• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pikku customeiden kesto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sjuggen
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Suuret onnittelut! Onneksi näitäkin ostetaan, tekisi mieli hankkia tuollainen itsekin ihan huvikseen, on sen verran paljon näitä sontaviestejä kuten "osta 600, pienempi jää pieneksi heti". Tosin minun tapauksessani ei tulisi akalle vaan 100 kg ukolle. 250 Viragosta itse asiassa jo kauppaa tuli hierottuakin keväällä.

edit: Ai niin, kortin ajoin 125 Rebelillä ja hyvältä sekin tuntui, joten tuskin 250 ainakaan huonompi olisi.
Pakko on vielä kirjoittaa... Itse en ainakaan enää koskaan tule millään "mopokuutioisilla" pyörillä ajamaan. Ensimmäinen mp oli 250 kuutioinen Suzuki GT250 vm -77 ja seuraava Suzuki GSX1400 ja en kyl ole päivääkään katunut.

Kivahan se on 600:lla puhumattakaan "kaks-sataa-viiskytä" kuutioisilla viragoilla päästellä mutta vain jos olet todella arka/aloitteleva/[nainen(ei yleistetä kuitenkaan mutta..)] kuski. Ei voi semmosiin vinkuihin enää istua missä kahvan vääntämisen vaikutukset huomaa n. 5-10 sekunnin kuluttua ja vaihteita saa ropata ees taas.

Ja tässä lisää sontaviestiä osta isompi takaan, että se 600 mopo jää aivan yhtä pieneksi kuin se "pienempi".

EDIT: Ajoin aikoinaan DT 125:lla inssin/kortin ja hyvältähän se tuntui, kun päästelin kortti taskussa ajokoululle "reilua" nopeutta. Mutta miltäpä semmonen moottorisaha tuntuis tänä päivänä.

Pakko on vielä kirjoittaa... Itse en ainakaan enää koskaan tule millään "mopokuutioisilla" pyörillä ajamaan. Ensimmäinen mp oli 250 kuutioinen Suzuki GT250 vm -77 ja seuraava Suzuki GSX1400 ja en kyl ole päivääkään katunut.
Mopokuutioiset voi olla ihan kivoja. Ajelen joka kesä muutaman tuhatta kilometriä 250-Hondalla ja se on oikeasti hauskaa. Se vaatii kuljettajalta tosin huumorintajua eikä saa antaa mahdollisten ympäristön paineiden vaikuttaa asiaan. Isolla pyörällä tulee sitten ajettua vielä suunniilleen reilut 15 tkm päälle.
Näitä isojen pyörien nimiin vannojia on aina ollut ja mahdollisten huonompien aikojen sattuessa kun on jouduttu siitä isosta sitten luopumaan niin on oltu ilman ja on palattu taas asiaan seuraavalla nousukaudella.

* Yamaha Virago 250
   * Suzuki Marauder 250
   * Honda Rebel 250
   * Suzuki GN 250
Japsikustomeiden valmistus tulisi kieltää, osta hd:n sportsteri.
omg.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
Tässähän ei ollut tarkoitus tehdä mekaanikkoa vaan kuski
wink.gif

Mutta miltäpä semmonen moottorisaha tuntuis tänä päivänä.
IMHO ihan hyvältä tuntuu, samoin tuntuu 50cc skootteri tai Pappa-Tunturi, jompi kumpi onkin ostoslistalla. Talosta löytyy myös 1.3 ja 2.0 autot (suunnitelmissa on 3.0turbo tai ehkäpä isolohko-jenkki jossain vaiheessa, eli en ole mikään isojenkaan koneiden vastustaja). Tuo 1.3 ei silti ole mikään mopo, ero ei ole läheskään niin suuri kuin tietyt kuutioilla itseään pönkittävät haluavat väittää. On vielä usein 4 henk + peräkärry tuossa 1.3 perässä, ja hyvin pääsee. Sama juttu prätkien puolella.

