• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Peltipoliisi valvoo

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MattiR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
...ajetaan keskellä tietä, länsinaapurissa sentään annetaan tietä sille joka nopeammin tulee takana, täällä paappa korollallaan yrittää vaan tehdä enemmän kiusaa ja ajaa ihan keskellä leveäkaistatielläkin.
Niinpä - luulisin, että tässä on yksi pahimmista syistä. Ei niinkään
niissä tolpissa tai tolpattomuuksissa. Kunnon ohituspaikkoja
pitäisi saada rutkasti lisää, että sitten todellakin pääsisi eroon
noista tahallaan kiusaatekevistä.

Liikennekulttuuri, ajotapakulttuuri, toisen huomioon ottaminen,
minä-minä asenne ja ohi ette varmasti mene. En todellakaan
tiedä, enkä ole kuullutkaan, että tämmöistä lapsellista itsekkyyttä
olisi muualla kuin meillä täällä Suomessa.
Sitten tietenkin ohittajalta vaaditaan myöskin pinnaa.

tiedä, enkä ole kuullutkaan, että tämmöistä lapsellista itsekkyyttä olisi muualla kuin meillä täällä Suomessa.
Jokseenkin kaikkialla itäisessä Euroopassa, osissa Espanjaa, Portugalissa... Puhumattakaan, kun lähdetään ulos Euroopasta. Mitä nuorempi autoilukulttuuri, sitä itsekkäämpi asenne. Jos matka-alan ihmiset alkavat järjestelemään extremesurvivaldrive-it-yourselfmotomatkoja, minulta saa hyviä vinkkejä matkakohteista. Ehdottomia suosikkejani ovat Moskovan ja Pariisin kehät, Istanbul ja Bagdad.

Liikennekulttuuri...kuin meillä täällä Suomessa.
Jokseenkin kaikkialla itäisessä Euroopassa, osissa Espanjaa, Portugalissa... Puhumattakaan, kun lähdetään ulos Euroopasta. Mitä nuorempi autoilukulttuuri, sitä itsekkäämpi asenne. Ehdottomia suosikkejani ovat Moskovan ja Pariisin kehät, Istanbul ja Bagdad.
Joo .. sen "kaahaamisen ja maailmanlopunmeiningin" olen itsekin
huomannut, mutta ei ne sentään kiusaa ole (vielä) tehneet. Mutta
kokemuksia on tietenkin monenlaisia.
smile_org.gif

Tähän sopii loistavasti eräs Jarkko Martikaisen kappale:

perkeleen..

Harmi ku hiukan lyhyt pärkä mut ei nyt parempaa löytyny. Idea varmaan tulee selväks
tounge.gif

oman kokemuksen mukaan: kun lähtee täältä oulusta nelostietä etelään niin on sata kilometria tolppavalvontaa, kaikki paikalliset asukkaat tietää missä tolpat on ja jopa missä tolpassa kamera on. Seurauksena täysin järjettömiä ohituksia&kiilaamista ennen tolppaa ja kohdalla liinat kiinni
shaun.gif
tämäkö sun mielestä lisää liikenneturvallisuutta?  ja kun ainoa hyvä asia näissä pohjanmaan ylisuorissa teissä on se että kotilollakin pääsee ohi turvallisesti niin laitetaanpa siihen suoralle tolppa... jo on fiksua  
veryangry.gif
Onpas aika erikoinen kommentti.

Ajoin viimeksi eilen kyseisen pätkän enkä huomannut paikallistenkaan kaahailua. Ennen tolppien asennusta sellaista kyllä tapahtui ja paljonkin. Tuon pätkän alueella sattuu olemaan vanhainkoteja ja kouluja ym. sekä siitä johtuvaa tienylitystarvetta normaalia enemmän, joten jatkuva valvonta on varmasti enemmän kuin perusteltua

Suurin osa liikenteessä liikkujista noudattaa nopeusrajoituksia ilman tolppiakin, joten miten ihmeessä tolppien asennus muka pahentaa kaahailutarvetta??? Paikallisten liikennehän on kumminkin vain murto-osa koko liikenteestä ko. tieosuudella ja kaahailijat tekevät typeryytensä joka tapauksessa.

