• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Porissa rytisi 8.5.2007

Satuin ajelemaan Raumalta töistä Poriin päin eilen, juuri onnettomuuden tapahtuessa. Olin noin kymmenen kilometrin päässä Hangassuon risteyksestä, kun Kuulin tiedon radiosta. Kohdalle päästyäni oli lääkäriambulanssi ja ambulanssi sekä poliisi jo paikalla. Pyörä oli niin ihmeellisessä asennossa, että luulin pyörän tulleen Raumalta päin, mutta ilmeisesti kaveri oli kuitenkin Porista Raumalle päin ollut menossa. Näytti selkeästi siltä, että tosiaan oli sattunut ja paljon.

Hangassuon risteys on kieltämättä pienen nousun jälkeen vasemmalla, niin kuin aikaisemmisas viesteissä on uumoiltu. Lisäksi kyseisessä kohdassa on Poliisin liikennevalvonta kamera. Eurajoella oli ainakin Kämpän kaffetuvalla motoristejä kerääntynyt hyvä liuta jo ennen kuutta, olisiko sinne ollut menossa? Toivottavasti kaveri toipuu. Satakunnan kansan sivuilla onnettomuuspaikalta.

Satakunnan kansa
Katselin noita jälkiä tapahtumapaikalla ja niiden sekä ton kuvan perusteella päättelin, että motoristi oli vetänyt lukkojarrutuksen takajarrulla. Takapyörä oli lähtenyt luisuun oikealle ja törmännyt auton etuosaan oikea kylki edellä. Tän jälkeen pyörä oli kiepsahtanut pituusakselinsa ympäri auton keulan kautta toiselle puolelle autoa kyljelleen.

Missä vaiheessa sitten kuski on lentänyt pyörän selästä ja miten pitkälle, niin en sitä osaa sanoa. Kuulin kuitenkin, että vammat ovat ilmeisen vaikeat, mutta hengissä säilyttäneen. Nää on vaan huhupuheita.

Jonkun verran tiessä oli kaikenlaista töhnää, mikä pyörästä mikä autosta. Punertavaltakin näytti asfaltti osin, onko kuvittelua vain - toivottavasti.

Paranemisia kuskille ja toivottavasti hän tervehtyy ja tulee takaisin entistä ehompana.

Yritetään näkyä liikenteessä ja varotaan sokeita autoilijoita.
Niin yritetään! Oikein vituttaa kun autoilijat jaksavat vilkutella valoja, jos ajaa pyörällä pitkät päällä päivällä  
veryangry.gif
Ei niitä pitkiä varmaan kiusaksi päällä pidetä, vaan siksi että sokeat autoilijat näkisivät meidät!! Ne ei vaan tajua.

Niin yritetään! Oikein vituttaa kun autoilijat jaksavat vilkutella valoja, jos ajaa pyörällä pitkät päällä päivällä
veryangry.gif
Ei niitä pitkiä varmaan kiusaksi päällä pidetä, vaan siksi että sokeat autoilijat näkisivät meidät!! Ne ei vaan tajua.
Sinun mielestäsi on siis ihan ok sokaista vastaantulevat autoilijat pitkilläsi kunhan sinä itse tulet nähdyksi? Noh, eihän sillä ole mitään väliä jos autoilijalta jää sen takia jalankulkijat yms. näkemättä.

Jotku ei osaa kattoa, jopa autokoulun opettaja joutu ajotunnilla kehumaan mun hoksottimia ku jouduin vähä väistelee yhtä sämpylä saabin kuskia, eikä se ees huomioinu omia törttöilyjään mitenkään..  
crazy.gif
(ei mitään sämpylöitä taikka saabejakaan vastaan)..
Ei monet kotilokuskit edes välitä, viime viikollakin yksi pönttö ajoi kolmion takaa suoraan eteen puhelin korvassa, torveni sanoi samalla kirjaimellisesti itsensä irti, sen verran tehokkaasti tuli paukutettua. Ei tyyppi edes vilassut muhun päin (siis torvensoiton jälkeenkään) vaikka olin tulossa etuajo-oikeutettua tietä sen kylkeen, siis ei näyttänyt millään lailla liikuttavan, sen kun jatkoi löpinäänsä.  
mad.gif

veryangry.gif
6 viikkoo sitten yksi paku täräytti mun kotilon perään kaupungilla ja sainkin siten uuden vetokoukun. Tosin jouduin käymään äitiyspolilla tarkistamassa, onko pikkuisella kaikki ok. Kattelkaa niissä liikennevaloissa myös taaksenne, siellä kotiloni kanssa minäkin seisoin ja silti tuli perään kun oli taakse kaappejansa vilkaissut.  
nixweiss.gif

veryangry.gif
Sinun mielestäsi on siis ihan ok sokaista vastaantulevat autoilijat pitkilläsi kunhan sinä itse tulet nähdyksi? Noh, eihän sillä ole mitään väliä jos autoilijalta jää sen takia jalankulkijat yms. näkemättä.
Niimpä niin.. Olisi pitänyt kirjoittaa hieman tarkemmin. Ensinnäkään EN aja taajama-alueella pitkät päällä ja toiseksi, pitkät valot päivällä eivät todellakaan sokaise niin paljon, että joku esim. ajaisi autolla jonkun ihmisen päälle sen vuoksi!

