• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Peräkärryistä päivää

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yogo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Oon muuten kerran nähnyt h-auton perässä kärryn, jossa oli jotain tynnyreitä. Ei niitä sidottu oltu, mutta kärryn kyydissä oli kaksi pikkupoikaa, jotka piteli niitä kiinni! Tapahtui muutama vuosi sitten Järvenpää-Hyvinkää välillä.
veryangry.gif

Ja nää pataanvetämisuhoilut on kyllä muutenkin aikaslailla
033102ass_1_prv.gif
sta.
shaun.gif
Sallittaneen tuo tilannetta värittävä uho pieni pilke silmäkulmassa... Liikenne herättää tunteita varmasti kaikissa, ja jos joku ymmärtämättömyyttään/huolimattomuuttaan/tyhmyyttään aiheuttaa hengenvaarallisia tilanteita, kai siitä voi antaa välittömän henkilöarvostelun hiukan perusilmettä tiukemmalla sävyllä? Itse oon lehmän hermoilla varustettu, mutta tuossa tilanteessa ei ollu päällimmäisenä kovin kukkahattumaisia ajatuksia.
Sanomisestani en tingi, mutta verbaliikkasi teki vaikutuksen, ja ymmärränhän mä. Sitäkin suuremmalla syyllä jätetään ne patajutut tyhmille, eikö?
smile_org.gif

Edit
033102beer_1_prv.gif
033102beer_1_prv.gif

No ei siinä mitään jos kärrystä vähän lentelee tavaraa, mutta tänään tuli nähtyä ojassa traileri ja L-Busteri. Oli irronnu koukusta koko paska...
blush.gif

Jessus mitä kommentteja taas täällä tulee... Kykloopit taas asialla
033102ass_1_prv.gif

KUKAAN ei jätä tahallaan tahallaan kiinnittämättä peräkärryn osia tai kuormaa. Ei kukaan...
Juu, olet kyllä oikeassa, kaikki pyrkivät kiinnittämään kärrynsä/tavaransa oikein.
Mutta vahinkoja sattuu, niin isoja kuin pieniä.

Itse pidän "ohjenuorana" sellaista yli 27 vuoden prätkäilykokemuksen tuomaa kammoa kaikkea saavutettua kohtaan.
Elikkä ohitan VÄLITTÖMÄSTI eteeni tulleen kulkineen, kun vaan tilanne sallii. Jos saavutan jonkun edelläni kulkevan, niin siitä vaan ensimmäisessä sopupaikassa eteen.

Miksi näin, siksi näin, että olen saanut edelläajavasta kulkineesta päälleni prätkäillessä alkaen höyläpaneelikasasta päättyen tyhjiin pulloihin (tarkoituksella kerran teinit heitteli niitä corollan takapenkiltä).
Siis aina eteen jos jonkun saavuttaa.

Perässä ajaminen on valmiiksi vaaratilanne, etenkin jos ajaa liian lähellä.

Sen sopivan takana ajamisen etäisyyden muistaminen onkin sitten jo oma hommansa.
Joku on sanonut, että jos voit lukea edellä menevän rek. kilven, niin ajat liian lähellä. Tosin olen huomannut näin vuosien mennessä, että ajan entistä lähempänä edellämenijää, jos sitä kilven tekstiä alkaa pitämään ohjeena.. Siis terve harkinta mukaan, varsinkin näin keväällä!

Toivattelen kaikille mopoilijoille kivaa kesää...
062802moto_prv.gif

Ei tästä ole viikkoakaan, kun suurinpiirtein samantapaista tapahtui moottoritiellä. Pitkin poikin tietä oli vanerinpaloja. "Syyllistä" autoilijaa tosin ei paikalla näkynyt, oli varmaan jatkanut matkaa huomaamatta, että lasti lähti lentoon
033102ass_1_prv.gif
crazy.gif
... Silloin autolla liikenteessä, mutta esim. edellä ajava rekka sai vanerinpaloihin liikettä ja autollakin joutui niitä väistelemään. Mopolla olisi varmaan ollut tiukempaa ohjelmaa
confused_orig.gif
.

