• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Paras myytävä ketjurasva ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja McTeme
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Erään Brittiläisen mp-lehden testissä testattiin 25 ketjurasvaa/vahaa seuraavin tuloksin:

1.Wurtht High Performance Dry Chail Lube 17p/20
2.Ipone Racing Chain 16p
3.Muc-off chain lube 16p
4.Castrol Chain wax 15p
5.teflox Ceramic Chain Spray 15p
...

Testissa tutkittiin ruosteen ehkäisyä sekä pysyvyyttä. Pysyvyydessä oli valtavia eroja, Iponen litkusta katosi testissä vain 2% ja Wurthin 6%, viimeiseksi jääneestä 96%. Vahat pysyivät hyvin (Gastrol 4%) mutta ruosteen estämisessä oli sitten puutteita kuten arvata saattaa. Tiedä sitten mistä näitä saa...
Mistähän tuota wurthia voi Suomessa ostaa ?

Kaikki nuo ketju Vaxxit ja sprey mömmöt ja peräöljyt sotkevat muutakin kuin pelkän ketjun. Omasta kokemuksestani voisin sanoa että joudun valitsemaan parhaiten voitelevan ja huolettomimman välillä ja kas kummaa löysin viimein molemmat ominaisuudet täyttävän laitteen eli PRO-OILERIN.

Kokeillut olen Scott-oileria, Loobmania, ja runsaasti erimerkkisiä ketju vahoja ja rasvoja.

Scott-oiler on aika hyvä mutta liian vanhan aikasta ja epämääräisesti toimivaa tekniikkaa verrattuna Pro-Oileriin joka on jo jonkinmoista digitaali aikaa. Suosittelen lämpimästi Pro-oileria, se takaa varman ja huolettoman voitelun ketjulle ja lisäksi siinä käytetään aivan tavallista perä öljyä voitelu aineena.

Itse käytän ketjuvetoisessa jo kolmatta kesää Bilteman motskarin ketjurasvaa, 4,5 e purkki. Hintansa arvoista. 27 000 km takana vitjoilla ja vielä hyvässä kunnossa.

Bel ray on kans ok, mutta castroll ketjuvaha mielestäni ei voitele tarpeeks hyvin.

vaihdelaatikkoöljyäkin on joskus tullut käytettyä

motorexiä vihreestä pullosta.
Hyvin on toiminut. monia mönjiä olen testannut sen parhaaksi todennnut. Pahemmalti ei paskaa.

Paremmalla puoliskollani on ketjuvetoinen pyörä, Suzuki GR 650,  johon tulee vuodessa melko vähän matkaa, pyöreästi kolmisen tuhatta kilometriä.

Voitelen ko. ketjut kerran vuodessa paksulla laakerivaseliinilla, ja päälle pari kertaa vuodessa bilteman ketjuspraytä. En muista paljonko ketjuilla on ajettu (kauan eli paljon), mutta koskaan ei ole ollut tarvetta kiristää.

Onkos kukaan testannut Mobil 1 ketjusprayta? Eilen tarttui mukaan huoltoasemalta, kallista oli, mutta pakko oli jotain saada ja muuta ei ollut tarjolla. Tuli tuota ketjuun ruiskittua (ja vähän takavanteeseenkin
withstupid.gif
) ja rasvaiselta se vielä tänä aamuna näytti. Rasvauksen jälkeen ajoa on tullut ehkä 10 kilometriä, joten sen perusteella ei vielä kovin paljoa voi sanoa.

Ittellä motulin chain lube off roadia. ei mitään pahaa sanottavaa, mutta eihän tuo öljy niissä ketjuissa loputtomiin pysy. 200-300 kilsan välein tulee rasvailtua ketjut.

gastroll ketjuvaha mielestäni ei voitele tarpeeks hyvin.
Samaa mieltä ja sama pätee vahan lisäksi myös oikeaan rasvaan.

Viime kesänä käytin Castrolin vahaa ja siihen vittuunnuin monestakin syystä. Siispä vaha sai jäädä ja tämän kevään olen käyttänyt Castrolin oikeaa ketjurasvaa.

Siinä ei ole juuri muuta valittamista kuin tuo voitelemattomuus, mutta se ei olekaan ihan pieni ongelma. Vaikka ketjuille antaisi rasvaa oikein isän kädestä niin ne ovat hetkessä kuivat. Tuntuu siltä, että ketjuja pitäisi rasvata kerran päivässä vaikkei pyörällä edes ajettaisi.

