• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pitkät päällä ajaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Maakku
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ajakaa ny näkymättömänä! ei niistä pitkistä oo muutaku haittaa!
Aijan isoo ja pitkää ammatiks ja paljon! ei oo jääny yksikään pyörä näkemättä! ja pitkät päällä ajavii on vaikeempi ennakoida! Räpsytä pitkii mielummin ku ajaa ne päällä! Mul on ainki asenne se et ei ne nää mua vaik oisin rekal liikkellä! Kokemuksii on! pappa nykäs etee 10m päästä iso töötti pohjaa ja pappa hakkaa pumppuu ku huomas!! A pilari on niin hel*etin iso et jää täysperärekka piiloo!  
biggrin.gif

No se siittä! pakki  
033102beer_1_prv.gif
menny....!  
smile_org.gif
biggrin.gif

no ei täs mitää järkee varmaa oo!
withstupid.gif

Noissa ns. vanhemman mallisissa motoissa, joissa on se kuun kokoinen pyöreä lamppu vakiona lähes kaikissa, ei haittaa vaikka pitkiä käyttää päiväsaikaan.
Näissä moterneimmissa pyörissä tahtoo olla nuo pikkulamput aika tehokkaita, joten niissä ei välttis tarvitsisi käyttää pitkiä päiväsaikaan, lyhyilläkin näky tarpeeksi hyvin.
Keväällä ja syksyllä kun aurinko paistaa puidenlatvojen tasalta pidemmän aikaa, tulee kyllä huomatuksi paremmin jos on pyörässä pitkät, näin olen ainakin itse havainnut, kun vastaantulijana olen ollut, ei se häikäise sen enmpää kuin aurinko. Jos kuitenkin häikii, niin ainahan voi vilauttaa valoja takaisinpäin, siitä kun ei rasitu kuin korkeintaan pikkurilli.
Itselle nyt on sama, tuleeko joku pitkillä vastaan, koska käytän silmälaseja, joissa on pysyvä tummennus.

Olis ihan mielenkiintoista nähdä jotain faktaa siitä, onko nämä joita ei ole huomattu ajelleet pitkät päällä... (mahdotonta)

No itse olen lähinnä sitä mieltä että moottoripyörää ei nähdä siksi että ei vain katsota. Siinä ei pitkät auta jos ei pää käänny.

sanoi:
Jos kuitenkin häikii, niin ainahan voi vilauttaa valoja takaisinpäin, siitä kun ei rasitu kuin korkeintaan pikkurilli.

Etusormi. Mutta en ole ikinä nähnyt että kukaan ottaisi pitkiä pois vaikka vilauttelee.
sad_orig.gif
Itsellä on jostain syystä viime aikoina silmät reagoineet valoon normaalia herkemmin ja vaikkei ehkä ihan auringonpaisteella valot häikäisekään niin noita pyöriä on tullut pitkät päällä mm. pilvisellä, sateella, tunnelissa, hämärtyessä jne ja oikeasti tällä hetkellä häikäisee! Suurin ongelma lienee tuo että ne pitkät vaan jää vaikka olosuhteet muuttuu!

ps. Mäntsälässä tässä hetki taaempana näin että vastaan tulee erittäin sitä valopallo, totesin että varmaan pyörä. Vähän lähempänä totesin että iso matkapyörä. Hetki myöhemmin totesin että kääntyy eteen! Tiukkaa joutu jarruttamaan. Onneksi ei vauhtia ollut merkittävästi yli. Kuskin ilme oli kyllä hämmästynyt kun itse huomasi meikäläisen. Summa summarum: En nähnyt vilkkua ollenkaan valopallon takia (jos sitä käytettiin), sitä en tiedä miksei tämä motoristi nähnyt minun tulevan vastaan. Ei kannata pitää oikeasti Tehokkaita pitkiä varsinkaan pyörässä jossa vilkut on katteessa kohtuullisen lähellä. Terveisiä FJR:lle.

