• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pienemmälle vaihtamisen tahmeus jarruttaessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rohkelina
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eikä tämä ole vittuilua sinulle vaan sanoma, että pyörää kuuluu opetella jarruttamaan tehokkaasti etu jarrulla. Se kun on ainoa tehokas jarru pyörässä.
Autoon verrattuna on aivan sama kun käyttäisit hieman huonoa käsijarrua ainoastaan.
melkein oikein. ainoa oikea ja tehokas tapa jarruttaa on käyttäen yhdessä etu ja takajarrua...ei takapyörää nostamalla..

näyttävää ehkä, mutei tehokasta ja varsinkaan ei tarpeellinen taito.

Mikä siinä etujarrun käytössä tuntuu ihmisiä niin pelottavan?
Mulla on lähinnä ollut se hämärä pelko, että jos pyörä on kallistuneena hitusenkin ja jarrutan etujarrulla, tapahtuu jotain ei-toivottavaa eli pyörä muuttaa menosuuntaansa, kaatuu tms...  
blush.gif
Itse sen verran voi kommentoida et itellä alussa oli kans ihan samaa, joka juonsi juurensa siitä, et autokoulussa painotettiin sitä, et jarrutus aloitetaan takajarrulla ja sit etujarru mukaan. Viivehän on siis ihan minimaalinen, mutta tuossa järjestyksessä. Ja samoin se, et etujarrua varoo, kun pyörä kallistuneena juontaa juurensa myös autokoulusta. Näin ainakin mulla ja mitä nyt rohkelinan kommmenttaja katsonut, niin taitaa olla sama juttu (?). Mut ajamallahan sitä oppii ja vaikka vieläkin kilometrejä takana hävettävän vähän, niin huomattavan erilaista ajaminen nyt on. Mut jossain vaiheessa kun radalle pääsis, niin oppis varmasti paljon enemmän. Mut lapsen kengissähän tässä vielä - mutta eteenpäin jatkuvasti mennen (täytyy vaan yrittää malttaa mieltänsä  
tounge.gif
)

E: korjattu pieni lapsus tekstistä
blush.gif

Mikä siinä etujarrun käytössä tuntuu ihmisiä niin pelottavan?
Mulla on lähinnä ollut se hämärä pelko, että jos pyörä on kallistuneena hitusenkin ja jarrutan etujarrulla, tapahtuu jotain ei-toivottavaa eli pyörä muuttaa menosuuntaansa, kaatuu tms...
blush.gif
Itse sen verran voi kommentoida et itellä alussa oli kans ihan samaa, joka juonsi juurensa siitä, et autokoulussa painotettiin sitä, et jarrutus aloitetaan takajarrulla ja sit etujarru mukaan. Viivehän on siis ihan minimaalinen, mutta tuossa järjestyksessä. Ja samoin se, et etujarrua varoo, kun pyörä kallistuneena juontaa juurensa myös autokoulusta. Näin ainakin mulla ja mitä nyt rohkelinan kommmenttaja katsonut, niin taitaa olla sama juttu (?). Mut ajamallahan sitä oppii ja vaikka vieläkin kilometrejä takana hävettävän paljon, niin huomattavan erilaista ajaminen nyt on. Mut jossain vaiheessa kun radalle pääsis, niin oppis varmasti paljon enemmän. Mut lapsen kengissähän tässä vielä - mutta eteenpäin jatkuvasti mennen (täytyy vaan yrittää malttaa mieltänsä
tounge.gif
)
Teoriassa juu. Takasella aloittaminen vakauttaa pyörää pikkuisen takapainoisemmaksi ja antaa enemmän varoja etusen niiaukselle ja etusen taas alkaessa upota takanen ei nouse niin helposti. Tuokin riippuu mopomallin alustasta miten lötkö on mistäkin päin. Raskas ja pehmokeulainen Bandu kaipaa kipeästi takasta mukaan jarruun, mutta joku tiukkakeulainen sportti saattaa pysähtyä tahmeimmin maksimietusella takanen melkein ilmassa.

