• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pitkälle kuskille pyörää?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vili85
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tiistaina pääsee ensimmäistä kertaa ajamaan koulun pyörällä ja ekan prätkän hankkiminen olisi edessä.

"Ongelmana" on aloittelevana motoristina huono tietämys moottoripyöristä (eli suomeks = mitä kannattaisi alkaa etsimään?) sekä pituuteni (193cm) mikä karsii jo pois joitain vaihtoehtoja?

Hiukan olen ehtiny katsomaan Honda cbr,suzuki gsx ja yamahan thundercattia. 600cc olen ajatellut. Kesällä voisi lähteä hiukan kauemmas joten pitäisi mahtua kaksi henkilöä ja laukku vielä mukaan. Yksin ajelen kuitenkin suurimman osan.

rahaa pyörään olen ajatellut laittaa n.6000€

Haluaisin vinkkejä/neuvoja teiltä, kokeneemmilta motoristeilta, mitä kaikkea pitäisi miettiä/ottaa huomioon. Mitä pyöriä kannattaisi noilla ehdoilla käydä istumassa/ajamassa kortin saatuani (iso A).

Jos haluaa ajaa edes vähän kaksi päällä, niin 600:set sporttipyörät eivät ehkä ole se ratkaisu. Tuohon hintaluokkaan istuu esim Suiza GSX 750 F oikein hyvin ja siinä riittää vetoa aloittaa ajaminen ja jopa jatkaa sitä alun harjoittelun jälkeen. Kokoa riitti ainakin mulle (186cm) oikein hyvin.

Nyt verraten kun olen joutunut "pakosta" ajamaan ZX-6R:llä kaks päällä, niin onhan se aika eläinrääkkäystä pyöräparkaa kohtaan.
confused_orig.gif

Yksi vaihtoehto on joku vanhempi isompi rauhallinen vaikka tonniluokasta. Esim CBR 1000 F ei ole mitenkään kauhean raisu peli enää nykymittapuilla, mutta se vääntö tekee ison eron ajamiseen verraten kuussataseen. Jos taas haluaa kevyen pyörän yksi päällä ajamiseen, niin siitä sitten maksaa kaksi päällä.

Itse ajellut yhden kauden ZR-7:lla... ja olen mahtunut mielestäni hyvin kyytiin. Kakspäällä on jaksanut ihan ok.
Niin ja pituutta oli 198,5cm

Zr-7 menis ainakin tuohon haarukkaan hintansa puolesta.

sanoi:
Tuohon hintaluokkaan istuu esim Suiza GSX 750 F oikein hyvin ja siinä riittää vetoa aloittaa ajaminen ja jopa jatkaa sitä alun harjoittelun jälkeen

Tuli viimekesänä tuollaisella -05 mallisella ruuvailtua, itellä pituutta 192 cm. Kovin on jyrkkä polvikulma, eli ei oikeen mahtunu meikäläinen kyytiin. Nykyään blackbird.

Tämä 192 senttinen rääpäle on ajellut pari kesää VTR 1000F:llä ja erittäin mukavaa on ollut. Plussana kauniinpi osapuoli (169cm) on myös sopinut mukavasti "tarakalle". Joten jos jostain vielä saat tonnin lisää budjettiin niin suosittelen...7 tonnilla saat jo Veturin...

sanoi:
Tuohon hintaluokkaan istuu esim Suiza GSX 750 F oikein hyvin ja siinä riittää vetoa aloittaa ajaminen ja jopa jatkaa sitä alun harjoittelun jälkeen

Tuli viimekesänä tuollaisella -05 mallisella ruuvailtua, itellä pituutta 192 cm. Kovin on jyrkkä polvikulma, eli ei oikeen mahtunu meikäläinen kyytiin. Nykyään blackbird.
Voi tietysti vähän riippua henk.koht. mittasuhteista. Itse olen vielä muutaman sentin pidempi, eikä jalat tykkää yhtään kehnoa. Satulassakin mahtuu vähän elämään ajon aikana, niin ei pitkätkään siivut ole tuntuneet tuskaisilta.

Sinuna harkitsisin vakavasti hiukan toisentyyppistä menopeliä, esim. Suzukin VStrom, Jammun TDM jne, etenkin jos vähänkään pitempiä matkoja aiot körötellä. Yleensäkin pystystä ajettavat "katuenskat" ja yleispyörät ovat pitkälle miehelle huomattavasti mukavampia ja ensipyörän kyseessäollessa myös helpommin hallittavia.

Tämä 192 senttinen rääpäle on ajellut pari kesää VTR 1000F:llä ja erittäin mukavaa on ollut. Plussana kauniinpi osapuoli (169cm) on myös sopinut mukavasti "tarakalle". Joten jos jostain vielä saat tonnin lisää budjettiin niin suosittelen...7 tonnilla saat jo Veturin...

