• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Parin tonnin budjetti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PoS
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
ketju76 sanoi:
Budjettipyörä kannattaa hankkia jo syksyllä talliin,CBR 1000f kolmella laukulla 450€. :WAZAAP: Ajokamat huutonet+tori 50€ Ok,mopossa projektia mut osat~100€ ja talliharrastelua 10 tuntia niin nyt vaan odotetaan kevättä. :orgmp:

Tuossahan jokainen ajettu kilometri on suorastaan tuloa! :grin:

ted sanoi:
Tuossahan jokainen ajettu kilometri on suorastaan tuloa! :grin:

Tuli tolla jo syksyllä reilu tonni työnnettyä eikä siitä arvo katoa mihinkään,hävittää osina jos jotain ylitsepääsemätöntä tulee vastaan.

Itse tuli ostettua kuukausi takaperin Kawasaki zx-6r 2000. Jäi reilusti alle parin tonnin, myyjän puheiden perusteella otan kannen pois ja katsotaan miltä näyttää. Käy kaikilla mutta oli mitannut huonot puristuspaineet.

Viime lokakuussa ostin fz6-s:n.
Kauppakirjaan merkittiin 2500 egee, mutta hinta piti sisällään 500e arvosta ajovarusteita ja talvisäilytyksen.

Rane77 sanoi:
Viime lokakuussa ostin fz6-s:n.
Kauppakirjaan merkittiin 2500 egee, mutta hinta piti sisällään 500e arvosta ajovarusteita ja talvisäilytyksen.

Ei paha, toi on oikeesti hyvä pyörä...jos vähänkin ajat matkaa (=yli 2000 retki) niin vaihda yhtä piikkiä isompi eturatas, meinaan reilun satkun vauhdissa ei enää tärise silleen veemäisesti

Tätä gixxeriä tekisi mieleni. Minulla oli kaksi vastaavaa viime suvena. Ekan ajoin paskaksi ojaa, toisessa oli lopulta niin paljon vikoja, etteivät rahani riittäneet korjaamiseen. Erityisesti pelkään kumituttivetoisen laturin hajoamista. Remppa on kallis. Takaiskarin saattanee saada käytettynä, jos sellaisen tarvitsee. Joka tapauksessa budjetistani jäisi jokunen satanen välittömiin huoltoihin.

2000:lla saa jo ruiskumallin gsxr 750:tä. Vankka alurunko ja usd-keula. Hintaisekseen moderni ja aliarvostettu peli.

Jollen olisi niin persjalkainen tyyppi jota vielä huimaa korkealla, hankkisin vanhana, raihnaana ja kyykkyihin kyllästyneenä jonkun tenere/africa twin tyyppisen mopedin. Voisko noita tehdä myös pienille kotkille?

Ite kun aloittelin, tein budjetin kanssa virheitä. Laskin itselleni budjetin moottoripyörää varten, enkä moottoripyöräharrastusta varten. Laskin siis rahat, jotka voin laittaa moottoripyörään, mutta en laskenut muita kuluja tähän balanssiin. Tästä johtuen pääsin ajamaan "upealla" motskarilla, mutta jouduin ajamaan varusteilla, jotka kustansin normaalista käyttörahoistani. Tarkoittaa siis sitä, että aika räihnäisillä vehkeillä piti puskea menemään. Tämä oli omiaan antamaan kolhuja harrastuksen alkumetreillä, kun tajuaa, että ei se olekaan kovin kivaa ajaa sateella tai kylmällä. Onneksi ei tarvinnut könytä farkut jalassa.

Tossa lajin aloittamisessa on moottoripyörän hankinnan lisäksi huomioitava tietysti muut kulut, mutta ennen kaikkea panostaisin ajovarusteisiin. On eriasia aloittaa laji 2000€ budjetilla tai 2000€ prätkällä. 2000€:lla saa tosi soivan pelin alle, mutta harrastuksen aloittaminen maksaa tällöinkin enemmän. Ehkä hyvä sääntö on varata vähintään tonni noille ajovarusteille, niin saa ainakin yhdet hyvät vehkeet. Sitten ajan myötä voi laajentaa sillä rintamalla.

Niin ja vastaus alkuperäiseen kysymykseen. Kyllä se 2000€ pyörä olisi varmaan joku 600cc Honda tai Kawasaki tai Yamaha tuolta vuosisadan alkupuolelta. Tai ehkä joku cafe racer, mutta tarjonta rajoittaa tietysti tätä.