Fiksuutta jos arvioi niin kukahan tässäkin tapauksessa on vähemmän fiksu...

sanoi:
Ajoin viimeksi eilen kyseisen pätkän enkä huomannut paikallistenkaan kaahailua. Ennen tolppien asennusta sellaista kyllä tapahtui ja paljonkin. Tuon pätkän alueella sattuu olemaan vanhainkoteja ja kouluja ym. sekä siitä johtuvaa tienylitystarvetta normaalia enemmän, joten jatkuva valvonta on varmasti enemmän kuin perusteltua

Suurin osa liikenteessä liikkujista noudattaa nopeusrajoituksia ilman tolppiakin, joten miten ihmeessä tolppien asennus muka pahentaa kaahailutarvetta??? Paikallisten liikennehän on kumminkin vain murto-osa koko liikenteestä ko. tieosuudella ja kaahailijat tekevät typeryytensä joka tapauksessa.

Fiksuuteen ja sen sijaintiin en ota kantaa, mutta minun mielestäni, ja kohtuupitkän empiirisen havainnoinnin perusteella totuus lienee taas hiukan monivivahteisempi, ja jossain siellä välimaastossa.
Kuka tahansa tuota väliä säännöllisesti liikennöivä oppii muistamaan ne tolppien paikat, oli sitten paikallinen tai ei. Samoin kuin esim. Turuntiellä. Itse olen nähnyt kuvatunkaltaista liikennöintiä lähinnä perjantai-iltaisin tai aikaisin lauantai-aamuisin, kun teinikorollat kirmaavat teini-ikäisiä kyytiläisiä täynnä kohti yöhuoltamoita ja koteja.

Noin muuten en kyllä allekirjoita tuota väitettä "kaahailusta" ennen tolppien tuloa. Ei sitä ole ollut sen enempää kuin muuallakaan. 'Suurin osa liikenteessä liikkujista tosiaan noudattaa nopeusrajoituksia ilman tolppiakin,' mutta nyt kun niitä siellä on, voi huomata liikenteen puuroutumista ja hidastelua tolppien alueella, sekä joustavuuden vähenemistä.

Tolppavalvonta ja suomalainen mentaliteetti sopivat kovin huonosti yksiin muutenkin. Täällä kun on niin paljon toisaalta niitä muita parempia kuskeja, mutta toisaalta myös niitä ehdottoman laikuuliaisia, aina oikeassa olevia liikkujia. Niin ja vielä aika monta 'kouluttajaakin'.

Sitäpaitsi, se yksi tai kaksi koulua ja päiväkotia sekä vanhainkotia ovat kyllä aika helposti havaittavissa kyläkeskuksissa, noin parin kilometrin matkalla koko siitä tolpitetun 100 kilometrin taipaleesta. Ja esim. se ainoa vanhainkoti on varoitusmerkillä merkattu, joten ei noissa kukaan normaali kulkija aiheuta kohtuutonta vaaraa muutenkaan. Tuolla välillä taisi vielä kesällä olla reilu tusina tolppaa noin sadan kilsan matkalla, (nyt varmaan jo enemmän) ja niistä ehkä kaksi on selkeämmin sellaisissa potentiaalisen normaalia suuremman riskin paikoissa, ja aika moni töröttää paikoissa missä 'jatkuvalle valvonnalle' on vaikea nähdä 'enemmän kuin perusteltua syytä.' Nyt kun asiaa muistelen, ainakin siinä yhden varoitusmerkin vaikutusalueella ei muuten itse asiassa tainnut olla tolppaa...

Niin ja kun "kaahailijat tekevät typeryytensä joka tapauksessa," niin miksi ihmeessä niitä tolppia siellä sitten niin monta tarvitaan, siis nimenomaan tuollaisella pääosin korpitaipaleella? Eikä muuten ole ainoa tolpitettu korpitaipale nykyään.
Kyllä siellä on onnettomuuksia sattunut niiden tolppien aluellakin. Kyllä ihmiset osaavat useimmiten varoa (varsinkin varoitusmerkein ilmoitettuja) potentiaalisia vaaranpaikkoja muutenkin, ilman tolppia mahdollisesti jopa tarkemmin.

