• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pelottava tilanne Kehä I:sellä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Maxkari
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ei siinä muuta mutta auto ajoi ~50km/h tällä alueella ja lähti ohittamaan minua samaa kaistaa käyttäen oikealta puolelta kun itse olin juuri kääntymässä oikealle, vilkku päällä.
Olitkos ryhmittynyt asiallisesti? Miten se mahtui sun oikealle puolelles jos olit kääntymässä oikealle?
Suhteellisen keskellä ajoin kun tuommoista pihatietä, 30km/h aluetta, semmosta köröttelytietä. Sitä just ihmettelin, että mistä se sai päähänsä vetää sieltä oikeelta, renkaatkin sillä nousivat jalkakäytävälle. Ehkä mä kattoin vasemmalle puolelle ennen kääntymistä jotain misua ja siitä se päätteli et tuonne se on menossa
tounge.gif

Stadissa vasemmalla kaistalla ajamisesta. Paikallisena ja paljon stadissa ajavana olen usein huomannut että kun vasemmalla kaistalla ajava (mikä vaan vehje) alkaa jättää rakoa edelläajavaan, se on monelle tippa liikaa.
Monesti muualta tulleet eivät edes noteeraa tilannetta vaan ajattelevat järkevästi että seuraaviin valoihin kuitenkin pysähdytään samaan nippuun mikä usein tapahtuukin. Valitettavasti Niskat ja Nyyssöset, taksikuskit, pullakuskit jne eivät näe tilannetta samoin.
Ne funtsii päissään että vasemmalla olija hidastaa heidän kulkuaan ja tätähän pitää kouluttaa. Näinhän se nytkin kävi, onneksi ei tullut kaatoa.  
Senverran parannusta asenteisiin on tullut vuosien mittaan ja ruuhkien kasvaessa että vilkun käyttäjälle löytyy hyvin tilaa, oikealle pääse aina halutessa.

Oli syy mikä tahansa,toisen hengellä leikkiminen on aika törkeä temppu.
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif
:hanuria:Aivan oikein toimit kun ilmoitit asiasta.
Kellään ei ole siellä sellaisia oikeuksia,että niiden takia jonkun pitää kuolla

Moottoritiellä pitää ajaa oikean puoleista kaistaa, kehä1 ei ole sellainen.
Moottoritiellä on pakko, muilla kaksikaistaisilla suositus.

Kyllä tieliikennelaissa mun mielestä puhutaan ajoradoista eikä mottoriteistä:

sanoi:
Tieliikennelaki 3.4.1981/267

9 §
Ajoneuvon paikka ajoradalla

Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Tämä säännös ei koske ajoa yksisuuntaisella ajoradalla.

Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.

Toisaalta niin on vasemmalla kaistalla ajaminenkin!!!
Ensinnäkin: ehkä oli menossa Lahdentietä etelään, eli oli ottanut ns. oikean kaistan.

Toisekseen: oletko pohtinut, mikä on turvallisin kaista prätkäilijälle? Monilla kaksikaistaisilla teillä se on vasemmanpuoleinen kaista, koska silloin prätkäilijän päälle voi vaihtaa kaistaa vain yhdestä suunnasta (eli oikealta).

Jos ajaa ns. oikeanpuoleista kaistaa, niin jatkuvasti vaara vaanii vasemmalta ja lisäksi kaikkien liittymien kohdalta tulee varmasti autoja prätkäilijän kaistalle.

En nyt puolustele liikenteen tukkeena ajamista (tosin tässä esimerkkitapauksessa tukkeena olemisesta ei liene ollut kyse, kun kuorma-auto pystyi kaistaa vaihtamaan).

Kehä Ykkösellä on prätkällä monesti turvallisinta ajaa liikennevirran vauhtia sitä vasemmanpuoleisinta kaistaa.

Edit: Ai niin, Maxkari, hienosti toimittu!
bowdown.gif
No olisiko kenties voinut antaa tilaa sinne tyhjälle oikealle kaistalle kun siellä sitä tilaa oli? Vaikka on kuinka mukava, helppo, turvallisempi, kuivempi ajella sillä toisella kaistalla, niin tarviiko sitä mulkku olla? En puolustele nyt tässä kiilausta, vaan kyllä minua korpee ne vasemmalla kaistalla köröttelijät joilla ei ilmeisesti ole peileistä aikomustakaan katsoa ja jos katsovatkin niin ne ilmeisesti näyttävät jotain aivan muuta kuin takana tulevaa liikennettä. Itse ohitan lähes päivittäin oikealta kun joku mielestäni pahvipää on jäänyt kupeksimaan sille vasemmalle kaistalle. Kyllä minäkin sen ymmärrän että voi kääntyä sitten liittymästä pois, mutta jos se vasen kaista tarvitsee ottaa kilometrejä ennen vain sen takia ettei uskalla vaihdella kaistoja niin pitäisikö mennä vielä kouluun hieman harjoittelemaan ihan opettajan kanssa sitä ajamista.

