• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

PK-soranorsut kesälaitumella

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Masa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mulla kyllä on kokemusta ajaa soralla, mutta toki en ole mikään Tiaisen tasolla... Mä uskallan ja osaan ajaa huomattavaa nopeutta em. kaltaisella tiellä, mutta tein kuitenkin virheen ja tunnustan sen, jotta teillekin jäisi asiasta jotain mieleen.

Ajoin todellakin liian keskellä tietä ja mun pyörässäni on sellaiset kumit, jotka on tehty asfalttia varten, ei siis löysään hiekkaan. Kumit on Metzelerin Z6:t.

Kaarre oli niin tiukka, ettei ollut aikaa reagoida riittävästi, vaikka nopeus olikin alhainen. Oikea ajopaikka tien sivussa olisi ollut oikein.

Nyt tästä viisastuneena itse, ja toivottavasti tekin, ajetaan sokeisiin mutkiin siten, että sieltä saattaa oikeasti tulla joku eteen. Sen takia tän ylipäätään kerron teille. Haluan siirtää oppia muillekin.

wink.gif

-M

Jos GPS:n reititystä seuraamalla eksyy puomilla suljetulle tielle tai jollekin muulle pikkutielle niin se GPS ei oikeuta liikkumaan sillä tiellä. Yleensä GPS softiin on merkattu jonkun tietynkokoiset tiet oli ne sitten puolustuvoimien tai mökkiläisten puomittamia, ihmisten pihoja tai julkisin rahoin ylläpidettyjä teitä. Toisinaan tulee kyllä tilanteita joissa on lähes mahdoton tietää saako kyseisellä tiellä liikkua laillisesti. Yleensä niillä tienpätkillä tulee sitten ajettua rauhallisesti.
Mutta jos puomi onkin tarkoitettu rajaamaan liikenne toisin päin, eikä niin kuin me ajattiin. Tie oli nimittäin auki toisesta päästä...
omg.gif

Sillä hullulla huutajalla oli ollut tarkoitus estää ajaminen toisinpäin, eikä niin kuin me ajettiin.

Miten ihmeessä olisin voinut tietää sen olevan kiellettyä, jos ei ole liikennemerkkiä ja katu on ositettu jatkuvaksi?
wink.gif
tounge.gif
tounge.gif
tounge.gif

-M

pyörässäni on sellaiset kumit, jotka on tehty asfalttia varten, ei siis löysään hiekkaan. Kumit on Metzelerin Z6:t.
Mä opettelin ajaan soralla tollasilla:

0000_Dunlop_D208_Radial_Front_Tire_--.jpg

Onhan noi Z6:t ihan offroad-kumit noihin verrattuna ;)

Ei muuta ku kovaa treeniä vaan.

Edit: meninpä valehtelemaan. Tulihan sitä jo katupyöräaikoina vedeltyä melkoisia siivuja sorateillä, silloin oli alla Pirelli Diablot. Hyvin se Fasu taittu mutkiin niilläkin...

Mulla kyllä on kokemusta ajaa soralla, mutta toki en ole mikään Tiaisen tasolla... Mä uskallan ja osaan ajaa huomattavaa nopeutta em. kaltaisella tiellä, mutta tein kuitenkin virheen ja tunnustan sen, jotta teillekin jäisi asiasta jotain mieleen.

Ajoin todellakin liian keskellä tietä ja mun pyörässäni on sellaiset kumit, jotka on tehty asfalttia varten, ei siis löysään hiekkaan. Kumit on Metzelerin Z6:t.

Kaarre oli niin tiukka, ettei ollut aikaa reagoida riittävästi, vaikka nopeus olikin alhainen. Oikea ajopaikka tien sivussa olisi ollut oikein.

Nyt tästä viisastuneena itse, ja toivottavasti tekin, ajetaan sokeisiin mutkiin siten, että sieltä saattaa oikeasti tulla joku eteen. Sen takia tän ylipäätään kerron teille. Haluan siirtää oppia muillekin.

wink.gif

-M
Juu kyllähän noita sattuu (tai voi sattua) kenelle tahansa. Kokemus ja oikeanlaiset renkaatkaan ei pelasta jos mutkan takaa tuleekin köröttelevän papparaisen sijaan väärää kaistaa pitkin ajava paikallinen wannabe kankkunen. Sitä mukaan kun omat taidot paranevat niin se oma ajonopeuskin kasvaa joka vähentään sitä ajokokemuksen tuomaa turvallisuutta.