Mutta noita fiksauksia kannattaa mennä ihan oikeasti testailemaan vaikka .orgin ratapäiville. Mutkajarrutus on varsinkin sen verran tarkkaa puuhaa, että radalle kannattaa keskittää opiskelu. Kaarteessakin voi toki jarruttaa, mutta siinä muut vientivoimat toimivat vähän eri tavoin kuin suorassa.

Oikeasti on syytä huristella sen verran ennakoivasti liikenteessä, että kelaa etenkin yläkierroskoneissa lootaa ahkerasti ja säätelee ajopelin nopeutta mieluummin koneella kuin jarruilla. Kun pitää stopata kunnolla, kannattaa vaikka perussääntönä ajatella että kolmannes jarrua taakse ja 2/3 eteen. Ihan parkkiksellakin voi treenata etusen jarrutehoja ja uskallusta. Syytä kuitenkin olla maltillinen, itse konttasin juuri tuollaisessa "turvallisessa testissä" - teki vallan kipeää
sad_orig.gif

-hh-

Ja sen verran vielä että helpommin sen fillarin saa kumoon sillä takajarrulla, kuin etujarrulla.
Oletko koskaan kokeillut seuraavaa?
Jarruta hiekalla vaikka 80 vauhdista takapyörä lukkoon pysähtymiseeen asti. Jarruta sitten etujarruu lukkoon pysähtymiseen asti. Kummassa tapauksessa kaadut?
Jokainen pikku natiainenkin osaa jarruttaa takajarru lukossa polkupyörällä kaatumatta.

Eikä tämä ole vittuilua sinulle vaan sanoma, että pyörää kuuluu opetella jarruttamaan tehokkaasti etu jarrulla. Se kun on ainoa tehokas jarru pyörässä.
Autoon verrattuna on aivan sama kun käyttäisit hieman huonoa käsijarrua ainoastaan.
melkein oikein. ainoa oikea ja tehokas tapa jarruttaa on käyttäen yhdessä etu ja takajarrua...ei takapyörää nostamalla..

Saattaisiko olla kuitenkin siitä kiinni millä pyörällä ajelee.
Hornetillakin aika pieni etu takajarrun käytössä kovassa jarrutuksessa. Jollain sportti kyykällä sitä et tarvi ollenkaan ku kunnolla stoppaat. Matkalehmät ja customit onkin sitten erikseen, niissä saat vetää kaikki namikat pohjaan jos meinaa pysähtyä.

Ja sen verran vielä että helpommin sen fillarin saa kumoon sillä takajarrulla, kuin etujarrulla.
Jarruta hiekalla vaikka 80 vauhdista takapyörä lukkoon pysähtymiseeen asti. Jarruta sitten etujarruu lukkoon pysähtymiseen asti. Kummassa tapauksessa kaadut?
Jokainen pikku natiainenkin osaa jarruttaa takajarru lukossa polkupyörällä kaatumatta.
Ja aika moni isompi natiainen osaa jarruttaa takarengas lukossa mettään.
biggrin.gif

Kahden jarrun yhtäaikainen hallinta vie kyllä kaiken keskittymisen muusta mopon hallinnasta, eli ihan suosiolla kannattaa opetella jättämään se takajarru suosiolla rauhaan tiukoissa jarrutuksissa/tilanteissa. Eli kun keskittyy siihen etuseen niin renkaan lukkiutuminen/kallistaminen yms. on monta kertaluokkaa helpompi hallita kun ei nysvää takajarrun kanssa mitään samalla.

Joku viisas joskus sanonu että takapyörän voi saada hallintaan lukon jälkeen mutta etupään vasta ojassa ilman vauhtia.

