• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pränikkä jäsen "uudella" pyörällä - VN900 Custom

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pinniini
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nonni, nyt sitte kävi niin, jotta kävin tänään yhen pyörän "renkaita potkimassa" ja aikani sitä tutkittua sekä omistajien kanssa rupateltua pistettiin nimet kauppakirjaan. Omistus vaihtui -08 vuosimallia olevalla VN900 Customilla. Vielä kun kortin sais  
tounge.gif
ja tuo kevät tulla paukahtas kohille.

Oon tuota näkyvyyttä miettiny turvallisuusnäkökulmasta kanssa, ja noissa nahkatakeissa (siis nahkatakkihan on musta, tai ainakin erittäin tumman ruskea - muut ei ole vaihtoehtoja) ei noita heijastimia juuri ole (korjatkaa jos olen väärässä). Ainoa, jonka tiedän on Fox Creek Leatherin Vented Reflector Jacket, mutta tuohon ei saa selkäsuojaa ollenkaan
crazy.gif
! Ajattelin, jotta miten tuommonen heijastinteippi (esim. .ORG keskustelu aiheesta) pysyy kiinni nahassa? Siitä jos selkään ja olkavarsiin/-päihin virittelis jonkin sortin kuviot (hienot tietty, niin ei menettäs kasvojaan päivän valossakaan  
tounge.gif
)...

Eikäkö, kaikille kevään odottelua ja kohtaamisia sitten, kun sinne asti päästään! Siihen asti  kovaa
062802moto_prv.gif
(jos ja kun säät sallii).

Onnittelut Kawan oston johdosta. Jokainen tosissaan harrastuksen aloittava motoristi ostaa pyörän ennenkuin omistaa kortin, paitsi tietysti lahjakortilla ajavat  
tounge.gif

Juuri näin tein minäkin ja kyllä meinaan kuumeisena odottelin koska saan aloittaa ajotunnit ja koska on kortti taskussa.
biggrin.gif

Kypärien mukana tulee tai niihin voi hankkia heijastintarroja, jolloin et välttämättä tarvitse takissasi heijastimia. Miksi musta on ainoa vaihtoehto? Kirjava takki on näkyvämpi eli turvallisempi.

Jos tossa FoxCreekin mallissa on samanlainen vuori kuin mulla (Nylon verkko) niin eiköhän siihen saa jollain ompelijattarella laitatettua taskun selkäsuojaa varten. Muuten noi rotsit on laadultaan omassa luokassaan joka näkyy elinikäisessä takuussa...

Suutarit toki ompelevat vaikka millaisia heijastinkankaita kiinni takkiin jos se siitä on kiinni, lisäksi jos isompia muutoksia haluat niin aina voi kysäistä vaikka NahkaKatista. Viimekädessä rakentavat rotsin uusiksi, tosin tulee kyllä sitten uuden takin hintaiseksikin.

'Camouflage' -efekti vaanii liikkeessä olevaa moottoripyöräilijää.
Kirjava - vaikka olisi värikäs - asu sulaa taustaansa.

Selkeästi hahmottuva tasainen värikenttä toimii.
Päivän aikaan mikä väri vaan, jopa musta.

Yöllä heijaste -efekti on kyllä tehokas.
Miten vaan saat ne pysymään takissa kiinni.
Nahkan kanssa neulaa ja lankaa ei voita mikään!
Kontaktiliima tuubin ohjeiden mukaan käytettynä saattaa toimia myös.
Tärkeintä kuitenkin on se, että kamppeista riippumatta itse asennoidut niin, ettei kukaan näe sinua. Tällä tavoin vältät useimmat hankalat tilanteet.

Tervetuloa sankkaan harrastajien joukkoon. Olet löytänyt hienon foorumin.
Täällä majailee moottoripyöräilyn laaja kirjo asian tuntemusta. Useimmiten täällä saa kysymyksiin nopean ja hyvän vastauksen.

062802moto_prv.gif

-jami

Onnittelut Kawan oston johdosta. Jokainen tosissaan harrastuksen aloittava motoristi ostaa pyörän ennenkuin omistaa kortin, paitsi tietysti lahjakortilla ajavat  
tounge.gif
jos isä tai joku on ostanut kortin lahjaksi ja sitä ennen onkin ostanut prätkän, niin mites sitten suut pannaan.

useimmat silloin aikoinaan AB:n ajaneet ovat itse sen kortin maksaneet, ei ole lahjaksi tullut, ainakaan silloin kun itse ajoin aabeen. tosin heti kortin saatuani ostin ekan ns. ison prätkän, oikein nelisatasen. auton vasta vuosia myöhemmin. vaikka sellaisilla sain tietty ajaakin.

niin ja onnea kwaakkion hankkimisesta. nuo ysit ovat nättejä pelejä.