Moottoritiellä pitää ajaa oikean puoleista kaistaa, kehä1 ei ole sellainen.
Moottoritiellä on pakko, muilla kaksikaistaisilla suositus.

Kyllä tieliikennelaissa mun mielestä puhutaan ajoradoista eikä mottoriteistä:

sanoi:
Tieliikennelaki 3.4.1981/267

9 §
Ajoneuvon paikka ajoradalla

Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Tämä säännös ei koske ajoa yksisuuntaisella ajoradalla.

Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.
Moottoriliikenneteillä ja moottoriteillä on omat säädöksensä.
Finlex
"7 § (29.4.1994/328)
Moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos ajokaistat on opastusmerkein osoitettu tarkoitetuiksi kukin tietylle liikennesuunnalle, saa kuljettaja kuitenkin käyttää olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.

Seuraava pätkä on mielenkiintoinen. En ainakaan ole koskaan kuullut, että olisi rangaistuksia jaeltu.
"Jos moottoritiellä on samansuuntaista liikennettä varten vähintään kolme ajokaistaa, saa kuorma-autoa tai yli seitsemän metrin pituista ajoneuvoyhdistelmää kuljettaa vain jommallakummalla kahdesta oikeanpuoleisesta ajokaistasta, jollei 5 §:n säännöksistä muuta johdu.

Ensinnäkin: ehkä oli menossa Lahdentietä etelään, eli oli ottanut ns. oikean kaistan.

Toisekseen: oletko pohtinut, mikä on turvallisin kaista prätkäilijälle? Monilla kaksikaistaisilla teillä se on vasemmanpuoleinen kaista, koska silloin prätkäilijän päälle voi vaihtaa kaistaa vain yhdestä suunnasta (eli oikealta).

Jos ajaa ns. oikeanpuoleista kaistaa, niin jatkuvasti vaara vaanii vasemmalta ja lisäksi kaikkien liittymien kohdalta tulee varmasti autoja prätkäilijän kaistalle.

En nyt puolustele liikenteen tukkeena ajamista (tosin tässä esimerkkitapauksessa tukkeena olemisesta ei liene ollut kyse, kun kuorma-auto pystyi kaistaa vaihtamaan).

Kehä Ykkösellä on prätkällä monesti turvallisinta ajaa liikennevirran vauhtia sitä vasemmanpuoleisinta kaistaa.

bowdown.gif
No olisiko kenties voinut antaa tilaa sinne tyhjälle oikealle kaistalle kun siellä sitä tilaa oli? Vaikka on kuinka mukava, helppo, turvallisempi, kuivempi ajella sillä toisella kaistalla, niin tarviiko sitä mulkku olla? En puolustele nyt tässä kiilausta, vaan kyllä minua korpee ne vasemmalla kaistalla köröttelijät joilla ei ilmeisesti ole peileistä aikomustakaan katsoa ja jos katsovatkin niin ne ilmeisesti näyttävät jotain aivan muuta kuin takana tulevaa liikennettä. Itse ohitan lähes päivittäin oikealta kun joku mielestäni pahvipää on jäänyt kupeksimaan sille vasemmalle kaistalle. Kyllä minäkin sen ymmärrän että voi kääntyä sitten liittymästä pois, mutta jos se vasen kaista tarvitsee ottaa kilometrejä ennen vain sen takia ettei uskalla vaihdella kaistoja niin pitäisikö mennä vielä kouluun hieman harjoittelemaan ihan opettajan kanssa sitä ajamista.
Rammus tuossa sanoikin kaiken mitä itse olisin sanonut. Ei vaan pysty käsittämään näitä OHITUSkaistalla ajavia pace careja, jotka köröttelevät usein jopa alle rajoituksen. Oikea kaista on sitä varten että voi ajaa rekkojen kanssa sitä tuttua ja turvallista kahdeksaakymppiä.

