• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Poliisien aiheuttamat takaa-ajotilanteet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PSmo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kaikki olemme lukeneet, että ylinopeuksien hulvaton rankaiseminen on johtanut useisiin pakotilanteisiin tänä kesänä. Tämä on uusi ilmiö. Taas viikonloppuna oli pari tapausta, jossa urhoolliset poliisimme saivat kiinni näitä hurjastelijoita, tosin kanssaihmisten terveyden ja hengen vaarantaen. Onkohan ylinopeustapauksissa kysymyksessä oikeasti niin suuri rikos, että tuollaiset riskit kannattaa ottaa?
Onko joku pielessä, kun tähän on tultu? Onko sittenkin rangaistus kohtuuton tehdystä rikoksesta, kun tämmöistä tapahtuu?
Pakenijoina kun on myös aivan selvin päin ja selväpäisiä ihmisiä? Usein vaan joudutaan paniikkiin, ajatus iskee että pakoon, kun menee kortti, duuni ja lisäksi tulee maksettavaa parin kk. palkan edestä.
Olipahan itsellänikin lähellä semmoinen tilanne, kun kaikessa rauhassa ajelin keskellä korpea Pieksänmäki Suonenjoki -välillä ja vastaan tulleen Transitin valot alkoi vilkkua. Ja jos en olisi 50+ v, joka valitettavasti on koulutettu tottelemaan virkamiehiä sokeasti, ilman kritiikkiä, pysähdyin tien viereen ja jäin odottelemaan, kun tinananpit saivat veivattua Transitin ympäri. Meni meinaan muutama tovi ja olis ollu melkoinen etumatka. Voi olla et jokupäivä mullakin sisäinen kapinallinen saa voiton, ainakin näissä foorumeissa se on ollu kovasti pinnassa..
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Mut vakavasti ottaen luoko nuo takaa-ajot lisäturvaa vai lisäturvattomuutta?? Taparikolliset kun ei siitä miksikään muutu ja nyt on lisäksi tullut nämä kunnon kansalaisetkin, jotka panikoivat ja lähtee karkuun.
Antakaapa joku muukin asiantuntijalausunto aiheesta.
nixweiss.gif

Samaa mieltä takaa-ajotilanteiden riskeistä ja siitä, että harkintaa pitää poliisin käyttää lähtiessään autoilijaa tai motoristia kovin rankasti jahtaamaan. Joissain lehtikirjoituksissa tuon suuntaisia lausuntoja kyllä olen lukenut poliisinkin antaneen (eli selkeästi tuollaisiakin takaa-ajosta luopumispäätöksiä tekevät).

Asialla on kuitenkin toinenkin puoli/ääripää. Jos kaikista takaa-ajoista luovuttaisiin heti kun se alkaa vaikuttaa vaaralliselta, niin jokaisen rattijuopon kannattaisi ehkä yrittää huiskaista ylinopeudella piiloon selviämään. En tosin tiedä minkälaisia rangaistuksia tulee ylinopeudesta ja rattijuoppoudesta verrattuna ylinopeuteen ja liikennepakoon, mutta tuskin tietää moni muukaan tai ainakin tuon analysointi tilanteessa, jossa ajelet ylinopeudella promille veressä samaan aikaan tietäen, että poliisi luopuu takaa-ajosta heti vauhdin kiihtyessä, pistäisi jonkun moista yrittämään... ehkä

Sen verran kostonhimoinen myös olen, että jos joku pyöräni pöllii ja poliisi lähtee varkaan perään, niin toivon, että tuon kiinni ajelevat enkä hirveästi surisi vaikka varas saisi siinä samalla hieman siipeensä.

Liian kovat rangaistukset tekoon nähden ne aiheuttaa. Tästä kyllä varoitettiin jo etukäteen, kun rangaistukset taas kerran koveni. Just niin kävi kuin aateltiin.

Jos olisin konsta ja joku 20 km/h ylinopeutta ajanut säntäisi silmittömään pakoon heti pysäytysmerkin nähtyään, niin jotenkin saattaisi tulla mieleen, että k.o vetarikandilla ei ehkä ole ihan puhtaita jauhoja puss(e)issaan. Paljon jää kiinni etsintäkuulutettuja hörhöjä ihan normaalin liikenteenvalvonnan yhteydessäkin, pitäisikö kaikkien uukkarin tekevien ja pakoon pommittavien antaa mennä menojaan vain siksi, että se perässä tuleva poliisiauto/-moto näyttäisi (joidenkin mielestä) olevan huomattavasti potentiaalisempi riskitekijä, kuin hullun lailla pakoon riuhtova kuolasuu?
Niin, oikeat rosmothan ajavat aina sääntöjen mukaan, eivät käytä anastettuja ajoneuvoja eivätkä vääriä kilpiä ja noudattavat aina pysähtymiskäskyä, joten ne pakoon pyrkijät ovat aina viattomia motoristeja, joiden huomiokyky hetkeksi herpaantui ja mittariin lipsahti lievä överi...