Ykköstiellä Turun ja H:gin välissä on myös aika monta tolppaa ollut jo melkoisen kauan, mutta onko niistäkään kaikki niiden koulujen yms. "normaalia suurempaa tienylitystarvetta" omaavien paikkojen kohdalla? Oman muistikuvani perusteella ei taida olla, vaan kyllä siellä moni tolppa taitaa rumentaa liittymätöntä ja sinänsä kaunista lounaissuomalaista maalaismaisemaa.

Noiden tolppien suurin ongelma lienee se, että ne ovat periaatteessa joustamattomia tolloja, jotka näkevät vain ja ainoastaan yhden asian (heh, itse asiassa kuulostaa toisinaan tutulta;-), eli sen hetkellisen nopeuden, ajasta ja tilanteesta riippumatta, ja noilla tolloilla on silti oikeus rahastaa omaan ajoonsa keskittyviä ohikulkijoita. Sokeaa rahastusta ilman, että mihinkään liikenneturvallisuutta, liikennekulttuuria tai tiestön kuntoa oikeasti parantavaan asiaan tulisi muutosta. Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta tekopyhää rahastusta.

Se on vähän sama kuin tuo jenkkien tekopyhä poliittinen korrektius; telkkarissa ja elävässä elämässä saa tehdä ja näyttää raakaa väkivaltaa miten lystää, mutta auta armias jos valtakunnallisessa telkkarissa vilahtaa paljas tisu tai jos jotain etnistä ryhmää (paitsi nykyään arabeja) kutsuu julkisesti perineisellä nimellä...

Siis ainakin omassa pahan ajokutinan, lumisateen ja yleisvitutuksen lievästi provosoimassa mielipiteessäni. Jos joku haluaa sen perusteella johonkin olioryhmään lokeroida, niin siitä vaan.

Tunteettomat typerät tolpat rahastavat typeriä ajattelemattomia tolloja
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Vaikka olen itsekin valokuvaan päässyt niin hyväksyn "tolpparahastuksen". Tolppia on asennettu vaarallisiksi todetuille tieosuuksille ja hyvä niin. Virheistä joutuu maksamaan ja sillä siisti
cool.gif

Mikä on ylinopeus? Se on nopeus, joka ylittää LIIKENNEMERKILLÄ sallitun ajonopeuden.
- sallittu nopeus ei suinkaan välttämättä ole turvallinen ajonopeus
- sallittu nopeus ei suinkaan takaa liikenneturvallisuutta
- sallitun nopeuden ylitys vain mahdollistaa sakottamisen = virallisen maantierosvouden

TILANNENOPEUS, kanssamotoristit, tilannenopeus se ratkaisee kuinka mulle/sulle liikenteessä käy.
Ei mikään vaara uhkaa sen enempää talviaikaan kun kesäaikaankaan, jos ajat kesäkelejä vastaavalla kelillä kesällä sallittua nopeutta kalenterissa määrätyllä talvinopeusaikajaksolla kun kesänopeusajanjaksonakaan, vai onko jokin minulta jäänyt huomaamatta? Mut sakotuksen se mahdollistaa.

oman kokemuksen mukaan: kun lähtee täältä oulusta nelostietä etelään niin on sata kilometria tolppavalvontaa, kaikki paikalliset asukkaat tietää missä tolpat on ja jopa missä tolpassa kamera on. Seurauksena täysin järjettömiä ohituksia&kiilaamista ennen tolppaa ja kohdalla liinat kiinni
shaun.gif
tämäkö sun mielestä lisää liikenneturvallisuutta?  ja kun ainoa hyvä asia näissä pohjanmaan ylisuorissa teissä on se että kotilollakin pääsee ohi turvallisesti niin laitetaanpa siihen suoralle tolppa... jo on fiksua  
veryangry.gif
Onpas aika erikoinen kommentti.