Ja en käsitä että mitä se trumppakuski teki siellä liikenteessä, mikäli ei prätkällä pysty ajamaan niin että ei ole tien tukkeena kuorma-autoille. Ei tule koko Kehä ykköseltä mieleen sellaista kohtaa, jossa ei voisi jopa sateella ajaa prätkällä suurinta sallittua nopeutta, tai jopa hieman kovempaakin.

bowdown.gif
Rammus tuossa sanoikin kaiken mitä itse olisin sanonut. Ei vaan pysty käsittämään näitä OHITUSkaistalla ajavia pace careja, jotka köröttelevät usein jopa alle rajoituksen. Oikea kaista on sitä varten että voi ajaa rekkojen kanssa sitä tuttua ja turvallista kahdeksaakymppiä.

Ja en käsitä että mitä se trumppakuski teki siellä liikenteessä, mikäli ei prätkällä pysty ajamaan niin että ei ole tien tukkeena kuorma-autoille. Ei tule koko Kehä ykköseltä mieleen sellaista kohtaa, jossa ei voisi jopa sateella ajaa prätkällä suurinta sallittua nopeutta, tai jopa hieman kovempaakin.
Mitenniin tientukkeena: TL 17§
"Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla."

Esimerkiksi Turun motari aamu- ja iltaruuhkan aikana on aivan mahdoton ohittaa oikeaa kaistaa... siellä ilmeisesti on ihmisillä peilikuva käytössä kun ajavat
nixweiss.gif
Turha noiden kanssa on polttaa hermojaan; menee ohi ni se on siinä.

Itekki tulee ajettua samoihin aikoihin samassa paikassa Sisun raatoa kärryn kanssa, on siellä kyllä riittävästi vauhtia ja vaarallisia tilanteita
confused_orig.gif

Turvavälin pitäminen on oikeastaan ainoa millä pystyy välttämään kaiken maailman hulluja kaahareita ja onnettomia letunkääntäjiä. Pahaa tekee ku näkee miten useimmat rekat roikkuvat mopojen ja pienten kotteroiden takarenkaissa kiinni...

Eipä auta ku pitää huoli omasta ajamisesta, mun edessä siellä on aina tilaa
smile_org.gif

Mitenniin tientukkeena: TL 17§
"Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla."

Esimerkiksi Turun motari aamu- ja iltaruuhkan aikana on aivan mahdoton ohittaa oikeaa kaistaa... siellä ilmeisesti on ihmisillä peilikuva käytössä kun ajavat
nixweiss.gif
Turha noiden kanssa on polttaa hermojaan; menee ohi ni se on siinä.
Juu, eihän siinä silloin ole ongelmaa jos oikealta mahtuu ohi. Mutta usein traktorikaista on sen verran täynnä, että ainakaan autolla ei ohi pääse. Mopolla sitäkään ongelmaa ei useimmiten ole.

Jo autolla liikkuminen kehällä on turhauttavaa ja täysin järjetöntä. Itse autossa puoli tuntia/6km tänä aamuna istuneena, ihmettelen vain mikä ihmisiä vetää pääkaupunkiseudulle, työt kai, mutta istuminen ruuhkassa on semmoista tuskaa, että melkein mieluummin olisin työttömänä.

kuka hullu vielä ajelee tuossa ruuhkassa mp:llä!
crazy.gif

Eiköhän tuo riipu työmatkasta. Itte pääkaupunkiseutulaisena teen 13km työmatkaa Espoosta Hesaan about 20 minuuttia. Jos liikun ruuhka-ajan ulkopuolella, niin tuosta putoaa vielä viitisen minsaa. Eli kait se riippuu siitä missä asut / minne matkaat. Ei nyt jokainen matkusta Tapiolasta länsiväylää rautatieasemalle.

Voisihan sitä muuuttaa pääkaupunkiseudulta kauemmas, mutta sittenhän työmatka kasvaisi järjettömäksi
biggrin.gif

Jo autolla liikkuminen kehällä on turhauttavaa ja täysin järjetöntä. Itse autossa puoli tuntia/6km tänä aamuna istuneena, ihmettelen vain mikä ihmisiä vetää pääkaupunkiseudulle, työt kai, mutta istuminen ruuhkassa on semmoista tuskaa, että melkein mieluummin olisin työttömänä.

kuka hullu vielä ajelee tuossa ruuhkassa mp:llä!
crazy.gif
Itse asun Espoossa ja työpaikka Helsingissä,Pasilassa. Autoa/moottoripyörää tarvitsen päivittäin.Työalueenani kehäIII :sta etelään.
Ruuhkassa (kun kotilolla liikenteessä) hoidan työasioita, soittelen, teen muistiinpanoja.
Jos jostain maakunnasta sais vastaavan duunin, olisin valmis vaihtamaan. Mutta eipä taida löytyä  
nixweiss.gif

Itse en suostuisi olemaan työttömänä ruuhkassa istumisen sijaan.
buttrock.gif
Nää ruuhkat on niin pieniä vielä...

