Nuo heijastinliivit kyllä joskus kävivät mielessä, mutta eipä pyörähtänyt mielessäkään, jotta niitä ei tarvitse päivällä pitää
Hämärä kun pukkaa päälle, niin heijastinliivit niskaan, niin näkyy sitten vaikka kuuhun asti! Kiitos tästä ideasta
Le Motard: Musta nahka vaan on jotennii... semmosta. Makuasia, toiset tykkää äiteestä ja toiset tyttärestä, niinhän se menee.
Staga: Kiitos tuosta NahkaKatti-vinkistä. Pitänee tässä ottaa yhteyttä siihen suuntaan, jos tarvetta ilmenee.
Fox Creek Leatherin tuotteet ovat kyllä kovasti kehuttuja ja siksi niitä olen kovasti tässä katsellut. Mitenkähän tuohon Reflector malliin saa kyyner- ja olkasuojille paikkoja? Selkäsuojalle on vielä aika helppo tehtä tasku, mutta kuinkahan noihin hihoihin mahtuu tekemään taskut, niihin suojat ja vielä pitämään tuota takkia mukavasti ajaessa. Tuossa Reflector-mallissa kun ei ole millekään suojalle paikkoja...
Ehkä kuitenkin hommaan sellaisen nutun, jossa on suojapaikat valmiina, ja johon noiden heijastimien laittaminen on ehkeet hieman helpompaa kuin noiden suojataskujen. Pienoisena T-S-I kaverina varmaan kokeilen ensin heijastinteippiä, sitten sen irrottua kontaktiliimalla, ja sitten sen irrottua vasta otan yhteyttä nahkuriin - ja maksan itseni kipeäksi takin korjaamisesta...
Tulipa tässä mieleeni, että kuinka noiden ompeleiden reiät pitävät sitten vettä? Vai onko nahkavaatteissa sadeasu, elikkäs tämä kokovartalokondoomi, melkein pakollinen pidemmissä kuuroissa? Saako noita ompeleiden reikiä "tukittua" taljarasvalla tms.? Tuo taljarasva varmaan lisää nahkanutun vedenkestävyyttä todella paljon.
Lähinnä nuo heijastimet siis laittaisin takin selkään ja olkapäihin. Pyörästä eteenpäin itse voi vaikuttaa paljonkin omalla tekemisellään, mutta jos esim. valoristeyksessä joku posauttaa selkään, niin sille ei oikein voi mitään .
Tällöin kaikki näkyvyyttä parantava takana on ainakin omasta mielestäni plussaa. Jos takaa tulevalla on sitten ihan jotain muuta mielessä kuin se ajaminen (puhelu menossa, tuuletuksen tai musakin säätö, hansikaslokeron ropellus, kyyditettävän pää jalkovälissä, tupakin sytyttäminen käynnissä tms.), niin silloin on kyllä ihan sama miten joulukuusi itse on...
Suojista parhaimmiksi olen mieltänyt nuo
Forcefieldin suojat, erityisesti nuo Pro-mallin irtoselkäsuojat. Tällöin ei tarvitsisi viritellä mitään erillisiä suojaliivejä tms. vaan suojat pysyisivät takin mukana aina ja kaikkialla. Takin vain pitää olla sitten sopiva, ettei suojat ole jossain muualla kuin missä niiden pitääkin olla
Forcefieldin UK:n sivuilla on mainittu myös lisämallin olka-, kyyner-, olkapää- ja lonkkasuojat. Näistä ei kuitankaan näy mainintaa suomalaisilla sivuilla lainkaan. Tuodaanko lie maahan ollenkaan?
Mitä muita suojia suosittelisitte? Rukan (vai kirjoitetaanko se Rukkan? emminä tiijä) omat suojat on varmaan ihan päteviä, eikö? Onko heillä muuten tuollaista takkiin kiinnitettävää EN 1621-2 tason irtosuojaa? Itse en noilta Rukan sivuilta löytänyt mainintaa sellaisesta. Siellä puhutaan vain noista EN 1621-1 tason olka/kyynär/polvi/lonkkasuojista.
Enivei, kiva kun on joku paikka, jossa voi tuntojaan vuodattaa ja saada osaavaa apua - tämmöinen alkava harrastaja kun vielä olen
Kiitos ja kumarrus