• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pakkomielteet ym. selkärangasta tulevat?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juike1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mitä jos on jo vaihteennäyttö ja on jo 6. silmässä ja vielä yrittää löytää jotakin
nixweiss.gif
biggrin.gif
Niin, mistäpäs sen tietää jos vaikka näyttö reistailee, kokeillahan se pitää!
wink.gif
Ihan varmasti kävis näin mullekin jos joskus näytön hommaisin...
kaboom.gif

Jep, huomasinpa itekin että vasen hanska sujahtaa ekana käteen
tounge.gif
Eilen tosin laitoin vahingossa oikean hanskan ennen vasenta, tuntu jotenkin oudolta... Mut en ottanu uusiks, vaan rohkeesti raitille, ja ehjänä tultiin takas!
biggrin.gif

Mulle ei oo tullu neuroosia tuosta sivutuki-asiasta, johtunee siitä kun oon kehitelly (alitajuisesti tottakai) taktiikan jalan alaslaittoon: Polkaisen kantapäällä jalan ala-asentoon niin kovaa että se pamaus kuuluu varmaan kilsan päähän!
biggrin.gif
Toivottavasti paikallisesta konepyöräkorjaamosta löytyy kymppiin uusia sivutukia hyllystä, ei nimittäin liene kovin pitkäikäinen kapistus tuolla rytkeellä...
wink.gif

Pelkäänpä että nyt alkaa katteiden rämisemisen tarkkailuneuroosi ikävästi pahenemaan... Ajoin nimittäin eilen n. 50km/h ns. "nimismiehen kiharaan", ja voi saatana että täris pleksi kiharassa! Ja mikä pahinta, rämisikin vielä siinä täristessään..
eek.gif

biggrin.gif

Miten minusta on viime aikoina tuon pyörän koneen ääni alkanu kuullostaa paljon "raaemmalta" kun aiemmin... (Kattokaas kun 10R:n koneessahan on normaalisti niin pirun pehmee käynti
biggrin.gif
) Kyllä se todennäkösesti varmaan jo kohta laukee, kun onhan sillä pyörällä jo ajettukin 10300km...
biggrin.gif
Paskaks minä oon ihan ite sen koneen ajanu tän 2000km:n matkalla (jonka siis oon ite tuon laitoksen omistanu), kun aluks oli paljon pehmeemmät saundit myllyssä...
sad_orig.gif

Niin, tarkastinpa viikonloppuna renkaista ilmanpaineet... Eturenkaaseen piti lisätä 0,25baria ja taakse 0,15!
eek.gif
(eli ts. paineet oli "vain" 2,25bar edessä, ja 2,75bar takana
kaboom.gif
) Ilmankos oli niin paska ajaa + keula pehmee kun oli noin "tyhjät" renkaat!
biggrin.gif
Ja nyt menee kuin juna!!
tounge.gif

Voi vittu näitten neuroosien kans!!
biggrin.gif
kaboom.gif

Kännykän mukana olo on aina tarkistettava liikennevaloissa. Kännykkääni pidän tietenkin povitaskussa, joten tarve aiheuttaa sen, että hipelöin omaa rintavarustustani paksun nahkatakin läpi reippaanpuoleisesti. Pari kertaa tullut mietittyä että näkiköhän kukaan, ja mitäköhän ajattelee...  
biggrin.gif
Hmmm...
inlove.gif
Jatka vaan povarin tarkkailua, saattaa se känny joskus hyvinkin luiskahtaa pois sieltä povelta
tounge.gif

Pitäsköhän lähtee pistäytymään tuolla työpaikan vessassa...
lookaround_orig.gif

Povitaskun koputtelua. Liikkeelle lähdettäessä sivujalan tarkistus, vaikka ei edes käynnisty sivujalka päällä. Ajaessa vasen käsi aina lähellä kytkinkahvaa varmuuden vuoksi. Kypärän leukahihnan tarkistus tarvittaessa, tarvetta usein. Tankatessa pelko, että hukkaa avaimet asemalla. Käden heilauttaminen vastaantulevalle veljelle, kuitataan joskus mopopojatkin. Monta hyödyllistä neuroosia pitää kaukana yhden suuren katastroooffin. Vetoketjuja en silti pahemmin tarkastele. Mitä pelätään, että taskusta tulee esille?

