• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Poliisi keskellä moottoritietä....

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PSmo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ajelin eilen Kuopioon ja Kuopion moottoritiellä oli sitten oikeen talkoot tutkajepeillä. Jäi vaan vaivaamaan sellainen seikka, et kumpikohan siellä vaaransi liikenneturvallisuutta enemmän, poliisin toiminta, vai muutama ylinopeutta ajava? Ei meinaan oikein turvalliselta vaikuttanut varsinkaan sen poliisihemmon homma, joka ohituskaistan puolella seisoskeli keskikaiteen vieressä. Siinä kohden kun ei ollut edes välialuetta, oli vaan se keskikaide. Takana liikenne meni p..settä viistäen ja edestä lähes vapaitten yli. Tavallinen hemmo jos menee moottoritielle, viedään heti pois, puetaan pakkopaitaan ja lätkäistään sakkoja tonneja, liikenteen törkeästä vaarantamisesta. Poliisin tehdessä saman, se sit tuotaa turvallisuutta. Ja mikä vaikutus toiminnalla oli liikenteeseen. Pupuhousukuskit alkoi heti puskee ohituskaistalta oikeanpuolen kaistalle pollliisia piiloon, jarruvalot välkkyi ja vain kesäkeli pelasti peräänajoilta. Mietin vaan mitä tapahtuu, jos oikeesti pitäis poliisin komentaa vasemman kaistan kuski oikeelle kaistalle ja pysähtymään muutaman kymmenen metrin matkalla, tien pientareella odottavien maijojen kohdalle. Riskit oli kyllä melkoiset.
Minulla kun on sellainen käsitys, ettei moottoritiellä juurikaan tapahdu muita onnettomuuksia kuin peräänajoja ja tätä riskiä kyllä poliisien toiminta tuotti oikein urakalla. Ja ennen tätä hässäkkää, joka poliisin toiminnasta syntyi, liikenne soljui ongelmitta kahdessa jonossa, toinen ajoi vähän alle 100 km/h ja toinen pikkuisen yli sen. Ei siellä oikein mahtunut sen kummemmin kaahaamaa perjantain liikenteessä.
Onkohan oikeesti sakkokertymä noin tiukalla, että pitää jo tuottaa enemmän riskejä, kuin turvallisuutta, sakkorälssejä kerätessä. Pikkuisen vois harkintaa käyttää.

mad.gif
mad.gif
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif
pöliisille tuosta.
Ei en minä saanut sakkoja, en minä sen takia purnaa, mut tunsin itseni heikoksi prätkälläni jonojen pumppauksessa, Tuusulantie tuoreessa muistissa kun oli.
Tää on näitä maailmankaikkeuden kysymyksia, joita minun pieni mieleni ei ymmärrä, juttu joka mattimeikäläisen (Ei MattiR:n  
tounge.gif
tounge.gif
)tekemänä aiheuttaa karmeen rangaistusvaatimuksen, onkin pollliisin tekemänä turvallisuutta lisäävää toimintaa.  
withstupid.gif

On niitä paljon muitakin juttuja, mut tää tuli nyt mieleen.

siinä olisi jonkun toisen poliisin pitänyt antaa poliisille sakot ja viedä se pakkohoitoon.

joo, tuontapaisia liikenteenvalvontoja olen joskus itsekin nähnyt reissuillani. saa siinä vähän ihmetellä virkamiesten toimintaa ja järjenjuoksua tavallinen tienkäyttäjä.

kannattaa laittaa palautetta poliisin toiminnasta Poliisi

joskus tuli laitettua palaute noiden toiminnasta, kun pimeällä kolaripaikalla polliisisetä seisoskeli keskellä tietä ilman mitää liivejä ja valoja. no palautteen jälkeen kuulemma hankittiin kaikkiin tämän kylän poliisiautoihin heijastinliivit.

palaute on aina tervetullutta asiasta ku asiasta. turha sitä on täällä valittaa ja mussuttaa
smile_org.gif

Itsellä samanmoisia kokemuksia Kehä 1:ltä, tosin lauantai aamuna siinä kuden maissa. Puhalluttivat kaikki ketä siellä ajeli. Meinasin kelata Poliisitädin yli kun en huomannut häntä ajoissa.

Taisi tätikin hieman säikähtää kun oli niin vihaisella tuulella työntäessään pilliä suuhuni...
tounge.gif
Tarkastivat sitten kaupanpäälle kaikki mahdolliset kuulutkukset ja katsastukset (olin autolla liikenteessä), mutta onneksi unohtivat katsoa kortin kääntöpuolelle.

