nuori kotilo-mies ei kattonut muhun päinkään, ja kiilasi eteen. Eilen taas yks mies katto suoraan muhun päin ja kiilasi silti eteen. Mulla on tarkotuksella hyvin hiljainen vauhti ympyrässä, kun näitä maanteiden ritareita on tullut juuri noissa ympyröissä vastaan niin paljon. :doh:

Tuntuu aika uskomattomalta noi Zirdan kokemukset autokoulun "pituusrasismista". :kääk: Mä olen paikoitellen niin paha suustani, että onneks ajoin kortin "kotikoulussa". :paikallatuulee: Tosin mulla on pituutta 170 joten noihin kommentteihin ei ole juuri tullut törmättyä, mutta sama pituushan Zirdallakin tais olla.

Noi liikenneympyrät on kans sellasii, et jokaisella tuntuu olevan oma käsityksensä siitä, miten niissä kuuluu ajaa. Pienellä varauksella kannattaa suhtautua enkä mä ainakaan luota edes siihen vilkkuun mitä autot näyttää. Osa vilkuttaa ympyrään tullessa, osa siellä pyöriessä, jotkut tullessa ja poistuessa ja jotkut ei ollenkaan. Harva vilkuttaa niin kuin kuuluu. Mä pidän aina mielessäni pyöräkoulun opettajan muistisäännön, kun lähen liikkeelle: "kukaan ei näe sinua". Hyvä turvaväli edellä ajavaan ja toi lause mielessä, ei näiden kuuden vuoden aikana oo tullu montaakaan läheltä piti-tilannetta.

Tosta pituusrasismista vielä: ite oon 164cm lyhyt ja moista en oo kokenu. Ainoo, et ite laitto esteitä aikoinaan mm pyöräkortin ajolle, kun epäili ettei yletä edes jalat maahan ym ym. Isäntä kovin pyyteli mua mukaansa pyöräliikkeisiin ja kehotteli istumaan päällä. Ihan ko olisin kehotusta tarvinnu :grin: Siittä sitten reipastuin ja soitin kouluun. Autokaupoissa olen törmännyt tuohon sukupuolirasismiin. Mulle kun oltiin autoa ostamassa aikoinaan, niin isännälle siinä kaikesta kulutuksesta tekniikkaan selitettiin.

Kyllä tuota "rasismia on välillä havaittavissa, vaikka ei uskoisi. Noin kymmenen vuotta sitten autokouluun mennessä ei mitään ihmeitä, mutta ajoon laitettiin ensin pikkiriikkisellä cebarilla, vaikka olisin halunnut ajaa viissatkua; teoriatunnilla kysyttiin kuka haluaa ajaa ensin isolla pyörällä ja viittasin kun muut oli hiljaa. No, opettaja naurahti valitsi sitten pojanklopin :pissed: Ehkä opettaja ajatteli, että parempi ajaa ensin kevaria mopon jälkeen, mutta en ole ihan vakuuttunut tuosta...
Myös ensimmäistä pyörää ja varusteita etsiessä miesmyyjät usein selittivät miehelleni teknisistä ominaisuuksista jne. Nykyään on parempi mennä yksin liikkeisiin, niin ostajasta ei ole epäselvyyttä :grin:.

^Mä pyörin semmosten motoristien (mies ja naispuolisten) kanssa, jotka koko tarakalla istumisvuosien ajan ihmetteli, että mitä, eikö sulla oo korttia? Nyt äkkiä ajamaan! Että siksikin tuo tuntuu kummalliselta...

Eilen kävin seitsemän aikaan vielä mopolla kaupassa, kun oli niin ii-ihana keli. :orgmp: Illalla ja aikasin aamulla on kaikkein mukavinta ajella. :) Teen töitä pääasiassa kotoa käsin, joten työmatka-ajoja ei juurikaan ole, niin pitää aina tikusta keksiä asiaa, että pääsee "rälläämään". :p

Oon alkanu miettiä, että oonko mä joku kiilausmagneetti? :pissed: Kun ajelin kotiinpäin niin 50 alueella taas yks nuori jätkä päästi oikealta kolmion takaa mun eteen. Arvasin vauhdista, että ei varmana pysähdy. Jätkä katto suoraan mua, ja jouduin hiljaisesta vauhdista huolimatta jarruttamaan aika reippaasti. Mulkoilin sitä rumasti ja pitkään, kun se katto mua. Takana tuli auto, mutta onneksi se oli kääntymässä vasemmalle, niin ei tullut päälle.

