• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

PK torstai 17.6.2010

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tr3
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Joutuu passaamaan tän retken, ellei reitti suunnista Keski-Suomeen.
Buu. Mitä jos vaikka aurinko paistaa terassilla?
Pikkasen sopis miettiä miten noita torstaimenojaan priorisoi
wink.gif

Tiedoite:

1. olin sössint
2. veturi muuttuu
3. uusiveturi Masa
4. itekkin tuun
5. Masa kuiteskii vetää
6. kaikilla on kivaa
7. mä vasta ensi torstaina

Jaksaiskohan sitä lähteä... toi bemböle on vähän hankalassa paikassa meikäläiselle. Matkalta voisi liittyä mukaan jos olis jotain koordinaattia?

Tiedoite:

1. olin sössint
2. veturi muuttuu
3. uusiveturi Masa
4. itekkin tuun
5. Masa kuiteskii vetää
6. kaikilla on kivaa
7. mä vasta ensi torstaina
Oih, mä pääsen laulaan isi/rehtori lauluu (joko: aja hiiiiljaa, isi nyt vaaaan, tai sitte sano mua sun isiks, sano mua rehtoriks, laalallaaaa)
tounge.gif
Mulla on sitte viikko aikaa säveltää tr3:lle laulu
inlove.gif

mää tuun jos on säätä.. edes vähän.
Luvattu hyvää ja lämmintä keliä torstaille
smile_org.gif

Mitä yhtään ymmärrän sään kehittymisestä, kannattaa olla lähtövalmiina viime minuuteille saakka. Koskaan, lue ei koskaan , kannata panna verhoja kiinni ja sulkeutua himaan tai töihin kun on edes 50 % mahdollisuus ajosäähän.

tounge.gif

-M

Nyt sitten katkaistaan putki ja vedetään koko lenkki ilman yhtään konttauksia, okeoke!?
cool.gif

Ja jos onnistutaan, perille päästessä kaikki nousee jalkatapeille seisomaan kaksikätiseen .ORG tervehdykseen...

...ja pannutetaan kaikki
baaa.gif

Nyt sitten katkaistaan putki ja vedetään koko lenkki ilman yhtään konttauksia, okeoke!?
cool.gif

Ja jos onnistutaan, perille päästessä kaikki nousee jalkatapeille seisomaan kaksikätiseen .ORG tervehdykseen...

...ja pannutetaan kaikki  
baaa.gif
Mä olen ihan samaa mieltä, ei konttailua!

Mä näkisin sen konttaamisen johtuvan pääosin seuraavista tekijöistä (lue: allekirjoittanut on itse kontannut 2-kertaa pk- ajoissa, joten tiedän mistä puhun). Mä en halua loukata ketään ja osoittaa sormella, mutta ohjaajana minun pitää saada sanoa ja tuoda julki asioita, jotka saattaa johtaa hetkelliseen hallinnan menettämiseen. Kaikki "konttaaminen" on aina hallinnan menettämistä ja osaamattomuutta.

Isoilta osin ryhmäajo saattaa sekoittaa yksittäisen ajajan konseptin itselleen sopivasta ajorytmistä. Tämä konseptin sekoittuminen ja ajosuoritteen katkeaminen ojanpohjalle on aina osaamisesta kiinni. Yksi selitteisesti juuri sillä hetkellä on mennyt jotain pieleen, jolloin on tutkittu horsman juuren kasvua ojassa, hämmästellen mikä minuun iski...
wink.gif

Monesti luullaan, että ojan pohjalla rypeäminen on kiinni pelkästään ajonopeuksista. Minä väitän syvällä rintaäänellä, että liika nopeus on vain altistava tekijä siihen. Miten muuten voidaan sanoa, että toisella mopo pysyy käsissä ja taas toisella ei. Hyvänä esimerkkinä ovat kilpaa ajaneet tai radalla paljon ajaneet, kun ne suorastaa ihmettelee, miten moisissa nopeuksissa joita mm. minun järjestämillä ajoilla voi joku lentää ojaan. Tästä voidaankin sitten vetää suuntaviivoja joko osaamattomuuteen tai hetkelliseen hallinnan menettämiseen yksilön tasolla.

Osaamattomuuteen pitää sanoa se, että omat rajat on syytä oppia tunnistamaan, ennenkuin jonossa ajaessa tuleekin sitten se yllättävä tilanne eteen ja jonon muodostuksen paine pakottaa ajamaan liian tiiviisti ja joka yleensä johtaa ojaan. Näillä ajoillamme pitää pystyä ajamaan kokemattomienkin, mutta heidän oikea paikkansa on jonon perällä. Siellä ei ole painetta takaatulevista tai muustakaan, edessäolevan porukan on merkattava risteykset, jotta niitä paineita ei olisi takaa tulevilla.

