• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

PK-soranorsut kesälaitumella

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Masa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kyllä nää "gepsu-sekoilut" ovat ihan puhtaasti - anteeksi vaan Masa - ns. user erroreita
smile_org.gif

Mapsourcea ja itse navigointisoftaa kun ei saa millään asetuksilla käyttämään tasan samoa reitinlaskentaparametrejä (kokeiltu on..), joten jos reittipisteitä on tökitty liian harvakseltaan, niin yllätyksiä tulee varmasti.

Juurikin tuon takia reitti pitäis käydä siirron jälkeen läpi itse laitteessa ja verrata ero suunniteltuun reittiin. Tarvittaessa sit lisää reittipisteitä ja uusi yritys. Tätä tehdään niin kauan kunnes reitti on 100% sama kuin mapsourcessa
wink.gif

Tuo toimii noin ihan kivasti, mutta jos matkalla haluaakin muuttaa reittiä, niin vaikeaksi menee ja silloin perinteiset kartat hakkaa gepsit mennen tullen.
Juu, mä tiedän ton ja tunnustan kaikella tavalla.
User Error!

Gepsu on loistava laite, kun haluaa matkan sujuvan, mutta tuo tarkistuksen tarkistus, se olisi pitänyt tehdä paremin. Mä muutin reittiä edellisenä iltana kulkemaan Hasariin, joten niitä Bugeja pääsi tulemaan kartalle. Sen alkuperäisen reitin mä kävin testaamassa, mutta tehtiin reitin muutos Hasariin...

Nyt tulevaisuudessa mä käytän reitin suunnitteluun seuraavaa järjestystä, kun mennään kinttupoluille:

1. Map source (alustava suunnittelu)
2. GT-kartta (tarkistus, onko mahdollinen)
3. Map source (korjaukset)

em. luuppi toistetaan niin monta kertaa kuin mahdollista ja reittipisteitä kaikkien katujen varsille riittävän monta, jos itse Gepsulla on mitään mahdollisuutta ohajata reiitiä muualle.

4. Gepsun antama "Preview"-näkymän tarkastus.

Tämä on olenaisen tärkeää näköjään, kun vie tiet aivan pienimmille kiharoille. Gepsulle annetaan MapSourcella sellainen vapaus valita mitä hyvänsä, kun MapS:lla suunnittelee reittiä.

-M

Mutta, ennen kuin jatkan tarinaa, on pakko ylistää tätä reissua
wink.gif
biggrin.gif
.

Mitä jäikään kokematta niiltä "epäileviltä Tuomailta", kun ei lähtenyt mukaan... Aivan helvetillisen monipuolista ajoalustaa ja kaunista sivuluisua, yhdessä roiskuvan p:n kanssa...
biggrin.gif

Mä tulen tekemään näitä reissuja vielä tänä syksynä, uskoisin että ainakin muutaman lisää. teen niitä vaan sellaisella mitoituksella, että päästään viimeistään hämärällä kotiin. Ei nimittäin ole yhtään kivaa ajaa kinttupolkuja, kun horisontti on 10 m.

Oli myös kivaa seurata KTE:n ajamista. Kari oli saanut pyöränsä pitkästä aikaa vuosien tauon jälkeen alleen ja halusi lähteä avaamaan "ruosteisia saranoita". Oli kivaa huomata, että loppumatkasta KTE tuli mun perässä, kuin vanha tekijä niin asfaltilla, kuin soralla. Pystyin hivenen nostamaan marssivauhtia, kun BMW-norsu tuli perässä p-suihku perässään...

Kivaa, kertakaikkiaan.

-M

kerrassaan mahtava reissu. eikös ne eksymiset ole tuollaisen(kin) sorareissun sokeri ja suola? jos olisi mahdollista, niin mikä ettei lähtisi mukaan. kärryn kanssa voisi olla vain liian haastavia jotkut reitit.

1. Map source (alustava suunnittelu)
2. GT-kartta (tarkistus, onko mahdollinen)
3. Map source (korjaukset)

em. luuppi toistetaan niin monta kertaa kuin mahdollista ja reittipisteitä kaikkien katujen varsille riittävän monta, jos itse Gepsulla on mitään mahdollisuutta ohajata reiitiä muualle.