Meikäläisellä on nääs kakkulapakko ja rillit oli menny rikki, eikä mulla ollut piilareita matkassa.
withstupid.gif

Edit: lukihärö

Kerran oli Hki-Tre motarilla vastaava tilanne, poliisi seisomassa ohituskaistalla, ohjasi siitä kaikki autot tien sivussa olevan kahvilan pihaan puhallutukseen. Aivan järjettömän tuntuista toimintaa, keltainen liivi oli kyllä päällä mutta ei se paljon auta jos joku räplää radiota tai kännykkää juuri ratkaisevalla hetkellä.

Samoin Tampereella Pyynikintien tiukassa mutkassa näkötornin risteyksen jälkeen oli kerran poliisit keskellä kaistaa, puhallutus siinäkin. Tuli kiire jarrutella.

Meinasin kelata Poliisitädin yli kun en huomannut häntä ajoissa...

...Meikäläisellä on nääs kakkulapakko ja rillit oli menny rikki, eikä mulla ollut piilareita matkassa.
withstupid.gif
No sulla on ainakin aiheesta se merkintä ajokortissa...
smile_org.gif

JK
Joo, tiedossa on. Meikäläinen kävelee päin seiniä ja tolppia jos kakkulat unohtuu päästä. Mut eihän se ajamista estä.
tounge.gif

njoo, tottapuhuen oon 2 kertaa eläessäni ajanut ilman rillejä ja molemmilla kerroilla pelotti aivan s..tanasti.
crazy.gif

Juu, Kuopion motarilla - tai siis eihän se mikään motari ole, vaan ohitustien pätkä - tuli eilen paniikkijarrutuksen poikanen allekirjoittaneelle. Tulin töistä, ehkä omaksi onnekseni kotilolla, kun pohjoiseen menevällä oikeanpuoleisella kaistalla oli rekan renkaan irronnut pinta kokonaisena kyljellään.. Tiellä leijui pölyä ja ilmeisesti paniikkijarrutuksista peräisin olevaa renkaitten käryä koska näkyvyys oli heikko.
Meikäläinen latoi siihen vakionopeussäädin asennossa 108, puhuin puhelimeen hands-freen avulla kun edellä menevä punainen Passat polkaisi jarrut pohjaan. Siinä meinasi tulla kiire jarruttaa, meinasin vaihtaa kaistaa oikealle kun ei sillä puolella ollut ketään kun hetkeä aiemmin olin ohittanut rekan..Sain väistettyä Passatin perän oikealle kaistalle ja samalla huomasin h**vetin isot renkaan kappaleet edessä ja ei kun väistöä vasemmalle samalla jarruttaen. Tuli sitten mieleen takaa tuleva rekka, vilkaisin taustapeiliin ja seuraavaksi alkoi armoton vaihdelootan hämmennys
crazy.gif

Pääsin siitä alta pois, mitään sen kummempaa ei tapahtunut. Saman tien kyllä soitin Hätäkeskukseen ja kerroin tilanteesta. Pistivät ilmeisesti partion paikalle... Tämä tapahtui joskus klo 18:n aikoihin..
Ei tehnyt kyllä itse mieli lähteä keräilemään renkaankappaleita liikenteen seasta.
kaboom.gif

Jäin vain miettimään että miten olisi käynyt jos olisin ollut prätkällä liikkeellä.. No, en olisi puhunut puhelimessa ja olisin todennäköisesti seurannut liikennettä tarkemmin ja ennakoinut kauemmas. Olisin myös jättänyt isomman turvavälin edellä ajavaan Volkkariin. Todennäköisesti äkkitilannetta ei olisi kohdalleni syntynyt... Kaiken kaikkiaan kyllä mielelläni halusin virkavallan tuonne paikan päälle liikennettä ohjaamaan, en kuitenkaan välttämättä tutkan kanssa.

