Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jos lakia aletaan lukea, niin poliisilain 19 § antaa poliisille mahdollisuuden hajottaa väkijoukko vaikka sillä perusteella, että väkijoukko haittaa liikennettä ja ellei totella, voidaan niskoitteleva henkilö ottaa kiinni. Ei tuo estä mopolla ajamista yksin tai kavereiden kanssa eikä toisaalta perustuslakia tarvitse muuttaa jos niitä kavereita samassa paikassa muiden haitaksi asti.Laissa sanotaan, että omalla mopollaan saa ajaa. Itse asiassa koko laitekin taitaa olla sitä varten suunniteltu. Sama oikeus koskee myös mopoilijan kavereita. Jos tästä syystä ollaan viemässä putkaan, pitäisi sinne kantaa aika moni muukin ja mieluiten muuttaa perustuslakia ennen sitä.Pikkupojat hei, ei kannata täällä itkeä jos ei osaa, tai halua järjestäytyneen yhteiskunnan lakeja noudattaa. Poliisi tekee hommiaan niiden perusteella suojellakseen tavallisia ihmisiä, siis yhteiskuntansa jäseniä ja asukkaita! Pikkupoikia on henkiseltäkin kehitykseltään ihan aikuisissakin.
Tässä ei ole tuosta kysymys: tässä tapauksessahan poliisi esti väkijoukon hajoamisen. Myöskään liikenteen häiritsemisestä ei ollut kysymys, pikemminkin pyrkivät siirtymään mahdollisimman syrjäiseen paikkaan. Tosin vaikka olisivat ajaneet Helsingin keskustassa, ei liikenteen häiritsemisestä voi syyttää, koska he liikkuvat samaa tahtia kuin muutkin, eivät aja samasta kohtaa jatkuvasti ja ovat muutenkin laillisesti liikkeellä.Jos lakia aletaan lukea, niin poliisilain 19 § antaa poliisille mahdollisuuden hajottaa väkijoukko vaikka sillä perusteella, että väkijoukko haittaa liikennettä ja ellei totella, voidaan niskoitteleva henkilö ottaa kiinni. Ei tuo estä mopolla ajamista yksin tai kavereiden kanssa eikä toisaalta perustuslakia tarvitse muuttaa jos niitä kavereita samassa paikassa muiden haitaksi asti.Laissa sanotaan, että omalla mopollaan saa ajaa. Itse asiassa koko laitekin taitaa olla sitä varten suunniteltu. Sama oikeus koskee myös mopoilijan kavereita. Jos tästä syystä ollaan viemässä putkaan, pitäisi sinne kantaa aika moni muukin ja mieluiten muuttaa perustuslakia ennen sitä.Pikkupojat hei, ei kannata täällä itkeä jos ei osaa, tai halua järjestäytyneen yhteiskunnan lakeja noudattaa. Poliisi tekee hommiaan niiden perusteella suojellakseen tavallisia ihmisiä, siis yhteiskuntansa jäseniä ja asukkaita! Pikkupoikia on henkiseltäkin kehitykseltään ihan aikuisissakin.
Olet siis sitä mieltä, että mopoilijoiden on parempi kokoontua Helsinki-Vantaan lentokentän viereiselle asumattomalle alueelle, kuin sinun postilaatikkosi koristamalle pihatielle?Huomioliivi olis varmasti hyvä mopoilijoille. Jos itse saisin päättää niin mopojen nopeus 65km/h ja ajokortin ajoon lisää tunteja.
Nyt on vain asia niin että kun tenavat virittää mopon nii järki tuntuu katoavan ajosta. Kaahataan 40 -50- 60km/h nopeusrajoitus alueilla sekä ajetaan jalkakäytäviä pitkin, viime vuonna naapurin koira jäi jalkakäytävällä mopon alle kun kolme poikaa ajoi rinnakkain ja kovaa, naapurinemäntä ei ehtinyt vetää koiraa pois alta ( koira lensi monta metriä ja kuoli sisäiseen verenvuotoon ).
