• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pieni nainen + kuume = suuri ongelma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jistad
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Et kertonut minkä tyyppistä pyörää olet haluamassa alle? Varmasti yksi suosituimmista pyöristä naisten alla on ajan saatossa ollut Yamahan 535 virago. Ja uskoisin, että usan puolella on ainakin tarjolla kyseiseen malliin kaikkea maan ja taivaan välillä millä saa korkeuden sopivaksi.
blush.gif

Joudun nyt ajamaan sellasella alle 25kW pyörällä kortin, koska autokoulun kawasaki on minulle liian suuri..
sad_orig.gif
Eikös tuossa jää sitten jumiin siihen 25kW tehorajaan, jos täysi-ikäinen erehtyy ajamaan kortin tuollaisella pyörällä?
No näin ne sano autokoulusta että kaks vuotta pitäs ajaa alle 25kW pyörällä...

Ja siis mä haluaisin ihan jonkun Honda CBR tai Suzuki GSX, ihan sellasen katupyörän.

No minä olen suht pieni kuski (158cm) ja kokemusta vertikaalisen ulottuvuuden puutteista. Ensinnäkin www.wima.fi foorumilla on paljonkin juttua aiheesta lyhyiden naisten pyörät. On aika usein esille tuleva ketju tuolla foorumilla. Joten siellä kannattaa käydä. Toiseksikin kannattaa käydä liikkeissä koeistumassa erilaisia pyöriä ja katsoa mistä löytyy hyvä ajoasento myös muunkin kuin jalkojen yltämisen puolesta. Lyhyellä kuskilla kun on todennäköisesti myös muut raajat lyhyemmät, ei vain jalat ja pyörässä pitää kuitenkin saada hyvä ajoasento. Kun muutoin kaikin puolin sopiva löytyy niin yleensä sen saa matalammaksikin.

Tuossa SBL listauksessa oli ihan käypäsiä pyöriä mutta nykyään löytyy myös uudempia maltillisen keskikokoisia pyörämalleja, joista vielä madaltamalla ja penkkiä muotoilemalla saa varmasti riittävän matalia.

Paikkakunnan autokoulujen kalustotarjonta kannattaa tarkistaa. Ainakin Oulussa tuntuu olevan kouluilla madallettuja peruspyöriä. Joten alkavat ilmeisesti ottamaan huomioon pienemmätkin ajokorttilaiset. Kustomipyörät tietysti on matalia mutta vaikka kintut yltäisi maahan niin eivät ole välttämättä helpompia äkkinäisen ajaa. Täällä oli paikallisessa pyörätapahtumassa viime viikonloppuna parikin autokoulua esittelemässä kurssiaan ja koulupyöriään. Toisella oli madallettu er6, joka varmasti on matala, koska itselläni on vastaava laite pelkällä matalalla penkillä ja yltää hyvin päkiät maahan. Madallettuna ja matalalla penkillä on varmasti riittävän matala. Toisella koululla oli samantyyppinen Yamahan 600:n naku madallettuna ja vakiopenkillä. Siinäkin sama lopputulos, päkiät ylsi hienosti maahan ihan ohutpohjaisilla kengillä. Joten tuokin matalalla satulalla olisi aika matala. Nämä vain ihan esimerkkeinä. Ja molemmillehan pyörille on yhteistä, että pyörä ja penkki on suht kapeita ja pyörän painopiste matalalla. Ajoasento maltillisen etukeno.

Tottumus ja pyöränkäsittelytreenit hieman auttaa myöhemmässä vaiheessa tulemaan tutuksi himpun korkeammankin kanssa. Vaikka sen verran pitää ulottua maahan, että voi jokseenkin käsitellä pyörää. Hieman lisäapua saa myös siitä, jos ajokengissä on hieman korkeampi kanta. Ei mitään kompleksipohjia ja tolppakorkoja vaan ihan tavalliset ajokengät joissa on kantapään alla hieman piilokorkoa kengässä. Jolloin kantapää yltää aavistuksen helpommin maahan kuin litteillä kengillä.