4. Gepsun antama "Preview"-näkymän tarkastus.

Tämä on olenaisen tärkeää näköjään, kun vie tiet aivan pienimmille kiharoille. Gepsulle annetaan MapSourcella sellainen vapaus valita mitä hyvänsä, kun MapS:lla suunnittelee reittiä.
Ei tuosta 4-kohdan previewistä taida sulle Masa olla paljon iloa, kun noi sun reitit kattaa melkein poikkeuksetta puolet Suomen pinta-alasta, sitä vaan että se on melkoinen kärpäsen p*ska siinä zumon näytöllä
tounge.gif

Zuumaillen ja skrollaillen vaan koko reitti läpi
thumbs-up.gif

Vaatii tuon monesti, vaikka ihan pikiteitä suunnittelisi ajavansa..

Siitäpä sitten tosiaan jatkettiin kohti Ruovetta ja Hazardi-keskitysleiriä...

kohti_ruovett_745.jpg

Kuva 10. Kohti Ruovettä

Matkalla ohitettiin ja käytiin katastamassa eräs pieni kyläpahanen, ennen Ruovettä.

lyly730.jpg

Kuva 11. Lyly, pieni kyläpahanen keskellä ei mitään!

Lylyn jälkeen oli pelkkää asfalttia ennen Haapasaarta ja Hazardi-leiriä. Itse Hasarista en viitsinyt ottaa kuvia, koska niitä on varmaan nyt jo netti pullollaan.

Hasarissa sapuskat huuleen... Ihan hyvät mössöt 5 €:lla. Ja kovasti kiitoksia Muukalle, kun huolehti, että Norsukuskit tulee tankattua myös kaalilla. Kahvit vielä ruoan päälle hetulaan, ja kohti Jämijärven lentokenttää...

Hasari - EFJM -välimatka oli Gepsun mukaan 110 km, joka pitäisi edetä reippaasti. No kyllähän se reilu 30 km hiekkatietä tietenkin keskinopeutta tiputtaa... ko. välinmatka meni Gepsun mielestä vaan 45 km/h nopeudella. Osasyynä saattoi olla kova sade Kyröskosken paikkeilla, joka pakotti pysähtymään joksikin aikaa bussipysäkin lipan alle suojaan.

Kohta sitä oltiin Jämillä, jossa kipastiin kahvilaa. Kahvien jälkeen Puuhjake suuntasi konetietä kohti kotia. Minä ja KTE ajateltiin, että mm. Jammuun psyykkaukset Hasari-leirillä siitä, että me luovutetaan ja ajetaan konetietä kotiin ei pidä paikkaansa. Me ajetaan koko reitti lävitse, ilman yhtään kilsaa konetietä.

norsut_j_mill_208.jpg

Kuva 12. Kaksi pientä elefanttia marssi näin....

Jämillä pyörät oli jo todella kurasia, vaikka sadevesi olikin huuhdellut pahimat pois.

norsut_mutakylvyn_j_lkeen582.jpg

kuva 13. Norsut mutakylvyn jälkeen

Ajelin KTE:n kanssa Jämiltä kotia kohti Suodenniemeä päin. Suodenniemestä ajoimme Putajantietä kohti Vammalaa. Vammalasta sitten Lauttakylään ja siitä Taikayöntietä kohti Humppilaa. Tässä kohtaa alkoi olla niin pimeää, että tehtiin Karin kanssa päätös ajaa 2-tietä suoraan kohti stadia ja Forssassa pysähdytään tauolle. Forssan ABC:lla vetästiin eväät ja tukevat kahvit, kun alkoi olla enää +10 oC ulkolämpötila.

Loppujen lopuksi ajoimme Nummelan liittymästä konetietä kohti kehä III:n liittymää ja siitä sitten Bembööleen. Reitti päättyi 00:45 Bembölen Shellin pihalle, jossa KTE teki viimeisen tankkauksen.

Kovasti kiitoksia osallistujille, tämä reissu opetti muutamia asioita pitkille matkoille.

a. ihminen jaksaa oikeasti mitä vaan, kunhan ei ajeta suoraa asfalttia
b. reitti kannattaa olla huolellisesti suunniteltu tai osata muutoin kunnolla
c. keskinopeus hiekkatiellä ei ole sama, kuin asfaltilla (<< 50 km/h)
d. porukka on turvallinen vaihtoehto, kuin resuta yksin
e. tankkaamismahdollisuudet kannattaa synkronoida siten, ettei kellään lopu bensa
f. pimeällä ei viittisi ajaa yhtään kinttupolkua, koska ajo ei oikeasti etene, ellei se ole sitten juuri tarkoitus
g. katupyörälla voi ajaa ihan huoletta hiekalla
h. hommaa helpottaa huomattasti se, että porukassa on hyvä henki

jne...

Tehdään homma joskus taas uusiksi. Ei ehkä näin pitkänä, mutta enemän hiekkaa. Ehkä jo kahden viikon päästä ...?

Kovasti kiitos kundit!

-Masa

Back