Hullua on meno täällä lahdessa, joka päivä näkee ahtialan koulun ympäristössä hurjia tilanteita ! Ja kun mopoilijoita hätistelee jalkakäytäviltä niin joutuu vandalisoinnin kohteeksi...lumipallot lentelee talvella ikkunoihin ja postilaatikkoon tiputellaan tupakantumppeja ja kerran oli laatikko revitty irti ja hakattu muusiksi..missäköhän näiden pikku kullannuppujen vanhemmat on ja millaista kunnioitusta he opettavat muita vanhempia ihmisiä kohtaan. On kyl monessakin taloudessa kuri tainnu repsahtaa pahemman kerran..keskitytään vain itsensä huvitukseen, eli kaljan ottoon ja muihin viihdykkeisiin. Huom. Kun lapsen tekee niin vastuu ei lopu kyntämisen jälkeen.. et sillee,kuri=järjestys=yhteiskunta voi hyvin=kaikki on iloisia![]()
Olisipa kivaa lukea tälläisiä kommentteja sen jälkeen kun poliisi sumputtaa 1000 vaikkapa hd-motoristia jonnekkin ja ottaa 900 pyörästä kilvet talteen laittoman pakoputken, puuttuvan heijastimen tms. vuoksi. Seasta löytyy muutama varastettu pyörä ja varmasti enemmän kuin yksi juopunut.Jos normien ja sääntöjen noudattaminen ei isommin kiinnosta niin patentti ratkaisu on muuttaa vaikka Somaliaan. Poliisit ei häiritse, metelöidä saa mielin määrin, sotkea ja rikkoa saa kaiken mikä ei vielä ole paskana. Ketään ei siellä kiinnosta minivilkut, äänenvaimentimet tai kilpikulmat, sen enempää kuin renkaan kulutuspinnan kunto tai runkomuutokset. Ei ole veroja, ei tosin sossuakaan tai KELAa. Sieltä löytyy kaivattua anarkiaa parhaimmillaan sitä kaipaaville.Pikkupojat hei, ei kannata täällä itkeä jos ei osaa, tai halua järjestäytyneen yhteiskunnan lakeja noudattaa. Poliisi tekee hommiaan niiden perusteella suojellakseen tavallisia ihmisiä, siis yhteiskuntansa jäseniä ja asukkaita! Pikkupoikia on henkiseltäkin kehitykseltään ihan aikuisissakin.![]()
Suomessa poliisit koettavat tehdä jotain laissa annettujen ohjeitten ja velvoitteiden puitteissa ettei jouduttaisi samaan jamaan. Ne tekee vain työtänsä.
sanoi:Helsingin Sanomat kirjoittaa poliisin etsineen tapahtuman järjestäjää. <span style='color:red'>Mopomiitit sovitaan Motot.netin keskustelufoorumeilla, eikä tapahtumilla varsinaisesti ole järjestäjää tai vastuuhenkilöä.</span> Motot.net-sivuston ylläpitoon ei kuitenkaan ole oltu Poliisista lainkaan yhteydessä. Motot.netissä julkaistu tiedote tavoittaa parhaillaan kymmeniä tuhansia lukijoita viikossa.
Ratsia on myös herättänyt vanhempien motoristien myötätunnon mopoilijoita kohtaan, tempaus tuomitaan yleisesti Poliisin ylilyönniksi. Motoristit ovatkin jo alkaneet foorumeilla miettiä miten voisivat antaa tukea nuorison mopo- ja kevytmoottoripyöräkokoontumisissa.
no mikähän on "aidompi" motoristi kun sinun tyylillä elelevä? mun mielestä ei mikään...tämmönen kelien mukaan ajeleva (jos sataa menen autolla) tyyppi niinkun minäkin olen ei ole aitoa nähnytkään..tosin en ole motoristi sanaa kyllä käyttänytkään itsestäni, se nyt vaan yks harrastus muiden joukossa...Minulla on moottoripyörä välttämättömänä kulkuvälineenä. En omista autoa, joten pyörällä liikutaan kaikki ajot kirjaimellisesti aina kun tiet eivät ole jäässä. Moottoripyöräily ei ole minulle pelkkä harrastus, vaan elämäntapa. Onnekseni en näköjään kuulu tuohon "aitojen motoristien" joukkoon.Aito motoristi on se, jolla on moottoripyörä harrastuksena, ei vain välttämättömänä kulkuvälineenäJa mikähän on tämä "aito motoristi"? Pidätkö itseäsi "aitona motoristina"?Todella harvasta mopoilijasta tai edes kevarilla ajelijasta kasvaa aito motoristi. Luultavasti kun kulkupeli on enemmänkin juuri liikkumiseen, ei niinkään harrastus.