Aina pitäisi jaksaa muistaa varautua siihen kaikkein pahimpaan...

No niin, eiköhän Masa ole nyt saanut jo tarpeeksi
ohjeita ja neuvoja soralla ajamiseen.  
sport05.gif

Palataanko takaisin alkuperäiseen aiheeseen ja päästetään
Masa vahingosta viisastuneena testaamaan lisää meidän reittiä.  
062802moto_prv.gif

... ja mun pyörässäni on sellaiset kumit, jotka on tehty asfalttia varten, ei siis löysään hiekkaan. Kumit on Metzelerin Z6:t.
Jos aiot jatkossakin eksyä välillä soratielle, ja mikä ettei,
laita alle Michelin Anakee tai Metzeler Tourance seuraavaksi?
Mulla on viimeksi mainitut, seuraavalle kierrokselle ajattelin kokeilun ja
vaihtelun vuoksi laitattaa Anakeet.

Niitä varmaan löytyy V-Stromin koossa.

Hmm, 650 V-strom 2008 sanoo rengaskooksi 110/80-19 edessä
ja 150/70-17 takana. Tismalleen samat kuin mun Varressa.

062802moto_prv.gif

Jos en ihan väärin ole ketjua lukenut, niin ihan hurjaa osallistujaryntäystä tälle reissulle ei ole ilmaantunut. Olisiko syytä harkita hieman lyhyempää lenkkiä, niin saattaisi tulla lisää pyöriä mukaan? Samalla jäisi hieman aikaa erilaisten murheiden varalta (rengasrikot, eksymiset jne.), ettei tarvitse sitten iltahämärissä metsästää riistaa kaksipyöräisillä.

Hyvä, että ansiokkaita vihjeitä ja oppeja soralla ajamisen tulee, mutta täytyypä sen verran vaatimatonta Masaa kehua, että puutteellisista ajotaidoista tämä osuma tuskin johtui
bowdown.gif
.

..paitsi, että jo autokoulussa opetetaan ajamaan tien oikella puolella
tounge.gif
tounge.gif
.

Edit: Mä kyllä suosittelen sora-ajon harjoitteluun Michelinin Pilot Poweria
wink.gif
. Todella hyvä pito
biggrin.gif
.
pilot_power~0.jpg

Tuo pysäyttäminen/hidastaminen kannattaa todellakin opetella hyvin, ettei purista vahingossa etusta lukkoon... silloin se on menoa.  
crazy.gif
Kuulalaakerisoralla jarrutellessa nimenomaan pitäis saada se etunen lukkoon. Ei se muuten kaivaudu sen laakeroidun pintakerroksen läpi sinne pitävämmälle alustalle.
Paniikinomaisesti on vaan todella hankala toteuttaa niin että pysyis pystyssäkin... Mutta tätäkin voi treenata!

Ja soratielläkin kannattaa ajaa sitä oikeaa reunaa eikä vastaantulevien kaistaa (vrt. kuvan 6 jarrutusjälki).

Tuota vois kannattaa ajatuksella lukea: http://www.finnbike.com/matkaendurot/turva.htm
Vaikka kyykkypyörissä se takajarru onkin hyödytön, kuten moni mainostaa niin soralla se auttaa pysähtymiseen kummasti. Ei muuta kuin takanakki lukkoon ja jos haluaa tehostaa jarrutusta niin etusella hieman himmailee. Kuulostaa oudolta tuo etujarrulla lukkojarrutus.

Morjens,

Kävinpä testaamaassa tämän eteläpään osuuden reitistä Forssan tasalle. Lenkille tuli mittaa 352 km (Espoo/koti - Espoo/Koti) ja aikaa kului 6 h 32 min. Ensimmäisellä osalla Espoosta Hyvinkäälle meni aika sutjakkaan, mutta pidin lounastauon Kytäjäntien ABC:lla, jonka takia 1 tunti kului siihen ja loput itse ajoon.