Käden heilauttaminen vastaantulevalle veljelle, kuitataan joskus mopopojatkin.
Mopopojat oon vielä (kai) onnistunu jättämään moikkailematta, mutta voi sitä nolotuksen määrää jos kerkee jo moikkaamaan ja kohdalla huomaa että se olikin piikki... Häpeillen, korvat kypärän sisällä punoittaen vähintään 10min. sen jälkeen miettii että mitä oikein tuli tehtyä...
lookaround_orig.gif
Mut onneks se piikkikuski tuli vastaan, ettei vaan vahingossakaan seuraa perässä ja näe missä asun...
biggrin.gif

ajoon lähtö on sellaista taikuutta, että huh huh. no aina pitää kaikki tehdä samalla tavalla kun lähtee ajamaan, jos tekee toisin vahingossakin, niin sitten pitää tarkistaa että kaikki nipsut ja napsut on kiinni.
ajossa tuo kutos vaihde on aika normaalia, kun tuntuu että pitääs saara vielä yhtä lisää silmään...sitten tuloo tarkastettua tuota takapenkin kiinnitystä, kerran on lähtenyt se takapenkin kupla irti turun tiellä
biggrin.gif
siitä jäi selvästi joitakin traumoja:D
valoihin pysähdyttäessä on aika usein hokannu,että tuloo tankin korkin suojaa nosteltua ja läpsyteltyä
biggrin.gif
siis sitä lukon suojaa, ei koko korkkia;)
niin ja tuloohan nuota taskuja kattottua ajossakin aina silloin tällöin, joskus aina kumminkin jostakin syystä unohtaa jonku taskun auki vaikka niitä onkin niin vähän.

siinä tais ollakkin kaikki:D

Ajossa välillä tarkastelen että rintatasku on kiinni ja sitä 7-vaihdetta tulee haettua myös joskus... Valoissa avaan visiiriä, tarkastan kamoja ja tsekkailen lyylit... Pyörän pysäköinnin jälkeen täytyy varmistua, että Spyball aktivoituu (ledi alkaa vilkkumaan ja pyörän tökkääminen aiheuttaa testipiippaamisen). Illalla ja aamulla tulee koiralenkin yhteydessä käytyä moikkaamassa pyörää ja samalla poistaa hälytin päältä (ilmoittaa jos on ollut hälytyksiä) ja hälyttimen uudelleen aktivointi.  
lookaround_orig.gif

Jos on matkassa reppu mukana niin sen vetoketjut TÄYTYY tarkistaa noin 1000 kertaa ennen ajoon lähtöä! Kaverilla oli kerran reppu tyhjentynyt ajossa, kun oli vetskarit unohtuneet auki...  
bawling.gif

Kuinka moni täällä ennen pyörän sammuttamista nostaa kierroksia "kaasuttelee" ja sitten sammuttaa pyörän? Itse en tuota harrasta, mutta todella paljon tuota näkee ihmisten tekevän.

Itsellä tulee niitä vaihteita räplättyä kumpaankin suuntaan. Seiskaa ettii usein, kuten myös nollaa alaspäin mentäessä
lookaround_orig.gif
biggrin.gif
Kai se nollan hakeminen on jäänyt muistiin autokouluajoilta, jolloin se ykkönen ei halunnut mennä päälle. Oliko vika sitten pyörässä vai kuskissa...? No ei ainakaan kuskissa
biggrin.gif
buttrock.gif
062802moto_prv.gif

biggrin.gif
En olekaan yksin!!!
tounge.gif
Olen nimittäin ihan "vakavasti" miettinyt, että mun pitää opetella laskemaan vaihteita, ettei tarvitsis aina "varmistella" sitä kuutosta. Kun kierroskelloa ei tietenkään voi uskoa.
biggrin.gif
Ryypyn vipua tulee räplätty aina muutaman ekan kilometrin verran, ja sitten ku on parikymmentä kilsaa ajanu, ni vielä vähintään kerran varmistaa, että sitä jo tuli räplätty, ja vilkkua tökitään sitten lähes koko matka. Hassua, miten sitä kuvitteli olevansa ainoa prätkällä liikkuva, joka moista tekee
biggrin.gif

Ja lompakon ja puhelimen tunnustelu taskun kohdalta vähän väliä. Mihinkäs ne sieltä pääsis kun vetoketjut on ajoon lähdettäessä tarkastettu pari kolme kertaa??  
omg.gif

Ja ajamiseen liittymätön asia, joku muukin tuossa aiemmin kertoi tarkastavansa lompakon tallella olon aina kohdatessaan "kansallispukuisen eläkeläisen", sama täällä  
biggrin.gif

tounge.gif
Taskujen vetskareita näprään koko ajan, lensi taskusta viime kesänä 70 € rahuskaa, toisella kerralla kännykkä, jonka tosin sain takaisin. Rahat sitä vastoin katosi.