Mielipideasioita puoleen ja toiseen, en siis yritä väittää ettäkö joku ei kokisi pientä pieneksi - mutta aivan vastaavasti voin taatusti tyrmätä väitteen, että kaikki kokisivat samanlaista. Jos ei muuta, niin onpahan ainakin hauskan näköistä kun joku 60 kg kirppu (no offense) karauttaa tonnisella huoltsikalle...
biggrin.gif

Täällä ainakin vaihdetaan isommasta pieneen. Mulla on kawasakin vm-02 er-5 mutta penkin madalluksenkin jälkeenkin pyörä tahtoo olla vähän turhan korkea 155cm kuskille.
Rebeleitä on tullu katottua jonkun aikaa, luulen että kaupunkiajossa riittäisi pienempikin kone kun toi 500cc millä oon ajellu ja customissa vaan on sitä jotain ..
smile_org.gif

edit. ja tällä 45kg on hiukkasen tuskasta pakittaa kawaa parkkiin kun varpaat hipoo maata.

Osta vaan se 250cc,jos joutuu tekemään korjauksia niin sitten tekee, jos alkaa tuntua että jää pieneksi niin ostaa isomman. Noin helppoa se on
biggrin.gif

Eilen, kun olin koiria kävelyttämässä, näin tilanteen, jonka pitäisi org-tiedon mukaan syöstä maapallo sijoiltaan. Vastaani huristeli kiinalainen kustommoottoripyörä kantaen selässään kahta aikuista ihmistä. Liikkui ihan nätisti ylämäkeenkin muun liikenteen tahdittamalla vauhdilla.
Äkkiä katsottuna kyytiläisten ilmeetkin olivat tyytyväisiä ja hymyyn vivahtavia. Eipä tuon käyntiäänikään miltään kuolonkorinalta kuulostanut..

Mopokuutioiset voi olla ihan kivoja. Ajelen joka kesä muutaman tuhatta kilometriä 250-Hondalla ja se on oikeasti hauskaa. Se vaatii kuljettajalta tosin huumorintajua eikä saa antaa mahdollisten ympäristön paineiden vaikuttaa asiaan. Isolla pyörällä tulee sitten ajettua vielä suunniilleen reilut 15 tkm päälle.
Näitä isojen pyörien nimiin vannojia on aina ollut ja mahdollisten huonompien aikojen sattuessa kun on jouduttu siitä isosta sitten luopumaan niin on oltu ilman ja on palattu taas asiaan seuraavalla nousukaudella.
Juu, tässä seuraavaa nousukautta ja rahatilanteen paranemista odotellessani olen kuolannut kaikenlaisia pyöriä nettimotossa ja alkanut pikkuhiljaa miettiä, että mihin mä oikein tarttisin paljon kuutioita ja tehoa? Viimeksi mulla oli DR 800 (50hv), sitä ennen GSX1100g (100hv) ja kumpikin oli hemmetin hienoja pyöriä, mutta turhan painavia, enkä mä niitä tehojakaan osannut/uskaltanut niin hyödyntää, vaikka aika mopojahan noi on tehoiltaan monen mielestä.
Mielessäni onkin alkanut itää ajatus, että seuraava pyörä voisi olla joku pikkupyörä tai maxiskootteri.... tietysti jos lauantaina napsahtaisi lotossa 7 miljoonaa, saattaisi mieli muuttua ja talliin ilmestyisi hyvinkin kattava valikoima erityyppisiä mopoja
biggrin.gif

1. Ketjun aloittaja kertoi 11 viestiä sitten ostaneensa pyörän.

2. Ketjun aloittaja ei kysynyt, mitä kaikkia vaihtoehtoja lukijat voisivat suositella.

3. Vaihtoehdoista, joita useissa vastaavissa ketjuissa on pyöritelty, viimeinenkin tulee mainituksi ketjun kolmannella sivulla.

Se mikä olisi mielenkiintoista kuulla on suht' vasta-alkajan, mielellään pienikokoisen naisen mielipide 250 ja 535 Viragojen eroista peräjälkeen ajettuina.

Jälkimmäisellä kun tiedän ihan pitkäpartaisen aikamiehenkin ajelleen monia vuosia putkeen, sangen tyytyväisenä.
Niin kiinnostaisi tietää se että mikä siinä 535 on merkittävästi hankalampaa kuin 250 - jos mikään.