Autolijoiden valojen vilkuttelusta tuli mieleen viimeviikkoinen reissu. Ajelin kotia kohti ja ihmettelin miksi muutama auto, lähinnä rekka vilkuttelee pitkä valojaan. Oliko pitkät jääneet vahingossa päälle, vai onko suuntaus pielessä? Ei olleet pitkät päällä. Eivätkä nopeusvalvonnastakaan varoitelleet.
Noin neljää vilkuttelijaa myöhemmin tuli mieleen: Ei kai polttimo ole kärtsännyt. Olihan se. Huoltsikalta uusi polttimo peliin, ja taas näyttiin. - Kiitokset vaan vilkuttelijoille. Ilman teitä olisin ajellut varmaan syksyyn saakka ilman valoja!

Katohan, ihan uudesta aiheesta ketju....
inlove.gif
Eihän tästä varsin kauaa ole kun joku kanssamotoristi pitkät päällä jäi perään roikkumaan, alkoi vituttaa niin paljon se pieni aurinko siellä takana että vedin hetkeksi tien sivuun katselemaan metsää. Kyllähän tuo aika persiistä on, pitkät valot on pimeälle tarkoitettu.

ps. Mäntsälässä tässä hetki taaempana näin että vastaan tulee erittäin sitä valopallo, totesin että varmaan pyörä. Vähän lähempänä totesin että iso matkapyörä. Hetki myöhemmin totesin että kääntyy eteen! Tiukkaa joutu jarruttamaan. Onneksi ei vauhtia ollut merkittävästi yli. Kuskin ilme oli kyllä hämmästynyt kun itse huomasi meikäläisen. Summa summarum: En nähnyt vilkkua ollenkaan valopallon takia (jos sitä käytettiin), sitä en tiedä miksei tämä motoristi nähnyt minun tulevan vastaan. Ei kannata pitää oikeasti Tehokkaita pitkiä varsinkaan pyörässä jossa vilkut on katteessa kohtuullisen lähellä. Terveisiä FJR:lle.
...niin, tai ainakin kannattaa kytkeä ne pitkät pois päältä, jos joku tulee vastaan.

Omassa Vstromissani on testienkin mukaan markkinoiden parhaimmistoon kuuluvat ajovalot, ja sillä olen Suomessa pärjäillyt päiväsaikaan lyhyillä, koska tämän pyörän pitkät voi jo oikeasti häikäistä melko kaukaakin. Joissain muissa maissa, missä nähdyksi tuleminen on elinehto, ja liikennekin pikkuisen toisennäköistä touhua kuin täällä, olen käyttänyt sekä lyhyitä että pitkiä harkiten.

Pitkien vilkuttelu muuten on siitä huono idea, että joku voi käsittää sen niin päin, että tuo antaa tietä.

Sivuttaisliikkeen tekeminen esim. ennen risteystä voi auttaa muita havaitsemaan sinut, mutta silloinkin on syytä olla hyvin perillä siitä, ettei vierellä ole ketään... Suomessa yleensä ei ole, mutta monessa muussa paikassa voi kyllä olla.

En esim. eteläeuroopassa tekisi kovin rajuja sivuttaisliikkeitä paljon missään, koska saattaisi olla ajan kysymys, milloin jää joku lähellä ajava huomaamatta. Paikallisetkin varovat tekemästä sellaisia, joten turistin kannattaa tehdä samoin.

Itse en lämpene pitkät päällä ajamiselle.
Kuten moni sanoo, häikäisee ja ei auta vilkkujen tai vauhdin hahmottamisessa. Yllätys oli että häikäisyn taakse saattaa peittyä takanatuleva pyöräkin vielä. Mahdollista kyllä.

Tosin olen sitäkin mieltä, että syy huomaamattomuuteen on, ettei katsota.
Siis autoilijat.
Ihmeekseni itse kyllä bongaan pyörät, mut moni autokuski ei, ne vaan ei ole tottuneet katsomaan "silä lailla".

Pikemminkin laittaisin lisävaloja keulalle.
Niinkuin ne on isoissa matkapyörissä, kaks tuikkua ajovalon molemmin puolin.
Se olis aika hyvä ero mopoon ja autoilijakin saattais ajatella, että nyt sieltä tulee moottoripyörä.
Turvaliivit, kirkkaat ajohaalarit, ne ei paljon auta näkyvyyttä jos pyörässä on katteita ja pleksejä.

Sitäkin hiukan ihmetellyt, että kun sivustolla on kova linja kaikenlaiseen yllyttämiseen, niin nää pitkillä ajavien yllytys vaan aina saa olla palstoilla? Vaikka laitonta onkin?

