• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pahaa jälkeä Alavudella

Tuosta näkyvyydestä vielä, mahtaakohan nuo Motovision yms. polttimot olla samaa huu-haa-tasoa kuin esim. joku Hobi-hirvipilli, vai auttaisko ne tosiaan? Biken testin mukaan valotehohan noilla oli hieman huonompi kuin orkkiksilla, mutta...

Mulla on nykyään toi fjr jossa palaa tuplavalot lyhkäsilläkin.Ei ole ollut sellaisia eteen ajo tilanteita kuin oli edellisessä pyörässä,customissa.Dstarissa paloi yksi lyhty ja oli pari liki tilannetta.Voihan tämän nykyisen pyörän kanssakin niin käydä mutta tuntuu että se näkyy paremmin. :dunno:Varokaa vanhoja puusilmiä,ne on lisääntyvä luonnonvara
tounge.gif
Jep, kannattaisi joskus vaikkapa R1 omistajien itse nähdä kuinka huonosti näkyvät, näiden määrättyihin malleihin ilmestyneiden "linssi"valojen kanssa.
Jonossa kun tuli vastaan muiden pyörien kanssa oli kuin valoton olisi ollut seassa  
sad_orig.gif

Se on hajavalo kun näkyy ja pelastaa.... Kiitos mm. FJR:n valot, ei tarvii edes miettiä olisiko järkeä (ei!) pitkillä ajamiseen.  
biggrin.gif

Ei niistä liikennevaloista ole risteyksissä aina hyötyä!

jokunen päivä taakseppäin autoilija suhahti ohitse kun pysähdyin valoihin. Siinä pummppu otti pari ylimäärästä lyöntiä kun tajusin, että olis voinu vetästä samalla vauhdilla perseestä sisään.

Siinä kun olis joku motoristi suorittanut nopean lähdön, niin jälki olis ollu aikas rumaa. Onneksi sivusta tuli auto sen verran rauhallisesti, että kaahari kerkes menemään osumati mihinkään.

Tuolla ajotavalla eräänä päivänä onni kääntyy kyseisellä kuskilla.

Minulla VFR:ssä tupla H4 ja vielä oikein suunnattuna.
Silti toisinaan autoilijat vilkuttelee pitkiä minulle.
Yleensä se sitten loppuu kun vedän Passing liipasinta.

Mielestäni E-hyväksytyt xenon muutossarjat PITÄÄ LAILLISTAA AINAKIN MOOTTORIPYÖRIIN!!!
Ruotsissa nuo ovat jo laillisia myös autoissa.  
veryangry.gif

Vetoomus pystyyn ja päättäjille...
idea3.gif

Ikävää luettavaa, mutta todettakoon että nytkin kun oltiin äijäporukassa matkailuautolla liikenteessä viikonloppuna, niin laitoinpa merkille että yllättävän paljon on mopoja liikenteesä ilman mitään valoja.

Toivottavasti mopokuski selviää jaloilleen, kn en huomannut että mitään tarkempaa infoa onnettomuudesta oli annettu.

Kokemuksia tai kommentteja asiasta, erityisesti kaipaan perusteluja miksi ei kumminkaan pitkillä ajovaloilla?
Vaikeuttaa etäisyysarviointia (?), no, ainakin vaikeuttaa omiesi suuntamerkkiesi näkymistä...
Juurikin näin. Myöskin vauhdin arviointi vaikeutuu. Pitkiä käyttäessä olet vain suuri "valopallo", josta on vaikea ottaa tolkkua. Näin kerrottiin eak-kurssilla viime viikonloppuna. Sitäpaitsi nykypyörien valoissa on kyllä tehoa ilman pitkiäkin.
Minä en ainakaan käänny sellaisen valopallon eteen, jonka nopeutta en osaa arvioida.

Käännytkö sinä?

Yllättävän paljon noita eteen kääntymisiä on sattunut viime aikoina... tuskin se autoilija tahallaan eteen kääntyi, mutta mitäköhän pitäisi tehdä asialle  
nixweiss.gif
Niin, sille ei varmaan vaan ikäväkyllä VOI tehdä mitään... Ei jokaiseen risteykseen voi liikennevalojakaan laittaa..
Eikä ne liikennevalot mitään auta, ellei niitä noudateta! Viime tiistaina piti pysähtyä keskelle risteystä, kun ulkomaalaista syntyperää oleva mieshenkilä ajeli Fiatillansa päin punaisia. Mulla oli vihreä nuoli jo palamassa, kun lähdin liikkeelle. Siihen risteykseen sitten stoppasin, ja kohdallani vasta alkoi auton eturenkaat savuta... Onneks auto tuli senverran kovaa, että osasin vähän aavistella. Varsinkin, kun pari vuotta sitten jouduin autolla samanlaiseen tilanteeseen. Silloin kolisi.
Mikä tässä vielä olisi ollut harmillista, olisi ulkomaat jääny näkemättä, ainakin tällä erää.

Kokemuksia tai kommentteja asiasta, erityisesti kaipaan perusteluja miksi ei kumminkaan pitkillä ajovaloilla?
Vaikeuttaa etäisyysarviointia (?), no, ainakin vaikeuttaa omiesi suuntamerkkiesi näkymistä...
Juurikin näin. Myöskin vauhdin arviointi vaikeutuu. Pitkiä käyttäessä olet vain suuri "valopallo", josta on vaikea ottaa tolkkua. Näin kerrottiin eak-kurssilla viime viikonloppuna. Sitäpaitsi nykypyörien valoissa on kyllä tehoa ilman pitkiäkin.
Minä en ainakaan käänny sellaisen valopallon eteen, jonka nopeutta en osaa arvioida.

