• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Paras kypärä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja FJ20
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
No nyt on niin kovaa hehkutusta, että ois oikeesti kiva tietää kuinka moni foorumilla käyttää schuuberttia, kun juuri muita merkkejä ei oo pahemmin threadisä tähän mennessä mainittu. Itsellä X-801 silikonitiivisteisellä sisävisiirillä, eikä stilettiin huurru. Äänet tuppaa vaihteleen enemmänki ajettavan pyörän mukaan, ku mallien (mitä olen siis koeajanut). Tulppia en o koskaan käyttän.

Sellaista pottaa ei olekaan joka kaikilta ominaisuuksilta hakkaisi kaikki muut kypärät. Kuka arvostaa väritystä, kuka istuvuutta, hiljaisuutta jne. Kaikkein paras kypärä on se josta itse pitää.
Kaikki myytävät kypärät täyttävät myös direktiivin ECE R 22-05 (tai jotain sinnepäin), joten ne kaikki suojaavat päätä suurinpiirtein yhtä hyvin (tästä voi nyt kyllä joku vetää herneen nekkuun).

Mulla käytössä neljättä vuotta Shoien Z-one, johon olen tykästynyt. Tätä ennen on tullut käytettyä Shoein Raidia, Schubertin C2:sta, X-liten 901:stä, Arain jotain ikivanhaa ja jotain italialaista avokypärää mallia "ei-hyväksytty". Lyhyemmässä testikäytössä on ollut S1 ja X-liten 801. Toi 801 on ollut käyttämistäni ehdottomasti hiljaisin eikä Sykkönenkään niin meluisa ole.

Eikös kaikki pinlokilla varustetut ole kuitenkin aika huurtumattomia; meluisuus riippuu pyörästä, pleksistä, ajoasennosta jne jne. Tasan kaikki visiirit myös naarmuuntuu ajan myötä.
Kypärän valintaa ei kannata perustaa pelkästään lehtien arvosteluihin (kuka niistä tietää kuinka puolueettomia ne oikeesti on), tai sille että kaikilla muillakin on tollanen.
Käy testaamassa niin tiedät mikä tuntuu hyvältä.

Kertokaa nyt mitä suupertti maksaa härmässä kun niin mainostatte?
Ei se niin hyvä oo mitä nää mainostaa. S1 luovutti visiirin kalvosta paloja on jo ensimmäisellä huuhtelulla ja oli todella äänekäs verrattuna Davidan avopottaan mikä on mulla ykköspottana. (ei pystyny Ducatilla ajaa ilman tulppia edes kiskalle) Onneksi meni shuubertti lunariin lippojen yhteydessä parin viikon jälkeen ostosta.

Paras potta on mulle Davida ja malli on muistaakseni Speedster.

Mulle kypärän ulkonäkö on sekundäärinen (tietyissä rajoissa).Hiljaisuutta etsin ja huurtumattomuutta ja jos joku vielä keksis automaattisen visiirin pyyhkimen
biggrin.gif
sadetta vastaan, niin hyvin menis.

Schuberthini meni myös vakuutusyhtiölle, nyt kahden vaiheilla, luottaako vanhaan ja hyväksi havaittuun, vaiko vaihtaako kokeilun vuoksi johonkin muuhun...?

Kymmenien koesovitusten (Shoeit, X-Litet, AGV:t jne) jälkeen oli selvää, ettei muilla ollut samaa istuvuutta, lähimmäksi pääsi Arain Astro. Araissakin kuitenkin jää korvalehden kohdalle ns. tyhjää tilaa, keskustelua pystyy helposti ylläpitämään potta päässäkin. Schuberthissa korvalehti asettuu sivupehmusteisiin niin mukavasti, äänet vaimenee jo siitä syystä...

Arain suurin vahvuus vain olisi "paremmin uuden mopon kanssa natsaava väritys", eli narsistinen puoleni tahtoisi Arain, järkevämpi puoleni S1:sen.

Arai Astro R -kypärässä on todellakin tyhjää tilaa korvien kohdalla olevassa toppauksessa. Koska mainitussa kypärässä on irroitettavat sisuskalut, voi toppauksia helposti käsitellä. Irroitin omasta kypärästäni nuo korvapalat ja lisäsin niiden alaosaan ohuen vaahtomuovikerroksen (en tarvitse tyhjää tilaa nappikuullokkeille tms. ja lyhyet korvatulpat mahtuvat vähän tiiviimpäänkin kypärään). Askarteluun kului vaahtomuovin leikkelyineen alle 15 min. Astro on ollut erittäin miellyttävä kypärä sekä kesäkuumalla että ilmojen viilettyä. Se on tosin sangen äänekäs - luullakseni keskivertoa äänekkäämpi. Avonainen visiiri pitää pientä vihellystä kaupunkinopeuksissa ja maantienopeuksissa sitä vaivaa lähes kaikille kypärille tyypillinen humina.