Lisää erikoisia kommentteja: Fiksuksi en itseäni luule, mutta kokemuksia KO tienpätkältä on kertynyt viis vuotta ja monesti on ollut tukka pystyssä menoa seuratessa. en ole liikennevalvontaa vastaan mutta pidän kameratolppia huonoimpana toteutustapana, perusteet olen jo aiemmin kirjoittanut tänne joten ei jaksa enää näpyttää niitä. jos sulla on eri näkemys asiasta niin se on sun oikeutesi "suht" vapaassa maassa! moikataan kun kohdataan ens kesänä
smile_org.gif

Tunteettomat typerät tolpat rahastavat typeriä ajattelemattomia tolloja
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Vaikka olen itsekin valokuvaan päässyt niin hyväksyn "tolpparahastuksen". Tolppia on asennettu vaarallisiksi todetuille tieosuuksille ja hyvä niin. Virheistä joutuu maksamaan ja sillä siisti
cool.gif
Nonnih, tämähän menee ihan käsikirjoituksen mukaan. Kutakinkin semmoinen kommentti kuin odotinkin.
cool.gif

Aivan, olet tietysti aivan oikeassa, kuinkas muuten, ja minä kypsymätön, typerä ja ajattelematon tollo, jota joutaakin rahastaa, mokomaa rikollista. Kunnon kansalaisten ei tarvitse tolpista murehtia. Näinhän se yleensä menee.
wink.gif
tounge.gif

Eri 'puolueet' puhuvat aina lähes eri kieltä, eivätkä näkemykset kovin usein kohtaa, siis ainakaan täällä p-jauhantaosastolla. Eikä sen nyt niin väliäkään. Itse en ole tullut vielä kuvatuksi, mutta en silti hyväsy tolpparahastusta, tosin en siihen nyt kovin intohimoisestikaan jaksa suhtautua, oikeassa elämässä.

Onneksi se kevät ja kesä tulee sieltä taas kohtapuoliin, ja onneksi mopotin on sen verran kapea ja vikkelä vekotin, että niillä me mahdutaan kyllä sinne tien päälle kaikki yhtäaikaa ihan kivasti, oltiin sitten oikeassa tai väärässä.
tounge.gif

Eniten vituttaa kuitenkin kameroiden aiheuttama ahdistus ja sen mukanaan tuoma onnettomuusriski. Ainakin itselläni silmät nauliintuvat välittömästi kamerakyltin kohdalla nopeusmittariin ja siinä ne myös pysyvät. Muun liikenteen seuranta, hirvistä sun muista nyt puhumattakaan, kärsii todella paljon kun ainoa kiinnostava asia on nopeusmittari.
Vakionopeussäädin on kova sana.

Ei tule hätkähdettyä milloinkaan kamerateillä. 80 km/h alueella mittarinopeus on laitettu tasan 90 km/h, eikä ikinä ole välähtänyt. Eivätkä poliisitkaan pysäytä. Satasen alueella taas neula 110 km/h kohdalla.

Noilla nopeuksella on juuri liikennevirran mukana. Jos joku tulee perään, niin näytän sopivassa paikassa vilkulla ohituspaikan. Ei ole minulta pois jos joku menee ohi.

Ei muuten liikenne enää stressaa eikä viduta, kun olen pudottanut vauhdista 10 kilsaa pois alueella kuin alueella. Ennen +20 mittarinopeus sallittuun, nykyään +10 km/h...

EDIT: ...niin, ja 65 kilometrin työmatkaan kuluu nykyään n. 5 minuuttia kauemmin. Harmittaahan se vähän, siinä ajaessa ratiota kuunnellessa ja varsinkin sitten töissä aamukahvia juodessa. NOT

Noin vakavasti puhuen, eipä tuolla mopottimella ajellessa oikeasti mikään niin hirveesti ja erityisesti ressaa - ainakaan vielä. Pääsis vaan jo ajelemaan. En 'pelekää peltipolliisia', mutta en siitä kyllä tykkääkään. Ei niitä ainakaan lisää tarttis tuonne pitkille korpitaipaleille tunkea.
Vakionopeussäädin vois olla jossain vehkeissä ok, mutta ei nyt vielä ole tullut suurempaa hinkua moiseen, tuskin tuleekaan. Nykyinen oikukas ja epätasainen rannesäädin riittää toistaiseksi.

Hernettä en ole näistä jutuista neesuuni nykäissyt, sillä tämähän on vaan 'sitä itteensä,' eli sitä jokakeväistä kagameelin kauhantaa, siinä kaikki.
smile_org.gif

Sehän kiihtyy joka vuosi mopomessujen ja ajokauden alkamisen välissä, kun odottelu alkaa jo tuskastuttaa itse kutakin. Tämäkin aihe kinasteluineen lienee sillä jokakeväisellä top10 -listalla, eikö vaan?
smile_org.gif

Juu ja Magnamiähelle terveisiä että näennäisistä näkemyseroista huolimatta todennäköisesti törmätään vielä ennenpitkää joka tapauksessa, jos ei tulevana suvena niin joskus kuitenkin, ja tietty moikataan kun ohi ajellaan.

