• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pienia kysymyksia aiheesta kuin aiheesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja D-Iivil
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eiköhän ingenjööri ole laskenut murtolujuuksia ja todennut, ettei varttituuman vääntiöllä pysty neljätoistamillistä isompaa kirimään.

ts18056 sanoi:
Eiköhän ingenjööri ole laskenut murtolujuuksia ja todennut, ettei varttituuman vääntiöllä pysty neljätoistamillistä isompaa kirimään.

1/4" momenttiavaimissa maksimit on jossain 24Nm, mikä on M8 ruuvin normaali kiristysmomentti. M8 kuusiokanta on 12mm tai 13mm, eli tuoltahan ne koot juontavat juurensa. Varttituumaista ei ole isommille tarkoitettu ja vehkeet ei kestä.

Onko hyviä ideoita miten tuon liimakalvon saisi irti?

Styreeni toimii aika hyvin tuollaisiin liimapintoihin.

Edit: Pitää tietty varoa, ettei sulata sitä osaa jossa pehmuste oli kiinni, jos on muovia.

Viimeksi muokattu:
Xyleeni ja asetoni ovat liimoille parhaat liuottimet. Asetoni on monille muoveille ärhäkkää kamaa, mutta tuollaisessa kohteessa muovin mattaantuminen ei liene merkityksellinen ongelma.

Haasteena tuossa on sen kaksipuolisen liimamaton muovikalvo. Eli kun päällä olevan liiman saa pois, niin alla on se kalvo josta ei tunnu menevän mikään aine läpi. Ja tietysti liian ohutta, että saisi repimällä irti. Hankalin liimapoistoprojekti joka minulla on ollut.

En ole koskaan kokeillut tuollaista toffee laikkaa. Varoituksen näytti olevan, että ei sovi muovi pinnalle mutta se ei tällä kertaa haittaa. Ja sitten jotakin noista edellä mainituista liuottimista.

Kiitti.

Mul on ollut vastaava poistoprojekti. Liimanpoistajaa ja kangasrättiä, kärsivällisyyttä, hikeä ja ehkä pihalla :D

Itse kokeilen aina kolmella liuottimella. Liimat on erilaisia, joten joku liukenee bensalla, toinen spriillä ja joskus paras aine on xyleeni. Pienellä annoksella liimapintaan saattaa löytää toimivan.

Mitenkähän muuten D-limoneeni jota löytää monista tarranpoistoaineista, se voisi kanssa toimia tuossa.

t. Janne

Ei ollut mikään huonoa idea tuo toffeelaikka. Sehän toimii maltillisesti käytettynä oikein hyvin eli ei kuumenna muovia pilalla ja tuolla saa sen liimakalvon irti.

Hupaisa suunnittelumoka tuossa mielestäni on. En saa millään kiristettyä tuota mukana tullutta adapteria tarpeeksi kireälle kun ei ole mitään mistä saisi avaimella kiinni. Aina kun pyöriminen loppuu, niin laikka irtoaa. Täytyy laittaa vahvaa lukitetta.
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/flexipads-100x6mm-tarranpoistolaikka-toffeelaikka

Ilman liuottimia tästä ei kyllä selviä loppuun asti. Sinoli, tärpätti ja AT2 heavy duty rasvanpoistaja kokeiltu. Joku muu edellä mainituista toimii varmasti paremmin.

timjoo sanoi:
Ei ollut mikään huonoa idea tuo toffeelaikka. Sehän toimii maltillisesti käytettynä oikein hyvin eli ei kuumenna muovia pilalla ja tuolla saa sen liimakalvon irti.

Hupaisa suunnittelumoka tuossa mielestäni on. En saa millään kiristettyä tuota mukana tullutta adapteria tarpeeksi kireälle kun ei ole mitään mistä saisi avaimella kiinni. Aina kun pyöriminen loppuu, niin laikka irtoaa. Täytyy laittaa vahvaa lukitetta.
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/flexipads-100x6mm-tarranpoistolaikka-toffeelaikka

Ilman liuottimia tästä ei kyllä selviä loppuun asti. Sinoli, tärpätti ja AT2 heavy duty rasvanpoistaja kokeiltu. Joku muu edellä mainituista toimii varmasti paremmin.