Niin ja huomenna sukkuloin työmaalta toiselle mopolla...  
cool.gif

Ei hullua olleskaan ;)

Lainaus: "Selvä tapaus; prätkällä köröttelijä ja tappajakuormurikuski molemmat takaisin autokouluun opettelemaan, miten ajetaan. Kuvauksesta päätellen molemmat osapuolet ajavat kulkineitaan joulukortilla.
Liikenteessä liikkuessa pitää ajaa niin prätkällä kuin autolla muuta liikennevirtaa nopeammin. Silloin on aina tilanteen herra ja on käytössä myös muita kuin niitä huonoja vaihtoehtoja. Eräs hyvä vaihtoehto prätkällä on esim. nopea kiihdytys ja tyylikäs poistuminen paikalta, jolloin Mauno jää yksin soittamaan stereoo. Jos joku niin haluaa, voi lisäksi näyttää keskisormea tappajakuormurikuskille, mutta itse en useimmiten jaksa (sitä se keski-ikä teettää)."

Lainaus: "No olisiko kenties voinut antaa tilaa sinne tyhjälle oikealle kaistalle kun siellä sitä tilaa oli? Vaikka on kuinka mukava, helppo, turvallisempi, kuivempi ajella sillä toisella kaistalla, niin tarviiko sitä mulkku olla? En puolustele nyt tässä kiilausta, vaan kyllä minua korpee ne vasemmalla kaistalla köröttelijät joilla ei ilmeisesti ole peileistä aikomustakaan katsoa ja jos katsovatkin niin ne ilmeisesti näyttävät jotain aivan muuta kuin takana tulevaa liikennettä. Itse ohitan lähes päivittäin oikealta kun joku mielestäni pahvipää on jäänyt kupeksimaan sille vasemmalle kaistalle. Kyllä minäkin sen ymmärrän että voi kääntyä sitten liittymästä pois, mutta jos se vasen kaista tarvitsee ottaa kilometrejä ennen vain sen takia ettei uskalla vaihdella kaistoja niin pitäisikö mennä vielä kouluun hieman harjoittelemaan ihan opettajan kanssa sitä ajamista."

Bomber ja rammus, kirjoitatte TODELLA asiaa tai no ehkä Bomberin kirjoituksen voi tulkita hiukan humöörillä. Nämä vasemmalla kaistalla köröttelijät voisivat joskus ajatella muitakin kuin itteensä. Ja jos on 'tontin ostossa' tai 'aamu unisuutta' tai muuten vain haluaa haaveilla ajaessaan , on syytä pysyä oikean puoleisella kaistalla ja mieluiten ihan siellä oikeassa reunassa. Ja lisäksi suosittelisin vilkaisemaan peiliin aina silloin tällöin, sillä siellä liikenteessä on MUITAKIN ja heillä saattaa olla ihan oikeesti kiire.

Sanokoon laki mitä tahansa niin olosuhteet pitää huomioida. Ei toimisi ollenkaan jos kaikki huristelisi pk-seudun ajoratoja aina oikella ja vasenta käytettäisiin "ohituskaistana". Ohituskaista se nimenomaan ei ole. Kaistojen päällä on opasteet mikä kaista vie minnekin, niitä seurataan ja matkan edetessä opasten vaihtaa kaistaa sen mukaan kun tullaan lähemmäs liittymää tai risteystä. Sehän se kai näissä järjestelyissä on ideanakin että olisi väylällä leveyttä?

Kehä 1 on Lahdenväylän osalta omituinen. Lahdenväylälle käännytään vasemmalta kaistalta ja siinä on usein melkoinen kisa kuka ehtiin ensimmäisenä. Moni hitaampi valitseekin vasemman kaistan itään mennessä jo Malmilla ja raskas liikenne usein jo Hämeenlinnantien nurkilla, länteen mennessä jo Itäkeskuksen valoista. En nyt jaksa muista kuinka pitkältä kummastakin suunnasta kaistaopasteet ovat, mutta ei nyt ihan sata metriä ennen liittymää ole. Tässä on nyt ainoa ero normitilanteeseen ettei sitä vasenta kaistaa hidastanut kuorma-auto vaan mopotin. En silti tiedä oliko trumpan aikeena poistua Lahdenväylälle...

