• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Paras myytävä ketjurasva ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja McTeme
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
BenaK sanoi:
Tätä ostin kanssa ja hiukka mietityttämään sen oudon tuntuinen olemus.

Kellään tietoa, että onks tää kuitenkin hyvä ketjuille?

En tykännyt. Tuntu keräävän kaikki hiekat ja pölyn ketjuihin, tahmeaa kamaa.

BenaK sanoi:
Tätä ostin kanssa ja hiukka mietityttämään sen oudon tuntuinen olemus.

Kellään tietoa, että onks tää kuitenkin hyvä ketjuille?

Vuonna 2006 siirryin käyttämään vallan öljyjä. Vaihteistoöljy tai näitä oilereiden öljyjä. Sen jälkeen en ole ketjuja pessyt ja kaikki ketjut ovat kestäneet +70 000km. Melkein uskallan väittää että spreit on huonoja. :;):

marko.fzs sanoi:
Vuonna 2006 siirryin käyttämään vallan öljyjä. Vaihteistoöljy tai näitä oilereiden öljyjä. Sen jälkeen en ole ketjuja pessyt ja kaikki ketjut ovat kestäneet +70 000km. Melkein uskallan väittää että spreit on huonoja. :;):

Sitä mitä menee vaihteistolle, menee myös ketjuille. Pro-Oiler hoitaa annostelut. :thumbup:

Sparyt on tehty pysymään ketjussa, eli tahmeiksi, ja samalla ne sitovat sen hiekan ketjuun kiinni. Jatkuvasti tuleva öljy jonka tarkoituskin on lentää h*lvettiin vie myös ne hiekat mukanaan. Toki vanne sotkeutuu, mutta sen saa puhtaaksi noin 10 kertaa helpommin kuin spray-tököteistä.

marko.fzs sanoi:

Kuinka monilla rattailla? Mä olen tullut siihen johtopäätökseen että eturattaan sais vaihtaa uuteen abaut samaan aikaan kuin öljyt ts 5000-10000 välein. Takaratas kun ei paljon kulu ku eturatas on jo terävä, niin on se ihme jos ei ketju tuosta ota rasitetta. Tai sitten ei ota, mutta kumminkin uskon ja luulen paketin pysyvän paremmin yhtenäisenä noin.

Trumppaa öljytty työstökoneiden paksulla johdeöljyllä uudesta asti. Onkohan jotain 52tkm mittarissa ja ketju on edelleen hyvässä kunnossa. Eturattaan uusin viime kesänä, eikä ollut edes loppu. Jossain vajaa 50tkm kohdalla.

Öljyyn en ota enkä osaa ottaa kantaa, mutta todella pitkään ovat kestäneet ketjut ja rattaat. Osakunnian annan 18 piikkiselle eturattaalle ja DID-merkkisille ketjuille. Eivät edes mitää überia, vaan tavalliset 50VM.

Suzukeissa meni aina koko setti 25tkm kohdalla. Vahaa tai muuta sprayta käytin silloin.

Ylijäämäöljyjen (vaihteisto tms mitä nyt purkkien pohjille jää) käyttäjä täälläkin. Halpaa ja toimivaa. Vaatii ehkä aavistuksen enemmän vaivaa kuin joku spraypullo mutta sopii minulle hyvin.

Pointtihan tuossa on siinä että vaihteistoöljy tekee sellasen kauniin helmen eli siinä on pintajännitystä. Tämä taas auttaa pysymään ketjun koloissa. Scottoiler taasen tiputtaa tippoja sen verran harvakseltaan että ei pääse hirveesti sotkemaan. Siis jos oiler on oikein säädetty. Ja ketjut pysyy öljyttyinä
062802jumpie_prv.gif

[video]http://vid29.photobucket.com/albums/c281/oula/WP_20160801_001_zpsi7jxqim8.mp4[/video]
Scottoileri on pumpannut sinistä öljyä 250ml ja kilsoja 9000 Triumphin ensiasennusketjuilla .
Soralla ajoa on korkeintaa 500 kilsaa.
Nyt laitan DID heavyduty:t seuraavaksi .
Katsotaan niiden kesto sitten.
Taidan vaihtaa oileriinkin pelkän moottoriöljyn koska sellainen paskaklimppi oli eturattaan ympärillä jotta .
Ei taida olla siitä sitkosaineesta kuin haittaa että liimaa pölyn kiinni ketjuihin.

Viimeksi muokattu:
shyhander sanoi:
Kuinka monilla rattailla? Mä olen tullut siihen johtopäätökseen että eturattaan sais vaihtaa uuteen abaut samaan aikaan kuin öljyt ts 5000-10000 välein. Takaratas kun ei paljon kulu ku eturatas on jo terävä, niin on se ihme jos ei ketju tuosta ota rasitetta. Tai sitten ei ota, mutta kumminkin uskon ja luulen paketin pysyvän paremmin yhtenäisenä noin.

