ismo sanoi:
Sitä eturattaan pienuutta kompensoi sen kestävämpi rakenne, eri materiaali ja parempi karkaisu
Mun mielestä ne rattaat tulee samalta tehtaalta ja on samasta materiaalista (teräs, alumiini tai joku kombo) ja kokenut saman käsittelyn. Tuossa offroad-hommassa sitä hiekkaa, pölyä, kuraa, vettä, lunta jne on exponentiaalisesti enemmän niissä ketjuissa ja rattaissa, jolloin ne kuluu melko mukavasti.
Lisäksi jos joskus kattelet kurapyörien ketjuja, niin hyvin usein ne on kuluneita myös palojen ylä- ja alapuolelta, eikä pelkästään jäykkiä lenkkejä, kuten asfalttipuolella.
edit. Jos ajaisin paljon kadulla, niin silloin vaihtaisin ketjut ja rattaat kerralla. Näissä harrastushommissa (rr, kurapuoli) olen vaihdellut palikoita tarpeen mukaan.
edit2. tais lähteä keskustelu liikkeelle A9 ketjurasvasta. Täytyy myöntää, että en ole tuota ketjurasvaa käyttänyt. Joskus on ollut A9 ilmansuodatinsprayta ja se on ollut ihan mukiinmenevää. Mutta ketjurasvaa kyllä suosittelen käytettävän. Mulla on tuttu, joka oli vakaasti sitä mieltä, että kuivat ketjut ei kerää hiekkaa itseensä ja siten toimii pidempään. Kun katselin niitä ketjuja, niin oli hieman ruosteisen näköiset ja silmämääräisesti näkyi jäykkiä lenkkejä. Kauhea metelikin niistä lähti, kun takarengasta pyöritteli. Ei siis vakuuttanut hänen teoriansa.