Ja siis mä haluaisin ihan jonkun Honda CBR tai Suzuki GSX, ihan sellasen katupyörän.
Meillä 157 mittainen parempi puolisko on ajellut pari kesää 08 mallisella kawan zx6r ninjalla. Sitä sai madallettua 3 senttiä takaa ja etupäästä putkia saman verran alas. Pyörän kapeus ja keveys olivat tärkeitä kriteereitä hankinnassa. Ja tietenkin se, että miellytti silmää eikä tuntunut heti mopolta.

Kyllä Suzukin GSX-R (600/750 ja vm. -06->) on melkoisen kääpiökokoisillekin sopiva. Sen on matala ja vielä sen lisäksi kapea.
Ducatin Monsterit ovat myös todella pieniä ja niitä olen paljon nähnyt todella mataliksi madallettujakin.

Autokouluja kannattaa vertailla. Kyllä osalla varmaan on lyhyille sopivampiakin pyöriä...

Uudeltamaalta Tuusmotorista löytyy apua kaltaisellesi kivankokoiselle naiskuljettajalle pyörän muokkaamisen muodossa. Liikkeessä on varmaan vuosien varrella madallettu lähes kaikki mahdolliset merkit ja mallit. Onnistuneesti.

Itse edustan myöskin pygmejä...
Ajoin itse autokoulun Kawan Er-6:lla ja kyllä se pystyssä pysyi, ainakin jotenkin....
Viragoa ovat monet kehuneet lyhyille ihmisille koska se on matala, mutta itse hommasin ekaksi omaksi pyöräksi Kawan Er-5:n ja toimi hyvin ja jalat yltti tosi hyvin maahan kun vähän säädettiin  
062802jumpie_prv.gif

Nyt tosin vaihdoin customiin ja olis toi mun "ekapyörä" vähän niinku myynnissä (jos kiinnostaa)...
wink.gif

Mut muutenkin hyvä pyörä naisihmiselle, ainaki minä tykkään niin
sport05.gif

Mä alottelin vuos sitten 16 vuoden tauon jälkeen uudestaan. Ens alkuun 600 Intikalla kun jalat yltää maahan (kukaan ei muuten kertonut miten h*lvetisti tommonen kromirohjake painaa
smile_org.gif
), mutta kuukauden ajon jälkeen vaihdon fz6s:ään. Jalat ei yltäny lähellekään kokonaan maahan, päkiät vaan. Alussa oli hutera olo mutta äkkiä (päivässä) siihen tottu. Vähän kun löysti takajousen etujännitettä (tms?) ja keulaa kans niin parani huomattavasti. No nyt joululahjaksi ostin koeajamatta tonnisen cbf:n, samalla lailla yltää päkiät maahan. Okei se on painavampi, ja jos tuntuu että se on hankala liikuttaa niin sitten vien sen jonnekin madallettavaksi, Prätkäpaja niitä kuulemma tekee paljonkin.

No siis asiaan, kyllä melkein joka ikisestä pyörästä sulle ajettavan saa, elä sitä pelkää. Mulla oli A-kortti jo valmiiks, mutta jos jäät hetkeks jumiin sen 25 kw:n kortin kaa (en tiedä kauan sillä pitää ajaa, en tunne lainsäädäntöä siltä alueelta) niin nou hätä, pyörät voi kuristaa ja katsastuskonttorin kautta kotia. Sitten kun saat ison A:n niin kuristukset veks ja vot, sulla on ku uus pyörä
biggrin.gif
Meet kaupoille vaan kattoon mikä miellyttää simmua ja kyselet sieltä niistä madalluksista. Ihan loistoharrastuksen oot valinnu
062802jumpie_prv.gif

Ai nii ite oon suhun verrattuna vallan hujoppi, komiat 159 senttii, ja perjantaina meinaan hakee mopon kotia
tounge.gif

Juurikin GSX-R on todettu "matalaksi" verrattuna omaan R6:seen. Johtuu varmasti penkin muodosta, R6:ssa omasta mielestä tosi leveä penkki.. Ainakin 03-05 vuotisia R6:sia voi vakionakin laskea muutaman sentin ihan koiranluun kiinnityskohtaa muuttamalla.