Peräkärryjen lisäksi kannattaa katsoa mitä edellä ajavan katolla on.

Kuten joku jo tuossa mainitsi, on mökkikausi alkanut ja tavaran roudaus myös. Kaikkea on ehtinyt tulemaan silmille. Pari kesää sitten motarilla tippui edellä ajavan auton katolta sellainen iso keittiön kaappi. Tämä perjantain ruuhkassa molemmat kaistat täynnä
crazy.gif
Silloin en ehtinyt tekemään oikeastaan juuri mitään mutta kaappi hajosi niin tuhannen paloiksi että mun ajolinjalle ei jäänyt mitään. Sivuille lenteli sitten sitäkin enemmän.

Irtoaa sitä muutakin. Muun muassa kerran vastaan tulevan auton vasen eturengas tuli suoraan kohti ja viime viikolla pysähdyin kehä III:lla siivoamaan tieltä pois sellaisen kuution metri x metri styrox -levyjä.

Kyllä se turvaväli on oikeasti tärkeä ja tietysti olla muutenkin skarppina.

Joo. Oltiin kaverin kanssa kylläkin kotilolla liikenteessä, mutta: Pysähdyttiin punaisiin liikennevaloihin, jonoa oli kertynyt jo n. 200 m valoista meihin päin. Kaveri painoi jarrua jalalla, takaa tulee pakukuski perseeseen sen verran vauhdilla, että Pajero liikkuu metrin-kaksi eteenpäin.

Otin pakukuskilta varoituskolmion ja kiikutin sen parinsadan metrin päähän. Kesti n. 2 min kun joku oli jo tuhonnut kolmion ajamalla "epähuomiossa" /vast sen yli. Tarkkaavaista porukkaa siis.

Duunissa muutama kaveri on ajanut yöllä keskellä tietä makaavaan akkuun, täysperävaunun irtorenkaaseen, törmännyt sohvaan, potkukelkkaan jne.

Vasta muutama viikko sitten näin Veikkolan kohdalla 1-tiellä ojassa n. 20 m päässä tien reunasta henkilöauton, josta peräkärry oli irronnut ja makasi väärinpäin tien sivussa. Ojassa oli siis peräkärry ja auto - 20 m päässä kärrystä.
crazy.gif

Tässä enemmän kuin yksi vuosi sitten mulla oli semmonen minivan elikkä tila-auto. Siinä kattoteline. Sidoin siihen kattotelineeseen 1 kpl kovalevyjä (120 cm x jotain). Läksin sitten hyvin hiljakseen kuljettamaan levyä pienen matkan verran. Ajoin tosi hiljaa. Oli itäsuomalainen kaupunki. Yht´äkkiä tuulenpuuskä tempaisi levyn, katkaisi sidokset (tai riittävän monta) ja levy lähti ilmojen teille. Näin taustapeilistä kun se teki pari leijaliikettä ja laskeutui tielle. Takana, hiukan kauempana tuli auto, mut onneksi riittävän kaukana.
Eli semmosta sattuu.

Ihan OT, mutta tämä on todella tosi tapahtuma...
Tultiin traktorilla kaksipäällä kaverin kanssa Ylistarosta päin ns Itikan risteykseen Seinäjoelle. Olimme kääntymässä muutaman auton perässä Lapualle kohti, kun viereiselle kaistalle tuli auto asuntovaunu perässään. Yhtä-äkkiä taivaalta tipahti parimetrinen kyltti asuntovaunun katon lävitse. Olimme ainoat silminnäkijät, eikä meillä ollut valojen vaihtumisen takia mahdollista mennä kertomaan vaununomistajalle. Mutta monesti vielä vuosienkin jälkeen, jos jonossa joutuu pysäyttämään opasteiden alle, niin niihin tulee vilkaistua.