Mitä sitten tulee hallinnan menettämiseen, se voi tapahtua kokemuksesta riippumatta kelle tahansa, aivan yllättäin, hiljaa kehittyen tai sitten jonkin muun välillisen tekijän aiheuttamana.

Omalta kohdaltani kontatessa edellisellä kerralla oli puhtasti kysymys hallinnan menettämisestä ja osaamattomuudesta pitää oma keskittyminen 100 % ajosuoritteessa. Ihminen rajallisena ja erehtyväisenä olentona luulee tietävänsä aina, milloin on riittävän ajokuntoinen. Itselläni kaikki periaatteessa kunnossa lakien mukaan, mutta töiden jälkeen kova stressin poikanen ja kiireet aikataulut tekivät innostavan moottoripyörälenkin osalle harhan. Lenkkien vetäjänä luulin olevani täydellisen kykenevä ajamaan mutkatietä sillä samalla tarmolla, kuin viikonloppulevänneellä ihmisellä on. Ajatukset saattaa harhailla ja keskittyminen on vaikeaa. Vaikka kaikki onkin ihan hyvin ja olen liikennekelpoinen, pitäisi omaa kyvykkyyttä mutkatiellä voida arvoida siten, että voisin ajaa jopa hiljempaa kuin nopeusrajoitukset. Moottoripyörällä ajaminen kun on huomattavasti vaikeampaa, kuin mitä autolla ajaminen tai vaikka käveleminen on.

Itse menetin mopon ojan pohjalle pelkästään virhearvion takia, kuinka kovaa ajan seuraavaan mutkaan. 100 % skarppina olisi mutka mennyt ihan normaalisti, mutta kun alle 100 % terävänä kumi vähän niljahtaa alla, ollaan ongelmissa. Liian myöhään tehdyt toimenpiteet, jotka on seurauksena muista fysiikkaa rajoittavista tekijöistä suisti minut ulos mutkassa. Mitään ei ollut enää tehtävissä, kun ajauduin pientareelle. Hiekka kun ei enää pidä samalla lailla kuin asfaltti. Siitä seuraten ojan pohjalle, mikä oli vielä pelastettavissa, mutta se kivi siellä edessä... Ei voinut mitään, kun silloisen pyöräni etupää notkahti alle ja meikäläinen jatkoi matkaa suoraan lennossa... => konttausta.

Ihmisen pitäisi pystyä tutkimaan koko ajan itseään ja sitä suoritetta jota on tekemässä, olenko ihan oikeasti kyvykäs hoitamaan tätä tehtävää itselleni ja muille turvallisella tavalla. Jatkuvasti pitäisi nipistellä itseä mielessä, mitä hittoa mä oikein olen tekemässä ja onko tässä mitään järkeä.

Tämä motskarilla ajaminen on oikeasti vaarallista puuhaa, jos ylitittää omat rajansa, eikä tiedä kuin omaa mopoa hallitaan. Kun järki, taito ja itse fyysinen mopo ovat käyttäjänsä hallinan rajoissa, tämä on melkoisen mukava ja antava harrastus. Turhia riskejä ei pidä ottaa, siitä seuraa jollakin todennäköisyydellä aina jotakin ikävää.

Jatketaan, tää olisi sellainen aihe josta voisi kirjoittaa kirjan
biggrin.gif

-Masa

Omalta kohdaltani voisin sanoa että jokainen "hups" tilanne on johtunut kahdesta seikasta:

1) olen seurannut katseella liikaa edelläajavaa, enkä niinkään itse mutkan profiilia.

2) olen ajanut liian lähellä sellaista jolla on erilainen ajorytmi/-tapa kuin minulla. (ajorytmillä ei siis ole mitään tekemistä sen kanssa että kukaan ajaisi "väärin")

Edellisellä reissulla tuli itselleni kauden ensimmäinen läheltäpiti tilanne, jonka aiheutti puhtaasti se että ajoin tilannenopeus huomioiden liian lähellä edelläajavaa. ja kun tämän jarruvalo ihan syystä vilahti juuri kun olin syvimmällä kantissa, sai se aikaan nopean jarrun painalluksen joka vaan muutti tasapainoa sillä hetkellä reippahasti. Oma moka + erilainen tapa ajaa kyseiseen mutkaan (+ erityyppiset mopot) meinasi aikaansaada reippaanlaisen pitkäksimenon. Onneksi tässä tapauksessa kokemus oli apuna ja horsmanpöllyttelyltä vältyttiin. (muijan litsarilta ei )

Takana siis 23 kautta eriasteisten mopojen rattailla + tämän kauden reilu 10 tkm. Eli siis vahinko ei todellakaan tule kello kaulassa silloinkaan kun takana on jo ½ miljoonaa mopokilometriä. Mutta pikku itsekritiikki ja asian tutkiskelu teki oikein hyvää. Reality check, kuten vaimoke tapaa sanoa.

