• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pienia kysymyksia aiheesta kuin aiheesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja D-Iivil
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Crossipuolella on oppinut että eturatas kannattaa vaihtaa ajoissa. Eturatas on tyypillisesti n 15 piikkinen ja takanen tripla. Eli kosketusta (=kulumaa) tulee kolme kertaa enemmän eturattaalle. Eturatas on kuitenkin halpa verrattuna ketjuihin ja takarattaaseen. Vankkumattomasti olen kuitenkin sitä mieltä että paketilla ajaa huomattavasti pidempään kunhan vaihtaa eturattaan ajoissa.

garagesale sanoi:
Crossipuolella on oppinut että eturatas kannattaa vaihtaa ajoissa. Eturatas on tyypillisesti n 15 piikkinen ja takanen tripla. Eli kosketusta (=kulumaa) tulee kolme kertaa enemmän eturattaalle. Eturatas on kuitenkin halpa verrattuna ketjuihin ja takarattaaseen. Vankkumattomasti olen kuitenkin sitä mieltä että paketilla ajaa huomattavasti pidempään kunhan vaihtaa eturattaan ajoissa.

Katupyörissä kannattaa vaihtaa koko paketti kerralla. Sitä eturattaan pienuutta kompensoi sen kestävämpi rakenne, eri materiaali ja parempi karkaisu jne. Mahdoton sanoa kuinka kauan kestää kun on kunnolla rasvattuna koko ajan, mulla testi jatkuu, tosin olen hiukan miettinyt busan päivitystä uudempaan jolloin seuraava saa jatkaa testiä. Jos ketjut olisi kunnon kotelossa niin sitten niiden käyttöikä varmasti kasvaisi mutta ulkonäkö kai kärsisi ?
Ei pääsisi pöly ja hiekka kuluttamaan niitä.

ismo sanoi:
Sitä eturattaan pienuutta kompensoi sen kestävämpi rakenne, eri materiaali ja parempi karkaisu

Mun mielestä ne rattaat tulee samalta tehtaalta ja on samasta materiaalista (teräs, alumiini tai joku kombo) ja kokenut saman käsittelyn. Tuossa offroad-hommassa sitä hiekkaa, pölyä, kuraa, vettä, lunta jne on exponentiaalisesti enemmän niissä ketjuissa ja rattaissa, jolloin ne kuluu melko mukavasti.

Lisäksi jos joskus kattelet kurapyörien ketjuja, niin hyvin usein ne on kuluneita myös palojen ylä- ja alapuolelta, eikä pelkästään jäykkiä lenkkejä, kuten asfalttipuolella.

edit. Jos ajaisin paljon kadulla, niin silloin vaihtaisin ketjut ja rattaat kerralla. Näissä harrastushommissa (rr, kurapuoli) olen vaihdellut palikoita tarpeen mukaan.
edit2. tais lähteä keskustelu liikkeelle A9 ketjurasvasta. Täytyy myöntää, että en ole tuota ketjurasvaa käyttänyt. Joskus on ollut A9 ilmansuodatinsprayta ja se on ollut ihan mukiinmenevää. Mutta ketjurasvaa kyllä suosittelen käytettävän. Mulla on tuttu, joka oli vakaasti sitä mieltä, että kuivat ketjut ei kerää hiekkaa itseensä ja siten toimii pidempään. Kun katselin niitä ketjuja, niin oli hieman ruosteisen näköiset ja silmämääräisesti näkyi jäykkiä lenkkejä. Kauhea metelikin niistä lähti, kun takarengasta pyöritteli. Ei siis vakuuttanut hänen teoriansa.

readimage.php

Dirt-tircks-3.jpg

Viimeksi muokattu:
ismo sanoi:
Katupyörissä kannattaa vaihtaa koko paketti kerralla. Sitä eturattaan pienuutta kompensoi sen kestävämpi rakenne, eri materiaali ja parempi karkaisu jne.