Kyllä nämä paikalta pakenevat kuriin saadaan. Eiköhän kohta tehdä lakimuutos, joka tietää ehdotonta jos yrität paeta. Eihän siinä mitään, mutta neuvosto-Suomessa kun ollaan niin se nyt taas tiedetään, että siinä samalla korotetaan taas sakkoja, pidennetään ajokieltoja sekä lasketaan nopeusrajoituksia.

Ei sillä etteikö jokainen olis kannallansa oikeassa, mutta mitä näitä ruikuttamaan?!? Jos ei aja lain mukaan niin ei ole lupaa ruikuttaakaan! Jos lähtee karkuun ja pääsee hengestään, se on oma vika, ei poliisin! Jos ei ole varaa maksaa sakkoja, se on voi voi, sillon pitää vaihtaa harrastusta tai raapia ne rahat jostain!

Kyllä mä ymmärrän et tekee mieli päästellä välillä, niin itsekin teen, mutta vastaan sillon myös teoistani! Se ei ole kuin jokaisen oma moka jos rapatessa roiskuu!

Noin, johan helpotti!!!
cool.gif

-Life is a bitch and then you reincarnate-

Neuvosto-Suomi? Kyllä täällä nyt on herkkähipiäisiä liikenteessä... PItäisikö teidän kysyä oikein niiltä ihmisiltä jotka ovat neuvostovallan alla eläneet, minkälaista se oikeasti oli? Voi olla että termien käyttö muuttuisi vähän.

En minä jaksa uskoa että pakoon lähteminen on hirveästi noussut prosentuaalisesti edellisistä vuosista. Nyt siitä vaan puhutaan enemmän. Jos menee heikoille jäille leikkimään, niin pitää olla valmistautunut siihen että menee läpi. Sama pätee liikenteessä. Ja tottakai, kun liikennerikokset lisääntyy, niin rangaistuksetkin kovenee. Totta on edelleen, että liikennerikkomuksista ja -rikoksista säädetyt rangaistukset ovat epäsovussa muista rikkomuksista ja rikoksista säädettyjen rangaistuksien kanssa. Mutta eipä taida itku täällä tai muissa foorumeissa paljon auttaa, ellei joku oikeasti tee asialle jotain.

Tosiaan, voisihan siitä poliisiakin syyttää...

Yhtälailla poliisi on syyllinen, kun rikollinen avaa tulen virkavaltaa vastaan, jolloin sivullisia vaarantuu. Samoin vankien huumeongelmat johtuvat poliisista, poliisihan syyttää rikollisia oikeudessa, antaa tuomion ja säätää lait.

Tässäkin topicissa joku taas osoittelee sormella Neuvosto-Suomea ja holhousta, kun puututaan yksilönvapauksiin. Ristiriitaisesti omasta typeryydestä kuitenkin halutaan melkoisen aasinsillan kautta siirtää vastuu virannomaiselle ja yhteiskunnalle. Näinhän se liberastien mielestä yleensä menee: oma ansio, toisen moka.

Liian kovat rangaistukset tekoon nähden ne aiheuttaa. Tästä kyllä varoitettiin jo etukäteen, kun rangaistukset taas kerran koveni. Just niin kävi kuin aateltiin.
Tuskinpa näitä takaa-ajotilanteita aiheuttaa poliisi tai rangaistukset, eiköhän ainoa syyllinen istu siinä pyörän päällä?
Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että karkuun ajaminen on yleistynyt sen takia, ettei haluta saada tekoon nähden järjettömiä rangaistuksia?
confused_orig.gif
?

Kuinka sinä uskallat asettaa virkamiesten tekoset kyseenalaisiksi. Aivan tavallisella ihmisellä EI voi olla ymmärrystä poliisien asioista. Tavis ei pysty tietämään tai käsittämään tekojen merkityksiä ja syy-yhteyksiä kansallisesti tai kansainvälisesti, saatikka tietätämään paniikeista tai ihmisen käyttäytymisestä tai jsp.
Todellisuudessa taitaa olla niin, että liikennerikkoja täytyy saa kiinni keinolla tai hinnalla millä hyvänsä .. ainoa sallittu paniikki taitaa olla kiinniottajilla .. pakenijahan EI voi olla panikoitunut tilanteessa sillä eihän poliisista tarvitse panikoitua .. hyväähän ne vaan tarkoittavat ...