Ainakin ihan kaikki, jotka mopoilla ajelivat, silloin kun minä pentu olin, ihan oikeasti harrastivat niitä. Niitä ropattiin ja hämmästeltiin kimpassa, ja mentiin soramontulle ajamaan. Ihan samalla kaavalla kuin nykyäänkin. Kaikki, joilla mopo oli, eivät ostaneet isoa moottoripyörää. Meidän porukasta tosin kuulemma kaikilla, jotka ostivat piikin, on nykyään isompi mp.. Täten olen aito motoristi.![]()
Samaa mieltä, pitäähän teineille jonkinlaiset rajat vetää. Hommahan karkaa muuten täysin käsistä. Teini-ikäiset yleensä on itsekin samaa mieltä, jos asiaa niiltä kysyy. Tainnut aika monelta unohtua, mitä tuossa iässä tuli puuhailtua tai sitten on oltu aika tiukasti äidin helmoissaNo jos 500-600 mopojunnua yhteen paikkaan tunkee, niin onhan se ihme jos homma ei lähde lapasesta jossakin vaiheessaTäytyy myöntää, että itseänikin mietitytti mitä mahtavat olla nuo mopokokoontumisen vaarat joista kotiin kirjelmöidään? Se kuulostaa vähän asenteelliselta ja overkilliltä?![]()
Ainakin omassa mopoiluvaiheessa siihen riitti jo 5-6 mopetia![]()
Turhaan vaan ilmoittivat etukäteen ratsiasta, olisivat (ehkä) saaneet ne pahimmat hörhöt kiinni.
Oli se skenaario tuolla mopomiitissä mikä tahansa, niin poliisilaki antaa tarvittavat valtuudet. Voi ne vedota vaikka siihen, että halusivat tarkistaa jokaisen henkilöllisyyden. Siihenkin antaa poliisilaki mahdollisuuden, ja moneen muuhunkin toimenpiteeseen. Se oli minun asiani lain tiimoilta. Jatkakaa tapahtuneen analysointia ja pilkun viilausta liikkuiko mopot vai ei, hajosiko porukka vai jonkun kampiakseli...Tässä ei ole tuosta kysymys: tässä tapauksessahan poliisi esti väkijoukon hajoamisen. Myöskään liikenteen häiritsemisestä ei ollut kysymys, pikemminkin pyrkivät siirtymään mahdollisimman syrjäiseen paikkaan. Tosin vaikka olisivat ajaneet Helsingin keskustassa, ei liikenteen häiritsemisestä voi syyttää, koska he liikkuvat samaa tahtia kuin muutkin, eivät aja samasta kohtaa jatkuvasti ja ovat muutenkin laillisesti liikkeellä.Jos lakia aletaan lukea, niin poliisilain 19 § antaa poliisille mahdollisuuden hajottaa väkijoukko vaikka sillä perusteella, että väkijoukko haittaa liikennettä ja ellei totella, voidaan niskoitteleva henkilö ottaa kiinni. Ei tuo estä mopolla ajamista yksin tai kavereiden kanssa eikä toisaalta perustuslakia tarvitse muuttaa jos niitä kavereita samassa paikassa muiden haitaksi asti.Laissa sanotaan, että omalla mopollaan saa ajaa. Itse asiassa koko laitekin taitaa olla sitä varten suunniteltu. Sama oikeus koskee myös mopoilijan kavereita. Jos tästä syystä ollaan viemässä putkaan, pitäisi sinne kantaa aika moni muukin ja mieluiten muuttaa perustuslakia ennen sitä.Pikkupojat hei, ei kannata täällä itkeä jos ei osaa, tai halua järjestäytyneen yhteiskunnan lakeja noudattaa. Poliisi tekee hommiaan niiden perusteella suojellakseen tavallisia ihmisiä, siis yhteiskuntansa jäseniä ja asukkaita! Pikkupoikia on henkiseltäkin kehitykseltään ihan aikuisissakin.