Onnea pyörälle ja kortinhankintaan. Oma mielipide on ettei se takki heijastimia tarvi, tummana näkyy päivällä ihan hyvin, yöllä sitten heijastinliiviä jos on pakko
tounge.gif

Kunnon suojat on ne mihin kannattaa sijoittaa

Nuo heijastinliivit kyllä joskus kävivät mielessä, mutta eipä pyörähtänyt mielessäkään, jotta niitä ei tarvitse päivällä pitää  
withstupid.gif
Hämärä kun pukkaa päälle, niin heijastinliivit niskaan, niin näkyy sitten vaikka kuuhun asti! Kiitos tästä ideasta  
smile_org.gif

Le Motard: Musta nahka vaan on jotennii... semmosta. Makuasia, toiset tykkää äiteestä ja toiset tyttärestä, niinhän se menee.

Staga: Kiitos tuosta NahkaKatti-vinkistä. Pitänee tässä ottaa yhteyttä siihen suuntaan, jos tarvetta ilmenee.

Fox Creek Leatherin tuotteet ovat kyllä kovasti kehuttuja ja siksi niitä olen kovasti tässä katsellut. Mitenkähän tuohon Reflector malliin saa kyyner- ja olkasuojille paikkoja? Selkäsuojalle on vielä aika helppo tehtä tasku, mutta kuinkahan noihin hihoihin mahtuu tekemään taskut, niihin suojat ja vielä pitämään tuota takkia mukavasti ajaessa. Tuossa Reflector-mallissa kun ei ole millekään suojalle paikkoja...

Ehkä kuitenkin hommaan sellaisen nutun, jossa on suojapaikat valmiina, ja johon noiden heijastimien laittaminen on ehkeet hieman helpompaa kuin noiden suojataskujen. Pienoisena T-S-I kaverina varmaan kokeilen ensin heijastinteippiä, sitten sen irrottua kontaktiliimalla, ja sitten sen irrottua vasta otan yhteyttä nahkuriin - ja maksan itseni kipeäksi takin korjaamisesta...  
blush.gif

Tulipa tässä mieleeni, että kuinka noiden ompeleiden reiät pitävät sitten vettä? Vai onko nahkavaatteissa sadeasu, elikkäs tämä kokovartalokondoomi, melkein pakollinen pidemmissä kuuroissa? Saako noita ompeleiden reikiä "tukittua" taljarasvalla tms.? Tuo taljarasva varmaan lisää nahkanutun vedenkestävyyttä todella paljon.

Lähinnä nuo heijastimet siis laittaisin takin selkään ja olkapäihin. Pyörästä eteenpäin itse voi vaikuttaa paljonkin omalla tekemisellään, mutta jos esim. valoristeyksessä joku posauttaa selkään, niin sille ei oikein voi mitään .
nixweiss.gif
Tällöin kaikki näkyvyyttä parantava takana on ainakin omasta mielestäni plussaa. Jos takaa tulevalla on sitten ihan jotain muuta mielessä kuin se ajaminen (puhelu menossa, tuuletuksen tai musakin säätö, hansikaslokeron ropellus, kyyditettävän pää jalkovälissä, tupakin sytyttäminen käynnissä tms.), niin silloin on kyllä ihan sama miten joulukuusi itse on...

Suojista parhaimmiksi olen mieltänyt nuo Forcefieldin suojat, erityisesti nuo Pro-mallin irtoselkäsuojat. Tällöin ei tarvitsisi viritellä mitään erillisiä suojaliivejä tms. vaan suojat pysyisivät takin mukana aina ja kaikkialla. Takin vain pitää olla sitten sopiva, ettei suojat ole jossain muualla kuin missä niiden pitääkin olla
wink.gif
 Forcefieldin UK:n sivuilla on mainittu myös lisämallin olka-, kyyner-, olkapää- ja lonkkasuojat. Näistä ei kuitankaan näy mainintaa suomalaisilla sivuilla lainkaan. Tuodaanko lie maahan ollenkaan?
nixweiss.gif
Mitä muita suojia suosittelisitte? Rukan (vai kirjoitetaanko se Rukkan? emminä tiijä) omat suojat on varmaan ihan päteviä, eikö? Onko heillä muuten tuollaista takkiin kiinnitettävää EN 1621-2 tason irtosuojaa? Itse en noilta Rukan sivuilta löytänyt mainintaa sellaisesta. Siellä puhutaan vain noista EN 1621-1 tason olka/kyynär/polvi/lonkkasuojista.