Vaikka ohitustiellä kyllä monen kiireisen matka rauhoittuu. Poliisi on erittäin usein (paino sanoilla "erittäin usein"!!) tutkaamassa Kuopion ohitustiellä Pitkälahden ABC:n ja keskustan eteläisen liittymän välillä, samoin pohjoispuolella Kallansiltojen kohdalla missä nopeusrajoitus putoaa 80:aan /h. Niin että kannattaa ajella rajoitusten mukaan ettei kausi jää lyhyeksi..
talktohand.gif

Mikäs siin seuraavalla kerralla puhelin käteen jälkeen päin ja ilmoitus hätäkeskukseen notta moottoritiellä siinä ja siinä kohtaan jalankulkijan keskikaistan puolella...
idea3.gif

Mikäs siin seuraavalla kerralla puhelin käteen jälkeen päin ja ilmoitus  hätäkeskukseen notta moottoritiellä siinä ja siinä kohtaan jalankulkijan keskikaistan puolella...  
idea3.gif
Hitto kun oisin älynnyt, oisin varmaan soittanu heti hätäkeskukseen, et joku häirikkö terrorisoi liikennettä moottoritiellä, ois ollu mukava seurata kun paikallispolliissi ois pillit vinkuen menny pidättämään liikkuvien partiota...

Tuusulantiellä heti kehäI:n pohjoispuolella oli samankaltainen tilanne 13.4 kuin ketjun aloittajan kuvailema. heti siinä loivasti oikealle kaartuvassa mutkassa poliisi heiluu liivit päällä kuin sambakarnevaaleissa liikaa happoa tiputtaneena!! Ensin ajattelin, että V****U kuka hullu tossa heiluu. Sitten huomasin sen poliisiksi ja sitten olikin jo kiire jarruttaa ja ryhmittyä mutkan jälkeiseen oikeaan reunaan kuittia vastaanottamaan. Jonoa oli kolmen auton verran (olin siis kotilolla) ja sain jarruttaa siihen ihan tosissaan.

Mitattua nopeutta 111 kmh ja tietysti 50 metriä ennen satasen alkua, eli 80 alueella. 31 kilsan ylitys ja reilu viissataa sakkoa. No, oma virhe tietysti ja otin sen nöyränä vastaan. lopuksi tiedustelin, että saako antaa palautetta?? Kaveri vaan tuijotti, joten sanoin heidän olevan todella vaarallisessa paikassa. Kerroin miten tilanteen koin ihan asiallisesti. vastauksena sain tokaisun "ei tässä oo koskaan mitään käynyt". Just joo! Ilmeisesti jotain täytyy käydä, ennen kuin järkeä saa alkaa käyttämään!!??

t, Joe

Edit: kehät sekaisin

Meinasin kelata Poliisitädin yli kun en huomannut häntä ajoissa...

...Meikäläisellä on nääs kakkulapakko ja rillit oli menny rikki, eikä mulla ollut piilareita matkassa.  
withstupid.gif
No sulla on ainakin aiheesta se merkintä ajokortissa...
smile_org.gif

JK
Joo, tiedossa on.  Meikäläinen kävelee päin seiniä ja tolppia jos kakkulat unohtuu päästä. Mut eihän se ajamista estä.  
tounge.gif
No kerro miten sinä löydät pyörälle?

"Missä se mopo on? <kops> Auts! <kräks, rits> Ei, tuo ei kuulostanut minun pyörän kaatumiselta..."
tounge.gif

Tuusulantiellä heti kehäI:n pohjoispuolella oli samankaltainen tilanne 13.4 kuin ketjun aloittajan kuvailema. heti siinä loivasti oikealle kaartuvassa mutkassa poliisi heiluu liivit päällä kuin sambakarnevaaleissa liikaa happoa tiputtaneena!! Ensin ajattelin, että V****U kuka hullu tossa heiluu. Sitten huomasin sen poliisiksi ja sitten olikin jo kiire jarruttaa ja ryhmittyä mutkan jälkeiseen oikeaan reunaan kuittia vastaanottamaan. Jonoa oli kolmen auton verran (olin siis kotilolla) ja sain jarruttaa siihen ihan tosissaan.

Mitattua nopeutta 111 kmh ja tietysti 50 metriä ennen satasen alkua, eli 80 alueella. 31 kilsan ylitys ja reilu viissataa sakkoa. No, oma virhe tietysti ja otin sen nöyränä vastaan. lopuksi tiedustelin, että saako antaa palautetta?? Kaveri vaan tuijotti, joten sanoin heidän olevan todella vaarallisessa paikassa. Kerroin miten tilanteen koin ihan asiallisesti. vastauksena sain tokaisun "ei tässä oo koskaan mitään käynyt". Just joo! Ilmeisesti jotain täytyy käydä, ennen kuin järkeä saa alkaa käyttämään!!??

t, Joe

Edit: kehät sekaisin
voi vaan arvata otsikon jos poliisi olisi esim jäänyt alle. "YLINOPEUTTA AJANUT AUTOILIJA AJOI POLIISIN PÄÄLLE!"

eihän otsikko voi ikinä olla, että: "poliisi jäi alle yritettyään pysäytystä tienkohdassa, jossa autoilijalla ei ole aikaa jarruttaa".

tietysti laki kyllä sanoo, että ajoneuvo on saatava pysähtymään tien näkyvällä osuudella.