Ai jaa....
Masa on kontannut 2 kertaa...
Tehdään varasuunnitelma torstaiksi  
idea3.gif

Kun Masa vetää, niin kakkospyörä on heti valmiina ottamaan vetovastuun jos Masa poistuu "tieltä"
ja vie letkan seuraavaan kahvipaikkaan puimaan tilannetta  
biggrin.gif

Peräpukama ja 5 viimeistä jonossa jäävät nostelemmaan kalustoa ojasta. (pullakahvit tarjotaan)
Masalle tuodaan ralleista tuttu "keskeytyspullo"  
tounge.gif

Aika samat ajatukset mullakin tuosta omasta ajorytimistä. Itsellä kun ei juurikaan ole kokemusta tuosta letkassa vedosta, niin viime reissullakin tuntui alkumatkasta, että kuin sitä voikin näin päin p:tä ajaa. Katse meinaa seurata edessä menevää ja sen tekemisiä, vaikka pitäisi katsoa sinne mutkaan. Edellä menevä sotki omat ajot, kun enimmäkseen on tullut köröteltyä 1-3 porukassa. Loppumatkasta taas alkoi fiilis löytyä, varsinkin kun oli tuttu tie josta osaa jokaisen patin ulkoa.

Mutta eiköhän ajamaan opi ajamalla, joten torstaina taas mukaan mikäli kehtaa töistä karata.

Hyvin se Masa vetää... eiku puhuu... eiku molempia
idea3.gif

Allekirjoitan ylläolevat noin kahden ajokauden ja yhden konttauksen kokemuksella. Vauhtia ei ollut minullakaan hirveästi, vaan juuri kun piti alkaa tekemään mutkan vaatimia toimenpiteitä, tuli yllättävä tekijä kuvioihin (moottorijarrutus). Rahkeet ei vaan riittäneet hallita sekä mutkaa että tuota yllätystekijää.

Vaikea sanoa miten sen nyt olisi välttänyt. Pienemmällä nopeudella ehkä, olisin saattanut saada pelastettua mokani. Tarkkaavaisuudella aivan varmasti, jos olisin polkenut vaihteet paikalleen jo ennen mutkaa enkä silloin kun jo pitäisi keskittyä muuhun. Moottoripyöräillessä vaan näyttää pienempikin virhe lyövän tilanteen näpeille heti ja nopeasti, siihen pitäisi pystyä vastaamaankin vastapalloon yhtä nopeasti. Toki se ennakointi ja varovaisuus on valttia - mutta hei, minä haen moottoripyöräilystä vauhtia ja vähän jännitystäkin. Jota en saa köröttämällä joka mutkaa ylivarovasti. Pitää vaan löytää se oma rajansa, tasonsa ja heivata rimaa siitä riittävästi alaspäin. Vain virhearviointi noissa on kohtalokas.

Naurettiin muuten tuosta "keskeytyspullosta" juurikin töissä tänään, mopokaadoista höpöttäessä. Sattuisi pannujen jälkeen olemaan paksissa vielä ehjä jallupullo, josta sitten ojasta ryömittyään vitutuspäissään kiskaisisi parit mojovat kipuryypyt. Eikös takuulla maija kurvaisi paikalle jonkun paikallisen hälyttämänä, posliini pilli ojossa puhalluttamaan oliko kuski tapahtuman sattuessa nautiskellut... Mahtaisi tuplata nautinnon  
tounge.gif

EDIT: Huppistakuppista, tää menee offtopiciksi taas. No, jänskistä jutuista on kiva jutella joka ketjussa
lookaround_orig.gif

Tuo ajorytmien erilaisuus tai samanlaisuus on ryhmäajossa
hyvin merkittävä tekijä.

Paljon suurempi kuin yleisesti edes halutaan uskoa.

Kisahommissa se on pääasiassa "yksi mahdollisuus", mutta siviililiikenteessä se tuo ikävää "säröä" harmoniaan.

Back