• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pienia kysymyksia aiheesta kuin aiheesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja D-Iivil
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Laitetaas vaikka tänne... Elikkä pyörä on Z750 ja avasin tuossa eturattaan suojakopan ja omasta mielestä rattaan hampaat näytti jo jokseenkin vinoiksi kuluneen, niin ajattelin vaihtaa pelkän eturattaan kun ketjua ei ole tarvinnut vielä kertaakaan kiristää ja vaikuttaa asialliselta ja takarataskin näyttää vielä ihan kunnolliselta. Tuli vaan mieleen kysymys että onko porukka vaihtanut pelkkää eturatasta ja kuluuko lie nopeammin kun että vaihtaisi kerralla kaikki?

yGtT.jpg

yGtp.jpg

yGtW.jpg

15 min semitosissaan käsin
handjob.gif

Kyllähän tuo näköjään tarttee hiomatahnan ja vaahtomuovilaikan kanssa hinkkailla, tarttee vaan virittää ressu roiskeitten suuntaan ettei oo koko talli töhnässä. Tossa tuubissa ei oo paljoo jäljellä et tarttee ostaa lisää. Puriskohan tohon hieno farécla, sitä pitäis tuubi olla jossain, tais olla kolmosta...

Liitetiedostot

• yGtW.jpg
    yGtW.jpg
    90,8 KB · Katselut: 20
raz sanoi:
Laitetaas vaikka tänne... Elikkä pyörä on Z750 ja avasin tuossa eturattaan suojakopan ja omasta mielestä rattaan hampaat näytti jo jokseenkin vinoiksi kuluneen, niin ajattelin vaihtaa pelkän eturattaan kun ketjua ei ole tarvinnut vielä kertaakaan kiristää ja vaikuttaa asialliselta ja takarataskin näyttää vielä ihan kunnolliselta. Tuli vaan mieleen kysymys että onko porukka vaihtanut pelkkää eturatasta ja kuluuko lie nopeammin kun että vaihtaisi kerralla kaikki?

Tokihan uudet osat kuluu/asettuu nopeammin jos sinne laittaa kovasti kuluneiden sekaan tuoreen mut toisaalta jos muuten on ok ja eturatas on kulunu niin vaihtoehdot on 200-300€ koko setti vs 10-15€ eturatas - miksi ei laittas eturatasta, vaikka lyhyemmäksikin aikaa, jatkaa paketin ikää, kun ei tartte ehjää vaihtaa, mikäli tosiaan ketjut ja takaratas ovat kunnossa ja asettuu uudelle rattaalle siististi eikä pidä kauheaa ääntä.

Eturatashan se on jossa vähiten hampaita joten pyörii nopeiten ja hampaisiin kohdistuu isompi voima ku taakse-> kuluu eniten-> kulunut ratas kuormittaa ketjua. Mä oon useinki vaihtanu eturattaan kesken ketjujen iän, mut yleensä ennen ku on kovin kulunu. Ja toisaalta ollu eri kokosia käytössä.

raz sanoi:

Normaalia. Jos eturattaassa on 15 hammasta ja takana 42, niin liki kolme kertaa ketju koskettaa eturattaalla yhtä hammasta kun takana kerran. Crosseissa jossa mekaaninen kuluminen on runsaan hiekan avittamaa, menee mulla yleensä 2 eturatasta per ketju ja takaratas.

Ja jos mietit kosketuspintaa, venyy ketju nopsaan kuluneella eturattaalla.

Entä kuluuko takaratas yleensäkään… Itse en lyhyen harrasteluni aikana ole takarattaassa niin kovasti mitään muodonmuutosta nähnyt??? …kai…

Mitähän lientä mahtaa olla ohjausiskarissa ja mitähän sinne vois laittaa tilalle? En viittis haarukkaöljyä ostaa kun menekki varmaan 50-60ml eikä nyt oo iskariremppaa tiedossa. ATF? Peräöljyä? Delvac? Ei tod oo mikään hipo-pumppu vaan halpaa kiinankakkaa mut kun en löytäny parempaa tarpeeks pitkää ja alko vuotaa joten tarttee stefat uusia.

shyhander sanoi:
Entä kuluuko takaratas yleensäkään… Itse en lyhyen harrasteluni aikana ole takarattaassa niin kovasti mitään muodonmuutosta nähnyt??? …kai…

Kuluu se mut se on niin vähäistä että yleensä eturatas ja ketju pettää ennen ku mitään selvästi näkyvää muodonmuutosta tulee ja kun ketju on se kallein noista kolmesta niin normaalisti vaihdetaan uudet rattaat myös, jotta ketjulle saadaan max käyttöikä.

Kiitoksia vastauksista, jos sitä vaihtelis tuon eturattaan kun talvea näyttää vielä olevan jäljellä...
Eikä pitäisi mikään mahottoman työläs hommakaan olla.

raz sanoi:
Kiitoksia vastauksista, jos sitä vaihtelis tuon eturattaan kun talvea näyttää vielä olevan jäljellä...