Pelisilmää tilanteet aina vaatii. Aina ei voi pelkällä etujarrulla jarruttaa, eikä myöskään takajarrulla.

"Älykäs selviää tilanteista, joihin viisas ei joudu."

blush.gif

Lisäys: Moottorijarrutusta käytän siis aina kun siihen on varaa. Esim. moottoritieltä poistuttaessa kaartavaa ramppia pitkin se on mulle the jarrutustapa (mutta toki myös suoralla).

Mutta kun siis on ollut tarve pysähtyä äkillisesti, mä olen aloittanut takajarrulla, ja jos olen huomannut, ettei se riitä, olen vasta sitten ottanut etujarrun mukaan. Mutta alanpa nyt ottaa sen jokaiseen ei-moottorijarrutukseen mukaan.  
smile_org.gif
Kaarteessa jarruttaminen pyrkii nostamaan pyörän pystyyn joten kyllä se sitä menosuuntaa jokusen verran muuttaa, siihenkin kannattaa totutella. Tietysti vaarana on että jarruttaa lukkoon jolloin muuttuu kyllä matkustajaksi mutta se vaatii jo yritystä/panikointia, ei se ihan hipasusta nurin mene
smile_org.gif
.

Ja kuten aikasemmin sanottiin niin jos laatikko pääsee kokonaan pysähtymään niin eipä ne kauhean helposti tahdo vaihtua, pikkasen nostaa kytkintä että laatikko hieman pyörähtään ni johan taas vaihtuu vaihteet. Tietysti parempi on vaihdella pienemmälle samalla kuin jarruttaa ja aina välissä pikkasen kierroksia ja kytkintä ylös niin pysyy sopivalla vaihteella ja kierroksilla. Kerran tuli itsellä vaihdettua motarin liittymässä lykittyä vahingossa ykköselle asti kun useamman vaihteen pykälsin kerralla, tuli sit luisteltua hitusen matkaa ennenku moottori ehti kelaamaan sinne 10k kierrokseen
tounge.gif
.

Ja itse käytän etujarrua käytännössä aina, jos vaan tilanne sallii. Sitä jos yleinsä ajelee takajarrua käyttäen niin siinä vaiheessa kun pitää oikeasti jarruttaa sen etusen tehokkaasti mukaan saaminen on hieman hankalampaa.

Kahden jarrun yhtäaikainen hallinta vie kyllä kaiken keskittymisen muusta mopon hallinnasta, eli ihan suosiolla kannattaa opetella jättämään se takajarru suosiolla rauhaan tiukoissa jarrutuksissa/tilanteissa. Eli kun keskittyy siihen etuseen niin renkaan lukkiutuminen/kallistaminen yms. on monta kertaluokkaa helpompi hallita kun ei nysvää takajarrun kanssa mitään samalla.
kyllä mopolla ajaminen vaatii valitettavasti keskittymistä useampaan kuin yhteen asiaan kerrallaan.

kun kerta kaksi jarrua on niin helpompaa olisi opetella niiten molempien käyttö heti alkuunsa.

se vain on niin että nopein tapa pysähtymiseen on kahden jarrun käyttö.

Sulta se pontti hävis.
idea3.gif
Kun saat takasen ilmaan on taito tasosi etujarrulle suoralla riittävä. Siitä sitten harjoittelemaan tuppervaarikin.

kyllä mopolla ajaminen vaatii valitettavasti keskittymistä useampaan kuin yhteen asiaan kerrallaan.

kun kerta kaksi jarrua on niin helpompaa olisi opetella niiten molempien käyttö heti alkuunsa.

se vain on niin että nopein tapa pysähtymiseen on kahden jarrun käyttö.
Se vain on niin että sekä etusen että takasen yhtäaikainen hallinta ei onnistu oikeastaan keltään, jos jarrutetaan himmaten tai tutussa paikassa tilanne valmistellen kahden jarrun käyttö voi onnistua jopa tiputtamaan jarrutusmatkaa mutta yllättävässä tilanteessa / muuta liikennettä seuratessa kannattaa keskittyä jarruttamaan etusella täysillä ja käyttää loppu keskittyminen muuhun kuin takajarrun roplaamiseen, jonka hallinnan onnistuessakin lyhentää jarrutusmatkaa korkeintaan prosentteja, kahteen jarruun keskittymällä häviää helposti vajaan etujarrun käytön myötä paljon enemmän.