Enivei, kiva kun on joku paikka, jossa voi tuntojaan vuodattaa ja saada osaavaa apua - tämmöinen alkava harrastaja kun vielä olen  
lookaround_orig.gif
Kiitos ja kumarrus
bowdown.gif

Itse käytän nahkatakin sisälle erillistä selkäsuojaa. Otin sen solukumisen pois sieltä takin taskusta ja pysyyhän tuo nykyinen paremmin paikalla, kun on tarroilla vartalon ympärillä. Tosin kuumana kesäpäivä pitää sitten riisua takki ja suoja erikseen
tounge.gif
Hihojen kohdalta takki on aika napakka, mutta kun tuon alkuperäisen suojan poisti, niin selkäsuoja mahtuu kyllä.

Mutta tervetuloa
062802moto_prv.gif

tounge.gif
jos isä tai joku on ostanut kortin lahjaksi ja sitä ennen onkin ostanut prätkän, niin mites sitten suut pannaan.

useimmat silloin aikoinaan AB:n ajaneet ovat itse sen kortin maksaneet, ei ole lahjaksi tullut, ainakaan silloin kun itse ajoin aabeen. tosin heti kortin saatuani ostin ekan ns. ison prätkän, oikein nelisatasen. auton vasta vuosia myöhemmin. vaikka sellaisilla sain tietty ajaakin.

niin ja onnea kwaakkion hankkimisesta. nuo ysit ovat nättejä pelejä.
Monikos aikoinaan AB:n kortin hankkinut on ajanut autokoulussa moottoripyörällä saatikka sitten, että on inssin moottoripyörällä ajanut. Heitä niinkust lähinnä tarkoitin. Ja "paitsi" komentti tarkoittaa sitä että A-kortin B-kortin mukana saaneet eivät luonnollisesti voi ostaa moottoripyörää ennen ajo-oikeuden saantia.

Jos nyt jotenkin pitää vielä avata omaa ajatusmailmaansa, niin tarkoitus oli vain todeta että tosissaan asiaan paneutuva hommaa prätkän, vaikkei ole edes A-korttia vielä. Tosin aloittajan viestistä ei selviä onko hänellä ajo-oikeus, jonka hän on vain menettänyt määräajaksi vai puuttuuko ajo-oikeus vielä kokonaan
tounge.gif

Itse joskus ajoin aikanaan KT-kortin insseineen päivineen vaikka en eläessäni ole traktoria ajanut sekin kai katsotaan lahjaksi ja myöhemmin ABC kortin.Ja mopoakin sai sillon ajaa kun oli täyttänyt 15 ei tarvinnut siihen mitään lahjuksia perkele

Kävin vasta pari vuotta sitten ajaan C-kortin. Täytyy sanoa, että kyllä kuorkilla oli paljon helpompi ajaa inssi ja kaiken mailman käsittelykokeet! Jos ois pitänyt jollain tuiki tuntemattomalla henkilöautolla peruutella taskuun tai talliin, niin paljon vaikeampaa se olisi ollut.

Ihan on A-kortti vielä hommaamatta, ts. tuloillaan jahka nuo tiet ovat ajokuntoisia  
wink.gif
Eli siis, en ole ajo-oikeuttani vielä voinut menettää, kun en sitä pyörälle ole saanutkaan.

Tuli muuten tuosta C-kortista mieleen, että tuolla auto-/pyöräkoulussa opettajalta kuulin tuon C-kortin suorittamisen muuttuvan aika radikaalisti. Loppuvuodesta - oliko syyskuun alusta tms. - tuo muuttuu siten, että nykyinen ajomäärä muuttuu nelinkertaiseksi ja sitten uudella kortilla ei voi ajaa työkseen rekkaa, vaan tällöin pitää käydä jokin koulutus, jossa saa parin sadan opintopisteen/-viikon edestä istua opinahjossa! Eli periaatteessa jos on vähänkään toivomusta ajaa tuo C-kortti, niin se kannattaa tehdä nyt eikä vasta sitten joskus.

Kävin muuten pyörähtämässä tuolla Tampereen pyöräkaupoilla ja Sarankulman KX-centerissä (Yamaha Centteri nimellä taitaa kulkea myös) oli aika hienoja Sweepin vehkeitä. Esimerkiksi Shogunai-ajohousut olivat mukavat jalassa ja vielä hiton hyvännäköiset. Mukaan tulevat myös pehmeiden suojien lisäksi kovat CE-hyväksytyt suojat. En tosin älynnyt kysyä ovatko suojat EN 1621-1 standardin mukaiset vai ei.