Mitenkäs lämpö? Itse irroittelin tuontiautosta jenkkipeten tummennuskalvot höyrypuhdistimella. Kalvot irtosi helposti ja jäljelle jäi puhdas lasi.

Rekkamasa sanoi:
Joihinkin tarraliimoihin tepsii parhaiten Sinol (en oo ihan saletti mitä kaikkea se sisältää)

Sinolissa on etanolia, isopropanolia ja metyylietyyliketonia.

timjoo sanoi:

Xyleeni todennäköisesti toimii.
Tarranpoistaja on mukavampi aine, ei haise niin penseälle.
Vaikka tuo: https://www.puuilo.fi/at-tarranpoistaja-400-520ml
Tuo tarranpoistaja toimii kyllä suurimpaan osaan tarratyyppisistä liimoista vallan mainiosti.

En ole varma kysyinkö tätä jo täältä, mutta en ainakaan löytänyt :D

Tuntuu olevan melko yleinen ongelma, että tärinä aukaisee pultit ja "akunkenkä" pääsee irtoamaan->matka katkeaa. Itse olen toistaiseksi välttynyt (kop kop...). Eikö tuo ongelma olisi poistettavissa Nord-lock prikoilla ?
Itse en ole koskaan tuollaisia käyttänyt missään, mutta käsittääkseni pitäisi juurikin olla idioottivarma ratkaisu. Vai onko nuo jotenkin äärimmäisen tarkkoja kiristysmomentista ja akut usein hankalassa paikassa ettei momenttiavaimella mitään asiaa ?

Ukkonen sanoi:
Sinolissa on etanolia, isopropanolia ja metyylietyyliketonia.

Ai minä kun olin siinä käsityksessä että MEKki olis nykyään kiellettyjen listalla... Joskus kauan sitten kävin ostamassa yhtä auton puskuriprojektia varten vitosen pänikän hartsia, ihan hitosti mattoa ja kovetetta muuan viemärikaivoja yms valmistavasta yrityksestä ja jos en nyt aivan väärin muista niin siinä kovetepurkissa luki metyylietyyliketoniperoksidi, varottelivat että sitä ei sit kantsi kovin antaumuksella nuuskia...

EDIT: nopeella googlauksella aikavitunvaarallista kamaa muutenkin :grin: ei ehkä ihan kuluttajakäyttöön....

Vklnuppi sanoi:
En ole varma kysyinkö tätä jo täältä, mutta en ainakaan löytänyt :D

Tuntuu olevan melko yleinen ongelma, että tärinä aukaisee pultit ja "akunkenkä" pääsee irtoamaan->matka katkeaa. Itse olen toistaiseksi välttynyt (kop kop...). Eikö tuo ongelma olisi poistettavissa Nord-lock prikoilla ?
Itse en ole koskaan tuollaisia käyttänyt missään, mutta käsittääkseni pitäisi juurikin olla idioottivarma ratkaisu. Vai onko nuo jotenkin äärimmäisen tarkkoja kiristysmomentista ja akut usein hankalassa paikassa ettei momenttiavaimella mitään asiaa ?

Muuan vanhaa Jopen rallia lainatakseni, ennole koskaan kuullukkaan, mistäs sitä semmosia ostaa saa... ei taija ihan puuilosta irrota?

Olen käyttänyt noita ja on niitä nytkin hyllyssä. Ihan kätevä lukitussysteemi mutterille/pultille. Miksipä ei kävisi akkukenkään, jos se vaan johtaa sähköä hyvin (joku pinnoite noissa on) eikä kiristysmomentti ole liikaa akun navalle tai sille kiinnitysmutterille. Miksei myös tavallinen jousiprikka kelpaisi.

Back