Se on ihan riittävän halpa. Vakuutusalalla töissä ollessasi luulisi sinunkin tietävän sen, että mopojen muovit, rauta ja muut palikat ovat halpoja. Erityisesti jos vertailukohteena on mopokuskin vahinkojen korjaus ja muut henkilövahinkojen kerrannaiskustannukset.Itse olen töissä vakuutusalalla ja täytyy sanoa, että mielenkiinnolla odotan kuinka "halpa" Pohjola tulevaisuudessa korvaa prätkävahinkoja kun tiedän että tälläkään hetkellä tuskin yhdenkään yhtiön maksutulot riittävät korvaamaan täysin prätkien korvauksia ja kuluja.
Veikkaisin että lunastuksissa saa kuluttaja vääntää kättä yhtiön kanssa entistä enemmän.
Ei mun käsittääkseni Pohjola kumminkaan muuttanut korvaustapoja, joten eiköhän tuo korvausmenettely ole ihan sama kuin ennenkin. Se minkälainen vakuutustarkastaja osuu kohdalle, on ihan henkilötason juttu mitä palapelistä saa rahaa kun lunastusrajoilla ollaan. Peilin ja vilkun korvaavat varmasti mukisematta.
Joten...
Katteessa naarmu -> vaihtoon/korjaukseen
Osa rikki -> vaihtoon.
Osia ja muovia liikaa rikki -> kannattamaton korjata, lunariin.
Tämän jälkeen joku ostaa AVK:lta B-pyörän ja rakentaa pommarin.
Ja vakuutusyhtiö saa taas rahaa asiakkaan mopon lunastuskorvaukseen.
Helppoa matikkaa, ei edes numeroita tarvita.
Pari vuotta vanhoissa peleissä tuo lunastusraja tulee huomattavan helposti vastaan. Uudet osat ovat todellakin erihintaisia kuin niiden ollessa mopossa kiinni. Mopon arvo laskee huomattavasti parin ekan vuoden aikana.
Järkevämpää lunastaa, koska saa paremman hinnan b-mopon ostajalta ja jää kaikki korjauskustannukset pois, työ ja uudet varaosat.