Pääsee oikealtakin ohi eikä siinä mitään poikkeavaa ole. Jatkuvasti näin tehdään esim. tuolla alueella ilman dramatiikkaa kaistaopasteita noudattaen.

Ajelin kotilolla tunti sitten kehä I Itiksestä Espoon suuntaan. Vasemmalle kaistalle oli unohtunut ajamaan Trumppa kaksi päällä hieman muuta liikennettä hitaammin (ilmeisesti kilometrejä vielä vähän takana ja märkä katu pelotti).
Niin, tai uudet renkaat alla tai ekaa kertaa kyytiläinen kyydissä tai sitten vain yksinkertaisesti oli unohtunut ajelemaan sinne vasemalle kaistalle.

Oli niin tai näin, niin väitän ettet ole ainut joka näkee melkoista meininkiä juurikin tuolla kehä I:llä. Itse näen jos jonkinmoista pelleilyä joka ikinen kerta kun viitsin kehää pitkin ajella, joko autolla tai prätkällä. Yleensä tästä johtuen en viitsi.

Mielestäni Kehä I ja sen eteläpuoliset tuloväyät Helsinkiin ovat täynnä pakettiautoja, kuorma-autoja ja muita jakeluvehkeitä jotka sattuvat kulkemaan helpostikin sen 100+ km/h. Lisäksi niillä tuntuu olevan sairaan hyvät jarrut, päätellen siitä että niiden turvaetäisyydet ovat samaa luokkaa kuin linja-autoilla kaupunkiaulueella. Eli ei käytännössä lainkaan turvaväliä.
Ei siinä mitään jos tyhjällä tiellä ajavat sen parikymppiä yli kuten muutkin, mutta kun se joskus vain vaikuttaa hieman vaaralliselta muuhun liikennevirtaan nähden.

Luokittelen tälläiset tyypit aika alas.
Ovat varmasti tyyppejä jotka eivät kuulu tuttavapiirini.

Itseasiassa kun tarkkaan mietin, tuttavapiirissäni muista piittamattomilla pakuilla ja rekoilla ajavia tuttavia ei ole lainkaan, eikä tule.
Uskon että he asuvat jopa kerrostalossa, peräti lähiössä!
cool.gif

Vitsi!

Itseasiassa kun tarkkaan mietin, tuttavapiirissäni muista piittamattomilla pakuilla ja rekoilla ajavia tuttavia ei ole lainkaan, eikä tule.
Uskon että he asuvat jopa kerrostalossa, peräti lähiössä!  
cool.gif

Vitsi!
Vitsi, mutta huono. KAtselin tossa Hetsikassa myytyvää kerrostalokolmiota, hintaa yli 500 te, yli 5 000e per neliö. Revi siitä huumoria.

Luulen että näiden jakelutyyppien reitit on vedetty niin kireäksi että hermot menee kökkötraktoreihin. Ja jos kökkö on moottoripyörä, se tulkitaan veetuiluksi. Ei se silti oikeuta kouluttamiseen tai uhkailuun, se on tyhmää.

Mutta olen Bomberin linjoilla, mopo on just siksi hyvä, että sillä pääsee muille maisemille kätevästi. Ja menköön mopoilija opettelemaan ajamista tai pysyköön oikealla kaistalla. Mopo tien tukkona on jotenkin absurdi ajatus.

Voi vittu teiän kanssa.
Mä oon nyt lukennu miten jengi ajaa ihan hiessä jotain kehä 1:stä. Tajuuttekste, että sen alueen sisällä ette saavuta ohittamalla ku max 10 sek.? Oli edessä pyörä tai rekka, ni mitä vittua siitä hiiltymisestä kostuu? Kuka on duunissaan niin kiireinen että tarvii 10 sekuntia toisen hengen hinnalla?

Painukaa vittu Ateenaan jos haluutte tapella ruuhkissa. Jos mua alkaa joku tahallaan kiilaamaan tappomentaliteetilla, aivan varmasti ilmoitan poliisille, ja näytän motoristin vilkkua silmäkulmaan pysähtyessä.

Back