Jos minulta kysytään, voisivat hajoittaa työmatkaliikenteen, tai vaikka kassajonot kaupoista..
Todennäköisesti. Jos ei lunta tule, taidan itsekin käydä kokeilemassa, joutuuko pääkaupunkiseudulla ajamisesta putkaan. Pääseekö kisahalliin varmasti, uskaltaako hotellin jättää varaamatta?Eiköhän seuraava mopomiitti ole kaikkien aikojen suosituin mopomiitti. Sekä mopoilijoiden, että poliisien määrällä laskettuna.![]()
Toki. Kyyti jälkikäteislaskutuksella toimivaan yöpaikkaan järjestyy ihan pienellä vaivalla. Jätät vain henkkarit kotiin ja kieltäydyt hajaantumasta. Lisäksi samaan vaivalla saat uuden moottoripyörän ensi kevääksi. Tuskin se enää aamulla on samoilla sijoilla minne jää, ainakaan ehjänä. Pelkästään hyviä puolia mopomiittiin osallistumisessa.Todennäköisesti. Jos ei lunta tule, taidan itsekin käydä kokeilemassa, joutuuko pääkaupunkiseudulla ajamisesta putkaan. Pääseekö kisahalliin varmasti, uskaltaako hotellin jättää varaamatta?
Eli kun minulla ei ollut autoa ja ajoin 70km moottoripyörällä päivittäin pelkkää työmatkaa aina pysyvään lumeen asti en ollut motoristia nähnytkään. Mutta nyt, kun ajan liikenteessä vain autolla olen siis "aito motoristi"?Aito motoristi on se, jolla on moottoripyörä harrastuksena, ei vain välttämättömänä kulkuvälineenäJa mikähän on tämä "aito motoristi"? Pidätkö itseäsi "aitona motoristina"?Todella harvasta mopoilijasta tai edes kevarilla ajelijasta kasvaa aito motoristi. Luultavasti kun kulkupeli on enemmänkin juuri liikkumiseen, ei niinkään harrastus.
Ainakin ihan kaikki, jotka mopoilla ajelivat, silloin kun minä pentu olin, ihan oikeasti harrastivat niitä. Niitä ropattiin ja hämmästeltiin kimpassa, ja mentiin soramontulle ajamaan. Ihan samalla kaavalla kuin nykyäänkin. Kaikki, joilla mopo oli, eivät ostaneet isoa moottoripyörää. Meidän porukasta tosin kuulemma kaikilla, jotka ostivat piikin, on nykyään isompi mp.. Täten olen aito motoristi.![]()
Mitä lähiseudun nuorisosta tiedän, niin suurinta osaa vähät kiinnostaa se laite. Pääasia on vain että pääsee kulkemaan paikasta toiseen. Osa varmaan toki on kiinnostunut myös laitteen tekniikasta ja muusta oheistoiminnasta. He ovatkin ehkä näitä "aitojen motoristien itiömuotoja". Eivät kaikki polkupyörän omistajat ole polkupyöräilyn harrastamisesta kiinnostuneita oikein harrastusmielessä, eivätkä kaikki auton omistajat harrasta autoja. Minullakin on auto, mutta vain sen takia, että pääsee liikkumaan. Ei siis mitään suuria intohimoja tai harrastuneisuutta asiaa kohtaan.![]()
Olikko mukana mopomiitissä kun noin henkilökohtaisestin asian otitMene lukemaan se linkki uudelleen ihan ajan kanssa.No mikäs tuossa nyt on? Miksi tuossa menisi luottamus valtioon?
Jos mopo on kunnossa, eikä ole promilleja, niin hyvää matkaa.
Jos taasen edellä olevat eivät ole kunnossa, niin pitäisikö muka katsoa sormien läpi?
Voin sen sulle tähänkin kyllä laittaa jos silmät harittaa tässä vaiheessa iltaa jo sen verran pahoin ettet sitä itse löydä.
"Yllättävän voimannäytön tarkoituksen oli lopettaa nuorten "mopomiitit"."
Voihan sitä tietysti kuluttaa aikansa kännäämällä ja rikkomalla paikkoja lauantai-iltaisin.