Kun joskus mailmassa 454LTD ja 535Virago olivat aloittelijapyörien kärkikastia, joiden käyttöaikaa pystyi jatkamaan vielä vuosien päähän.

Mä koittaisin mieluusti peräjälkeen ainaki 4 eri pyörää jos ois mitä koittaa ni sais vähä vertailupohjaa. Mä luulen että allekirjoittaneelle ainaki kuvista päätellen saattais olla Viragon ohjausvermelit liian kaukana kun ei nää kätösetkään loputtomiin yllä.
biggrin.gif

Mopohan on ostettu joten alkuperäisiin kysymyksiin on hiukan turha vastata. Vastaanpa kuitenkin jos joku saattai vaikka hyödyntää tietoa: ostin pojalle Hondan 125VT kustomin, 13.000 km ajettuna. Mäntä meni puhki 25.000 km kohdalla, staattori 28.000 km kohdalla. Muita murheita ei ole ollut. Eli itse korjattuna korjauskulut ovat olleet 200...300 €:n luokkaa. Nyt kilometrejä lienee 32.000. Muuten kaikin puolin mukava mopo ajella, mutta tuo 125 cc on hiukan liian vähän kunnolliseen matkavauhtiin.  Kakspuolikas on varmaan sopiva valinta alkumopoksi naiselle. Kuutioita saa sitten kokemuksen karttuessa hankittua lisää tarpeen ja tilanteen mukaan.

Mitä sitten tulee näihin tämmöisiin kommentteihin

"Itse en ainakaan enää koskaan tule millään "mopokuutioisilla" pyörillä ajamaan. Ensimmäinen mp oli 250 kuutioinen Suzuki GT250 vm -77 ja seuraava Suzuki GSX1400 ja en kyl ole päivääkään katunut. "

Mielestäni on oltava aika lapsellinen ja kokematon, kapea-alainen kokemus ja rajallinen mieli, kun tuommoisia kommentteja heittelee. Eikä osaa edes kysymystä lukea.

Itse olen tykännyt ajella tuolla 125VT:llä. Hämmästyttävän mukava peli kruisailuun, kunhan ei yritä liikoja. Kokemusta on tullut matkan varrella kohtuullisen tehokkaistakin peleistä hyvillä ajo-ominaisuuksilla ym. ja kuitenkin tykkään ajaa tuolla 125 kuutioisella VT:lläkin. Mutta vain lyhyitä matkoja. Kuten sanottu, hiukan liian tehoton matkailuun.

Mopoiluun kannattaisi suhtautua positiivisesti ja nautiskellen. Eikä turhamaisesti kuutioita ihannoiden.

t. Repa

Zl 600 kawa ei ole ainakaan hirveän korkea.
Ei ole mikään laiska löhö customi, vaan ihan mukavasti potkua (jopa tarpeeksi monille) ja vanhemmat A1-mallit hinta/laatusuhteelta erittäinkin edullisia... Ei ainakaan pitäisi tulla pahemmin takkiin, kun isompaan vaihtaa.

Tuollaisella matkakin taittuu.

Yks kesä tuli tollasella ajettua ja hauskaa oli  
biggrin.gif

Edit: En kyllä lähtisi mihinkään 125-250 ccm.-laitteisiin, koska hinta suhteessa laitteeseen yleensä aika pielessä (nuorille hyvä myydä kalliilla). En kyllä usko kestävyyteenkään tai jälleenmyyntiarvoon hirveästi...
Matkatkin voi unohtaa noilla.

Erittäin hyvä vaihtoehto vaikka kokeneemmallekin kuljettajalle on Kymco Venox 250. Pesee kakspuolikkaat Viragon ja Rebelin kaikissa ominaisuuksissa - myös laadussa.javascript:emoticon('
062802moto_prv.gif
')

Pienista customeista lienee Boss Hoss turbolla paras aloituspyora. Tosin en tieda mika oli tilanne 4v sitten, jolloin kysymys esitettiin.

Nyt jai paras mahdollinen alkupyora eli TurboBusa pois, kun customia kyseltiin. Ikavaa ja sydanta raastavaa on se.

Back