1 eturattaalla tietty. Olihan se jo ihan moro kun oli 70 tonnia rullattu. Noissa öljyissä on myös se hyväpuoli että se etukoppa pysyy puhtaampana ja ratas ei kulu niin nopeasti.
Kotarissa on nyt 40 000km mittarissa ja vähän huolettaa ettei mene enää tuplaa kun jo 39 tonnin kohdalla piti ensimmäisen kerran kiristää ketjua. :kääk:

Ja mulla aina 30 tonnia vaikuttaa olevan maaginen raja. RF900:ssäkin alko vaan präksimään ketjut hitaassa vauhdissa kaupungissa ja liikkeelle lähdössä siihen malliine että ei vaan hermo kestä. Niin kuin olis pikkukiviä rattaan ja ketjun välissä menossa murskaksi. Ja on ketjurasvari.

shyhander sanoi:
Ja mulla aina 30 tonnia vaikuttaa olevan maaginen raja. RF900:ssäkin alko vaan präksimään ketjut hitaassa vauhdissa kaupungissa ja liikkeelle lähdössä siihen malliine että ei vaan hermo kestä. Niin kuin olis pikkukiviä rattaan ja ketjun välissä menossa murskaksi. Ja on ketjurasvari.

On kyllä metka jos ketjuille pitää tehdä jotain ennen kuin tulee 30 tonnia täyteen. Ootko katsonut että ketjulinja on suora. Ketjut ei mene kireelle vaikka jousi pohjaisi. Entä voiko olla että on alimitoitetut ketjut. Tulee aika kalliiksi jos pitää vuoden tai kahden välein vaihtaa uudet:kääk:

shyhander sanoi:

Meikällä on sprayn kanssa yleensä toi 30 tkm rajana vaihtoon.

shyhander sanoi:

Suzukissa on 15 piikkinen eturatas. 1000 sivuinen raamattuni "koneenosien suunnittelu" sanoo, ettei koskaan tulisi käyttä alle 16 hampaista ketjupyörää.

Ducatissa 525 ketju ja 15 piikkinen. 16tkm ajettu ja alkaa olla jumilenkkejä. Liekö ikinä rasvattu ja merkkihuollossa vedetty liian tiukalle. Ketju ja eturatas olisi halpa uusia, takaratas maksaa pappatunturin verran.

marko.fzs sanoi:
On kyllä metka jos ketjuille pitää tehdä jotain ennen kuin tulee 30 tonnia täyteen. Ootko katsonut että ketjulinja on suora. Ketjut ei mene kireelle vaikka jousi pohjaisi. Entä voiko olla että on alimitoitetut ketjut. Tulee aika kalliiksi jos pitää vuoden tai kahden välein vaihtaa uudet:kääk:

Mä olen ketjulinjan kanssa aina ihan neuroottinen ja mittaan työntömitalla kymmenesosmillilleen... :paikallatuulee: kireyden laitan yleensä 30-31 milliä kun 25-35 on servicemanuaalin ohje ja ketju on 530.

shyhander sanoi:
Mä olen ketjulinjan kanssa aina ihan neuroottinen ja mittaan työntömitalla kymmenesosmillilleen... :paikallatuulee: kireyden laitan yleensä 30-31 milliä kun 25-35 on servicemanuaalin ohje ja ketju on 530.

Miten tuon ketjulinjan/-kireyden saa parhaiten mitattua kohdilleen?

horst sanoi:

Samaan meinasin takertua. :grin: Nimittäin mun järkeni mukaan työntömitalla ei ketjulinjaa pysty mitenkään mittaamaan, koska haarukan, rungon ja moottorin kiinnityksissä ja muodoissa on aina pieniä poikkeamia.

Jotkut huollot katsoo nykyään laserilla joka kiinnitetään takarattaaseen, itsellä on bilteman vastaava rattaaseen kiinnittyvä työkalu jossa on mittapuikko, mutta eipä sekään silmällä kovin tarkka ole.

horst sanoi:

Mä olen tarkastanut merkit laaserin kanssa tai sitten ihan vaan silmäpelillä katsoo että piikit on joka paikassa ketjua samalla tavalla. Tohon varmaan on joku ihku työkalukin mut toimii se noinkin.

marko.fzs sanoi:
Mä olen tarkastanut merkit laaserin kanssa tai sitten ihan vaan silmäpelillä katsoo että piikit on joka paikassa ketjua samalla tavalla. Tohon varmaan on joku ihku työkalukin mut toimii se noinkin.

Joku aika sitten googlettelin noita lasereita, eikä kauheasti tullut vastaan, joku lähemmäs 200€ arvoinen oli ainoa. Mikä sulla on käytössä?

Kyllä nuo ketjut on ollu ihan ok näillä omillakin menetelmillä, mutta jos haluais hifistellä niin sen takia kyselen.

horst sanoi:
Joku aika sitten googlettelin noita lasereita, eikä kauheasti tullut vastaan, joku lähemmäs 200€ arvoinen oli ainoa. Mikä sulla on käytössä?

Kyllä nuo ketjut on ollu ihan ok näillä omillakin menetelmillä, mutta jos haluais hifistellä niin sen takia kyselen.

Hiltin mikä lie raksa laaseri piirtää vaakaan ja pystyyn viivan tarvittaessa. Eipä se muuta tarvii kuin että piirtää yhtenäisen pystysuoran viivan ja mahdollisimman ohuen.

Jos linjaamista varten hommaa laaserin. Kannatta hommata semmoinen että saa rattaaseen kiinni.

Ketjulinjaa ei kai saa oikeesti suoraan muuta kuin joku "viivotin" takarattaaseen ja siitä ketju linjaan. Meinosin joskus tehdä tollasen mutta tallisa löytyny 5mm teräspuikko ei ollukkaan niin suora, niin annoin olla.

Back