Halusin vaan katsoa, kuinka paljon menee aikaa matkan tekemiseen, kun ajetaan useita "kinttupolku" etappeja. Mulle tuli matkalla 4 kpl , ao. reitillä, sellaisia pätkiä, joista joitakin voisi vähän siivota pois, jotta ajo etenisi riittävää vauhtia.

efryn_kulmilla574.jpg

Kuva 1. Räyskälän kulmilla kului aikaa kinttupoluilla

1osa3_testi_080804308.jpg

Kuva 2. Testipätkä kiersi Forssan

Kuvailin vähän matkalla, ja ajattelin kertoa niiden välityksellä teille, mitä odottaa reitiltä.

kittupolkua977.jpg

Kuva 3. Pyrin siihen, ettei reitillä olisi kuin muutamassa kohtaa tätä pienempää tietä

kapeaa_hiekkaa698.jpg

Kuva 4. Tällaisilla teilläkään matka ei etene, koska kaarteet joutuu ajamaan helvetillisen hiljaa

-M

leve___hiekkaa622.jpg

Kuva 5. Tätä halutaan palon, mutta todellisuudessa sitä on vain noin 20%

kapeaa_asfaltia176.jpg

Kuva 6. Kapeaa asfalttia on noin 10 - 20 %

kantatie_4lla178.jpg

Kuva 7. Tätä on eniten, kaiken hauskan ja kiharan muodossa

Vaikka kyykkypyörissä se takajarru onkin hyödytön, kuten moni mainostaa niin soralla se auttaa pysähtymiseen kummasti. Ei muuta kuin takanakki lukkoon ja jos haluaa tehostaa jarrutusta niin etusella hieman himmailee. Kuulostaa oudolta tuo etujarrulla lukkojarrutus.
No laitetaan nyt minunkin lusikka soppaan ;-)
Oman vaatimattoman kokemukseni mukaan soralla pyörää viedään aika paljon juuri takajarrulla sinne minne halutaan kun a) vauhti on reilumman puoleinen ja b) kun kalusto on siihen sopivaa. Mutta silloin kun se vauhti on oikeasti kova soralle, ei se pelkkä takajarru riitä pysäyttämään tai edes hiljentämään vauhtia riittävästi esim. mutkaan tullessa vaan oikeasti vaaditaan myös aika reilua etujarrun käyttöä jolla estetään melko varma hartialukko ja mutkan vetäminen suoraksi. Tästä syystä kannatan soralla etujarruharjoittelua jotta tietää kuinka paljon sitä jarrua uskaltaa annostella. Annostelu on sitten vielä koko lailla eri asia silloin kun ei ole yllätysmomenttia mukana eli voidaan rauhassa keskittyä sopivan jarrun antamiseen. Sitten kun tulee se marjamies mazdalla pimeässä mutkassa vastaan, niin herkästi etujarrulla saa keulan alta. Tässä niin kuin monessa muussakin asiassa harjottelu ei välttämättä tee mestaria, mutta ei se ainakaan huononna lopputuloksen katastrofiastetta...

Marko

Ei se mikään lukkojarrutus ole. Vedetään vaan irtosoran läpi se etunakki. Siellä alla muhii ihan pitävää pohjaa, eikä siinä sitten mitään lukkojarrutuksia enää tarvita.

Meidän vauhti reitillä tulee olemaan sellainen, että siinä ei tarvitsisi piiskata laitteita limitille saakka, ei edes asfaltilla. Jos pahoja tilanteita tulee, ne on aiheutunut liian myöhään kaarteeseen jarrutrtamisesta tms. Pyritään siihen, ettei tarvitse ottaa riskejä tällaisella isolla porukalle, koska ajotaito vaihtelee melkoisesti meidän kaikkien kesken.

Ajetaan sokeisiin mutkiin ihan tien oikeaa reunaa, koska eiliselläkin testillä oli mahdollista jaa nokkakolari, jos olisi ajanut keskemmällä.

On aivan uskomatonta, kuin tämmöinen vaihtelevalla pinnalla ajaminen tekee mielekkyyttä etenemiseen. Siis aivan mahtavaa mennä muutama kilsa aivan pattipolkua ja väliin oikein kiharaa ja kurvikasta, sanoisinko naisvartalon mukaista, asfalttilatua
tounge.gif
tounge.gif
tounge.gif

Tästä tulee hyvä setti, joskin vähän rankka kokemattomille pitkän matkan ajajille. Uskokaa pois, näin pitkällä matkalla riittää kyllä Suomen maata jokaiseen makuun.