Ei muutaku liikkeisiin kokeilemaan, kyllä sieltä sopiva löytyy.
smile_org.gif

Itellä Honda CBR ja pituutta löytyy 169. Päkiät yltää maahan mutta kun on tukevat ajokengät jalassa ni onnistuu niinkin. Tosin pitää vähän kattoo mihin laittaa parkkiin kun edes hyvin loivaan ylämäkeen pyörää en kuitenkaan saa liikuteltua  
tounge.gif

Ajokelejä odotellessa!

Vaimo reilu 150cm pitkä ja mopona Suzuki GSR, jota laskettu hieman.
Helppo ja kevyt käsitellä, sekä pyörä että vaimo
lookaround_orig.gif

Itellä Honda CBR ja pituutta löytyy 169. Päkiät yltää maahan mutta kun on tukevat ajokengät jalassa ni onnistuu niinkin. Tosin pitää vähän kattoo mihin laittaa parkkiin kun edes hyvin loivaan ylämäkeen pyörää en kuitenkaan saa liikuteltua  
tounge.gif

Ajokelejä odotellessa!
No eihän tuon mittaisella enää pitäis olla mitään ongelmia minkään pyörän korkeuden kanssa
wink.gif
. Tottumuksesta se vaan on kiinni. Itsellä pituutta siinä 170 cm hujakoilla ja kaikenlaisia laitteita olen ajanut. Osassa yltää vain varpaan kärjet tai toinen jalka päkiästä maahan, mutta no problem
smile_org.gif
. Harjoitus mestarin tekee. Aloittelevalle kuskille voi olla turvallisemman tuntuista saada molemmat jalat aluksi ihan kunnolla maahan, mutta ajotottumuksen karttuessa se ei ole enää ollenkaan oleellinen asia
wink.gif
.

Itsellä myös pärräkortti nyt tän kevään aikana hankittavana, ja koulun vaihtoehdot kawan er-6n tai sitten joku piikki (ei muista). Ja tuollaisen kawan päällä istuttuani en ole yhtään varma, että sellaisen kanssa selviän, joten näillä näkymin oon jumissa "välitilassa" pari vuotta.
Saa aika ihme käydä, että opettaja mut saa puhuttua ees kokeilemaan sitä isoa pyörää, vaikka mittaa onkin huimat 162 senttiä ja jalat kyllä yltää maahan..
biggrin.gif
kyllähän sillä varmaan ajaa, mutta käsittelykoe voi mennä enemmän kuin puihin isolla pyörällä..
sad_orig.gif

Itsellä myös pärräkortti nyt tän kevään aikana hankittavana, ja koulun vaihtoehdot kawan er-6n tai sitten joku piikki (ei muista). Ja tuollaisen kawan päällä istuttuani en ole yhtään varma, että sellaisen kanssa selviän, joten näillä näkymin oon jumissa "välitilassa" pari vuotta.
Saa aika ihme käydä, että opettaja mut saa puhuttua ees kokeilemaan sitä isoa pyörää, vaikka mittaa onkin huimat 162 senttiä ja jalat kyllä yltää maahan..  
biggrin.gif
kyllähän sillä varmaan ajaa, mutta käsittelykoe voi mennä enemmän kuin puihin isolla pyörällä..  
sad_orig.gif
Höpöhöpö....Ei muutakun pelottomasti vaan kokeileen heti isolla pyörällä, niin minä ainakin tein vaikka vähän epäilyttikin aluks.
Ei sopinut meikäläisen pirtaan piikillä alkaa ajeleen. Kyllä se siitä, eikä haittaa vaikka välillä sattuu vaikka vähän kaatuilemaankin  
smile_org.gif