Joku viisas joskus sanonu että takapyörän voi saada hallintaan lukon jälkeen mutta etupään vasta ojassa ilman vauhtia.

Pelisilmää tilanteet aina vaatii. Aina ei voi pelkällä etujarrulla jarruttaa, eikä myöskään takajarrulla.

"Älykäs selviää tilanteista, joihin viisas ei joudu."
Jaa-a, itellä on kyllä käyny etunen asfaltillakin joku <5 krt lukossa ja aina oon pystyssä pysähtyny. Toki riippuu varmasti vauhdista, itellä käyny aina alle 20kmh vauhdissa lukossa(arvioilta), toki jos satasen vauhissa etunen napsahtaa lukkoon niin turvalleen mennään ja heti
baaa.gif

Hmm ... Mikä on oikeasti takajarrun tarkoitus katumoottoripyörässä? Itse sitä ei tule käytettyä muuta kuin risteyksissä ja tilanteissa jossa pitää ajaa hiljaa. Jossain custom-tyyppisessä sen käytön ymmärrän, missä muutenkin istutaan takarenkaan päällä ja näinollen jarussa on jotain tehoa.

Opettele hyvä ihminen käyttämään etujarrua kunnolla!

EDIT: Tulipahan oltua lukematta noi aiemmat viestit kunnolla ... Niissä kerroottin myös minun sanomani
smile_org.gif

Jopa tuli keskutelua etu- vs takajarru
crazy.gif

Kukin tavallaan jooko.

Minä ainakin käytän paljon takajarrua normiajossa. Toki etusta käytän, jos ajo on "aktiivisempaa" tai rennolla takajarrun käytöllä ja moottorijarrulla ei saa riittävästi hidastusta aikaan. Toisinaan etujarrulta on ns "löysät pois", mutta jarrutehoa en sieltä useinkaan hae. Etujarrulla opetellaan jarruttamaan jo autokoulun ajokokeessa ja jokainen terverjärkinen motoristi kertaa asiaa ajokauden alussa ja useaan otteeseen sen aikana. Ei sitä tarvitse jatkuvasti treenata osatakseen.

1) Hornetissa (tai vaikka cbr:ssä) on varsin hyvä, tunnokas ja pyörän painon nähden tehokas takajarru. Se menee helposti lukkoon ja arkiliikenteessä sillä ja moottorijarrulla aikaansaatava hidastuvuus on hyvinkin riittävä.
2) Takajarrupalat ja erityisesti takalevy ovat halpoja. Miksi hinkata AINA etusella, jos kevyessä ajossa voi kuluttaa takapäätä?
3) Takajarrulla saa pidettyä helposti ketjusta löysät poissa, kun hidas risteys edellyttää tarkkaa etenemistä. Etusen käyttö tällaisessa tilanteessa vain häiritsee ohjausta ja kaasunkäyttöä.
4) Toisinaan törmää pyöriin joissa takajarrua ei ole käytetty oikeastaan lainkaan. Huonoksihan se menee.

Eli yksinkertaisesti: Opetellaan jarruttamaan etujarrulla tehokkaasti, mutta kukin ajakoon omalla tavallaan arkiliikenteessä.

Jos kahden jarrun yhtäaikainen käyttäminen on aivoille liikaa kannattanee siirtyä julkiseen liikenteeseen.

Aivan sama kumman pään jarrutat lukkoon mutkassa ojaan se menee kumminkin.

Back