062802moto_prv.gif

-Masa

Ajattelin tässä patistaa porukkaa kertomaan, jos olette lähdössä. Osaan sitten varautua koitokseen.

Reitti siis starttaa lauantaina 9.8.klo 9.00 Bembölen kahvitupa.

Jatkuu Kytäjän ABC:lle (noin klo 10.00), jossa aamukahvit. Sieltä baanalle viimeistään 10.30.

Seuraava pysähdys Kärppälän Shell (tie 12) joskus iltapäivän puolella.

Jämijärven lentokentällä (Jämin Lomahotelli) -Kilks- ollaan sitten noin 6 tuntia lähdöstä, jos kaikki sujuu hyvin. Syödään päivällinen ja palataan kotia päin reitin mukaisesti.

Kotiinpäin pysähdytään jossain Äetsän tienoilla.

Matkan alkaessa
1. Tankkaa norsu
2. Hoida henkilökohtaiset tarpeet
3. Unohtuiko jotain
4. Jos jotain kysyttävää/asiaa nykäise minua hihasta

Matkan aikana
1. Osaatko käsimerkit ja ryhmäajon? -Kliks-
2. Ajetaan huomioiden porukka
3. Ajetaan nätisti

Tähän mennessä ilmoittautuneet
1. KTE
2. Puuhjake
3. Allekirjoittanut

Laittakaahan nimiä tulemaan, niin saan arvion porukan koosta
wink.gif

-Masa

Olisin tosi kiinnostunut lähtemään mukaan, mutta taitaa työt sotkea tämän.
033102ass_1_prv.gif

Pitää vielä yrittää jos saisi töitä siirrettyä jotenkin...

Matkan aikana
1. Osaatko käsimerkit ja ryhmäajon? -Kliks-
Mitä ite on tullut soraretkiä tehtyä niin se armeijan tapa on paljon parempi kuin yhdessä nipussa ajaminen.

Tossa vähän lainausta ART:n sivuilta:
sanoi:
RYHMÄAJON LYHYT OPPIMÄÄRÄ

Pyöräletkan eteneminen metsäautoteillä vaatii oman tekniikkansa. Kaikki eivät aja samaa vauhtia, on jätettävä pölyväliä, joku voi kaatua tai pyörään voi tulla vikaa. Näiden tilanteiden varalle on hyvä tietää muutama perussääntö.

Jonon ensimmäinen kuski voi olla ainoa, joka tietää tarkan reitin. Viimeinen kuski varmistaa, ettei kukaan jää hänen taakseen. Tässä välissä ajaessasi ei riitä, että painelet sitkeästi edelläsi ajavan perässä, vaan sinun on myös tarkkailtava takana tulevaa. Risteyksissä sinun on aina varmistettava, että perässäsi tuleva näkee, mihin suuntaan matka jatkuu, eikä tähän riitä pelkkä suditusjäljen jättäminen. Ennakoiva vilkun käyttö auttaa, mutta ellei takanasi näy ketään, odotat risteyksessä niin kauan, että seuraaja varmasti näkee sinut ja uuden ajosuunnan. Vaikka menettäisitkin kontaktin edelläsi ajavaan, on hän puolestaan seuraavassa risteyksessä varmistamassa sinun pysymisesi reitillä. Tyhjä risteys tarkoittaa matkan jatkuvan suoraan, toki tällöinkin on järkevää varmistaa tilanne näkökontaktilla.

Sama toimii joka puolella päällysteestä riippumatta. Mahdollistaa sen että kukin voi ajaa suurin piirtein sitä omaa vauhtiaan.

Letkassa ajaminen eli nk. paraatiajo voi olla ihan mukavaa vappuna ja isolla tiellä. Mutkaisemmilla osuuksilla se on mun mielestä vaarallista. Ensimmäinen ajaa vaikkapa kolarin ja loput päälle. Enempi hajurako mahdollistaa sen, että saattaa ehtiä siirtämään romut pois tieltä ja ehkä jopa varoittamaankin ennen seuraavan tuloa jne. Soralla tuo on pölyn takia usein mahdotontakin ajella paraatissa.

Back