Maantiellä niitä käytän päivällä juuri tällaisia tapauksia välttäen.

Niimpä niin.. Olisi pitänyt kirjoittaa hieman tarkemmin. Ensinnäkään EN aja taajama-alueella pitkät päällä ja toiseksi, pitkät valot päivällä eivät todellakaan sokaise niin paljon, että joku esim. ajaisi autolla jonkun ihmisen päälle sen vuoksi!

En tiedä miten tuosta voisi tarkemmin kirjoittaa. Poliisin tulkinta
asiasta on, että valojen käyttöä koskee normaalit ajovalojenkäyttöä
koskevat säännöt. Ajovalot ovat ajovalot ja pitkiä voi käyttää
rajoitetusti. Ei kuitenkaan siten, että käytetään pitkiä muun
liikenteen tullessa esim. vastaan. Syy tähän on syvyysetäisyyden
arvioinnin heikkeneminen. On melko mahdoton arvioida miten pitkällä
pitkien käyttäjä on sekä myöskin hänen nopeutensa.

Itse olen normaalien valojen käyttämisen kannalla ehdottomasti.
Te muut saatte minun puolestani käyttää mitä tahansa, mutta eipä
pidä hämmästellä, jos pitkien käytöstä tulee huomauttamista.

Nämä sääntöjutut ovat muutenkin sellainen asia, että on ihan hyvä
tietää miten asioiden pitää olla ihan riippumatta siitä mitä todellisuudessa
sitten teettekin.

Kyllä nämä uutiset on ikäviä  
confused_orig.gif
jospa niistä oppia voitaisiin?

Yllä oli juttua siitä A -pilarin aiheuttamasta katve-alueesta. Se katvealuehan tosiaan liikkuu, kun auto liikkuu. Ja peittää kokemukseni mukaan joskus jopa pakun  
omg.gif

Tuo autoilijoiden 'A -pilarisokeus' kannattaa ottaa huomioon. Ollaan siis varovaisia senkin takin.
Jos näet autokuskin molemmat silmät on hän EHKÄ havainnut sinut.

Mikäli autokuskin kasvot ovat A-pilarin takana etkä näe niitä, valmistaudu pysähtymään.

Vielä kun tämä toimisi pimeälläkin.

Tämä on tietysti ikuisuuskeskustelu, mutta sen verran kaadan nuudeleita tähän liemeen, että että jos autoilija kirkkaassa päivänvalossa sokaistuu yhdestä 65W -kaukovalosta, siten ettei näe muita ympärillään olevia kohteita, niin kannattaisi oikeasti lopettaa ajaminen.

Pimeässä ja hämärässä lienee ilmiselvää, miksei kaukovaloa tule käyttää tarpeettomasti.

Ei kuitenkaan siten, että käytetään pitkiä muun
Tää onpi varmaan pääsyy tohon lyhyiden käyttämiseen, jos ei osaa arvioida toisen nopeutta tai kuin kaukana se on, ajaa yhä edelleen siihen eteen ja taas kolisee.. se on 50-60 ja motoristia sattuu aina.
sad_orig.gif

Edit. Kielijuttuja.

Ei kuitenkaan siten, että käytetään pitkiä muun
Siinä oleellinen tästä asiasta.

Pelkkä huomio ei riitä. Vastapelurin pitäisi myös osata arvioida onko turvallista siirtyä esim. tien yli vai ei. Oma valinta miten pelinsä pelaa. Jos pelottaa, niin keltaiset huomioliivit ovat vaihtoehto pitkien käytölle. Siis valojen, ei alushousujen. Itse ajelen lyhyillä, ihan jo siitäkin syystä, että se kotilokuski menee raivosta sekaisin ja kiinnittää kaiken huomionsa pitkien valojen rämpyttämiseen ja unohtaa tarkkailla muita tapahtumia. Hyvässä lykyssä se teilaa mennessään naapurimotoristin...