...ajetaan keskellä tietä, länsinaapurissa sentään annetaan tietä sille joka nopeammin tulee takana, täällä paappa korollallaan yrittää vaan tehdä enemmän kiusaa ja ajaa ihan keskellä leveäkaistatielläkin.
Niinpä - luulisin, että tässä on yksi pahimmista syistä. Ei niinkään
niissä tolpissa tai tolpattomuuksissa. Kunnon ohituspaikkoja
pitäisi saada rutkasti lisää, että sitten todellakin pääsisi eroon
noista tahallaan kiusaatekevistä.

tiedä, enkä ole kuullutkaan, että tämmöistä lapsellista itsekkyyttä
olisi muualla kuin meillä täällä Suomessa.
Sitten tietenkin ohittajalta vaaditaan myöskin pinnaa.

Juuri tämmöisen ajotapakulttuurin myönteiseen kehitykseen meidän polllliisit puuttui. Peloteltiin ihmiset, ihan sakoilla uhkaamalla, ettei pientareelle saa väistää. Kotilokuski Suomessa kun ei näe siellä olevia jalankulkijoita  
nixweiss.gif
(Muualla maailmassa kyllä)
Sakotetaan nopeuden ylityksestä myös ohitustilanteessa  
mad.gif
tee se ohitus sitten turvallisesti. Kun minä olin -vanhaan hyvään aikaan- a..tokoulussa, opetettiin, että ohitus pitää tehdä nopeasti ja viivyttelemättä!! Ei silloin puhuttu ylinopeuden vaarallisuudesta ohitustilanteessa, päin vastoin -nopeasti ja viivyttelemättä-.
Hyvänä esimerkkinä kuinka kerätään rahaa...... Pelotellaan, ettei saa pientareelle väistää, eikä muutenkaan joustavasti liikennöidä, rakennetaan KALLIIT ohituskaistat ja kytätään niissä muutamissa ohituspaikkamahdollisuuksissa tutkan kanssa, joissa ohituspaineet ovat hirvittävät, kun on jurrattu jonossa kymmeniä kilometrejä sen hitaimman pumppaajan perässä.

Pohjimmiltaan lienee tässä nopeusvalvonta hässäkässä liikkuvan poliisin lakkauttamisuhkasta. Liikenne oli ihan hyvällä mallilla, väistettiin pientareelle, ja homma luisti ja oli jo kulttuuri menossa Ruotsin malliin, mitä tulee suvaitsevaisuuteen. Sitten alkoi puheet liikkuvan poliisin lakkautus-uhasta (tarpeettomana).
Jo tuli LP:lle kiire tehdä itsensä tarpeelliseksi. Alettiin jahdata "rikollisia" ihan kunnolla ja kun ei niitä löytynyt enää ns. tavallisista vaaranpaikoista, piti luoda lisää vaarallisia paikkoja, joista voi sakottaa. Mm. edellä puhuttu pientareelle väistö, ohitusnopeuden ylityksen valvonta, rakennetaan näitä tutkakameravideosakotusautomaatteja, kytätään siviiliautoilla pitkillä korpitaipaleilla ja öisillä moottoriteillä, jotta saadaan hurjia nopeusylityksiä  jne.
Näillä toimin "rikollisuus" liikenteessä on saatu semmoisiin lukemiin, ettei kukaan uskalla edes ehdottaa LP:n lakkauttamista. Ja kun vielä on sattunut muutama paha onnettomuus, (vaikkei ylinopeudella ollut niissä mitään tekemistä), pääsi taas LP todistelemaan ja sormea heristämään kuinka nopeus on tappavaa.....
Ja surkuhupaisin tuo galluppi,  -autoilijat yksimielisiä; lisää sakkoja meille, VAADIMME lisää sakkoja  
062802jumpie_prv.gif

Mut muuttuiko suomalaiset tielläliikkujat parissa vuodessa niin totaalisen vastuuttomiksi kun LP väittää? (Vai sotkiko LP itse toimillaan liikenteen) (Tuota ei varmaan olisi saanut sanoa
tounge.gif
)Minä vaan kysyn!