Jos meinaa ajaakin niin melkein teksi kanssa mieli sanoa että varustepuolta pitäs olla. Siihen menee tonni. Tai sitten jos käytettyjä katsoo niin varmaan voi puolittaakin. Investoi vaan johonkin sporttikamojen hajunpoistosprayhin (vaikka Nolla Antimicrobial Sports Gear and Textile Spray) niin mahdolliset hajut saa pois.

Pyörät on nyt niin luvattoman halpoja, että oon ainoastaan ostolaidalla... holdaaminen toimii myös näissä. Käyttiksenä on 1200€ fzr ja kuntoiluun suunnilleen saman arvonen crossi ( tai siis kaksi). Sitten vielä yksi kipale ratapyöriä.
Fireblade, k1 gixxeri, r1... kaikkea saa aika lähelle tota budjettia, jos pelin ei tarvii olla kedon kaunein kukkanen ja työkalut pysyy lapasessa.

Jos ei nyt ihan ohjus tarvitse olla niin itse kun etsin hyvää käyttistä viime talvena niin Honda VFR 750F ja BMW K100 oli viime hetkeen asti tasapäisinä mukana, tarjonta oli runsaampaa Honda-osastolla ja kun sopiva yksilö löytyi läheltä niin tällä hetkellä ajellaan allekirjoituksen mukaisella keksinnöllä. Kehuvat ikiliikkujaksi niinkuin toki BMW K100:sta myös. 7000 tkm ajoin viime kesänä, ei ongelmia. Pystyy huoltamaan itsekkin jos on hiukan jyvällä asioista ja korjausopas löytyy. Etupään stefat vaihdoin sekä ketjut ja rattaat ensimmäisenä kesänä nyt talvella säädin venttiilit, vain kahdessa imuventtiilissä (2-pytty) säädettävää (alarajalla). Kaasarien synkrononti, ilmanputsari, ja tottakai öljyt ja suodatin vaihtoon ja odotellaan kun lumet sulaa.... Jos ei tänä keväänä niin ensi talvena sitten päivitetään jarrupalat ja letkut uuteen kuosiin... Mittarissa nyt 47 tkm.

Sen verran vielä että voisihan sitä tehoa olla enemmänkin näin yhden ajokauden tuntuman jälkeen mutta tämä yksilö on niin hyvässä kunnossa että ei tätä raaski myydä, täytyy jättää emännälle ja ostaa tehokkaampi itselle jos alkaa ahdistaa :grin:

Viimeksi muokattu:
Makeka sanoi:
Jollen olisi niin persjalkainen tyyppi jota vielä huimaa korkealla, hankkisin vanhana, raihnaana ja kyykkyihin kyllästyneenä jonkun tenere/africa twin tyyppisen mopedin. Voisko noita tehdä myös pienille kotkille?

Jos hintaluokassa pysytään, niin eikös noin 15 vee sitten ollut Bemarilla se madallettu 650 funduro ja jossain etelässä muistelisin jonkun matalan alle 600 cityenska Jammun joskus vuokranneeni.

Tietysti noissa pienissä taitaapi olla paljon sellaisia mitä ei koskaan tuotu maahantuojan toimesta Suomeen.

Tää liippaa itseä läheltä kun juuri tuli etsittyä sopivaa pyörää kyseisellä budjetilla. Katselin paljon vanhoja customeita, kuten Viragoa ja Kawasakin eri malleja. Sitten koeajon jälkeen Virago ei säväyttänyt yhtään ja budjettiin sopiva Eliminator 600 kerittiin myydä juuri pari päivää ennen soittoani niin laajensin valikoimaa nakuihin. Päädyin lopulta Suzuki SV650:seen -01 jonka sain tingattua 1500 euroon. Hauskan oloinen laite ja hyvät V2:sen pörinät hiilikuitusliparilla.

Varusteiden budjetti on reilu 500e ja saan kaverilta hyvän Arain käytetyn kypärän satasella.

SV:hen on muuten vakuutus 481e/vuosi niin pitäisi olla aika edukkaita kilometrejä tiedossa. Riippuu tietenkin miten laite kestää. On se kuitenkin liikkeestä ostettu niin jonkinlainen suoja on alkuun jos sattuu heti leipomaan kiinni. Tästä tosin ei ole itsellä käytännön kokemusta toimiiko se pyörien osalta samoin kuin autoissa?

Hynkkä sanoi:
On se kuitenkin liikkeestä ostettu niin jonkinlainen suoja on alkuun jos sattuu heti leipomaan kiinni. Tästä tosin ei ole itsellä käytännön kokemusta toimiiko se pyörien osalta samoin kuin autoissa?