Nyt olen tullut siihen tulokseen, että tuo Castrolin rasva on täysin kelvotonta pidempiä reissuja ajatellen, joten pitänee käydä hakemassa purkki paljon kehuttua Motorexin vihreää.

Eri sprayvahoista parhaimmaksi olen todennut Shellin tuotteen. Se pysyy kiinni, voitelee hyvin eikä sotke - kunhan et suikuta sitä vanteille. Jos sitä siihen vanteeseen pääsee, niin sitä kestää jynssätä...

Suosittelen lämpimästi Scottoileria (kauppias puhuu) ja siihen sen omaa öljyä tai moottorisahan ketjuöljyä. Moottorisahaöljyn ongelma on sen kova tarttuminen vanteeseen, kun Scottoiler lähtee fairilla ja vesipesulla.

Tuossa juttua Scottoilerista ja Loobmanista:
http://www.ducatibikes.com/index.php/Scottoiler_Universal_Kit
http://www.ducatibikes.com/index.php/Loobman

Loobman on ratkaisuna halpa, mutta samalla hivenen köykänen.

Terve tein tuossa mopoon perusteellisen huolen ja siinä ohessa heitin ketjut odottelemaan vanhoihin koneöljyihin harjailin hiukan ensin pesuaineella eikä erota uusistapyyhin turhat öljyt jamuuten käyttänyt valvolinen ketjrasvaa ja vahaa("kunhan ei pese painepesurilla").olen vaihtanut rattaiden loppuessa. rasva on parempi mutta "vaha tosin sotkee vähemmä".
cool.gif

hahaa kokeilimpa viime vkl 2-tahti öljyä ketjujen rasvaukseen
033102bebe_1_prv.gif

no muutahan ei ollut siihen hätään saatavilla susirajan tuollapuolen..
onko kukaan muu ikinä testannu? mulla toimi ainaki 200km
biggrin.gif

Itse olen käytelly Bel-Rayn vahaa, valkoisena nakee hyvin miten laittaa ketjulle,vahat pysyy hyvin sateella.Muuten olen sitä mieltä,että jos ketjussa on sitten rasvaa,vahaa ,vaseliinia tai vaikka pulun paskaa,siihen ottaa pöly yms.kiinni.Kyllähän ketjun rulla voi kiillellä kauniisti öljyämisen ja 150 km ajon jälkeen,mutta ei siinä rullan pinnassa ole kyllä öljyäkään... Siitä voi tietty keskustella pitäiskö sitä siinä ollakaan.

Yks ääni automaateille, varsinkin kun ei oo keskitukea.

Kaverin kans talvella tehtiin voitelu kone: Jäykkä 3.0. (Mc jäykät)

sellanen scotoiler/prooiler hybridi:
Säädettävä ajastin ohjaa pumppua ja letkut ja suutin scot/Pro-oiler tyyppisesti takarattaalle. käynnistyy kun sivujalka nousee ylös tai kun pistää valot päälle. Ja kehtaa näyttää kehtaa näyttää kevereille, pitsi et on niin hyvin piilossa...

Kun sopivat säädöt löytyi, ei tartte kun kovaa ajoa, vääntää nupista kelille/ajolle sopivan säädön ja tankkaa ehkä kerran tai kaks kesässä. 20W50 tai 30W öljy (4-5e/l) näyttää pysyvän ok ja voitelee hyvin ja leviää laippoihin kostutuskyvyn takia: suojaa ruostumiselta erittäin hyvin. Roiskuu pikkusen mut ei niin et merkittävästi sotkisi muuta kuin ketjunsuojaa ja swingin mutkaa.

Ja motoriöljy lähtee pesussa vanteista ja muista hyvin.

Hmm...se yksi hyvä, joka tosiaankaan ei sottaa/roisku on Profi Dry Lube
wink.gif

Ostin eilen motorexin 662 strong ketjuöljyä ison sekä pienen purkin ja mielestäni siinä on todella näppärä se täytettävä pikku pullo joka mahtuu hyvin penkin alle. Monet on kehuneet myös itse öljyä, mutta aika näyttää onko se hyvää.
MTRXCHNLB622STRNG500ML.jpg

Olen käyttänyt myös tuota samaa Motorex:n rasvaa ja hyvin pysyy kiinni ketjuissa. Nyt n.500 km jälkeenkin sormenpää jää kiinni ketjuun kuin taikinaan, kun kokeilee ketjujen kireyttä. Joten mitä ilmeisimin hyvä aine?

Back