Oli hattupäinen herrasmies tai pipopäinen kaupunginasentaja. Ei kenelläkään ole tarkoitus vahingoittaa lähimmäistään. Tuollaiset vahingot on yleesä ajattelemattomuutta, joten turhaa lentopallomailan heiluttamista kannattaa välttää.

tässä muutama vuosikymmen sitten isäukko ajeli erään sellaisen korkealaitaisen rekan perään. Takalaita oli auki ja rämpsytti siinä saranoiden varassa. Eipä ehtinyt siinä mitään tehdä kun laita hypähti pois saranoiltaa ja tuli kulmilleen alas maantielle. Siitä sitten pyörimään tien suuntaisesti ja mitenkäs muutenkaan kuin suoraan erään onnettoman polkupyöräilijän selkään..
kynttila.gif

Pari kesää sitten käsien pesuallas keskellä kaistaa ,sinne jäi olisi pitännyt heittää tien sivuun.

Oon muuten kerran nähnyt h-auton perässä kärryn, jossa oli jotain tynnyreitä. Ei niitä sidottu oltu, mutta kärryn kyydissä oli kaksi pikkupoikaa, jotka piteli niitä kiinni! Tapahtui muutama vuosi sitten Järvenpää-Hyvinkää välillä.  
veryangry.gif
biggrin.gif
ei hemmetti! Tulee ihan mieleen joku kehitysmaan liikennekulttuuri. Ite oon sitä mieltä et kun liikut liikenteessä niin ajattele että kaikki yrittää tappaa sut keinolla millä hyvänsä niin tuleepa oltua kärppänä joka tilanteessa.

Tässä enemmän kuin yksi vuosi sitten mulla oli semmonen minivan elikkä tila-auto. Siinä kattoteline. Sidoin siihen kattotelineeseen 1 kpl kovalevyjä (120 cm x jotain). Läksin sitten hyvin hiljakseen kuljettamaan levyä pienen matkan verran. Ajoin tosi hiljaa. Oli itäsuomalainen kaupunki. Yht´äkkiä tuulenpuuskä tempaisi levyn, katkaisi sidokset (tai riittävän monta) ja levy lähti ilmojen teille. Näin taustapeilistä kun se teki pari leijaliikettä ja laskeutui tielle. Takana, hiukan kauempana tuli auto, mut onneksi riittävän kaukana.
Eli semmosta sattuu.
Tästä syystä kuormia ei sidotakkaan niillä parin sentin levyisillä "kuormaliinoilla" joita saa muutamalla eurolla. Niillä kun on käytännössä melkeinpä vain psykologinen merkitys. Ja jos terävää reunaa esim. levyssä niin aina pitäis laittaa jotain pahvin palaa tai jotain reunan ja liinan väliin. Vaikka se työ kintas mikä sattuu oleen kädessä.

Itekkään nyt en mikään paras kuorman sitoja/tekijä ole mutta pyrin ainakin sitoon kuormat kunnollisilla vermeillä.

Ja mä en tarkoita tätä v*ittuiluna tuohon lainaukseen. Vaan ihan yleisesti sanottuna. Eli ei herneitä.

Lähti meiltäkin aikoinaan kesälomareissulla asuntovaunulla + autolla se auton etupäähän kiinnitettävä leveämpi lisäpeili lentoon vastaantulevan rekan ilmavirran takia. Lensi asuntovaunun yli ja tippui 100 m päähän taakse tielle. Ei sillä hetkellä tullut ketään takana, mutta motoristina voin kuvitella, kun sellaisen metallihässäkän päähänsä saisi
crazy.gif
. Eikä kyse ollut edes siitä, että peili olisi ollut huonosti kiinni. Onneton sattumus vain
nixweiss.gif
...

Back