No kuluttajansuojalaki on sama ostit sitten auton tai leivänpaahtimen, joten periaatteessa kyllä. Tulkinnoista miten kauan minkäkin osan kuuluu kestää saakin sitten ihan oman väännön aikaiseksi.

Rossifumi sanoi:
No kuluttajansuojalaki on sama ostit sitten auton tai leivänpaahtimen, joten periaatteessa kyllä. Tulkinnoista miten kauan minkäkin osan kuuluu kestää saakin sitten ihan oman väännön aikaiseksi.

Jep.

Oma kokemus auton kanssa viime syksyltä:
Lokakuussa ostin ranskalaisvalmisteisen ajoneuvon liikkeestä(pieni jobbari).
195000 ajettu 2005 vuosimallin 2litranen bensiini ajoneuvo. Kauppahinta oli 2800e. (merkki jääköön salaisuudeksi, mutta sellanen iso kissa siinä on logossa:;):

Kolmen viikon ja noin 3 tuhannen kilsan jälkeen kulkine ei enää käynnistynyt. Hinuri paikalle ja auto merkkiliikkeeseen koska epäilin että joku virtavika olisi tullut. Seuraavana päivänä tuli tuomio. KOneesta on liukulaakerit pettäneet ja kone täynnä metallisilppua. Siihen hetkeen asti kunnes tuli stop, auto/kone toiminut moitteetta, öljyä ei tarvinnut lisätä missään vaiheessa eikä mikään varoitus/vika valo palanut missään vaiheessa.

Kone korjauskelvoton. Olin autokauppiaseen yhteydessä joka ilmoitti että ei korvaa mitään koska kyseisen merkkisissä ajoneuvoissa ei voi olla tuollaista ominaisuutta muutenkuin ajajan virheen takia. Oli sitä mieltä että olen ajanut öljyittä. Eli ei suostunut korvaamaan mitään. Ongelma alusta alkean oli siis se että minun olisi pitänyt pystyä todistamaan että EN ole lisännyt öljyä missään vaiheessa. Vaikka merkkihuollon raportissa ilmeni että koneessa oli sinne viedessä normaali määrä, normaalikuntoista öljyä sekä suodatin oli ehjä ja tiiviisti paikoillaan.

Kuluttaneuvontaan olin seuraavaksi yhteydessä kun myyjä ehdotti että romikselta reilusti enenpi ajettu kone tilalle. Minun piikkiin tietysti! hinta arvio oli 1400e vaihdettuna, ilman varmuutta missä kunnossa kone edes olisi ollut.

En suostunut vaan vaadin että myyjä korvaa koneen kuluttajaneuvojan ohjeiden mukaisesti. Heidän mielestään olisi ollut kohtuutonta että minä olisin joutunut ostamaan toisen enenmän ajetun koneen kolmen viikon jälkeen.

Ääni muuttui kellossa vuodenvaihteen aikoihin. Kuluttajaneuvonnan henkilö olikin silloin sitämieltä että asia pitää viedä kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi ja että ennakkotapausten perusteella päätös olisi se, että auton myyjän korvattavaksi tulisi noin 10-15% korjauskuluista. Eli 140-200e maksimissaan jos sitäkään. Perusteena se että auto oli 190tkm ja 10 vuotta vanha. Jono riitalautakunnan käsittelyyn olisi 8-10 kuukautta.

Myyjälle piti silti taata korjausmahdollisuus autoon. Eli minun olisi pitänyt itse ensin maksaa korjaus tai pitää auto korjaamattomana siihen päätökseen saakka.

ok. Miksi siis en korjauttanut autoa?
koneen vaihto olisi siis ollut 1400€. Jonka jälkeen auton myyntihinta olisi ollut noin 1800€. Semmoisen tarjouksen sain pariltakin jopparilta ku kysyin. Eli olisin maksanut 1400 ja saanut ehkä 400 euroa enenmän autosta. Myyjältä olisin voinut ehkä saada vuoden päästä parisataa. Eli lopputulos olisi ollut se, että korjauksen jälkeen olisin voinut saada 400-600 euroa rahaa takaisin.
Ratkaisu oli se että möin auton konevikaisena 700€:lla korjaamolle. Lopputulos oli siis sama, mutta ilman vuoden odotusaikaa.

Se että liikkeen kautta ostettaessa olisi jotenkin turvallisempaa ostaa käytetty auto, on minun mielestä aikas satua! Minä otin reilu kaks tonnia takkiin tosta autokaupasta.

Back