Siitähän sitä oppii.
Itseäkin käsittelykoe jännitti mut sitä vartenhan sitä mennään autokouluun että opittais.  
062802moto_prv.gif

Hyvää siitä tulee ja eikun tsemppiä vaan.

sinälläänhän se ois vaan parempi, jos sillä isolla pyörällä uskaltais liikkeelle lähteä, mutta koska Helsingissä kuljetusta tänne Lahteen oottelee ihan "vaan" piikki, niin maailmani ei kaadu välivaiheen A:han.
smile_org.gif
mie oon niin viilipytty-ihminen, että se 90 kilsan vauhtikin riittää vallan mainiosti, ellei jopa pelota skootterin jälkeen.
tounge.gif

Sisko, jolta löytyy pituutta 162cm, ajoi autokoulussa ER-5 kortin, pari ensimmäistä tuntia ajoi kevarilla jonka jälkeen siirtyi "isoon pyörään", taisi ottaa pari ylimääräistä ajotuntia. Kotona harjoitteli miehensä SV650S, jolla nyt ajelee. Ja inssikin taisi mennä ekalla läpi. Toki kaatoi autokoulun pyörän pari kertaa
biggrin.gif

Ajoin viime keväänä kortin. Olin silloin 20vuotta. Kävin sitten syksyllä kun olin täyttäny 21vuotta cittarin kassajonossa poliisisedältä kysymässä kun oli hieman epäselvää minkä kokosella pyörällä saan ajaa, kun tuli ajettua ajettua cbr 125 inssi. Siis niinkuin alle vai yli 25kw. Pienen pohtimisen jälkeen poliisi totes että saan ajaa täystehosella. Sehän passasi enemmän kuin hyvin  
smile_org.gif

Pyöränä on nyt sitten gsx-r 600. Madallettu tosin.

Valitettavasti edellinen kertoo ainoastaan kyseisen poliisin ammattitaidosta. Ajokorttilainsäädäntö menee nimittäin niin, että täysitehoisella pyörällä saa alkaa ajamaan päivälleen kaksi vuotta sen jälkeen, kun <25 kw kortti on myönnetty. Tässä tapauksessa siis keväällä 2011.

Nyt jos käy niin, että kohdallesi sattuu täysitehoisella gixerillä ajellessa vittumainen ja tältä osin paremmin asiansa osaava poliisi, tulee siitä ylimääräistä harmia. Nätti tyttö voi tietysti kauniisti hymyilemällä päästä tilanteesta kuin koira veräjästä, mutta kyseessä ei ole lakiin perustuva oikeus.
baaa.gif
Jos haluat pelata varman päälle, tulee käsittely ja inssi suorittaa uudestaan isolla pyörällä nyt 21 vuotta täytettyäsi. Tällöin ajo-oikeuden >25 kw pyörälle saa välittömästi.

Sitäkin voi tietenkin pohtia, miten todennäköistä on ylipäänsä joutua ongelmiin tällaisen pienen muodollisuuden vuoksi. Kuten tulit juuri todistaneeksi, ei pysäytetyksi joutuminenkaan vielä takaa, että arvon jäätelökauppias edes tajuaa moista pikkuseikkaa. Tämä taas johtunee useimmiten siitä, että asian toteamiseen vaaditaan vaikeahkoksi luokiteltava laskutoimitus (joka ei sisällä kerto- tai jakolaskua, differentiaalimenetelmistä nyt puhumattakaan). Pikku a:ta (<25 kw) ei nimittäin tarvitse käydä poliisilaitoksella päivittämässä isoon A:han (>25 kw) siirtyessä samaan tapaan, kuin A1 on päivitettävä pikku a:han siirtyessä. Näin ollen ajokortissa lukee viimeisenä a-kortin myöntämispäivä eikä A-kohdassa ole mitään mainintaa. Valvontaa suorittavan tinanapin on siis kyettävä itse lisäämään a-kortin myöntämispäivään kaksi vuotta ja todettava onko ison A:n ajo-oikeus jo voimassa.

Back