mad.gif
tee se ohitus sitten turvallisesti. Kun minä olin -vanhaan hyvään aikaan- a..tokoulussa, opetettiin, että ohitus pitää tehdä nopeasti ja viivyttelemättä!! Ei silloin puhuttu ylinopeuden vaarallisuudesta ohitustilanteessa, päin vastoin -nopeasti ja viivyttelemättä-.
Hyvänä esimerkkinä kuinka kerätään rahaa...... Pelotellaan, ettei saa pientareelle väistää, eikä muutenkaan joustavasti liikennöidä, rakennetaan KALLIIT ohituskaistat ja kytätään niissä muutamissa ohituspaikkamahdollisuuksissa tutkan kanssa, joissa ohituspaineet ovat hirvittävät, kun on jurrattu jonossa kymmeniä kilometrejä sen hitaimman pumppaajan perässä.

Pohjimmiltaan lienee tässä nopeusvalvonta hässäkässä liikkuvan poliisin lakkauttamisuhkasta. Liikenne oli ihan hyvällä mallilla, väistettiin pientareelle, ja homma luisti ja oli jo kulttuuri menossa Ruotsin malliin, mitä tulee suvaitsevaisuuteen. Sitten alkoi puheet liikkuvan poliisin lakkautus-uhasta (tarpeettomana).
Jo tuli LP:lle kiire tehdä itsensä tarpeelliseksi. Alettiin jahdata "rikollisia" ihan kunnolla ja kun ei niitä löytynyt enää ns. tavallisista vaaranpaikoista, piti luoda lisää vaarallisia paikkoja, joista voi sakottaa. Mm. edellä puhuttu pientareelle väistö, ohitusnopeuden ylityksen valvonta, rakennetaan näitä tutkakameravideosakotusautomaatteja, kytätään siviiliautoilla pitkillä korpitaipaleilla ja öisillä moottoriteillä, jotta saadaan hurjia nopeusylityksiä jne.
Näillä toimin "rikollisuus" liikenteessä on saatu semmoisiin lukemiin, ettei kukaan uskalla edes ehdottaa LP:n lakkauttamista. Ja kun vielä on sattunut muutama paha onnettomuus, (vaikkei ylinopeudella ollut niissä mitään tekemistä), pääsi taas LP todistelemaan ja sormea heristämään kuinka nopeus on tappavaa.....
Ja surkuhupaisin tuo galluppi, -autoilijat yksimielisiä; lisää sakkoja meille, VAADIMME lisää sakkoja
062802jumpie_prv.gif

Mut muuttuiko suomalaiset tielläliikkujat parissa vuodessa niin totaalisen vastuuttomiksi kun LP väittää? (Vai sotkiko LP itse toimillaan liikenteen) (Tuota ei varmaan olisi saanut sanoa
tounge.gif
)Minä vaan kysyn!
Naulan kantaan PSmo! Varsinkin tuo sakkogalluppi on oikea kusetuksen malliesimerkki. Kyllä se suomalainen liikennemiliisi koittaa heittäytyä sutkiksi, mutta meitä ei jujuteta noin amatöörimäisillä tempuilla ja manipulaatioyrityksillä.
buttrock.gif
wink.gif

Saako sakottaa, jos kuljettajaa ei pysty tunnistamaan kuvasta? Eli menikö se haltijavastuu lakialoite läpi? Tietääkö kukaan?

mad.gif

Jo tuli LP:lle kiire tehdä itsensä tarpeelliseksi. Alettiin jahdata "rikollisia" ihan kunnolla ja kun ei niitä löytynyt enää ns. tavallisista vaaranpaikoista, piti luoda lisää vaarallisia paikkoja, joista voi sakottaa. Mm. edellä puhuttu pientareelle väistö, ohitusnopeuden ylityksen valvonta, rakennetaan näitä tutkakameravideosakotusautomaatteja, kytätään siviiliautoilla pitkillä korpitaipaleilla ja öisillä moottoriteillä, jotta saadaan hurjia nopeusylityksiä jne.
Ja surkuhupaisin tuo galluppi, -autoilijat yksimielisiä; lisää sakkoja meille, VAADIMME lisää sakkoja
062802jumpie_prv.gif

tounge.gif
)Minä vaan kysyn!
Naulan kantaan PSmo! Varsinkin tuo sakkogalluppi on oikea kusetuksen malliesimerkki. Kyllä se suomalainen liikennemiliisi koittaa heittäytyä sutkiksi, mutta meitä ei jujuteta noin amatöörimäisillä tempuilla ja manipulaatioyrityksillä.
buttrock.gif
wink.gif
Kyllä Länsi-Suomen läänissä pönttövalvonta toimii ainakin paikallispoliisin siipien alla ja kovasti ovat sitä lisääkin haluamassa ainakin Paateron suulla.