Onkohan tämä minun koppaa niin väärän mallinen, ettei kunnolla sopivaa pottaa tahdo löytyä mistään?
nixweiss.gif
Tarkoittaa vain sitä, että koeistus jatkuu. Tähän asti kokeilluista (noin 5 kypärää) Suupertin C3 on ollut paras, mutta siinäkin se leuan alle tuleva nahkainen läppä ei oikein ota asettuakseen kypärän suljettua vaan jää leuan päälle. Toinen melkein sopiva malli oli Suupertin S1-Pro, ja tätä jopa voisi harkitakin. Mistähän päin Tamperetta noita AGV:n kypäriä voisi koeistaa? AGV:n S-4 haluaisin testata.

Enivei  
thumbs-up.gif

Laitoin Nahkakatille menemään näytteet heijastinkankaasta jota löytyy meiltä harmaana, keltaisena, oranssina, valkoisena ja mustana. Aivan. Siis myös mustana. Päivällä huomaamaton musta ja pimeällä kuitenkin heljastaa. Täyttää EN471 normin. Että sieltä kannattaa kysellä jos nahkapukuun haluaa mustaa heijastinraitaa.

Sillä edellytyksellä tietysti että tämä Nahkakatti innostuu ajatuksesta...

Joo, jostain luinkin tuosta mustasta heijastinkankaasta. Jossain jenkkilässä oli sitä joku käyttänyt takkiinsa, kypärään tms.
Heijastuksellahan ei ole niin väliä, kunhan se vain näkyy ja hyvin. Joidenkin mielestä on päivällä kiva, jos heijastin "häviää" taustaansa (musta nahka/goretakki esim.). Toisaalta on kohtuu hyvä ajatus, että saa eri väreinä noita heijastavia kankaita. Saa vaikka väkästeltyä päivällä näkyvän värikuvan aikaiseksi noista, jos on vain kiinnostusta ja aikaa.  
idea3.gif

Voisi pientä painostusta tuonne NahkaKatin suuntaan laittaa kyselyn muodossa...
thumbs-up.gif

Nonni, nyt sitte kävi niin, jotta kävin tänään yhen pyörän "renkaita potkimassa" ja aikani sitä tutkittua sekä omistajien kanssa rupateltua pistettiin nimet kauppakirjaan. Omistus vaihtui -08 vuosimallia olevalla VN900 Customilla. Vielä kun kortin sais  
tounge.gif
ja tuo kevät tulla paukahtas kohille.

Oon tuota näkyvyyttä miettiny turvallisuusnäkökulmasta kanssa, ja noissa nahkatakeissa (siis nahkatakkihan on musta, tai ainakin erittäin tumman ruskea - muut ei ole vaihtoehtoja) ei noita heijastimia juuri ole (korjatkaa jos olen väärässä). Ainoa, jonka tiedän on Fox Creek Leatherin Vented Reflector Jacket, mutta tuohon ei saa selkäsuojaa ollenkaan
crazy.gif
! Ajattelin, jotta miten tuommonen heijastinteippi (esim. .ORG keskustelu aiheesta) pysyy kiinni nahassa? Siitä jos selkään ja olkavarsiin/-päihin virittelis jonkin sortin kuviot (hienot tietty, niin ei menettäs kasvojaan päivän valossakaan  
tounge.gif
)...

Eikäkö, kaikille kevään odottelua ja kohtaamisia sitten, kun sinne asti päästään! Siihen asti  kovaa
062802moto_prv.gif
(jos ja kun säät sallii).
Onnittelut vain minunkin puolesta. Viime kesän loppupuolella tuli ostettua myös itselle ekaksi pyöräksi uusi 900 vn. Kovasti olen tykännyt ajella. Mittarissa jo 4500km, vaikkei täyttä kesää ehtinyt ajaakkaan Mut on sen verta mukava ajaa että, voin suositella muillekkin.
062802moto_prv.gif

Itse otin ja tilasin tuollaisen Fox creekin takin  mallia Commander,jossa on paikat valmiina noille Forcefieldin suojille.
Olka ja käsivarsisuojat kiinteänä taskuissa ja erillinen jykevä selkäsuoja....Takkiin olen ollut tyytyväinen,suojat paikoilleen heitämällä ilman ähellystä ja ompelijalla käyntiä..Selkäsuoja on hiukan hikoiluttava,mutta pieni hinta turvallisuudesta..