En pidä Astron visiirin lukitusmekanismista; siis siitä mustasta hakasesta, jolla visiiri "napsautetaan" kiinni ala-asentoon. Astro heittää kevyen tuulenpyörteen kypärän sisään suun kohdalle, eikä kypärän leukaosan alta tulevasta pienestä lipasta tunnu olevan juuri mitään hyötyä. Kylmällä ilmalla käytän tietenkin kypärähuppua, joten ongelma ei ole suuri. Huurtumisen suhteen ei ole moitittavaa.

Moninkertainen testivoittaja Shoei Z-one on kyllä yks parhaista kypäristä mikäli noita ominaisuuksia haetaan mutta sen valmistus on lopetettu.
Tällähetkellä mulla on päässä Shoei X-spirit johon olen ollu enemmän kuin tyytyväinen.
Hivenen äänekäs toi on mutta muilta ominaisuuksiltaan paras kypärä mitä on vastaan tullu.
Ainoo oikeesti toimiva huurtumisen esto on Pinlock kalvo joka on ainakin Shoein kypärissä vakiona. Hyllystä löytyy myös Shoei Raid2 ja Bandit XX joista Raid2 on erittäin hyvä peruskypärä ja XX hieman heikompi esitys (tosin julmetun tyylikäs sellainen)

Shoein XR-1000 sillä pinlock-visiirillä ja hengitysilman ohjaimella, niin ei varmasti huurru.

Itselläni on X-Lite X-801R.

Ei huurru, on mukava (ainakin mun) päässä, kevyt ja melko hiljainen, PAITSI että päätä kääntäessä päälaen tuuletus vinkaisee ikävän poliisisireenimäisesti. Ennen kuin siihen tottui meinas pariin kertaan päästä löysät nahkapöksyyn
tounge.gif

Kuten joku totesi, ei kypärässä koskaan ole aivan hiljaista. Auto on paljon hiljaisempi paikka.

Schuberth S1 on edelleenkin tuotekehittelyn kohteena melunsa takia, vaikka onkin markkinoiden hiljaisimpia kypäriä.

Se on hiljaisin, mitä itse olen testannut C2 mallin ohella, mutta esim. Ducatilla ajaessa, se ei vaimenna noita infernaalisia jytinöitä. Se ei myöskään ole kokonaan suhinaton ja tuo asia riippuu paljonkin siitä, millaisella katteella pyörä on varustettu. Naku on hiljaisimmasta päästä.

Kannattaa siis käyttää korvatulppia aina, jos siltä tuntuu.

On siis olemassa vain meluisia ja erittäin meluisia kypäriä. Kaikki on suhteellista. Hanki hyvin istuva kypärä ja jos S1 istuu hyvin, niin siinä saa kätevän aurinkovisiirin mukana ja huurtumattoman visiirin, jota EI kuulu kastella sisäpinnaltansa.

t. Spagu

suupertti s1:n ostin nyt keväällä ja ei ole moitittavaa. Viisiiristä lähti huurtumisen esto kalvo kupruilemaan mutta takuu toimi ja kuulemma ei ole yhtään tullut takuuseen vaihdetuista viisiireistä takaisin, ainoastaan ensiasennus visiireissä tämä vika. Viisiiri on edelleen täysin naarmuton kun sen nessulla ja vedellä pyhkii eli voin olla tyytyväinen ostokseen. Jos jotain negatiivista pitää keksiä niin se on tuuletus joka ei toimi kaupunki nopeuksissa mutta onneksi voi napsauttaa visiiriä pykälän auki
smile_org.gif

Esim. joku "Hell" tai "Fuck" teksti vois tuoda pottaan sitä kaivattua asennetta...
tounge.gif
Nojoo... Eipä tää oma Araikaan nyt niin jumalattoman hieno ole. Mut pirun tyytyväinen olen ollut, kolmatta kautta päässä eikä mitään väsymistä toppauksissa havaittavissa. Istuu yhtä hyvin kuin aikanaan kaupasta sen ostaessanikin.
*reps*
biggrin.gif
..Juu voisivat kyllä myös mielestäni kehittää vähän noita maalauksia! Tosin suupertti voi olla hyvä kypärä, mutta Arai Doohanin maalauksilla on toiminut mahtavasti!

x-801 ja hyvin toimii,ja kohtuu vauhdissa hiljainen eikä niin painavakaan.Ja voitti jossakin turvallisuustestissäkin joku aika sitten monta kalliimpaa ja nimekkäämpää edustajaa.

Back