Varaa hieman aikaa, se eturattaan mutu on yleensä ihan ...vetin tiukassa. (kierteet on ihan oikein päin)
- Ota kaveri avuksi ja istuta hänet satulaan.
- Työnnä esim. kakkosnelonen takavanteen läpi takaswingiä vasten.
- Väännä eturattaan mutu auki noin metrin mittaista tukevaa jatkovartta käyttäen. (älä pelästy, se aukeaa äänekkäästi...)
- Vasta nyt avaat ketjun tai irrotat swingin.

Kiitos neuvoista.
En ole aiemmin ketjuja ja rattaita vaihtanut vaikka muuta ropausta on tullut tehtyä, niin jotenkin kuvittelin että tuon ketjun saisi eturattaalta ilman ketjun katkaisemista/swingin irrottamista... ilmeisesti jotain olen ajatellut väärin / jäänyt huomioimatta.

Voithan sä sen katkaista vaikkapa rälläkällä ja tuurnalla. (tai kunnon ketjutyökalulla).
Muistat vaan sitä ennen ostaa oikeankokoisen niitattavan lukkopalan.

raz sanoi:

Itse vaihdoin ensimmäistä kertaa ketjun ja rattaat (ensimmäiseen omistamaani moottoripyörään HUOM). Noilla Goofy S:n ohjeilla kannattaa mennä eteenpäin.

En tiedä millaisella kuusiokololla/vast sulla toi ratas on kiinni, mutta itselläni tuossa samassa paketissa oli myös nopeuden mittaamiseen tarkoitettu palikka. Sen piti olla kiinni 25Nm voimalla (vai oliko se tuo itse pultti), mutta VOIMAA TARVITAAN ! Ja sitten älä lähde kokeilemaan edes huonoilla työkaluilla. Tulee vaan turha paniikki, kun työkalut vääntyy ja mutterit on edelleen kiinni :no:

Rohkeasti vain tekemään. Jos minä onnistuin, niin...

raz sanoi:
Kiitos neuvoista.
En ole aiemmin ketjuja ja rattaita vaihtanut vaikka muuta ropausta on tullut tehtyä, niin jotenkin kuvittelin että tuon ketjun saisi eturattaalta ilman ketjun katkaisemista/swingin irrottamista... ilmeisesti jotain olen ajatellut väärin / jäänyt huomioimatta.

Jos vaihdat vaan eturattaan niin ei tartte katkaista. Ketjun vaihto niin sitten poikki. Mutta ennen kun poikkaset niin löysää / irrota se eturatas.

raz sanoi:
Kiitos neuvoista.

Kyllä sen saa pois ilman moisia toimenpiteitä ainakin omassa mopossa,takapyörä irtiotettuna.

Suzu-ukko sanoi:
Jos vaihdat vaan eturattaan niin ei tartte katkaista. Ketjun vaihto niin sitten poikki. Mutta ennen kun poikkaset niin löysää / irrota se eturatas.
Juu, tarkoitus oli tosiaan tässä vaiheessa pelkkä eturatas vaihtaa kun ketjut ja takaratas vaikuttaa vielä ihan hyviltä.

Goofy S sanoi:
Varaa hieman aikaa, se eturattaan mutu on yleensä ihan ...vetin tiukassa. (kierteet on ihan oikein päin)
- Ota kaveri avuksi ja istuta hänet satulaan.
- Työnnä esim. kakkosnelonen takavanteen läpi takaswingiä vasten.
- Väännä eturattaan mutu auki noin metrin mittaista tukevaa jatkovartta käyttäen. (älä pelästy, se aukeaa äänekkäästi...)
- Vasta nyt avaat ketjun tai irrotat swingin.

Näissä mutterilla lukituissa on yleensä he*vetisti ruuvilukitetta. Voiman ja kirosanojen tarve putoaa murto-osaan kunhan rattaan ja akselin pään vetää sata-asteiseksi operaation alussa. Esimerkiksi kuumailmapuhaltimella. Toho tai avotuli ei itselläni kuulu polttomoottorivehkeiden korjaukseen.

raz sanoi:
Kiitos neuvoista.

Kyllä sen saa vaihdettua ilman ketjunkatkasua, yleensä. Voi vaatia että ottaa renkaan ( takarattaan ykspuolesissa swingeissä)pois että saa tarpeeksi löysää ketjuun ja huonolla säkällä eturattaan ympärillä voi olla ahasta ketjulle - mut jokatapauksessa tuo mutterin aukasu kannattaa tehdä ennen ku löysäilee muuta.

Knaku sanoi:
Sen piti olla kiinni 25Nm voimalla (vai oliko se tuo itse pultti), mutta VOIMAA TARVITAAN !

Joo hyvä olis muistaa, onko se se 6mm pultti, vaiko rattaan mutteri. 25Nm on sen verran löysä, että tuon vetää pieraisemalla jengat muusiksi. :p

DizzySpell sanoi:

Oli pakko kokeilla, kun kerran hyllystä löytyi Glymin Metal Polishia. Lopussa tajusin hinkkaavani dremeliin kiinnitetyllä huopalaikalla putken keskikohdan ahtaimpia paikkoja ja tajusin lopettaa.. :doh:
Aikaa meni n. 40minuuttia. Kattia en kiillottanut tähän hätään.

29cXhgj.jpg

Nyt kaikki muu näyttää niin ryönäseltä tuon puhdistetun pakosarjan ympärillä.. :D

Back