• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Penkin verhoilu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iddqd_
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hei.

Penkin verhoilu keinonahalla onnistuu sporttipyöriin suhteellisen kivuttomasti jos ostaa edellisessä viestissä mainitut värkit ja omaa  edes jonkinsortin kädentaitoja.  Olen vuosien varrella verhoillut useita motskarinpenkkejä ja tiedän jos haluaa jotain spessua kuten Tikkauksia tai saumoja jolloin penkistä tulee uniikki menee monesti maallikolta sormi suuhun ja syvälle
smile_org.gif
silloin kannattaa kääntyä verhoilijan puoleen.  

Terveiset Oulusta.
buttrock.gif

Onkohan mitää hajua mitä esim Yamahan käyttämä penkki materiaali on? Kyseessä R1 -98 ja punainen väri jota ei tunnu enää varaosana suoraan löytyvän. Luulisi tuota samaa ainetta ja väriä jossain olevan rullalla, mutta mitä se on mistä sitä löytää?

Valojuova sanoi:
Onkohan mitää hajua mitä esim Yamahan käyttämä penkki materiaali on? Kyseessä R1 -98 ja punainen väri jota ei tunnu enää varaosana suoraan löytyvän. Luulisi tuota samaa ainetta ja väriä jossain olevan rullalla, mutta mitä se on mistä sitä löytää?

Verhoile vaikka mustalla ja maalaa sitten nahka/telonimaalilla haluamaasi väriin.

Voit myös kysyä paikalliselta verhoilijalta
sopivan väristä keinonahkaa.

Jos et itse saa tehtyä niin hän sen myös
tarvittaessa tekee.

Katso suomen verhoilijamestareiden sivuilta luotettava tekijä.

Henkka26 sanoi:
Keinonahkaa ei kannata alkaa lämmittämään millään. Se yleensä vaan pilaa materiaalin.
Penkin verhoilu kannattaa aloittaa sillä että käy ostamassa keinonahkaa ajoneuvoverhoomosta, ei eurokankaasta.

Jos penkkiin ei tarvi saumoja onnistuu verhoilu helposti itse.
Ensin sopivan kokoinen nahkapala nidotaan etu ja taka päästä kiinni sopivalle kireydelle. Sen jälkeen sivu suunnassa kiristetään ja nidotaan kiinni. Yleensä ei tarvitse edes liimata mistään kohtaa. Keinonahassa kannattaa huomioida venymissuunta!

Juurikin.
Tai sitten verhoilijalta, joka voi tilata keinonahkaa.
Sitä kun on eri paksuista ja erilaisella venymisasteella, niin kertoo mihin se tulee, jotta tietää sopivan jämerää tavaraa tilata.
Se euroshopperin keinolehmä on aika nopeesti huonon näköstä ja miten lie UV-suojaus...
En laittais.

Ja kyllä, me lämmitetään keinonahka noin +40-50 asteiseksi, ennenku se laitetaan rungon päälle.
Meillä on ihan vaan laatikko, mihin puhalletaan lämmintä ilmaa sellasella raksapuhaltimella, ja seurataan ettei rätit lämpiä liikaa.
Föönillä, kuumailmapistoolilla tjsp. saa tosiaan vaan tuhoa aikaseksi jos lämpö on pistemmäistä.
Ja "mahdollisimman isolla kämmenellä" kun vetää, ettei jää sormenjälkiä, eli sellasia venytyskohtia...

Jos penkin päälinen on rikki/repaleinen, niin teippaa se tasaiseksi, vedä päälle 2mm vanu ja sitten vasta nahka.
Nääh.
Vaikee selittää.
Ei se hankalaa ole, yritys, erehdys, onnistuminen...
:thumbup:

Eipä tuo varmaan vaikeeta ole juu ja tiedän parit verhoomotkin mutta ongelma on vain se materiaali.
Haluaisin siis sitä alkuperäistä materiaalia :p myös sävyllisesti. Mustaa versiota löytyy varaosana kyllä.

Sitten kun on selvää ettei sitä löydy niin sitten laitettava jotakin muuta mikä sattuu värikartasta kohdalleen. Mustassa nyt ei niin haittaisi pienet sävyerot mutta kun satula on punainen ja täsmää jollain lailla pyörän maalauksiin. Kuva selventäneen... 800px-98-r1-red.jpg

Malli mukaan ja verhoomoon...
Sielä katotaan väri- ja mallikartasta sopivaa.
Meilläki töissä löytyy punasta noin, öö... parikymmentä liuskaa... Ehkä enemmänki. :doh:

Se nyt ei kovin montaa kolikkoa maksa.
Oikein nätisti pyytää, kai tuo nitoo sen paikalleen kohtuu pienellä summalla, samalla...

