• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pitäkää ne turvavälit kunnossa!

Tulin eilen Helsingistä kotilolla. Ajoin ryssänrekan perässä, en edes kärkkynyt ohituspaikkaa, kun kotikaupungin liittymä alkoi jo olla lähellä. Yhtäkkiä hirmu pamaus - luulin, että rengas puhkesi rekasta. Mitä vielä! koko saamarin lokari irtosi ilmeisesti vetovaunun takimmaisesta pyöräparista ja otti komean ilmalennon laskeutuen kotiloni eteen. Väistöliikkellä vältin juuri ja juuri törmäämästä lokasuojaan.

Ei ole ihan keveitä nuo lokarit kun perävaloineen päivineen lentelevät. Ajattelin, että tuohon kun pyörällä kajauttaisi, niin voisi vihlaista.

Turvavälit kuntoon kun ajelette, kolleegat!

Pakoputkea väistelin eilettäin
omg.gif
turvaväli on tästäedes kunnossa.

Ja tässä eräänä päivänä Tanpereella ranskalaismerkkinen auto pysähtyi kiihdytyskaistan (Turtolasta Hervantaan päin) lähtöpäähän. Onneksi oli väliä sen verran, että ehdin jarrutella vaikka kuikuilin jo liityttävän tien liikennettä. (Mitä ilmeisimmin taustalta tulleet linja-autot aiheuttivat paniikin senioriautoilijattarelle.)

mulla tuli tässä toissa viikolla vastaan täysperävaunurekasta peräisin ollut roiskeläppämuovimatto mallia Kaupe.. ihan arvaamatta irtos kun olin ohittamassa rekkaa.. säärtä hipas mutta ei kummempaa..
blush.gif
eek.gif

Raskaamman kaluston renkaat on myös aiheuttanut hengenlähtöjä ja renkaita pamahtelee päivittäin.

Tänä aamuna taas viimeksi meinasi isiliisinkiBemari törmätä mun lokakuun lopulla uusittuun takapuskuriin kun ei viitsitty pitää turvaväliä risteysalueella
mad.gif

Useasti kans näkee kun autot pysähtelee kesken leveitä teitä. Yleensä jokin ulkomaalainen rekisterikilpi, että varmaan reittiä ettimässä, mut saisivat ajatella vähäsen enemmän kun keskelle tietä pysähtyy yht äkkiä! Joskus lähtee jopa peruuttelemaan kohti ohimennyttä risteystä!
veryangry.gif
Tullut muutaman kerran läheltäpiti tilanne!

Tulee mieleen tapaus muutaman viikon takaa. Olin kakspäällä Tuusulan museotieltä odottamassa pääsyä Järvenpään suuntaan liikennevirtaan. Edessä oli pysähtyneenä senioriautoilija. Tämä keksi yhtäkkiä alkaa peruuttaa lavadatsuniaan. Tuli kiire alkaa sutia ajosaappaat "savuten" Möhköä ( 320 kg + 2 henk.) metri taaksepäin...onneks onnistui. Autoilija ei ees huomannu meitä takana. Ei pitäis olla korttia tuollaisilla...ei,ei,ei

Näitä sattuupi aina. Itse tuossa männä viikolla Jkl:stä Kuopioon johtavalla tiellä sain vetää kunnon väistöliikkeet, kun edellä menevä rekka (kyttäsin ohitusta, siksi vähän lähempänä) nostatti ilmeisesti jostain penkalta limsa/kaljatölkkejä. Itse ehdin juuri ja juuri väistää terävällä liikkeellä, takana oleva auto sai puskuriinsa osumia. Kai se ois tuokin rikkonut jotain osuessaan...

Kotiloon otin irronneita rekanrenkaan pintoja ja Rellun etuspoilerista läpi.
Huonosti pinnattu tai viallinen runko - onneks olin kotilolla.

Joo, kyllä turvaväli on A ja O. Jostain luin aikanaan että maantiellä 3-4 sekunnin turvaväli ja sen yritän pitää, vaikka vaikeetahan se on joskus letkassa ajaessa. Toinen nyrkkisääntö jota tulee käytettyä on että jos näkee lukea edellä ajavan rekisterinumeron maantiellä, on liian lähellä.

062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

Toinen nyrkkisääntö jota tulee käytettyä on että jos näkee lukea edellä ajavan rekisterinumeron maantiellä, on liian lähellä.

062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
Riippuu tietty kakkuloiden paksuudesta
tounge.gif

Mutta joo.. itse olen sen huomannut että väliä tulee pidettyä ihan liian vähän, varsinkin kun pyörän hallinta ei-nyt-niin-hyvin ole vielä hanskassa.
Tuossa paikallisteitä päristellessä olen aikani kuluksi harjoitellut väistöjä kiertelemällä kaikennäköisiä kuoppia sun muita tienpinnassa ja todennut että 5-6s on sellanen väli että jotain jo ehtii tekemään väistön suhteen. Tuota aikaa sitten voi laskeskella aina välillä jonossa ajaessa kun edessä ajava ajaa sopivan "maamerkin" ohi.
Kaupungissa ja motarilla tuollasen välin pitäminen sitten onkin vaikeampaa kun siihen eteen pitää aina jonkun ängetä.

Back