Pahus, enpä ole vielä noin laadukkaita eturattaita tavannut alkuperäisinä enkä tarvikkeina. Aina on myös ns katupyörissäkin tarvinnu 2 eturatasta /ketjut+takaratas ?
Oikein jos haluaa hienostella niin vaihtaa eturattaan 25% kohdalla, laittaa talteen ja vaihtaa takaisin 75% kohdalla.
Ja prosentit tarkoitaapi km-määrää oletetusta koko paketin kestosta.

ismo sanoi:
Katupyörissä kannattaa vaihtaa koko paketti kerralla. Sitä eturattaan pienuutta kompensoi sen kestävämpi rakenne, eri materiaali ja parempi karkaisu jne. Mahdoton sanoa kuinka kauan kestää kun on kunnolla rasvattuna koko ajan, mulla testi jatkuu, tosin olen hiukan miettinyt busan päivitystä uudempaan jolloin seuraava saa jatkaa testiä. Jos ketjut olisi kunnon kotelossa niin sitten niiden käyttöikä varmasti kasvaisi mutta ulkonäkö kai kärsisi ?
Ei pääsisi pöly ja hiekka kuluttamaan niitä.

Mun laitteissa on poikkeuksetta eturattaan vetopuoli kulunut kuopalle siinä 15000 paikkeilla takasen näyttäessä symmetriseltä. Mutta epäilemättä etusen piikkilukukin vaikuttaa asiaan. Näissä on 15-17 piikkisiä.

Kyllä katupyörässä ainakin eturatas kannattaa vaihtaa hyvissä ajoin ennenkuin se on kulunut eripariseksi takarattaan kanssa. Ovat pääsääntöisesti halpoja, vaikka vaihtais yhtä usein kuin öljyt.

Mun pyörällä on ajettu nyt noin 70tkm, ja 15tkm kohilla siihen on asennettu edellisen omistajan toimesta k&n filtteri. Pohdiskelen tässä että onko kaikkien näitten kilometrien jälkeen enään mitään merkitystä vaihtaa paperiseen suodattimeen. Jos kumminkin vaihdan takasin alkuperäiseen, niin kannattaako pyörä käyttää dynossa?

sam_u sanoi:
Mun pyörällä on ajettu nyt noin 70tkm, ja 15tkm kohilla siihen on asennettu edellisen omistajan toimesta k&n filtteri. Pohdiskelen tässä että onko kaikkien näitten kilometrien jälkeen enään mitään merkitystä vaihtaa paperiseen suodattimeen. Jos kumminkin vaihdan takasin alkuperäiseen, niin kannattaako pyörä käyttää dynossa?

Voi vaihtaa. Voi jopa kannattaa vaihtaa. Ei tartte käyttää dynossa.:thumbup:

Oonko pahasti mielenvikainen jos mietin naarmun/lommon poistamista Yoshin änkkäristä lämmön (kuumailmapuhallin tai puhalluslamppu) ja magneetin avulla?
Alla huono kuva änkkäristä (ja varsinkin siitä lommosta).
yoshi_pieni.jpg

A88 sanoi:
Oonko pahasti mielenvikainen jos mietin naarmun/lommon poistamista Yoshin änkkäristä lämmön (kuumailmapuhallin tai puhalluslamppu) ja magneetin avulla?
katso liitettä 15538

Teräs ja magneetti... Eipä liene kovin onnistunut liitto. Ja jos on titaania niin ei se siitä ainakaan parane...

A88 sanoi:
katso liitettä 15538

Et.
Toisille esteettinen puoli on jopa teknistä puolta tärkeämpi.
Joten tee niin kuin itsestä hyvältä tuntuu.

Itse olen aina kysynyt itseltäni seuraavaa:
-Mitä halutaan?
-Miksi?
-Onko se vaivan, tuskan ja sijoitetun pääoman arvoista?
Jos edes kahteen kolmesta saan itseltäni myöntävän vastauksen, niin homma jatkuu.

Mitä sen magneetin pitäis käytännössä tehdä? vetää se lommo ulos? Eiköhän toi ole alumiinia tai rosteria... tai jos titamiiniä niin sama tulos... Popparit auki, pääty irti ja sisäpuolelta painelet ulos.