Ei kuitenkaan siten, että käytetään pitkiä muun liikenteen tullessa esim. vastaan. Syy tähän on syvyysetäisyyden arvioinnin heikkeneminen. On melko mahdoton arvioida miten pitkällä pitkien käyttäjä on sekä myöskin hänen nopeutensa.
Jos kaukovalot vaikeuttavat etäisyyden arviointia, niiden käyttö tulisi kieltää kokonaan myös pimeällä.

Sillä, miten valaisemattomassa risteyksessä oleva tai ohitusta aikova pystyy arvioimaan vastaantulijan etäisyyden kun pitkillä tämä ei onnistu?

Oikea vastaus on tietekin se ettei käänny eteen tai ohita, jos ei ole varma etäisyydestä KUN KERRAN KUITENKIN NÄKEE että joku on tulossa.

Mutta jos ei lainkaan havaitse että joku on tulossa kohti, ei taatusti väistä tai jätä kääntymättä eteen ja onnettomuus tapahtuu.

En tiedä miten tuosta voisi tarkemmin kirjoittaa. Poliisin tulkinta
asiasta on, että valojen käyttöä koskee normaalit ajovalojenkäyttöä
koskevat säännöt. Ajovalot ovat ajovalot ja pitkiä voi käyttää
rajoitetusti. Ei kuitenkaan siten, että käytetään pitkiä muun

Itse olen normaalien valojen käyttämisen kannalla ehdottomasti.
Te muut saatte minun puolestani käyttää mitä tahansa, mutta eipä
pidä hämmästellä, jos pitkien käytöstä tulee huomauttamista.

Nämä sääntöjutut ovat muutenkin sellainen asia, että on ihan hyvä
tietää miten asioiden pitää olla ihan riippumatta siitä mitä todellisuudessa
sitten teettekin.
Ääni tälle, kyllä se pitkillä vastaan tuleminen (prätkällä) valoisaan aikaan vaikeuttaa etäisyyden ja vauhdin arviointia.
Kukin tietty tekee mitä haluaa. mutta minua se häiritsee kun olen autolla liikkeellä ja mopo tulee vastaan pitkillä.

Jos kaukovalot vaikeuttavat etäisyyden arviointia, niiden käyttö tulisi kieltää kokonaan myös pimeällä.
No ei.

Lienee selvä, että pimeällä pitkiä valoja tarvitaan näkemiseen. Toki tästä on seurauksena, että sivutieltä tulevan on vaikeampi arvioida lähestyvän ajoneuvon vauhtia ja etäisyyttä. Yöllä pitkien vaikutus on niin voimakas ja ihminen arka, että useimmat pysähtyvät harkitsemaan tilannetta sivutieltä tullessaan. Päiväeläimenä ihminen uskaltaa ottaa isompia riskejä valoisaan aikaan. Kyse on siis valinnasta kumpi on tärkeämpää ja pimeällä se on näkeminen. Valoisaan aikaan pitkistä ei ole muuta kuin haittaa. Havaitsemista ne eivät auta kuin niin pitkillä etäisyyksillä, että asialla ei ole merkitystä.

Tunnen kyseisen kaverin ollaan samassa firmassa töissä!Kuulemma todella huonossa kunnossa!En tiedä onko leikattu mutta makaa teho-osastolla koomassa!Pyöränä sillä oli yamaha 1500 mallia en muista....Huomena selvii lisää!

Tämä on tietysti ikuisuuskeskustelu, mutta sen verran kaadan nuudeleita tähän liemeen, että että jos autoilija kirkkaassa päivänvalossa sokaistuu yhdestä 65W -kaukovalosta, siten ettei näe muita ympärillään olevia kohteita, niin kannattaisi oikeasti lopettaa ajaminen.

Pimeässä ja hämärässä lienee ilmiselvää, miksei kaukovaloa tule käyttää tarpeettomasti.
Itse olen käyttänyt toisinaan kaukovaloja havaittavuuden parantamiseksi,mutta olen säätänyt kaukovalon näyttämän alemmaksi,esim ikkunaa tai peiliä vasten ,niin että se näyttää "ylös"mutta ei niin ylös ,että vastaantulijat olisivat vilkutelleet valojaan.Tuplat valot on havaittavuutta tuplasti enemmän,ainakin näkyvien valojen suhteen.Itse en juuri pimeässä ajele,mutta kun pistää muistiin säätönupin kierrosten määrän,mitä säädön palauttamiseen tarvii,niin säädön palautus on pikkujuttu.Tietysti on pyöräkohtaisia eroja.Havaittavuus on useita pieniä juttuja kaiken muun perusjutun, kuten ihan ajamisen lisäksi.Pahalta tuntuu kun kaverille kävi huonosti.Toivoa on niin kauan kun on elämää.

Back