• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pienia kysymyksia aiheesta kuin aiheesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja D-Iivil
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onkos kukaan käynnyt viimeaikoina teetättämässä uusia avaimia pyörään?
Tuossa huomasin, että molemmissa avaimissa murtumat, et lähellä poikki menoa.

Pyöränä Hondan VFR 1200

Hyvä olisi jos saisi kokonaisen avaimen, eli uudella sirulla suoraan, vaikkei vanhasta uuteen siirtokaan pahitteeksi olis.

Et Etelä-Suomessa otetaan ehdotuksia vastaan, kenellä onnistuu suotuisaan hintaan.
Mistään en ole viellä käynnyt kyselemässä.

Luokaton sanoi:
Onkos kukaan käynnyt viimeaikoina teetättämässä uusia avaimia pyörään?
Tuossa huomasin, että molemmissa avaimissa murtumat, et lähellä poikki menoa.

Pyöränä Hondan VFR 1200

Hyvä olisi jos saisi kokonaisen avaimen, eli uudella sirulla suoraan, vaikkei vanhasta uuteen siirtokaan pahitteeksi olis.

Et Etelä-Suomessa otetaan ehdotuksia vastaan, kenellä onnistuu suotuisaan hintaan.
Mistään en ole viellä käynnyt kyselemässä.

Kysy lohjalat
prisman käytäväälää on suutari joka on monenmoisia avaima onnistunut tekemään

Rekkamasa sanoi:
Voiko nelitahtiseen moposkootteriin laittaa auton moottoriöljyä? Itse en keksi miksei voisi.

Ei voi, purkissa ei ole moposkootterin kuvaa. Varjele jos siinä on vaikka rekan kuva kuten Delvac-pytyssä :häähää:

(ylläoleva oli sarkasmia, aivan hyvin käy jos viskositeetti on edes sinnepäin)

Jaaniin mä olin autuaasti unohtanu koko Delvacin :)- Naapurin skode, se nyt löys jotain teboilin superbikeä jota tällä kertaa käytetään, mul on vaan yks hyllyllinen puolikkaita öljytonkkia tallissa joita ois voinu ehkä hyödyntää kanssa...

Yritän lähinnä välttää tätä perinteistä skenaariota "sä vaihdoit puol vuotta sitten tähän öljyt nyt on takakumi puhki ja ajovalo palanut selkeästi sun vika millon korjaat ilmaiseksi?"

Urpox sanoi:
Ja, mikä parasta moposkoden öljyssä ei tarvita sitä kytkinlisäainetta.

Ei mp-öljyissä mitään kytkinlisäainetta ole, vaan noi auton ekoöljyjen kitkan alentajat tms. puuttuu jotta kytkin ei luista. Vaihdelaatikko mielellään tarvii jotain lisäaineita ilmeisesti, autossa moottopriöljyt ei ole vaihdelaatikossa.

Rekkamasa sanoi:
Yritän lähinnä välttää tätä perinteistä skenaariota "sä vaihdoit puol vuotta sitten tähän öljyt nyt on takakumi puhki ja ajovalo palanut selkeästi sun vika millon korjaat ilmaiseksi?"

No se :grin:

Tee sama kuin minä: kaadoin viimeksikin prätkään halvinta 15W-40 mineraaliöljyä (vuosi sitten poistomyynnistä ostettua tulevaa keräilyharvinaisuutta - Teboilia) purkista jossa lukee Mobil, racing ja muutakin ja siinä on prätkän kuva. Ei mopo tiedä mitä sille juotetaan ;) eikä naapurit.

Oikeasti siis sattuu olemaan sopivan mallinen ja kokoinen vanha litran öljypurkki jolla kaataminen onnistuu kätevästi.