Konstit on monet sano, mut jollei näillä olemassaolevilla varusteilla ole tarpeeksi näkyvyyttä, eikö pitäis keksiä joku muu konsti.
Kilpailu pystyyn, kuka keksii parhaan tavan tulla huomatuksi liikenteessä?
Mitä se vois olla?

Kyllähän tuo on täysin pyörästä kiinni. Omassani pitkät näyttää yhtä kirkkailta, kuin monessa muussa lyhyet. Kukaan ei ole vielä tähän mennessä valojaan vilkutellut, eikä pysäyttäneet poliisitkaan ole kommentoineet. Sen verran himmeät ovat.

Sitten löytyy niitä yhtä tehokkaita pitkiä, kuin autoissa ja ne häikäisee ja pahasti. Pari kertaa on kotilolla ajaessa joutunut silmiä hieromaan kun joku sankari tulee pitkät päällä vastaan. Silloin etäisyydestä ja nopeudesta ei osaa sanoa mitään. Eli katsokaa nyt ihmeessä miltä se oma menopeli näyttää pitkät päällä ja päätelkää sitten haluatteko sellaisen kulkupelin tulevan itseään vastaan.

ÄLKÄÄ KÄYTTÄKÖ PITKIÄ PÄIVÄLLÄ!

Olin itse pyörällä ajamassa ja kääntymässä tien yli vasemmalle kun vastaan tuli mp pitkät päällä. Kirkkaasta valosta johtuen etäisyyden arviointi hyvin vaikeaa ja meinasinkin kääntyä hänen eteen mutta nupissa raksutti onneksi tämä tieto!!!

mad.gif

Ostakaa ennemmin sen mustan kypärän tilalle joku värikkäämpi että tulette huomatuksi!

joopa, kyllä ne häikii kirkkaalla kesäkelillä. Viime viikolla tuli ryhmä korkeastongaisia amerikkalaisvalmisteisia pyöriä vastaan joista yhdessä oli varmuuden vuoksi oikeen lisävalot päällä keskellä päivää ja tietenkin taivaaseen suunnattuna. Sopivasti oli pitkä suora että sain ihailla tuota taivaallisen valon loistoa. Tervehdin ryhmää ystävällisesti laittamalla pitkät päälle -> kirkas xenonin loiste tuotti iloisen kädenheilautuksen vastaantulijoissa (vai oliko se fingeri, ei saanut selvää kun pyörien valot täytti verkkokalvon..). Älkää nyt perkele poltelko pitkiä jos ette aja vanhalla jawalla ja lyhkästen suuntauksen voisi joskus senkin tarkistaa.

en kannata pitkiä, enkä käytä pitkiä.

mikäli vilkut ovat lähellä kaukovaloja, ne eivät ehkä näy ollenkaan kaukovalon loisteessa ja siten vaarantavat turvallisuutta.

xenonit on keulalla eivätkä pahemmin häikäise vastaantulijoita, niin kaverit ainaki ovat kertoneet kun autoilla ovat vastaan tulleet. tietty jos kaukovalot laittaa päälle ni varmasti häikäisee ku xenonit niissäki..
biggrin.gif

huomioliivit vois olla hyvät, mut en ite sellaisia jaksa pitää. värikäs kypärä saa myös huomiota.

entäpä jos pyörissä olis jenkkityylin valot eli etuvilkuissa palais polttimo jatkuvasti ja sitten kun vilkun laittaisi päälle, se alkaisi vilkkua..? tai sitten jotkut pienet oranssit ledit peileihin..?

Kun itse aloitin ajamaan viime vuoden keväällä, niin moni vanhempi motoristi neuvoi ajelemaan aina kirkkaalla päivällä pitkät päällä. Viime kesänä ajoinkin tietyissä paikoissa. On totta että pitkät:
- voivat häikäistä vastaantulijaa
- voivat estää vilkun näkymisen
- voivat vaikeuttaa nopeuden hahmottamista.

Jos valo pilkahtaa vastaantulijan silmään, on homma toiminut. Mutta jos näen taustapeilistä yhden, kaksi tai jopa kolme valopalloa niin homma on kyllä ihan persiistä ja täysin tolkkua vaille. Näitä ääliöitä näkyy valitettavan paljon. Ja vain todellinen idiootti ajaa risteysalueelle kääntymistarkoituksessa pitkät päällä! Nopeuden hahmottamisessa sillä ei liene suurtakaan merkitystä. Onhan täällä kurssikokemuksina kerrottu täysin ppileen menneistä arvauksista eri nopeuksin ohi ja vastaan ajaneista pyöristä.