herrajjestas. tällaisista jutuista tulee aivomato.
crazy.gif

Luettuani hanskanpukemisjärjestyksestä aloin tietysti tarkkailla, missä järjestyksessä ne itse laitan. Huomasin että vähän miten sattuu milloinkin. Sitten olin huomaavinani, että kun olin laittanut oikean hanskan ensin, tuntui ajaminen vähän tahmealta koko päivän...
confused_orig.gif

ja aloin ajatella että tulee varmaan se hyvä ajopäivä jos laittaa vasemman ensin...
tounge.gif
'

No tosiasia on se, että joinakin päivinä vain ajelu sujuu ja maittaa paremmin kuin toisina... mutta heti aloin oikeasti tulkita syitä ja seurauksia näiden "horoskooppien" mukaan...
withstupid.gif

Että kiitos. Nyt voin lisätä uuden pakkomielteen listaani!
wink.gif

Vilkun unohtaminen.. lähes aina.... siis aina
sit releet: vetskarit kiinni ja kaikki paikoilleen hanskat ja silla.

ja sit huomaa et avaimet on siis jossain suljetussa taskussa, ei ku hanskat pois ja pengotaan kaikki taskut.. ja sit taas kaikki alusta...

ja jos pääsee liikkeelle , niin sit on kypärän hihna auki.. Tää on kyl ihan uusi juttu ku tuli noi piuhat kypärään ja pmr :ään ja tietty ekan käännöksen jälkeen vilkku tikittää omiaan

eli liikaa muistettavaa vanhalle miehelle
veryangry.gif

Jokaisen pysähdyksen jälkeen täytyy tarkastella kaikki vetoketjut, että onko kiinni. Ja jokainen vetoketju, vaikka 100 varmasti tietää, ettei ole ko. taskun vetoketjua avannut.
Sama täällä, vaikka ole todennut ettei tuo turhaa puuhaa ole. Mulla taskujen vetoketjut on aina auki, vaikka mielestäni en olisi niitä edes avannut..
omg.gif

Pakkomielteistä tulee lähinnä mieleen ajovalokytkimen asennon tarkistus, vaikken koskaan edes koske siihen. Vilkkujen kytkintäkin tunnustan joskus räplänneeni, mutta nykyisin se on jäänyt - lienee automaattikatkaisun ansiota.

Vaihde- ja kypäränasetteluneuroosipotilas ilmoittautuu. Lisäksi pitää kainalon alta aina vilkuilla (peilin kautta tietenkin) että takana oleva reppu on oikeasti vielä siellä takana.

+1 vaihteille ja vetskareille  
tounge.gif

Tankkauksen jälkeen ei meinaa millään uskoa, että se kortti tuli laitettua takas lompakkoon.

Hmm...

1) Ohjaustangon lukitus. Välillä kävelen parisataa metriä takas pyörälle tarkistaakseni että se varmasti meni lukkoon, vaikka joka ikinen kerta teen saman ranneliikkeen avaimella kun vedän se pois, eli sinne toiseks viimeiseen pykälään (lukitusasento).

2) Ajotakin taskut. Vaikka oisin kattonu jo sata kertaa taskut, niin heti kun istun pyörän selkään, on ne taskut ihan pakko tsekata vielä kerran. Ja yleensä tää toistuu vielä ekoissa liikennevaloissa, tai jopa ekalla suoralla jos hiljaksiin joutuu ajamaan.

- tarkistan aina pariin kolmeen kertaan, onko kypärän leukahihna varmasti kiinni (kerran nimittäin oli jäänyt auki, joten tämä juontaa juurensa sieltä..)

- kun ajan parkkiin tarkistan pari kolme kertaa, että onko seisontatuki nyt varmasti kunnolla. Välillä pitää palata ihan takaisin tarkistamaan vielä neljännen kerran  
sad_orig.gif

- onko rahapussi varmasti taskussa

- onko kotiavaimet housuntaskuissa

- nyt uutena "pakkomielteenä" on tullut tuo moottoriäänien kuuntelu, kun minun mielestä ajaessa moottorista kuuluu jotain omituista ääntä, mutta mies ei sitä ääntä ole kuullut kun on käynyt "tarkistusajoilla" minun pyörällä  
062802moto_prv.gif

Back