Rekkamasa sanoi:

Jos naapuririski on tätä luokkaa, en edes kusisi skootteria päin :D

JMH sanoi:
Jos naapuririski on tätä luokkaa, en edes kusisi skootteria päin :D

Ei sentäs, itseasiassa vähän niinkuin päinvastoin... Vaihdettiin eilen ne öljyt, sekä netissä että koneen kyljessä lukee täys kapasitiivi 840ml, vaihtotäyttö 700ml. Ulos tuli 210ml pikimustaa mönjää jonka koostumus muistutti lähinnä lämmintä siirappia. Kysyin millon nää on viimeks vaihdettu, olankohautus. Just... Kaadoin 300ml uutta öljyä jonka jälkeen öljytikku näyttää täyttä, mit vit? Eka googlaus väärä öljytikku, eip ihan on oikea. Kaadoin nyt sit kehoituksesta sinne sen 700ml joka juuri ja juuri mahtui sisään ennenkuin alkoi tulvia täyttötorvesta ulos. Joo tää on hyvä :blink: Lähetin vielä myöhemmin viestin että mua jäi kaivamaan tää homma ja epäilen tukosta jossain koska joko siellä ei ollut kuin tilkka öljyä tai sitten yli 60% jäi tulematta ulos (joka myös kuullostaa aika pirun kummalliselta) no vastaus oli et jos se hajoo niin se hajoo :dunno: Ainakin mulla on vastuuvapautus kirjallisena. Mietin vaan en jos vehkeestä välitys on tuota luokkaa miks vaihtaa koko öljyjä... Ei se nyt ainakaan savuttanu tai mitään sellasta, jäämme mielenkiinnolla odottamaan milloin :orgmp3:

shyhander sanoi:
Ei mp-öljyissä mitään kytkinlisäainetta ole, vaan noi auton ekoöljyjen kitkan alentajat tms. puuttuu jotta kytkin ei luista. Vaihdelaatikko mielellään tarvii jotain lisäaineita ilmeisesti, autossa moottopriöljyt ei ole vaihdelaatikossa.
Minä kun luulin netistä lukemani perusteella, että se kytkinlisäaine osaa tunnistaa metallit. Kytkinlevyssä se ei luista, mutta männänrenkaassa, sylinterissä ja liukulaakerissa luistaa.

Ensimmäisessä autossani oli moottoriöljyt vaihdelaatikossa, siis ihan uutenakin. Kytkin taas ei ollut siinäkään autossa vaihdelaatikossa.

Urpox sanoi:
Ensimmäisessä autossani oli moottoriöljyt vaihdelaatikossa, siis ihan uutenakin. Kytkin taas ei ollut siinäkään autossa vaihdelaatikossa.

Muinaisina autoiluaikoina sen ajan mineraaliöljyillä laatikko meni järjettömän jäykäksi kovilla pakkasilla. Neuvo oli, että laita ralliformulaa ja niinpä herkistyi. Samoin kompura ei lähtenyt pakkasesta käyntiin ja sama neuvo, laita ralliformulaa ja jopas lähti.

Nuorempana olin autokorjaamossakin töissä ja jos vastaan tuli auto, jolla ajettu poikkeksellisen paljon ilman koneremonttia, öljystä kysyttäessä lähes poikkeuksetta oli vastaus ralliformula. Oli kyllä oikea ihmeöljy joskus 80-90-luvulla.

Muinaisina autoiluaikoina sen ajan mineraaliöljyillä laatikko meni järjettömän jäykäksi kovilla pakkasilla.

Silloin aikoinaan auto tahtoi lähteä vapaalla liikkeelle, kun startin jälkeen nosti kytkimen. Jos siis oli perusmineraalit lodjussa:grin: Onneksi koko 2000-luvun on ollut autojen manuaaliaskeihin tarjolla synteettisiä 70W-90 lootaöljyjä, jotka ei just jäykisty edes kovilla pakkasilla.

Vieläkö joku muistaa mikä oli tankkilaukun merkki joka mulla joskus oli, se kiinnittyi tankkiin sellaisilla kartiopäisillä pulteilla jotka korvasi osan täyttökorkin ympäryspulteista, kassin pohjassa sellainen lukkolevy joka otti näihin pultteihin kiinni. Väliin taidettiin vielä kääntää semmoinen muovinen suojalevy ennen kassia. Myydäänkö niitä vielä jossakin? Daytonan nykyinen omistaja kyselee kun pari pulttia löystynyt ja kilissyt karkuun, jos sulle on jäänyt k.o. pultteja yksikin niin olisin kiinnostunut, omista lokeroistani löysin yhden.

Back