Viime kesänä ajelin usein Nurmonjoen vartta Nurmosta Lapualle päin ja jos ajoin puolivaloin, niin 90 prosentin varmuudella Ruhan liittymästä työnsi auto eteen. Kun ajoin pitkät päällä niin minut huomattiin joka kerta. Taajamissa, kääntyessäni ja varsinkaan jonkun takana ajaessani en koskaan pitänyt pitkiä. Muutoin ne eivät häirinneet vastaantulijoita, paitsi yhtä Dodge Aspen kuskia ja yhtä perheen äippänää.

Kun nyt muutettuani ajelen melko usein Kustavintietä, niin tuntuisi turhalta pitää pitkiä päällä, kun vastaan tulee varsinkin sunnuntaisin autoja yhtenä nauhana. Silti sieltä alkukesästä pompahteli ohittavia autoja eteen tämän tästäkin. Sinänsä en ymmärrä mikä järki yleensä on lähteä kilometrien pituisessa autojonossa? Viikonloppu mennyt mökillä saaristossa käteen; viinat loppu/sammui, ei saanut piparia tai enhän minä voi tietää.

Hommasin mopooni Philipsin Moto Vision polttimon ja sen jälkeen ei mainitulla tiellä kukaan ole tukkinut samalle kaistalle - siis vastakkaisiin suuntiin ajaen. Oli vaan pikkusen vaikea löytää H7 kannalla. Yleensäkkin minua huolestuttaa se lukuisa joukko joka ajaa kokonaan ilman valoja. Miksi? Uudemmissa pyörissä tuo ei taida olla ilman polttimon rikkoutumista edes mahdollista, minulla ainakaan ei ole katkaisijaakaan.

Eli laitetaan ne valot nyt edes päälle. Suunnataan ne oikein ja ei ajella ainakaan kenenkään takana niillä pitkillä!

korjasin napovikoja

entäpä jos pyörissä olis jenkkityylin valot eli etuvilkuissa palais polttimo jatkuvasti ja sitten kun vilkun laittaisi päälle, se alkaisi vilkkua..? tai sitten jotkut pienet oranssit ledit peileihin..?
tai peileissä eteenpäin valkeat lisävalot ja kun vilkku päällä, vilkkuu sit oranssina eteen ja taakse.
Ei ainakaan huonontas näkyvyyttä?

lisäx nää pitkillä ajelevat saattavat tehdä sen, et heidän takanaan tuleva motoristi jääkin huomaamatta..häviää vain sen helkkarin valopallon taa..

kummasti ku tuota suomenniemeä on tullut tahkottua ni noilla pitkillä ajaminen on pesiytynyt aika tarkkaan määrätyille seuduille..samaten aikaisin keväällä heitä näkyy harvemmin..vasta kun kunnon lämpimät tulee ilmestyvät pitkätkin. mitä tästä voisi päätellä?

plussaksi sanottakoon, et onneksi on katoavaa kansanperinnettä
062802jumpie_prv.gif

minkä huomaa näis keskuteluissakin verrattuna keskusteluihin joita käytiin pari-kolmevuotta sitten aiheesta samasta..useimmat ovat ymmärtäneet tuon haitan ja vaaran ihan itselleen.
buttrock.gif

Tämä aihe menee aina siinä vaiheessa ihan naurettavaksi vänkäämiseksi, kun joku kirjoittaa sillä oletuksella, että jos ajat pitkät päällä, niin ehdottomasti teet silloin näin aina ja joka paikassa.

Eihän kukaan täysijärkinen, jolla on tehokkaat valot, aja risteykseen pitkät päällä, jos on itse kääntymässä. Tai ylipäätään, jos joku tulee vastaan. Tai jos ajaa lähellä jonkun perässä.

Siinä vasemman käden puolella on sellainen namiskuukkeli, josta voi valita joko lyhyet tai pitkät, eikä vaihtokertojen määrää ole rajattu, ts. katkaisija ainakin laatupyörissä varmaankin kestää useamman satatuhatta vaihtoa.