Suhteessa rangaistuksen määrään, on kyseessä jokseenkin arveluttava toimenpide, erityisesti ajatellen niitä lieveilmiöitä, joita se on jo nyt aiheuttanut.

Asia saadaan kätevästi korjattua nostamalla liikennerikkomusten rangaistukset niin isoiksi, että ko. toimenpide saadaan legimitoitua näppärästi. Eiköhän jätetä lakiehdotus - oikein kimpassa. Todellisuudessa - ainakin viimeisimpien tietojen mukaan - näyttää käyneen niin, että kovennettu kortinpoisto ei ole mitenkään vähentänyt rikkomusten määrää - sen sijaan on tullut lisää jännitystä kehiin .. mikä on juuri päinvastainen ilmiö kuin mitä toivottiin ... Näin meidän kesken, kun lupaatte olla levittämättä tätä tietoa, niin pakeneminen on todella typerä vaihtoehto ylimalkaan.

Pahoin pelkään, kun kaikki lisäkamerat ja puhelinkortit ja ties mitkä, on saatu käyttöön ihmisten vakoilemiseksi, niin KAIKKIIN liikuntavälineisiin (sukset ja lumikengät mukaannlukien) asennetaan GPS/GSM-siru, jolla voidaan sateliititse tarkkailla valitun uhrin nopeutta ja sijaintia. Tää alkaa olla melko Orvelliä .. velliä ... Itse asiassa tuollainen teknomössö on jo nyt mahdollista .. *huoh* eikä edes kovin kallistakaan. Niihin pitäisi saada myös sellainen lisä-sviitseri, että saataisiin näppärästi kiinni myös ne, jotka Hangosta Inariin ajaessaan siirtyvät ensimmäisen 100 metrin jäkeen niin vasemmalle kuin se suinkin on mahdollista koko matkan ajaksi.
Eilen ajelehdin Lahden motaria Helsinskin keskustaan päin ja siellä körötteli joku onneton (Inarilainen) vasemmanpuolimmaisella kaistalla ja 2 oikeanpuolista olivat tyhjiä (minä olin ainoa) .. ihme etten saanut 8 päiväsakkoa ohittaessani oikealta .. yritin noudattaa erityistä varovaisuutta .. Olen kyllä ehdottomasti sitä mieltä, että jos johonkin tarkkailuun on ihan pakko satsata lisää niin sitten se olisi oltava tuolla ajotapa-asoiden puolella.

Tuskinpa näitä takaa-ajotilanteita aiheuttaa poliisi tai rangaistukset, eiköhän ainoa syyllinen istu siinä pyörän päällä?
Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että karkuun ajaminen on yleistynyt sen takia, ettei haluta saada tekoon nähden järjettömiä rangaistuksia?
confused_orig.gif
?
Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että kun on säädetty lait ja asetukset niin eletään sitten niitten mukaan. Maailma olisi varmaankin aika veikeä paikka asua ja elää, jos rikkeen/rikoksen seuraamuksen järkevyyden arvioisi sen suorittaja ja sen perusteella virkavallan pitäisi luopua rikollisen tavoittamisesta.

Jos joku pakenee virkavaltaa, sillä ei ole puhtaat jauhot pussissaan ja sellanen pitää ottaa kiinni. Tervejärkinen ei lähde pakoon, varsinkaan ylinopeuden vuoksi. Jollain tapaa ne pahasti asennevammaiset pitää saada pois tuolta tien päältä, ennen pitkää sivulliset kärsivät niistä.

Ja jos rangaistukset tuntuvat kovilta, silloin pitää siistiä omaa käytöstään. Sen ei luulisi olevan normaalille ihmiselle vaikeaa. Sitten on pieni joukko "Minä ja vain MINÄ" -tyyppejä, joille se on täydellisen ylivoimaista.

Se karkuunajaminenko säästää rangaistukselta? Uskoisin sen vain pahentavan sitä. Ja pahimmassa tapauksessa siinä hankkii itselleen sen viimeisen rangaistuksen (ja vie vielä jonkin sivullisen mukanaan).