Yhdyn tuohon täysin, vaikka olen vain 191cm.

Yhdyn tuohon täysin, vaikka olen vain 191cm.
kiitos vastauksista...
Lisää kommentteja kaivataan.

kauniinpi osapuoli on hiukan yli 180cm et pyörä tulee kyl tosiaan pitkille ihmisille.. noi customit ei oikeen kiinnosta.

Asiallisia vastauksia tullut.

Varaderolla ajelen (193 cm) ,tilavin pyörä millä olen ajellut.
Soveltuu kaikenlaiseen ajoon varsinkin pitkälle matkalle.
Kestää kuormaa ja pitkä kyytiläinenkin sopii hyvin.

Sinuna harkitsisin vakavasti hiukan toisentyyppistä menopeliä, esim. Suzukin VStrom, Jammun TDM jne, etenkin jos vähänkään pitempiä matkoja aiot körötellä. Yleensäkin pystystä ajettavat "katuenskat" ja yleispyörät ovat pitkälle miehelle huomattavasti mukavampia ja ensipyörän kyseessäollessa myös helpommin hallittavia.
Pah, sanon minä! Itse 196cm pitkä ja vielä tuhdilla elintasokummulla varustettu. Oikeastaan ei ole ollut ongelmia mihinkään pyörään mahtumisessa. (siis ei mihinkään pakariin, niinkuin joku viisastelija meinasi jo kirjoittaa!)

Tuo taitaa olla enemmän asennekysymys. Kun vaan myöntää itselleen, että pitkä kuski näyttää jokatapauksessa typerältä nykyaikaisten pyörien selässä ei ole mitään ongelmia. Esim. 600 CBR sport, tai mikä lieneekään, jakkarassa oli vallan hyvä olla. Samoin tuo oma Z750 antaa ihan mieluisaa kyytiä pidemmälläkin matkalla. Myös Hornet tuntui alla ihan OK:lta.
Nuo peeniksenjatkeeksi suunnitellut kyykyt on sitten asia erikseen... Jos et mahdu nahkahaalariin, et mahdu pyöränkään selkään...
tounge.gif

Jos perse tai jalat puutuu, niin sitten pysähdytään kaffelle! Ei siinä ole mitään sen ihmeellisempää!
062802moto_prv.gif

Mitenkäs Deauville? Matkaa ajatellen on jo valmiiksi sivulaukutkin, teknikka tunnetusti vahvaa, huoleton keppiveto ja muutenkin helppo & edullinen ylläpidettävä
thumbs-up.gif
Mikään tykkihän tuo pyörä ei ole, mutta kyllä silläkin liikenteen seassa helposti pysyy jalkoihin jäämättä
wink.gif

Alkoi hiukan tuo Honda VTR kiinnostaa...
Jos eka viesti oli hiukan epäselvä niin pyörä tulisi pääsääntöisesti työmatkan/turussa ajeluun.
Mieleen tuli että olisi sillä jossain vaiheessa kesää kiva käydä pidemälläkin kun on hiukan lomaa.

Kysymys on kuitenkin ekasta pyörästä jota varten otan pankista lainan. Pitäisi löytää sellainen pyörä jolla jaksaisi ajaa useamman vuoden.

Osaisko joku antaa jotain suuntaa ton pyörän vakuutuksille verrattuna johonkin kusiaiseen? jotain karkeita arvoja.

kiitos hyvistä vastauksista.

Mitenkäs Deauville? Matkaa ajatellen on jo valmiiksi sivulaukutkin, teknikka tunnetusti vahvaa, huoleton keppiveto ja muutenkin helppo & edullinen ylläpidettävä
thumbs-up.gif
Mikään tykkihän tuo pyörä ei ole, mutta kyllä silläkin liikenteen seassa helposti pysyy jalkoihin jäämättä
wink.gif
Mitenkäs Bulldog? Ruvetaan kyllä menemään siitä kuudesta tonnista aika paljon yli...

Alkoi hiukan tuo Honda VTR kiinnostaa...
Jos eka viesti oli hiukan epäselvä niin pyörä tulisi pääsääntöisesti työmatkan/turussa ajeluun.
Mieleen tuli että olisi sillä jossain vaiheessa kesää kiva käydä pidemälläkin kun on hiukan lomaa.

Kysymys on kuitenkin ekasta pyörästä jota varten otan pankista lainan. Pitäisi löytää sellainen pyörä jolla jaksaisi ajaa useamman vuoden.