Knaku sanoi:
Teräs ja magneetti... Eipä liene kovin onnistunut liitto. Ja jos on titaania niin ei se siitä ainakaan parane...
Sainpahan kunnon naurut, kiitos vastauksesta.
Kyseessä siis Yoshin R77 SS (stainless steel?) änkkäri. :tyhmäminä:

lario sanoi:
Et.
Toisille esteettinen puoli on jopa teknistä puolta tärkeämpi.
Joten tee niin kuin itsestä hyvältä tuntuu.

Itse olen aina kysynyt itseltäni seuraavaa:
-Mitä halutaan?
-Miksi?
-Onko se vaivan, tuskan ja sijoitetun pääoman arvoista?
Jos edes kahteen kolmesta saan itseltäni myöntävän vastauksen, niin homma jatkuu.

Joo, estetiikkaa ja näpertelyä oli mielessä, mutta nuo ei todennäkösesti omaan pyörään oo enää menossa kiinni, ellen jostain syystä sattuisi vihaamaan käytettynä ostettuja Akran putkia (tai niiden ääntä). Pitänee pistää pörssiin myyntiin sellaisenaan.

A88 sanoi:
Sainpahan kunnon naurut, kiitos vastauksesta.
Kyseessä siis Yoshin R77 SS (stainless steel?) änkkäri. :tyhmäminä:

We aim to please. :;):

Painelemalla taitaa olla varminta, kuten Masa tuossa neuvoi. Ja toisaalta, jos se ei ole rikki, niin... :dunno:

A88 sanoi:
katso liitettä 15538

Liiallinen lämpö muuttaa teräksen väriä.
Liian vähäisellä lämmöllä ei saa aikaiseksi teräksen muutoksia.
Eli lämmittämällä et saa kuin ulkoisia värimuutoksia aikaiseksi.
Jälki putkessa on terävä ja vaatii ammattitaitoa saada se siistiksi.
Kotirouvien työkaluilla ei onnistu

Rekkamasa sanoi:
Mitä sen magneetin pitäis käytännössä tehdä? vetää se lommo ulos? Eiköhän toi ole alumiinia tai rosteria... tai jos titamiiniä niin sama tulos... Popparit auki, pääty irti ja sisäpuolelta painelet ulos.

Tuo on se oikea tapa korjata tuo. On tosin sen verran terävä jälki, että jäänee jollain tapaa näkyviin joka tapauksessa.

Näkymättömäksi ei saa muuten kuin oikomalla todella lähelle ja sen jälkeen hiomalla ja kiillottamalla. Tahtoo sanoa oikomimen vähintään parin kympin isään, ettei hio peltiä puhki.

Jos se on terästä, lämmittäminen ei haittaa, sillä se on hiottava kuitenkin. Alumiinia taasen en menisi lämmittämään, mutta muuten sama setti. Alumiinilta tuo kuvassa oleva vähän näyttää omaan silmään. Etuna se, että on enemmän hiontavaraa.

Ammattitaitoa vaatii plus sopivia työkaluja ja tulos on erinomainen tai täysin paska siitä ammattitaidosta riippuen.

Putki tukkoon klemmarilla ja puupalikalla, sitten paineilmaa perään. Ei saa itse olla 50 metriä lähempänä...

Riippuen vähän vaimennusmateriaaleista, saattaisi onnistua myös vesipaineella, joka on paria kertaluokkaa turvallisempi menetelmä.

Oikominen on hankalaa kun materiaali on venynyt ja kovettuu tuon vekin takia (sama ilmiö kuin rautalankaa edestakaisin taivuttaessa, vanha mutka ei oikene vaan viereen tulee uusi. Ja aines venyy oiottaessa lisää. Paineella tuon muotoinen pullistuu todennäköisesti väärästä paikasta.

Ehdottaisin vaihto-osaa ebaystä.

Viimeksi muokattu:
Back