Melkein joka reissulla joku ei osaa liikennesääntöjä. :rant: Onko tämä yleistä vai annanko mä jotenkin vääriä viestejä varovaisella ajelullani?

^ Mullekin kävi eilen ihan samalla lailla, joku nuori jantteri änkesi väkisin kolmion takaa eteen Bemarillaan. :pissed:

Minkälaista turvaväliä teillä on tapana pitää ajaessa tai kuinka paljon ylipäätään kiinnitätte asiaan huomiota? Joskus oikeasti hirvittää kun näkee moottoripyöriä ihan auton takapuskurissa kiinni, eihän siinä ehdi kissaa sanoa jos auto tekee äkkijarrutuksen tai tiellä sattuu olemaan vaikka joku laudanpätkä. Itse olen tosi tarkka turvavälin suhteen, erityisesti nyt kun edellisistä ajoista on aikaa ja ajamiseen joutuu muutenkin keskittymään enemmän. Onpahan edes teoriassa vähän enemmän peliaikaa jos jotain yllättävää tapahtuu.

Nyt lapsen saamisen jälkeen tämä varovaisuus on korostunut entisestään. Tiedostan koko ajan kauhean hyvin mitä kaikkea voi sattua, esimerkiksi motarilla ajaessa käy joskus mielessä että nyt jos vaikka rengas puhkeaisi yllättäen niin voisi olla ajot ajettu... :right: Tosin motarilla ajaminen nyt ei muutenkaan ole minusta mitään parasta antia, mieluummin kurvailee noita pikkuteitä niin ehtii vähän vilkuilla maisemiakin.

Sain muuten nyt vihdoin hankittua ne ajosaappaat! Löysin huuto.netistä Oxtarin Gore-tex -saappaat 50 eurolla postikuluineen, muistelin että joku täällä suositteli tuota merkkiä paksupohkeiselle. Hyvinhän ne sopivatkin jalkaan, ei tehnyt yhtään tiukkaa pohkeesta.

^Mä pidän pitkää väliä, jos mahdollista, samanlaista kuin autolla ajaessa. Se aiheuttaa joskus sitä, että eteen tullaan surutta, mutta mieluummin näin kuin se, että ite törmäisin omaa tyhmyyttäni ilman turvaväliä. Puskurissa olen kiinni vaan risteyksessä ja valoissa. Kaksi mukeloa on meillä, niin mahdollisimman varovasti pitää yrittää ajella. 20 vuoden autolla ajelun ansiosta liikennesilmää on kehittynyt auttavasti, mutta selvästi on moottoripyöräilijöille eri säännöt näiden kolmioiden ja väistämisvelvollisuuksien osalta. Uskallan väittää, että mp-kortin ajamisen myötä olen itse myös parempi autokuski, muutenkin kuin motoristien huomioimisen osalta.

Eilinen ajelureissu oli mukava. Ihana lämmin keli, kukaan ei kiilannut, kaikki antoi kohteliaasti tietä ja itsekin olin tyytyväinen omaan ajeluun ja toisten huomioimiseen. :)
Posti toi eilen myös uuden ajokortin, onpa yllättävää ja mukavaa näyttää 20 vuotta nuoremmalta kuin 21 vuotta sitten saadussa kortissa! Moottoripyöräily siis nuorentaa!!! :grin:

Serri sanoi:
^
Nyt lapsen saamisen jälkeen tämä varovaisuus on korostunut entisestään. Tiedostan koko ajan kauhean hyvin mitä kaikkea voi sattua, esimerkiksi motarilla ajaessa käy joskus mielessä että nyt jos vaikka rengas puhkeaisi yllättäen niin voisi olla ajot ajettu... :right: Tosin motarilla ajaminen nyt ei muutenkaan ole minusta mitään parasta antia, mieluummin kurvailee noita pikkuteitä niin ehtii vähän vilkuilla maisemiakin.
.