Osaisko joku antaa jotain suuntaa ton pyörän vakuutuksille verrattuna johonkin kusiaiseen? jotain karkeita arvoja.

kiitos hyvistä vastauksista.
Oma kokemus veturista on se että käy koeajamassa, ainaki toi mitä ajoin oli semmoinen täristin et kädet puutu jo lyhyellä matkalla, johtuuko se sitten v2 koneesta
nixweiss.gif
Malta mielesi ja käy koe ajamassa erilaisia pyöriä ja tee valinta oman maun mukaan. Itsellehän se mopo ostetaan eikä kelleen toiselle. Tervetuloa kalliin harrastuksen pariin
tounge.gif

Veturi ei mielestäni oikein 2 päällä ajoon reissumielessä sovi on se 2 kuskin paikka semmonen postimerkki, kyykkypyörä kun on eikä mikään matkapyörä. Elip malta ja kokeile pyöriä, sieltä se oman maun mukainen prätkä löytyy.

Pituus on ollut yliarvostettua sen jälkeen, kun tikkaat keksittiin
biggrin.gif
Ei vaan
biggrin.gif

Itellä mittaa 190senttiä tielaitoksen tekemästä asvaltista ja henk. koht mopoja ollut cbr1000f ja cbr1100xx. Molemmat ollut tilavia ajaa ja tuota "tonnistaäffää" varmaan löytyy tuohon budjettiin kohtuu kilometreillä. Kyytiläiset itellä olleet "kaapin alla kasvaneita" eli alta 170sentiä, mutta heiltä ei ole moitteita tullut kyydeistä.

Ja vaikka ei kustomit kiinnosta, niin kerron kuitenkin: käväsin heittää lenkin (500 kilsaa) kaverin 1400 Intikalla... Aivan SAIRAAN hieno keksintö
062802jumpie_prv.gif
buttrock.gif
Siirtosarjat asennettuna. Olin siihen asti ollut sitä mieltä, että ei koskaan mopoa millä ajetaan kantapäät edellä... Itellä tosiaan Bläkkäri, mutta tulin siihen tulokseen, että ihmisellä pitäs olla kaksi motaria: matkamopo ja tommonen kustomi.

Jos vaan mahdollisuutta, niin käy ajamassa noita vehkeitä. Jos vähänkin matkaa teet, niin sillon täytyy olla laukkuja, jotka tommoseen esim. cbr1000f tai vtr helppo löytää (teline + 3 laukkua= tilaa sillai, että piisaa). Mutta jos tulee kylä surffailuun, niin mä sanon, että käy testaa tommosta "kopteria". Mä ihastuin
inlove.gif

itse oon 173 ja tunnustaa siltä et tuommoinen 600 katupyörä tuntuu kaikkein parhaimmalta vaihtoeholta mulle. "kumpa toi lompsaki ois samaa mieltä asiasta"
shaun.gif
confused_orig.gif
shaun.gif
062802moto_prv.gif

mut joku cbr tai ninja olis kylläki haaveenna saa nähä milloin toteutuu kypärä kylläki löytyyy jo kaapista koska mähä en ala muiden kypäriä käyttään.
tounge.gif

Tuo taitaa olla enemmän asennekysymys. Kun vaan myöntää itselleen, että pitkä kuski näyttää jokatapauksessa typerältä nykyaikaisten pyörien selässä ei ole mitään ongelmia.

Jos perse tai jalat puutuu, niin sitten pysähdytään kaffelle! Ei siinä ole mitään sen ihmeellisempää!
062802moto_prv.gif
Juurikin näin!
buttrock.gif
..Itse tuli ajeltua reilu 24tkm 636 -03 Kawalla!! Ja voi sitä ihanuutta!!
biggrin.gif
.. kun alun jälkeen oli päässyt sinuiksi pyörän kanssa, niin eipä ollut pitempikään matka ongelma. Tietysti parhaimmillaan ja hauskimmillaan tuollaisella on ajaa mutkateitä, jolloin jäsenetkään puudu. Varmasti näytin ylisuurelta sen päällä, mutta urhoollisesti se kyyditsi niin minua kuin usein kyytiläisiäkin, jotka yllättyivät sen penkin mukavuudesta!
bowdown.gif
Mulle oli pääasia, että itse viihdyin kyseisen pyörän päällä ja se näytti niin jumalattoman hyvältä..
inlove.gif

edit: niin juu..pituus..
cool.gif
..190.
062802moto_prv.gif

Varaderolla  ajelen (193 cm) ,tilavin pyörä millä olen ajellut.
Soveltuu kaikenlaiseen ajoon varsinkin pitkälle matkalle.
Kestää kuormaa ja pitkä kyytiläinenkin sopii hyvin.
Oon samaa mieltä, itte 192 ja vaimo 185. Aikoinaan kyllä kävi sääliksi pyörää ku ZXR:llä ajeltiin. Nykyisin tuota ongelmaa ei ole ku Varaderolla päästellään...:)

Back