Mitä mieltä olette liimasta, laittaako vaiko ei? Jotain spray liima kattelin kaupasta ja luki viel et ei vinyylille/ kankaalle missä vinyyliä.:blink:

Valojuova sanoi:
Eipä tuo varmaan vaikeeta ole juu ja tiedän parit verhoomotkin mutta ongelma on vain se materiaali.
Haluaisin siis sitä alkuperäistä materiaalia :p myös sävyllisesti. Mustaa versiota löytyy varaosana kyllä.

Sitten kun on selvää ettei sitä löydy niin sitten laitettava jotakin muuta mikä sattuu värikartasta kohdalleen. Mustassa nyt ei niin haittaisi pienet sävyerot mutta kun satula on punainen ja täsmää jollain lailla pyörän maalauksiin. Kuva selventäneen... katso liitettä 2390

Itse olen käyttänyt näitä useiden autojen verhoiluissa:

* Kuopiossa, Puijon Autoverhoomo.....

* Espoossa, Ukko Kaasinen ( Autoverhoomo Kaasinen ), joka on todella hyvä

* Lahdessa nahkahommissa Autoverhoomo Aatonen... Pystyi mm ompelemaan 16mm paksua nahkasaumaa..

Tapiolan autoverhoomoa välttelen kuin ruttoa :rant::hanuria:

Ei kokemusta mainitsemastasi verhoomosta, mutta itse käytin Banditin satulan madalluksessa Sulan Autopalvelussa. Ovat tehneet paljon Tuusmotorin satulatöitä, joten varmasti omaavat kokemusta geelauksestakin. Omasta satulasta tuli todella hyvä, hinta oli kohdallaan ja valmista oli päivää ennen kuin piti :)
http://www.sulanautopalvelu.fi/verhoilu

Otetaas uppia.
Mitäs teiltä on veloitettu penkin päällisen vaihdosta,uusi päällinen on valmiina.
Vanha on hakas niiteillä kiinni.

Jos päällinen on laadukas,eikä satulan pehmusteet vaadi korjausta,niin kuitilla max 50€ ja ilman kuittia max 30€.
Ja tää on sitten helposti verhoiltava satula,erikseen tulee penkit ,joissa tarttee liimailla/muuten kiinnittää pintamateriaali muualtakin kuin reunoista.

Ok!
Kävi mielessä vielä jos tuon koittais ite nitoo niin riittääkö siihen 10egen bilteman nitoja vai vaatiiko vähän järeempää tai paineilma käyttöstä värkkiä.

Mä olen pari peruskaarevaa traditionaalista kahdenistuttavaa satulaa päälystänyt ja sellainen keltainen perusjousikuormitteinen niittaaja ei jaksanut ampua satulan muovirunkoon. Ostin biltemasta pienen paineilmakäyttöisen ja se on mainio. Jälkeenpäin olen miettinyt että sähkökäyttöinen olis varmaan ollut monipuolisempi, vaikka huonekalujen kanssa touhutessa sisätiloissa missä ei ole paineilmakompuraa. Muuten kurvien venyttely on melko helppoa kunhan vaan jaksaa touhuta ja irroitella jo ammuttuja niittejä ja kiristää ja työntää päälystettä sormilla kulmien yli. Mulla on usein tullu ns. epäusko jonkun rypyn kanssa, mutta irroittamalla ja löysäämällä ja kiristämällä ne siliää. Ja aina on tullut lopuksi priimaa. Liikaa ei kannata kiristää pituussuunnassa tai satulan runko voi taipua. Niinja olen käyttänyt ihan suoraa keinonahkaa enkä mitään muotoon venytettyä tai -ommeltua. Sellanen paksu "plotsahtavan" äänen pitävä on ollu tiistaiseksi parempaa kun sellanen ohuempi jota tuli eurokankaasta löydettyä. Paksumpaa sattu silmiin jossain Joensuulaisessa kangaskaupassa.

Mulla on seuraava skenaario: hallussa on ison Banditin orkkispenkki, sellainen kaksiosainen korkeussäädettävä, sekä pikkubanditin yksiosainen, johon edellinen omistaja on teetättänyt geelit ja se on joko madallettu tai muuten vaan useamman sentin matalampi kuin tuo ensiksi mainittu.

Penkeissä on samat kiinnikkeet, eli kumpikin sopii pyörään. Korkean kanssa on jaloilla mukavaa mutta perse puutuu, ja matalalla geelitetyllä perse lepää, mutta polvet kärsii.

Mikä olisi viisain ja kustannustehokkain tapa saada näillä aineksilla korkea ja mukava penkki, kannattaako geelityttää korkea, korotuttaa geelitetty, tai jotain ihan muuta?

Back