SILTI TÄÄLLÄ CAPSLOCKIT PÄÄLLÄ VAAHDOTAAN, ETTÄ ÄLKÄÄ NYT JUMANKAUTA TEHKÖ SILLEEN JA TÄLLEEN.

Vetäkää vähän henkeä välillä, ja kuunnelkaa muitakin mielipiteitä kuin vain omianne. Teidän ei suinkaan tarvitse olla samaa mieltä, mutta asioissa ei välttämättä ole aina yhtä ´absoluuttista totuutta´ olemassa.

Nytkin aiheessa varsin oleellista on se, miten kukin havaitsee jonkun asian - miettikää nyt, miten subjektiivinen juttu se voi olla, ja miten monia muuttujia on mukana.

Meniks sulla vähän...pitkäks?
Jotenkin tuntuu, että ne, jotka puolustaa pitkät päällä ajelemista, ei taas kuuntele niitä, joilla on siitä varoituksen sana sanottavana.
Minusta tuolla pitkin linjaa on tullut aika painavia argumentteja sen puolesta, ettei pitkät ole hyvät.
Ainakaan en haluaisi vaarantaa takana tulevaa kaveria, omilla ajovalovalinnoillani.

huomionherättäjäideani:
ne vanhat hyvät talmun keltaset/valkoset oikeat huomiovalot näky hyvin eikä häikässy, ne pitäis taas saada laittaa motonkin keulalle, JOS haluais. johan näkyis eikä tarvis täällä enää kinata pitkistä.

sitten ne jotka ei 'huomannu/nähny' motoo ja kurvas eteen ja aiheutti kolarin vois panna vaikka vuoden ajokieltoon, ja silmälääkärille hakeen todistusta näkökyvystään...
sillä onhan murheellisen naurettavaa lukea selitystä 'en nähny/en huomannu', ja silti tämä mestari saa ajaa liikenteessä edelleen...
(verrataanpa esim. vaikka: muuten tyhjällä motarilla 40 km 'ylinopeutta' ja kortti pois... )

on muuten tullut tosi moni pyörä (ja autokin) taas vastaan pitkillä, ja AINA se häikäsee ja ketuttaa. nykyään pitää panna kohdatessa ittekkin pitkät palamaan sitten näille teiden ritareille vastavuoroisesti, 'sekun ei häikäise yhtään...'

tämän aiheen juupas-eipäs jankkaaminen ei ole kovinkaan hedelmällistä, mutta kehitysideat oikeaan huomaamiseen on asiaa, lähinnä lisävalo-tyyliin...

Ludwig

nyt parina päivänä on oulun suunnalla vastaan tullu muutama auto, joissa on ollu keulalla sellaiset ns. audi-malliset parkit, kirkkaan valkoiset ledillä toteutetut, pituus ehkä jotain 15cm ja näkyvät tosi hyvin.

kävipä mielessä samalla kun ne näin, et olis ihan jokseenki istuvat ehkä pyöräänkin, mut ku xenonit näkyy jo ihan hyvin, en viitsi omaani enää sellaisia asentaa. ja toisaalta, sitten melkein pitäis kytkeä omat valot pois tarpeettomina päivän valolla, ku muuten tulee valoa keulaan niin pirusti. ei ne ledit kyllä varmaan virtaa veis paljon mitään.. mut mihin kohti ne sit asentais, ilmanoton molemmin puolin pystyyn tai peilin alle..? ja kuinka sit omat valot kytkee, ettei ne toimis ku vaan katkaisijasta tarvittaessa, uusissahan tahtoo valot olla päällä heti ku laittaa virrat päälle, eikä löydy muuta katkaisijaa ku kaukovaloille ainoastaan..
nixweiss.gif

Olet ihan oikeas.
Itsekin katsellut autoissa noita led valoja ja ei olis huono idea kopioida niitä moottoripyöriin.
Ne ei häikäise, mut näkyy.
Muutenkin ihmettelen tätä Suomen linjaa, joka ei salli esim.ledivaloja pyörän ALLE.
Ne ei sieltä ketään häikäise, mut näkyy pimeällä tosi hyvin.Asfalttiin.
Mikä vika Suomen viranomaisis on kun ne kieltää hyvin näkyvien valojen käytön.
Varsinkin kun maassa on pimeetä aika ison osan vuodesta.

Back