Minulla on ensi syksynä eskarin aloittava poika ja olen "täysin" yh, eli ipana ei isäänsä pahemmin tunne eikä ole ketään mummolan lisäksi, joka lapsesta huolehtisi, jos minulle jotain kävisi. Monesti tulee mietittyä entäs jos... Nytkin keväällä oli hirmuinen polte ajamaan mutta ensimmäinen kerta jännitti niin paljon, että keksimällä keksin tekosyitä ettei tarvis mopoa hakea ajoon. No eihän se sitten niin kauheaa ollutkaan ja sujui niin kun ennen mutta silti, on se vaan niin jännää aina keväällä. Olenkin miettnyt että olenko ainoa jolla on niin kaksijakoiset fiilikset mopoilusta, tainnut vanhuus ja äitiys saada tämän aikaan...

Mun mielestä muiden huomioon ottaminen on surkeaa nykyään liikenteessä, oli sitä liikenteessä autolla, mopolla, kävellen tai juosten. Ei viitsitä antaa tilaa ruuhkassa kaistaa vaihtavalle, ei päästetä kävelijää suojatien yli eikä risteyksissä varota vaikka on kolmio. Ei kyllä mikään ihme kun katsoo nykyihmisiä ja kulttuuria, eikä paljon toivoa ole siinäkään sukupolvessa, joka on kasvamassa... Silloin 90-luvulla kun minä olin nuori ei tullut mieleenkään ajella mopolla pyöräteitä puistoihin jne. mutta nykyään se taitaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus. Meillä päin on todella paljon kävelyteiden keskellä leikkipuistoja ja pelottaa päästää muksua yksin puistoon kun tietää teinien kaahaavan 4-kymppiä kävelyteitä pitkin. Poliisia ei tunnu paljon kiinnostavan, ihan turha soitella, jotta tulisivat hätistelemään pois. Nooh, minä jatkan henkilökohtaista taisteluani huonosti käyttäytyviä ihmisiä ja voikukkia vastaan :grin:

Vissiin sitten mä oon nro 151 :jpstyle:

Joku kriisi ajoi kortin hankkimiseen 14 vuota sitten...siitä lähtien on ajeltu :right: Prätkät vaihtuneet, mutta yhdessä asiassa olen ollut lojaali: Pysyn ysäreissä :rakastunut: Toinen tykkää tyttärestä ja toinen äidistä vai miten se nyt menikään :grin:

Lapsiakin siunaantunut joukkueen verran, mutta se ei ole harrastusta haitannut. Järkkäilykysymyksiä...vaikka yh olenkin! Yksin ajelen...ei tääl seudulla (Raaseporissa) oikein oo ketään tuttua jonka kaa ajella. Ja oma kaveripiirini ei harrasta tällaista eli...mutta on se kiva yksinkin painaa menemään :) Osa muksuista on innostuneita kyytiläisiä; kyytiin haluavat 13v, 10v, 7v ja kaikkein innokas on 5,5v! Nuorin 3v11kk pelkää hysteerisesti jopa mun prätkän neitimäisiä ääniä :;): Eli ei oo pelkoo et vinkuu kyytiin :D

Tän toiseksi nuorimman kaa reissataan pitkin poikin, koska hän on joka paikkaan tulossa mukaan.

Zirda sanoi:
Minulla on ensi syksynä eskarin aloittava poika ja olen "täysin" yh, eli ipana ei isäänsä pahemmin tunne eikä ole ketään mummolan lisäksi, joka lapsesta huolehtisi, jos minulle jotain kävisi. Monesti tulee mietittyä entäs jos... Nytkin keväällä oli hirmuinen polte ajamaan mutta ensimmäinen kerta jännitti niin paljon, että keksimällä keksin tekosyitä ettei tarvis mopoa hakea ajoon. No eihän se sitten niin kauheaa ollutkaan ja sujui niin kun ennen mutta silti, on se vaan niin jännää aina keväällä.

Kyllä täälläkin jänskättää ajamaanlähtö keväisin ja vähän kesämmälläkin silloin tällöin. Oon vaan todennut, että tää mopoilu ei ole mun mukavuusalueen harrastus ollenkaan. Jokaisen ajelun jälkeen on kuitenkin niin itsensävoittanut olo! :jippikaijee: Sen takia tää varmaan onkin niin hienoa. Kyllä sitä on kerran jos toisenkin yksi tuttava ihmetelly, että miten ihmeessä se nyt niin jänskättää vieläkin monen ajokauden jälkeen. Mutta kyllä vaan, kiva on mennä mopolla kauppaan, kun kädet vapisee... Ajellessa kuitenkin on ihan omituisen tyyni ja kylmänrauhallinen olo. Pikkujännitys on ehkä vaan hyväksi! :)