Se mainos oli muuten väärässä: Asennevamman voi parantaa (tosin ei kaikilta)

Eilen ajelehdin Lahden motaria Helsinskin keskustaan päin ja siellä körötteli joku onneton (Inarilainen) vasemmanpuolimmaisella kaistalla ja 2 oikeanpuolista olivat tyhjiä (minä olin ainoa) .
Kerran joku Micra meni Lahden motarilla 100:aa vasenta kaistaa. Sitä kun siinä perässä ihmettelin, niin huomasin, että thai-tyttöhän se siinä meni. Niillähän on vasuri liikenne. Niin että kyllä ne roikkujat on thai- tyttöjä, tai brittejä/ausseja. Ei ne pahalla.

Takaisin asiaan. Kyllä se on ymmärrettävää että pakenija näyttää konnalta, ja varmaan noissa takaa-ajoissa saadaan kiinni oikeita konnia, ajoneuvovarkaita ja rattijuoppoja. Ei kuulosta järkevältä että pysäytetään vaan ne joille se sopii. Pakenija vastaa riskeistä.

sanoi:
Ja jos rangaistukset tuntuvat kovilta, silloin pitää siistiä omaa käytöstään. Sen ei luulisi olevan normaalille ihmiselle vaikeaa. Sitten on pieni joukko "Minä ja vain MINÄ" -tyyppejä, joille se on täydellisen ylivoimaista.

Eli, jos joku päättäisi että punaisia päin kävelemisestä pitää saada 2 vuotta kakkua, niin olisiko se silloin oikein?

Pointtina nyt on vain se, että rangaistukset suhteessa rikokseen ovat järjettömän isot.

confused_orig.gif
?
Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että kun on säädetty lait ja asetukset niin eletään sitten niitten mukaan. Maailma olisi varmaankin aika veikeä paikka asua ja elää, jos rikkeen/rikoksen seuraamuksen järkevyyden arvioisi sen suorittaja ja sen perusteella virkavallan pitäisi luopua rikollisen tavoittamisesta.

Jos joku pakenee virkavaltaa, sillä ei ole puhtaat jauhot pussissaan ja sellanen pitää ottaa kiinni. Tervejärkinen ei lähde pakoon, varsinkaan ylinopeuden vuoksi. Jollain tapaa ne pahasti asennevammaiset pitää saada pois tuolta tien päältä, ennen pitkää sivulliset kärsivät niistä.

Se karkuunajaminenko säästää rangaistukselta? Uskoisin sen vain pahentavan sitä. Ja pahimmassa tapauksessa siinä hankkii itselleen sen viimeisen rangaistuksen (ja vie vielä jonkin sivullisen mukanaan).

Se mainos oli muuten väärässä: Asennevamman voi parantaa (tosin ei kaikilta)
Juuri se tässä on pointtina, että tervejärkisetkin alkaa lähtemään pakoon, kun mitättömästä ylinopeudesta tulee niin järjettömiä rangaistuksia.

Et näköjään tajua vieläkään, vaikka itse sait juuri kohtuu suuret sakot mitättömästä rikkeestä. Ansaitsitko ne todella? Jos näin on, niin miksi et käy maksamassa sitten joka kerta sakkoa vapaaehtoisesti asemalle, kun ylität rajoituksen? Taitais olla joka päivä asiaa asemalle?

Kun ajat pyörällä karkuun, niin todennäköisyys onnistumiseen on erittäin suuri. Kilpeäkään ne ei välttämättä näe. Eli vaihtoehtoina voi olla vaikka 40km/h ylityksestä syrjäisellä maantiellä:

1. Pysähdyt -> 1500e sakot + kortti pois muutaman kuukauden
2. Ajat karkuun -> ei mitään seuraamuksia

Minä valitsen ainakin 2. vaihtoehdon. Koen, että vaihtoehto 1. ei ole millään tapaa oikeudenmukainen, sen takia ei tunnu yhtään väärältä päästellä karkuun. Kyseessä on ihan normaali vastareaktio järjettömiin rangaistuksiin.

Otan kantaa ainoastaan siihen, että rangaistukset on ihan perseestä (=liian kovia tekoon nähden). Tottakai poliisin pitää yrittää saada karkurit kiinni, jos se on kyseisessä tilanteessa järkevää. Poliisi ei ole näitä rangaistuksia säätänyt, eli heidän vika se ei ole.

Poliisin toiminnassa arveluttavaa on ns. sakkorysien pitäminen ja muu ääliömäinen syynääminen. Ne on usein LP:n kyttiä, jotka jaksavat meuhkata jostain naurettavista pikkuasioista..

sanoi:

Eli, jos joku päättäisi että punaisia päin kävelemisestä pitää saada 2 vuotta kakkua, niin olisiko se silloin oikein?