Kyllä Länsi-Suomen läänissä pönttövalvonta toimii ainakin paikallispoliisin siipien alla ja kovasti ovat sitä lisääkin haluamassa ainakin Paateron suulla.
Peltipolliisi onkin pohjimmiltaan ihan reilu polliisi; Se ei olekaan LP, vaan se varoittaa olemassa olostaan ihan liikennemerkillä ja se on siinä samassa paikassa, mut nämä LP:n sutkit kusettajat, jotka kyttäilee siellä, missä tavallinenkin autoilija ja MOTORISTI (= ei hurjastelija), omaa järkeään käyttäen, liikenneolosuhteet huomioiden, saattaa nostaa nopeutta siihen tilanteeseen ihan OK tasolle, (joka saattaa olla yli merkillä säädetty) niin siltä viedään kortti ja usein toimeentulo pitkäksi aikaa kuvitteellisen rikoksen takia, (liikenteen törkeä vaarantaminen, vaikkei muuta liikennettä edes ole). Ei mee mun päähän!
withstupid.gif

(Ihan sama, jos katsot vihaisesti kanssaihmistä jostain syystä ja sinua rankaistaisiin kanssaihmisen turvallisuuden vaarantamisesta vaikkapa aluksi 500 € ja jos se tapahtuu esim. 3 kertaa vuoden aikana, saat sellituomion.)
- Nyt joku sanoo ettei katse ole yhtään niin vaarallinen kuin auto; no ei olekaan, mut sullahan saattaa olla vaikka rynkky puseron sisällä (jos kerran kuvittelemaan aletaan)

Nyt en puhu liikenteen seassa tapahtuvasta hurjastelusta, vaan esim. yöllä jos ajat tyhjällä moottoritiellä ylinopeutta; naps, olet samanlainen rikollinen ja vaarannat jopa törkeästi LIIKENTEEN! (jota ei kukaan muu huomaa, kuin pollliisit )
033102ass_1_prv.gif

Unohtui kiihdyksissä, et tää on motoristi foorumi, piti lisätä edes 1 motoristi -sana
biggrin.gif

Alkajaisiksi: mielestäni ylinopeus ei ole liikenteen suurin ongelma, ainakaan puolityhjillä korpitaipaleilla. Jos jossain pitää ylinopeuksia valvoa, se on taajamissa, koulujen ym lähettyvillä.

Toiseksi: Kameratolppien ottamista kuvista ei motoristille ole tällä hetkellä haittaa, sitä kilpeä kun ei onneksi edessä ole, eikä kamera takaa kuvaile. Kotilolla ajaessa ne tolpat v*tuttavat sen sijaan paljon enemmän...

Lopuksi:
Kuvan ottamisesta itsestään sensijaan osaa olla haittaa, pimeän aikaan nimittäin. Sen kerran kun (suoralla, leveällä, tyhjällä tiellä puolen yön aikoihin) onnistuin pyörällä itseni kuvauttamaan, totesin kameratolppien olevan sangen vaarallisia: kuvaa ottaessaan väläytti sen verran kirkkaan salamavalon, että näkö meni hetkeksi aivan totaalisesti. Takaisin hämärään sopeutumisessa meni ihan jonkun aikaa, enkä sinä aikana olisi nähnyt yhtään mitään, vaikka edessäni olisi hirvi jolkutellut. Tolppa onnistui siis laskemaan ajonopeuttani (siksi aikaa kun näkö palaili), mutta ei se kyllä ajamisestani silti turvallisempaa tehnyt, päinvastoin, voisin syyttää tolppaa liikenteen vaarantamisesta! (Voisiko tolppaa sakottaa liikenteen vaarantamiesta??)  
wink.gif

Back