mornia sanoi:
Kyllä täälläkin jänskättää ajamaanlähtö keväisin ja vähän kesämmälläkin silloin tällöin. Oon vaan todennut, että tää mopoilu ei ole mun mukavuusalueen harrastus ollenkaan. Jokaisen ajelun jälkeen on kuitenkin niin itsensävoittanut olo! :jippikaijee: Sen takia tää varmaan onkin niin hienoa. Kyllä sitä on kerran jos toisenkin yksi tuttava ihmetelly, että miten ihmeessä se nyt niin jänskättää vieläkin monen ajokauden jälkeen. Mutta kyllä vaan, kiva on mennä mopolla kauppaan, kun kädet vapisee... Ajellessa kuitenkin on ihan omituisen tyyni ja kylmänrauhallinen olo. Pikkujännitys on ehkä vaan hyväksi! :)

Ihana kuulla etten ole ainoa jolla on pupu ajohousuissa pehmusteena :right: Tietyllä tavalla pieni jännitys tuo turvallisuutta omaan ajoon, pöpelikkö sois jos ylimittais omat taitonsa ja päästäis pissan virtaan päähän... Nyt tänä kesänä olis tarkotuksena joka kerta ennen ajoon lähtöä käydä jollain parkkipaikalla ajelemassa varmuutta käsittelyyn, jarrutuksiin jne. Kova olis hinku päästä osallistumaan org:n koulutuksiin mutta ei ehkä vielä tänä vuonna anna aika ja rahkeet periks.

Melkein on sanomattakin selvää, että kun kortti on ollut vasta kaksi viikkoa taskussa, niin aina jännittää, kun aukasee autotallin oven. Varmistelurituaalit auttaa kuitenki keskittymään ajoon. (Renkaat, ketjut, öljyt, vilkut valot, jarrut, kypärän hihna. Ennen tiellelähtöä pitää aina tehdä virheetön kasi pihassa. Oon tehnyt tohon vähän matkan päähän kotitielle myös väistö- ja kaarreajopaikan, sen hoksaa ne, jotka ymmärtää käsittelykokeen kaksi tehtävää.) Sekin pitää käydä kieputtamassa ennenku lähtee pidemmälle. Ja pupu on sittenki välillä pöksyissä.

Viimeksi muokattu:
Kyllä tämä mopoilu on aika terapeuttista. Siinä ei voi ajatella mitään muuta kuin ajamista ja sitä hetkeä. Suorastaan Zen-meininkiä.

Eilen illalla käytiin miehen kanssa kahdella pelillä Kuusan/Keiteleen kanavalla jäätelökahvilla. Aivan upea keli, ja vastaan tuli "muutama" muukin pyöräilijä. :)
Multa kysyttiin, että jaksaako se Virago mennä. Ihme kysymys :blink:. Siinähän on se kaasukahva ja tankissa lörttistä.

^Saman olen huomannut itsekin, ajatukset ei voi harhailla ja todellakin keskittyy siihen mitä tekee eikä hörhöile kummia. Itse en päässyt eilen ajamaan mutta kauramoottorilla kävin huristelemassa ja se on yhtä terapeuttista kun mopoilu :thumbup: On taas mopoilut hetkeksi jäissä kun poika (5,5v) sai elämänsä ensimmäisen kotiarestin ja tämä kielto sisältää yökyläilyn mummolassa seuraavana vklp:na eli ei mopoilua minulle :itkupilli:

Onnistuin miesystävän "painostuksesta" hankkimaan itselleni ressinpoikasen kesälomalle, se perhana ylipuhui mut ilmoittautumaan Alastaroon ekaan ratapäivää ikinä :blink: Nyt mulla onkin tehokkaasti yli kuukausi aikaa ressata ja valmiiks hävetä itteäni, täytyy toivoa aurinkoista päivää jotta saa pitää tumman visiirin, ei näy häpeän puna jokaiseen radan kolkkaan :)-

Täällähän on keskustelu herännyt eloon (talven jälkeen ) :jippikaijee: Hei vaan kaikki uudet ajelijat minunkin puolesta :bye:

Oon vaan tuossa ite huomannu viime aikoina ajellessa ihme jutun.. Tai sitten se on vaan mun omassa päässä vikaa.. Mut kun te leidit ajelette yksin/kaksin/porukassa ja "törmäätte" toiseen naismotoristiin, esim. huoltsikalla ja vois vaikka jonkin sortin läpänderusta heittää, niin oma kohtaset kokemukset on lähinnä olleet että vaan vilkuillaan ja/tai katotaan nenänvartta pitkin, hyvä kun uskaltaa moikata toista, kun ei oo kypärää päässä??!!