Ps. Tuon takin hinta nykykurssilla kurssilla jää yllättävän alhaiseksi ja toimitusnopeus.. uskomaton. ( 3 päivää ja takki Suomessa+ 2 pv postin kulku tullin ja minun välillä) Eivät turhaan kehu työn laatua ja nahkaa. Jos hintaa /laatua vertaa Suomen tarjontaan..
omg.gif
.Usan murteella käytiin mitoista keskustelua mailitse ja niillä neuvoilla mitä sain.. koko oli just eikä melkein oikea..Kyseisen pienen perheyrityksen palvelu oli parasta mitä on vastaan tullut.

Itse otin ja tilasin tuollaisen Fox creekin takin  mallia Commander,jossa on paikat valmiina noille Forcefieldin suojille.
Olka ja käsivarsisuojat kiinteänä taskuissa ja erillinen jykevä selkäsuoja....Takkiin olen ollut tyytyväinen,suojat paikoilleen heitämällä ilman ähellystä ja ompelijalla käyntiä..Selkäsuoja on hiukan hikoiluttava,mutta pieni hinta turvallisuudesta..

Ps. Tuon takin hinta nykykurssilla kurssilla jää yllättävän alhaiseksi ja toimitusnopeus.. uskomaton. ( 3 päivää ja takki Suomessa+ 2 pv postin kulku tullin ja minun välillä) Eivät turhaan kehu työn laatua ja nahkaa. Jos hintaa /laatua vertaa Suomen tarjontaan..
omg.gif
.Usan murteella käytiin mitoista keskustelua mailitse ja niillä neuvoilla mitä sain.. koko oli just eikä melkein oikea..Kyseisen pienen perheyrityksen palvelu oli parasta mitä on vastaan tullut.
Onko tuon Commanderin karttatasku mistään kotoisin? Mietin itse, että tuleeko tuollaiselle lisähärpäkkeelle käyttöä niin paljon, etteikö pärjäisi ihan magneettisen peruskarttalaukun kanssa. Kovasti itsekin harkitsin, mutta kokeilumahdollisuuden puuttuessa ja paikallisesta putiikista todella hyvän tarjouksen saaneena jätin tilaamatta... Seuraava nuttu saattaa hyvinkin tulla tuolta Fox Creekilta.

Tällä hetkellä itsellä siis Halvarssonin BC Fire rotsi, jossa on kovat Halvarssonin omat kyynär-, olka- ja selkäsuojat (Forcefield ollut alihankkijana tekemässä, eli laatusuojat on tuossakin), TFL Cool system (väittävät nahan olevan helteellä viileämpi - tänä viikonloppuna toivon mukaan pääsee testaamaan toimivuutta) sekä Dryway+ kalvo, jonka vedenpitävyyttä en ole noin tunnin kuuroluontoisessa kaatosateessa ajoa pitempään vielä päässyt testaamaan... Tosin rotsin käsittelin valjasrasvalla, niin hetki menee ennen kuin siitä vesi läpi menee muutenkaan...  
lookaround_orig.gif

Tyytyväinen olen itsekin ollut tuohon omaan takkiini. Mutta hyvä, että Arwidsonikin sait mitä halusit  
033102beer_1_prv.gif
thumbs-up.gif

Takki päällä ajeltu kaikki kilometrit mitä takana.. eli n 2500..Karttataskun nimellä tuo kulkee ja manuaali gps jota kartaksi haukkuvat mahtuu oikein
hyvin.Lisäksi:taittoveitsi,leatherman,aurinkolasit,linssiliinat,lompakko,avaimet,purukumia,... tilaa piisaa ja toimii.Tuuletuksetkin pelaavat hyvin. Tuon takin nahan laatu on jotain muuta mitä yleensä näkee.. paksua kuin mikä ja painaa kuin synti,mutta pehmeää ja paksuutta ei edes päällä huomaa.
Vaikka kuriirifirma otti omansa kuljetuksesta ja valtio veroina ja tullina ( 22% ja 4% ) nykykurssilla maksoi,mutta laatuun nähden halpa.

Ps.. Minkkiöljy on erinomainen kylläste. Jos nahka menee koppuraksi tuote nimeltä neatsfoot oil pehmittää erinomaisesti.Putsaukseen olen käyttänyt nestemäistä "satulasaippuaa"..Vinkki minkä sain äskettäin  väritön lankki tekee pölyä hylkivän pinnan.. kokeilin ja toimii.

Back