Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eroz sanoi:Tästä minä haluaisin tietää lisää. Olen kerran ollut peltipoliisihaastattelussa eli kaipa poliisitutkinnassa siis (ei, en ajanut itse). Minulle ei kerrottu olenko epäilty vai todistaja. Tässä meni poliisilla jo vikaan. Mutta kun kyseessä oli kihlattu, niin voiko sanoa että "en vastaa", vai "en vastaa, koska on sukulainen kyseessä". Jälkimmäinen rajaa merkittävästi epäiltyjen määrää. Sanoin itse jälkimmäisen vaihtoehdon, eli sanoin että vetoan oikeuteeni olla vastaamatta lähisukulaisuuspykälällä ja emäntähän sai kutsun haastatteluun jossa murtui heti.
jvsalone sanoi:Kuvaa ei tarvitse edes pyytää. Automaattisen laitteen antaman liikennevirhemaksun mukana pitää lähettää kuva suoraan. 173 §:
Ajoneuvokohtaista liikennevirhemaksua koskevaan päätökseen on liitettävä rikkomuksen tekijän valokuva tai muu tallenne, josta hänet voidaan tunnistaa.
Sjuggen sanoi:Ei muuten tule automaattisesti kuvaa. Juu, en ajanut itse, joten en voi tietää kuka ajoi. Vielä ei ole tullut kutsua jatkokeskusteluihin.
Pet_M sanoi:Juu ei tule kuvia. Kaksi viimeistä sakkoa olen kiistänyt s-postilla kun rakas vaimoni on ajellut tolppiin. Sieltä tuli sitten vaimolle varoitus, että kohta kutsuvat kuulusteluihin jos vielä välähtää![]()
jvsalone sanoi:Epäselvässä tilanteessa kuulustelu tosiaan siirretään oikeuteen, jossa osapuolet ovat vähän paremmin perillä ihmisoikeuksista. Epäilen että kukaan ei suttuisen kamerakuvan takia sinne kuitenkaan lähtisi.
Pete2 sanoi:Miten on tämän liikennevirhemaksun kanssa. Jos kerää useamman vuodessa niin meneekö kortti kuten sakkolapun kanssa oli? Jos menee niin sittenhän siitä kannattaa riidellä vähän vaikka jotain maksaisikin(?).
dos-equis sanoi:Voisiko Palsternaakka ilmoittaa "sakotuskynnyksen" ja varmuuskumivähennyksen.
Pakko ajaa aina max. vauhtia
kotilolla siis...
pupu sanoi:Ei se et tapaus on epäselvä. Oo mikään automatiikka sille et tapaus menee oikeuteen.
Ja itse olen ollu 3 kertaa käräjillä, suttuisten kamerakuvien takia.
lario sanoi:-nopeusrajoituksen ylittämiseen yli 10 kilometrillä tunnissa, jos suurin sallittu liikenteenohjauslaitteella osoitettu nopeus on enintään 60 kilometriä tunnissa;
-nopeusrajoituksen ylittämiseen yli 15 kilometrillä tunnissa, jos suurin sallittu liikenteenohjauslaitteella osoitettu nopeus on yli 60 kilometriä tunnissa
Aina vähennetään 3km/h mittaustuloksesta.
Eli, kun sanotaan yli, niin voisi olettaa 15km/h+3km/h olisi se maksimi nopeus, jolloin sakot tulee, mutta kortti ei lähde.
Kun taas sakot voidaan kirjoittaa 4km/h ylityksestä (80km/h rajoitus, nopeus 84km/h - 3km/h).
Tämä on taas puhdasta spekulaatiota, koska lakiin ei ole kirjattu ylinopeuden liukumaa.
Toisaalta, poliisi voi olla pysäyttämättä ja tai varoittaa suullisesti esim. 4km/h nopeuden ylityksen (80km/h rajoitus, 87km/h nopeus - 3km/h)

Nomad sanoi:Mua myös uhkailtiin käräjillä, kun kuljettajalla oli lippalakki pahasti kasvojen edessä. Samana päivänä oli myös minusta otettu kuva toisessa tolppakamerassa, mutta siinä ei sakotuskynnys ylittynyt. Näillä molemmilla oli samat vaatteet päällä ja sama apukusi, millä naispoliisi yritti saada minut murtumaan. Kiistin, koska epäilin ettei se aiempi kuva ole käypä todisteena. Ei tullut käräjäkutsua.
jvsalone sanoi:Rikoksesta epäillyn ei tarvitse sanoa mitään, eikä pysyä totuudessa eikä perustella hiljenemistään. Kuulustelua ei siirretä epäillyn osalta oikeuteen, sillä samat oikeudet pätevät myös siellä.
Jos poliisi yrittäisi kuulustella todistajana, mikä on kyseenalaista jos tarkoituksena on myös selvittää, syyllistyikö kuulusteltava itse rikokseen, mitään vakiomuotoista kieltäytymistä ei ole. Itse sanoisin, että kieltäydyn vastaamasta kriminointisuojaan vedoten, määrittelemättä että vaimoa tässä yritän suojella
Epäselvässä tilanteessa kuulustelu tosiaan siirretään oikeuteen, jossa osapuolet ovat vähän paremmin perillä ihmisoikeuksista. Epäilen että kukaan ei suttuisen kamerakuvan takia sinne kuitenkaan lähtisi.
.
.Kiitos selvityksestä. Luin kyllä koko ketjun mutta ei sattunut silmään.lario sanoi:-nopeusrajoituksen ylittämiseen yli 10 kilometrillä tunnissa, jos suurin sallittu liikenteenohjauslaitteella osoitettu nopeus on enintään 60 kilometriä tunnissa;
-nopeusrajoituksen ylittämiseen yli 15 kilometrillä tunnissa, jos suurin sallittu liikenteenohjauslaitteella osoitettu nopeus on yli 60 kilometriä tunnissa
Aina vähennetään 3km/h mittaustuloksesta.
Eli, kun sanotaan yli, niin voisi olettaa 15km/h+3km/h olisi se maksimi nopeus, jolloin sakot tulee, mutta kortti ei lähde.
Kun taas sakot voidaan kirjoittaa 4km/h ylityksestä (80km/h rajoitus, nopeus 84km/h - 3km/h).
Tämä on taas puhdasta spekulaatiota, koska lakiin ei ole kirjattu ylinopeuden liukumaa.
Toisaalta, poliisi voi olla pysäyttämättä ja tai varoittaa suullisesti esim. 4km/h nopeuden ylityksen (80km/h rajoitus, 87km/h nopeus - 3km/h)
Baltic sanoi:Sumutus jatkuu kuvan lähettämisen osalta...
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/8f0984df-7e4a-488f-a94a-9f3e5430c710
retrokawa sanoi:Sopinee kysyä tässä ketjussa: Mikä on tilanne ns. takakameran suhteen? Onko niitä jo käytössä tai suunnitelmissa vai vieläkö mopolla pääsee nopeusvalvontakamerasta kuin koira veräjästä?
sami1024 sanoi:Juuri uudistettu lainsäädäntökin vaatii, että kuski pitää olla tunnistettavissa kuvasta, joten tuskin tilanne on muuttumassa mihinkään lähivuosina.