Tai sitten mä olen vaan kohdannut vääriä ihmisiä, enkä org.:laisia :baahaahaa: .. No ei sinällään, ei se nyt haittaa mua ja pilaa mun päivää tai ajeluita, vaikkei läpändusta herukkaan, mut oon vaan ihmetelly..:paikallatuulee: mutta morotetaan kun törmätään :thumbup:

pinni sanoi:
Oon vaan tuossa ite huomannu viime aikoina ajellessa ihme jutun.. Tai sitten se on vaan mun omassa päässä vikaa.. Mut kun te leidit ajelette yksin/kaksin/porukassa ja "törmäätte" toiseen naismotoristiin, esim. huoltsikalla ja vois vaikka jonkin sortin läpänderusta heittää, niin oma kohtaset kokemukset on lähinnä olleet että vaan vilkuillaan ja/tai katotaan nenänvartta pitkin, hyvä kun uskaltaa moikata toista, kun ei oo kypärää päässä??!!

Tai sitten mä olen vaan kohdannut vääriä ihmisiä, enkä org.:laisia :baahaahaa: .. No ei sinällään, ei se nyt haittaa mua ja pilaa mun päivää tai ajeluita, vaikkei läpändusta herukkaan, mut oon vaan ihmetelly..:paikallatuulee: mutta morotetaan kun törmätään :thumbup:

Mä kyllä pyrin moikkaileen kaikki satunnaiset motoristit joihin saa katsekontaktin :grin: pysähdellessäni, poikkeuksena kuitenkin paikat, jotka ovat täynnä muita motoristeja, silloin ei kyllä tule moikattua kun ne tutut... :paikallatuulee:

Onko täällä kyytiläisille omaa otsikkoa? Kyytillä olen ja pysyn.. Mutta kaipaan "kohtalotovereita" Tampereen läheltä...

pinni sanoi:

Mä kyllä vähintään moikkailen kaikki, mutta aina ei jutun juurta synny, syystä tai toisesta. Juurikin viikonloppuna törmättiin Hondalla ja Trumpalla liikkuneeseen venäläiseen pariskuntaan aakkosasemalla, autettiin sitten tätä naismotoristia hänen pyöränsä moottorin öljynvaihdossa, kun oli alkanut öp-valot vilkkua. (Heitä ihmetytti kovasti kun olimma silloin Uralilla liikenteessä, minä tarakalla.) Mukavat juttutuokiot oli siinä ikävästä tilanteesta huolimatta erittäin tankeroisella englannilla, toivottavasti T jaksoi viedä hänet turvallisesti takaisin kotiin. Toisaalta jotkut haluaa vaan olla rauhassa, enkä mä lähde silloin häiritsemään, jos en selkeää viestiä saa juttutuokion toivottavuudesta. :)

Pikku-Myy: Täällä ei taida olla tarakkalaisille erillistä osiota, mutta kukas kieltää sellaista ketjua avaamasta. :) Mä olen mielelläni tarakallakin, nyt kuitenkin on tullut oltua vähemmän, kun oma kortti on niin tuore. :)

Muoks. Mitenkäs muuten te mimmit, jotka käytte prätkällä kaupassa, tuotte tavarat kotiin? Mulla on nyt kaksi liian pientä nahkaista sivulaukkua, niihin ei mahdu nelihenkisen perheen ruokatavaroita kuin nimeksi. En oikein noista sivulaukuista tykkää, mutta nouseeko painopiste liian ylös näin aloittelijan hallita, jos käyttäisi takalaukkua? Vai onko se vaan hommattava vähän isommat sivulaukut, joihin mahtuu koko poppoon sapuskat, painoahan noilla ostoksilla on aina ihan kiitettävästi? Siis kummasta tykkäätte enemmän, sivu- vai takalaukusta, kovista vai pehmeistä ja miksi? :)
Reppua olen kokeillut yhden kerran, mutta en tykkää siitä, se rajoittaa kruisailunautintoa jumalattomalla painollaan.

Viimeksi muokattu:
Back