• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pieni nainen + kuume = suuri ongelma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jistad
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hyvät neuvot on nyt tarpeen. Olen ajamassa A-korttia ja pieni kokoni (153 cm) nyt asettaa rajoituksia.
Joudun nyt ajamaan sellasella alle 25kW pyörällä kortin, koska autokoulun kawasaki on minulle liian suuri..
sad_orig.gif

Siis onhan se nyt kauhean noloa aikuisena ihmisenä kun joutuu ajamaan tuollasella "teinimopolla"
wink.gif

Eli siis, onko täällä muita pieniä naisia, millaisilla pyörillä ajatte?
Jotain muita vinkkejä?

Eikös kaikki pyörät saa tonttiin oikeilla palikoilla...
Taisi olla jokunen pajakin jotka noita on tehnyt....

Jos autokouluista ei löydy sopivaa pyörää opetukseen, niin voihan sitä ostaa itselleen sopivan pyörän ja rekisteröidä sen opetuskäyttöön katsastuskonttorilla.

Oulussa vaimo ajoi kortin CB Hondalla joka oli laskettu kenttään. Niin ja se pituus on samat 153cm... Kortin saamisen jälkeen ajanut madalletulla DukeII:lla ongelmitta.

Hyvät neuvot on nyt tarpeen. Olen ajamassa A-korttia ja pieni kokoni (153 cm) nyt asettaa rajoituksia.
Joudun nyt ajamaan sellasella alle 25kW pyörällä kortin, koska autokoulun kawasaki on minulle liian suuri..
sad_orig.gif

Siis onhan se nyt kauhean noloa aikuisena ihmisenä kun joutuu ajamaan tuollasella "teinimopolla"  
wink.gif
Kuten tuossa jo mainittiin, niin mopoja pystyy yleensä laskemaan. Yksinkertaisimmillaan takajousitukseen vaihdetaan yksi pieni metallipätkä eri pituiseen, jolloin takapää laskee. Keulassa etuputkia voi "luiskauttaa" vähän ylöspäin, jolloin pyörä on edelleen suorassa. Kohtuullisesti molempia päitä laskemalla päästään yleensä ajo-ominaisuuksiltaan siedettävään lopputulokseen. Täysin joustamatonta pyörästä ei voi/kannata kuitenkaan tehdä, joten laskulla on rajansa. Siten pyörämallin valinnassa kannattaa painottaa tyyppiä, jossa on valmiiksi mahdollisimman matala istuinkorkeus. 25kW tehoraja ei ole synonyymi tälle istumakorkeudelle.

Pyörän kapeus vaikuttaa muuten oleellisesti siihen, kuinka korkealla voit istua tukevasti.

Kokemuksia saat varmasti näinkin, mutta me poikkeavapituiset osataan varmaan auttaa enemmän, mikäli kerrot, millä vakiopyörällä tarkalleen ajo sujuu eli mikä on sinulle sopiva?

Ja ei. 25kW "Teinimopolla" ajaminen ei ole väärin Suomessa, jossa lain sallima maksiminopeus on joka tapauksessa 120km/h kaikille ja kyseinenkin laite kuskaa sinua urheiluautojen tahdilla tuohon vauhtiin.

sad_orig.gif

wink.gif

Eli siis, onko täällä muita pieniä naisia, millaisilla pyörillä ajatte?
Jotain muita vinkkejä?
Noin sinunmittainen naisimmeinen löysi kulkineensa Honda VTR250cc- pelistä. Pyörä on matala ja erittäin kapea. Tuo kapeus ehkä teki hälle homman sopivaksi enemmän kuin itse pyörän mataluus. Tehotykkihän tuo ei luonnollisestikaan ole, mutta vaihto- ehto muiden mukana.

http://www.honda.brandt.fi/mp....&kuva=1

sad_orig.gif
Eikös tuossa jää sitten jumiin siihen 25kW tehorajaan, jos täysi-ikäinen erehtyy ajamaan kortin tuollaisella pyörällä?
Mulla on sellainen hämärä muistikuva, että se tehoraja olis päällä vuoden vain... Näin tais olla ainakin 7-8v sitten kun vaimo ajoi kortin.
nixweiss.gif

Vaimolla muuten pituutta tommoset reilu 150cm kans. Omana pyöränä hänellä oli aikanaan Kawa EL252. Sen jälkeen hän on ajanut myös minun pyöriäni:
- Kawa ER-5
- Kawa ZR-7
- Kawa ZRX 1200 S
- Ducati Monster 1000

Nykyisen pyöräni KTM 990 Supermoton sarviin hän ei sentään ole uskaltanut, mutta kyllä nuo lähes kaikki normikatupyörät ovat madallettavissa ja muokattavissa. Ja hyvin pitkälti homma on itseluottamuksesta kiinni.

Mistä päin maailmaa kirjottelet ja mikä Kawasaki autokoulussa on kyseessä? Itse ajoin kortin viime kesänä, olkoonkin etten ole lyhyt mutta ko. autokoulussa oli kaksi erikorkuista ER-5 Kawasakia ja yksi Hondan CB 125 Cityfly.

