Mä olen havainnut Hornetillani ajellessani seuraavanlaisen ilmiön: kun mulla on ollut päällä jokin suurimmista vaihteista (4 - 6) ja olen jarruttanut melko voimakkaasti jalkajarrulla esim. antaakseni tietä jalankulkijalle, en ole saanut vaihdettua pienemmille vaihteille, kun kytkin ja jarru ovat olleet pohjassa.
Aluksi mä jouduin siirtymään tien sivuun ja sammuttamaan pyörän, kun en kerta kaikkiaan saanut vaihteita pelaamaan ennen kuin vauhti lähes pysähtyi. Siinä sitten rämpyttelin, kunnes sain ykkösen päälle.
Hiljattain olen hiffannut, että jos mä vauhdin hidastuessa hellitän jarrua ja kytkinkahvaa ja annan vähän kaasua, niin jumiutumistilanne hellittää ja mä voin vaihtaa yhtä pienemmälle vaihteelle. Mutta saadakseni vaihdettua edelleen pienemmälle mä joudun toistamaan edellisen toimenpiteen.
Viime ajelulla mä huomasin, että jos jarrutan enemmänkin etu- kuin takajarrulla vastaavanlaisessa tilanteessa, vaihtaminen tuntuu onnistuvan paremmin. (Aloittelijana mä olen tähän asti ollut aivan liian varovainen etujarrun kanssa ja käytellyt lähinnä takajarrua, mutta hiljalleen alan oppia...
) Mutta en ole mitenkään satavarma asiasta. Voisiko nimenomaan takajarrun käyttö aiheuttaa tuon kytkimen tahmeuden?
Onko muilla tällaisia kokemuksia? Onko tämä vaan Hornetin tai nimenomaan mun omistaman yksilön ominaisuus vai yleisempi ilmiö?
Aluksi mä jouduin siirtymään tien sivuun ja sammuttamaan pyörän, kun en kerta kaikkiaan saanut vaihteita pelaamaan ennen kuin vauhti lähes pysähtyi. Siinä sitten rämpyttelin, kunnes sain ykkösen päälle.
Viime ajelulla mä huomasin, että jos jarrutan enemmänkin etu- kuin takajarrulla vastaavanlaisessa tilanteessa, vaihtaminen tuntuu onnistuvan paremmin. (Aloittelijana mä olen tähän asti ollut aivan liian varovainen etujarrun kanssa ja käytellyt lähinnä takajarrua, mutta hiljalleen alan oppia...
Onko muilla tällaisia kokemuksia? Onko tämä vaan Hornetin tai nimenomaan mun omistaman yksilön ominaisuus vai yleisempi ilmiö?