Joku aika sitten oli joku rekka/vastaava kaatunut Tuusulan väylällä Kehä-III alituksessa, ja romua taisi olla myös etelään vievillä kaistoilla. Poliisi oli ohjailemassa aamuruuhkassa porukkaa Kehä-III:n ramppiin ja ne jampat meinas jäädä joka toisen auton alle. Itse olin jo oikeanpuolimmaisella kaistalla, ja kauhuissani katselin poliisien toikkarointia liikenteen seassa. Aina löytyi joku, joka tuikkasi sille juuri vapautuneelle vasemmanpuoleiselle kaistalle (50m ennen poliisia n. 100 lasissa). Olisi ainakin yksi mies saanut kävellä 100-200 m. pidemmälle varoittamaan etukäteen tulevasta ja himmaamaan porukan vauhtia.

Joku aika sitten oli joku rekka/vastaava kaatunut Tuusulan väylällä Kehä-III alituksessa, ja romua taisi olla myös etelään vievillä kaistoilla. Poliisi oli ohjailemassa aamuruuhkassa porukkaa Kehä-III:n ramppiin ja ne jampat meinas jäädä joka toisen auton alle. Itse olin jo oikeanpuolimmaisella kaistalla, ja kauhuissani katselin poliisien toikkarointia liikenteen seassa. Aina löytyi joku, joka tuikkasi sille juuri vapautuneelle vasemmanpuoleiselle kaistalle (50m ennen poliisia n. 100 lasissa). Olisi ainakin yksi mies saanut kävellä 100-200 m. pidemmälle varoittamaan etukäteen tulevasta ja himmaamaan porukan vauhtia.
Kyllä vaan. Viime kesänä oli Ranskassa motarilla ollut pikku onnettomuus ja ajettiin kaverin kanssa toiseen suuntaan. Siellä oli nimenomaan noin 500m ennen onnettomuuskohtaa kaksi poliisia peräkkäin ja käsi ojossa heiluttamassa tätä "himmaa" merkkiä.

Vähän OT:n puolelle menee, mutta muutama viikko sitten Turun motarilla oli siivousporukkaa keräilemässä tien varteen heitettyjä roskia. Hyvää työtä siis, ei siinä mitään. Tulin k*tilolla Lommilan liittymästä (Helsinkiin päin) ja siirryin suht pian muutaman auton jonon jatkoksi vasemmalle kaistalle. Äkkiä vastaan kävelee kaksi tyttöä rinnakkain keskialueen puoleisella pientareella! Juuri ja juuri mahtuivat valkoisen viivan taakse. Juttelivat siinä ihan rauhassa jätesäkit kädessä, päät kääntyneinä toisiaan kohden, ja autoja sujahtelee ohi max. ½ metrin etäisyydellä.
eek.gif

Kyllä vaan. Viime kesänä oli Ranskassa motarilla ollut pikku onnettomuus ja ajettiin kaverin kanssa toiseen suuntaan. Siellä oli nimenomaan noin 500m ennen onnettomuuskohtaa kaksi poliisia peräkkäin ja käsi ojossa heiluttamassa tätä "himmaa" merkkiä.
Tos keväällä oli se kova lumimyräkkä tääl tampereella ainakin niin Pirkkalan ohitustielle oli jäänyt rekka hirveessä pyryssä ohituskaistalle jumiin. Poliisi oli tullu juuri paikalle ja ainoastaan pysäköinyt maijan rekan perään vilkut päällä. NÄkyvyys 50m. Eikä mitään aikomustakaan juosta kauemmaksi varoittelemaan. Myöhemmin päivällä olikin sitten Aamulehden sivuilla kuvaa ketjukolarista ja pätkäksi menneestä maijasta... Maalaisjärki kyllä puuttu tuommoisesta toiminnasta...

niin että kun ensin virkamies vaarantaa henkensä ja käy tarkistamassa/hakemasssa jotain kaistojen välistä niin täytyyhän siitä haukkua!!

oikein olisi kirjoittajankin mukaan varmasti ollut katkaista ensin liikenne, jotta olisi ollut turvallisempaa?!?!?

baaa.gif

Back