Nitrous sanoi:
Lakia noudattavasta kansalaisesta tulee koomalammas jos se yhtään kyseenalaistamatta nielee jokaisen uuden säännöksen. Suomi on ollut joskus ihan mukava paikka asua, mutta nykyisellään kieltoja ja rajoituksia pukkaa sellaista tahtia, että alkaa vähemmästäkin kiristää vanne päätä. Kaikki mikä on a) kivaa b) edes etäisesti sisältää pienen loukkaantumisriskin, kielletään pikkuhiljaa.
Hyvin sanottu!
Mutta koska omakohtaisia kokemuksia aiheeseen on, niin ajattelinpa ne nyt tähän jakaa.
Itse ajoin A-kortin 18-vuotiaana, B- ja C-kortin lomassa. Täten olin oikeutettu saamaan iso-A -kortin kaksi vuotta A-kortin saamisen kuluttua. Ensimmäisen pyöräni ostin 19-vuotiaana keväällä, jolloin syksyllä olin vasta oikeuttu täystehoiseen (A-kortti kaksi vuotta). Mikä on ihan naurettavaa, koska ei ne vuodet sitä ajokokemusta kasvata, vaan ne kilometrit.
R6R:rääni en kuristanut, koska ajattelin yhden kesän ajelevan fiksusti ja järki päässä. Keskikesästä paukutin kuitenkin 80km/h alueella maijaa vastaan 116km/h lukemilla, sillä luulin tuttua tietä ajaessani olevani vielä 100km/h alueella. Nopeusrajoitus oli kuitenkin muuttunut, enkä ajatuksissani seurannut tutun tieosuuden rajoituksia silmä kovana. Näistä seikoista johtuen pysähdyin poliisimaijan niin käskyttäessä.
Tilanne siis se, että olin ajanut 36km/h yli rajoituksen, mulla ei ollut täystehoiseen jammuuni oikeuttavaa korttia, keli oli aurinkoinen ja selkeä, sekä tieosuuden liikenne rauhallista.
Sain pari satkua sakkoa ja poliisi toivotteli rauhallisia kilometrejä.
Maksoin sakot, eikä rikkeestä tai mistään oikeudetta ajamisista mitään ikinä kuulunut.
Yhden kesän jaksoin kusiaisella ajella ja seuraavana keväänä vaihtui R6R 07-Rykköseen, jonka kanssa kytän kohdattuani, en edes jäänyt ottamaan sakkoja, vaan väänsin kahvasta vain lisää lutua.
Tarinani pointtina on se, että todennäköisyys, että nykyisellä poliisien määrällä jää kiinni pikku-A:n kanssa isoilla tehoilla ajaessa on mielestäni aika pieni. Varsinkin, jos ajaa ja käyttäytyy fiksusti, kuten minä, joka reilusti pysähdyin ja asiallisesti otin sakot vastaan ekalla kerralla.
Sitten on se kolikon kääntöpuolikin, tehokkaalla moottoripyörällä poliisisedän auto on aika helppo vastus jättää taakse.
Toisaalta taas on hyvä muistaa, että meitä on tässä maailmassa moneen junaan ja kaikkien maalaisjärki ja ajotaidot ei ihan riitä heti siihen täystehoiseen. Itsellä se riitti. Jokainen tekee päätöksen itse, mutta sanoisin että antaa palaa vaan. Ei se kortti sitä prätkää aja, vaan se ihminen.