Harmikseni täytyy kanssa todeta että en kyllä muista vaikuttiko alle 25kw pyörällä ajo kortin luokkaan mutta hämärä muistikuva oli että ainakin inssi piti suorittaa täystehoisella ER-5:llä

EDIT: Yamaha XJS 600 Diversion, Yamaha FZS 600, Honda CB 500, Suzuki GS 500 ja Kawasaki ER-5 ovat kaikki istuinkorkeudeltaan 750mm ja 800mm välissä.

Lisäksi ko. pyöriä on paljon tarjolla ja edullisia hankitahinnaltaan. Jos autokoulussa on tuo Hondan Cityfly käytössä, on sen istuinkorkeus sama näiden kanssa mutta penkki vähän kapeampi.

Uskoisin että näistä pyöristä joku on sinulle sopivan korkuinen eli pyöräliikkeeseen vaan koeistumaan käytettyä.

Emäntäkin ajoi er-5 pyörällä kortin. Eipä ole pituutta hirveästi mutta satulaa vaihtamalla tuo onnistui näppärästi.

Omaani olen laskenut sellaisen 5 cm jotta pääsee myös sillä liikkeelle. Mamman pyörä on lievästi customoitu LTD myös...

Jos ajelee alle 25kw pyörällä kortin niin jumissa on 2 vuotta kortin saamisesta, eli ajella pitää alle 25kw pyörällä.
Näin ainakin emännällä ajeli kortin viime kesänä.
En ainakaan itse pidä tuota mitenkään pahana asiana jos hyppää ensimmäistä kertaa 2-pyöräsen selkään vaikkapa 25 vuotiaana.

Emäntäkin ajoi er-5 pyörällä kortin. Eipä ole pituutta hirveästi mutta satulaa vaihtamalla tuo onnistui näppärästi.

Omaani olen laskenut sellaisen 5 cm jotta pääsee myös sillä liikkeelle. Mamman pyörä on lievästi customoitu LTD myös...

Pitäisi myös löytää vaimolle ER-5:een sopiva matala istuin, mistä niitä voi kysellä?

^Verhoilut veke ja veistelee itte vaahtomuovia veks. Ei ole paha rasti, jollain terävällä veitsellä vähän kerrassaan "sahailee" siivuja. Sitten niiteillä verhoilu takasin. Huolella ja maltilla, niin hyvä tulee.

^Verhoilut veke ja veistelee itte vaahtomuovia veks. Ei ole paha rasti, jollain terävällä veitsellä vähän kerrassaan "sahailee" siivuja. Sitten niiteillä verhoilu takasin. Huolella ja maltilla, niin hyvä tulee.
Huomiota myös nimenomaan leveyteen. Meillä useimmilla on sattuneesta syystä jalat suht lähellä toisiaan ja pyörän penkki on useimmissa perinteisissä katupyörissä muotoiltu siten, että siinä on hyvä istua -> leveä. Leveä penkki johtaa siihen, että jalkoja ei saa kovin suoraksi, jos takamusta ei saa irti penkistä. Supermotoissa taitaa olla valmiiksi kapeat jakkarat, joten niissä lie aihetta veistää vain korkeudesta.

Kawan ZL-laitteet on aika matalia ja olen nähnyt sinun pituisen naisen ajelevan mukavasti tuollaisella 600 kuutioisella, jolla ei taatusti jää jalkoihin...

Ja löytyy sitten isompiakin, joskin vanhempia.

Huomiota myös nimenomaan leveyteen. Meillä useimmilla on sattuneesta syystä jalat suht lähellä toisiaan ja pyörän penkki on useimmissa perinteisissä katupyörissä muotoiltu siten, että siinä on hyvä istua -> leveä. Leveä penkki johtaa siihen, että jalkoja ei saa kovin suoraksi, jos takamusta ei saa irti penkistä. Supermotoissa taitaa olla valmiiksi kapeat jakkarat, joten niissä lie aihetta veistää vain korkeudesta.
Ja supermotoissa harvemmin on mitä veistellä.

jos ajaa esim. 20-vuotiaana pikku-a:n, nii 21-vuotiaana saa ajaa täystehoa, kunha vaa ajaa täysteholla inssin uudestaa. Eli aina ei oo jumissa 2 vuotta vajaatehosella.

Tää oli aika hyvä.

Mut noita ilmoitettuja istumakorkeuksia ei kannata ihan sokeasti tuijotella, se penkin/pyörän leveys muuttaa asiaa joskus aika paljonkin. Se satulan viilaaminenkin on vähän siinä ja tässä, harvassa satulassa on paljoa varaa ottaa pois mukavuuden kärsimättä.

Käy tutkimassa mopoliikkeissä jos sieltä löytyy joku itseä miellyttävä matalampi malli, jos saat varpaat maahan ja takaiskari ei ole suoraan haarukassa kiinni vaan linkulla (tämmösen sorttinen), niin saa kohtuukustannuksin madallettua.

Back