Pointtina nyt on vain se, että rangaistukset suhteessa rikokseen ovat järjettömän isot.
Jos ne rangaistukset ovat äänestäjien enemmistön mielestä kohtuuttoman isot, tuon ei pitäisi olla mikään ongelma?
wink.gif
Vai olemmeko me kaikki vähän tyhmiä
baaa.gif

sanoi:

Jos ne rangaistukset ovat äänestäjien enemmistön mielestä kohtuuttoman isot, tuon ei pitäisi olla mikään ongelma?  
wink.gif
Vai olemmeko me kaikki vähän tyhmiä  
baaa.gif
Kai me kaikki sitten ollaan tyhmiä.

Tai sitten ihan kaikki ei tätä keskustelupalstaa, tai mitään muutakaan lue. Eikä tiedä näistä rangaistuksista tuon taivaallista.

Tai sitten suurinta osaa ihmisistä ei kiinnosta, ennen kun napsahtaa omalle kohdalle.

Et näköjään tajua vieläkään, vaikka itse sait juuri kohtuu suuret sakot mitättömästä rikkeestä. Ansaitsitko ne todella? Jos näin on, niin miksi et käy maksamassa sitten joka kerta sakkoa vapaaehtoisesti asemalle, kun ylität rajoituksen? Taitais olla joka päivä asiaa asemalle?

Kun ajat pyörällä karkuun, niin todennäköisyys onnistumiseen on erittäin suuri. Kilpeäkään ne ei välttämättä näe. Eli vaihtoehtoina voi olla vaikka 40km/h ylityksestä syrjäisellä maantiellä:

1. Pysähdyt -> 1500e sakot + kortti pois muutaman kuukauden
2. Ajat karkuun -> ei mitään seuraamuksia

Minä valitsen ainakin 2. vaihtoehdon. Koen, että vaihtoehto 1. ei ole millään tapaa oikeudenmukainen, sen takia ei tunnu yhtään väärältä päästellä karkuun. Kyseessä on ihan normaali vastareaktio järjettömiin rangaistuksiin.

Otan kantaa ainoastaan siihen, että rangaistukset on ihan perseestä (=liian kovia tekoon nähden). Tottakai poliisin pitää yrittää saada karkurit kiinni, jos se on kyseisessä tilanteessa järkevää. Poliisi ei ole näitä rangaistuksia säätänyt, eli heidän vika se ei ole.

Poliisin toiminnassa arveluttavaa on ns. sakkorysien pitäminen ja muu ääliömäinen syynääminen. Ne on usein LP:n kyttiä, jotka jaksavat meuhkata jostain naurettavista pikkuasioista..
Tulikohan tuo Typyttäjän kirjoitus nyt oikeaan foorumiin, piti varmaan mennä moottoripolkupyörä.orgiin? Siellä teinikapinallistasoinen kirjoittelu olisi ehkä oikeassa ympäristössä.

Mitä tulee saamaani sakkoon, lainsäätäjä on katsonut sen oikeaksi, joten siitä ei sen enempää. Sitäpaitsi, se tonni ei ole ruokapöydästä tai harrastuksesta pois.

"Jos näin on, niin miksi et käy maksamassa sitten joka kerta sakkoa vapaaehtoisesti asemalle, kun ylität rajoituksen? Taitais olla joka päivä asiaa asemalle?" Jääköön huomiotta, rippikouluikäinen poikani pystyy nasevampaan ja älyllisempään kommentointiin
smile_org.gif

Harva lainrikkoja kokee rangaistuksen oikeudenmukaiseksi, mutta yhtä harva jupisee siitä ja on sitä mieltä, että oma oikeus olisi ainoa oikea oikeus. Näin ainakin tien päällä.

Aja sinä vain karkuun, kyllä poliisi sinut korjaa, ellei Suuri Poliisi ehdi ensin, mitä emme tietenkään toivo. Virkavallan ajojoukoissa on vain sellaisia puikkomiehiä, että siinä voi vetomies joutua panemaan parastaan, kun kilvanajo alkaa, oli sitten kyseessä auto tai pyörä.

Luulen, että Typyttäjä adjutantteineen on aika lailla yksin mielipiteineen. Tuskin meistä monikaan haluaa tuonne tien päälle villiä länttä, jossa ainoa oikeus on nopeimman ja vahvimman oikeus.

E.O.D.

Back