Käännytkö sinä?
Ei koskaa asiaa harrastaneena ja 70+ ikäisenä saataisin kääntyäkin...
Kumma kun tästäkin väännetään, varsinkin ne, jotka eivät ole mitään eak-kurssia käyneet ja demoa asiasta nähneet.
Senverran v*tuttaa nykypyörien valotehoilla pitkillä mollottavat, että pyörällä sekä kotilolla aina vilautan takaisin. Samaten valottomille.
sad_orig.gif
 Siinäpähän sitten miettivät, olisko tutka/hirvi vai mikä edessä...
biggrin.gif

Käännytkö sinä?
En käänny. Mutta joku, joka ei asiasta sen tarkemmin tiedä, voi kääntyä.

Käännytkö sinä?
Jos se on mielestäni tiellä käytettävään nopeuteen nähden riittävän kaukana, kyllä käännyn.

sanoi:

Käännytkö sinä?
Tietysti harvempi kääntyy, jos ei osaa arvioida. Mutta kun useimmiten se arvio on omasta mielestä oikea, ja todellisuudessa väärä!

Eikä ne liikennevalot mitään auta, ellei niitä noudateta! Viime tiistaina piti pysähtyä keskelle risteystä, kun ulkomaalaista syntyperää oleva mieshenkilä ajeli Fiatillansa päin punaisia. Mulla oli vihreä nuoli jo palamassa, kun lähdin liikkeelle. Siihen risteykseen sitten stoppasin, ja kohdallani vasta alkoi auton eturenkaat savuta... Onneks auto tuli senverran kovaa, että osasin vähän aavistella. Varsinkin, kun pari vuotta sitten jouduin autolla samanlaiseen tilanteeseen. Silloin kolisi.
Mikä tässä vielä olisi ollut harmillista, olisi ulkomaat jääny näkemättä, ainakin tällä erää.
Pari asiaa johon toivoisin poliisin kiinnittävän huomiota: liikennevalojen noudattamiseen ja taajaman ajonopeuksiin.

Ainakin mulla on sellainen kuva PK-seudun liikenteestä että punaisia päin ajellaan surutta. Ja miksi ei ajeltaisi kun kerran minkäänlaista valvontaa ei ole.

Liikennevalojen "suoja-aikaa" (aikaa jolloin risteäville suunnille palaa yhtäaikaa punainen valo) voisi minun puolestani lyhentää. Jolloin peltiä menesi ja syyttömiä kuolisi, mutta jos se vaikka jotain pidemmän päällä auttaisi...

nixweiss.gif

Kylläpä normaalit valot riittävät huomaamiseen, jos vaan pää pyörii riittävästi itse kullakin. Ei siinä riitä risteyksessä käännyttäessä, että kerran vilkaisee. Hyvin voi pyöritellä päätä koko kääntymisen ajan. Eikä liikennevaloissa kannata jättää vilkaisematta ennen lähtöä kun itselle syttyy vihreä. Monta kertaa on joku vielä tullut.. Siihen kummasti oppii kun jotain sattuu. Ja onpa oppinut tarkkailemaan muitakin. Usein se puusilmä on vanha, mutta jo vain on nuoriakin riittävästi.

Ja monellako on ajaessa nykytyylin mukaiset tolkuttoman paksusankaiset aurinkopokat, joiden kanssa ei todellakaan sivulle näe ilman kunnollista pään pyöritystä?

Auttaako muuten nämä miniminivilkut jotenkin mp:n aikeiden havaittavuutta? Ja peilien modaaminen sellaisiksi ettei niistä näe MITÄÄN?

Kannatan kyllä xenoneja, ihan vaan sen takia että niillä näkee pimeässä.

veryangry.gif
Kortti tollasilta sokeilta puusilmiltä pois jotka arpoo risteyksissä.
veryangry.gif
(eihän sieltä eilenkään tullut ketään)

Rupee olemaan onnettomuustilasto tältä kaudelta jo täynnä.
crazy.gif

Miksei ihmiset pyörittele sitä päätään?

Itselläni oli vaaranpaikka tänä aamuna, kun kotilo tuli sivutieltä alle. Sain onneksi jarruteltua sen verran, että se kerkisi myös pois sieltä.

Olis pitänyt käyttää pitkiä, ehkä se olis sitten huomannut.

Itselläni oli vaaranpaikka tänä aamuna, kun kotilo tuli sivutieltä alle. Sain onneksi jarruteltua sen verran, että se kerkisi myös pois sieltä.

Tai sitten säätää lyhyet niin. että ne näkyy...
Kannattaisi jokaisen lainata rakastaan jollekin sen verran, että itse todella näkee oman rakkaansa näkyvyyden....
pftroest.gif

Se että keinuripustuksessa oleva valaisin on ollut pelkästään päiväkäytössä ja valon kantama on 5 metriä ei paljoa näkyvyyttä edistä, vaikka ajaisi pitkät päällä.
Välillä tulee vastaan virityksiä, joissa lasin ympärillä oleva kromirengas heijastaa paremmin kuin itse valaisin
sad_orig.gif

Tai sitten säätää lyhyet niin. että ne näkyy...
Kannattaisi jokaisen lainata rakastaan jollekin sen verran, että itse todella näkee oman rakkaansa näkyvyyden....
pftroest.gif

Se että keinuripustuksessa oleva valaisin on ollut pelkästään päiväkäytössä ja valon kantama on 5 metriä ei paljoa näkyvyyttä edistä, vaikka ajaisi pitkät päällä.
Välillä tulee vastaan virityksiä, joissa lasin ympärillä oleva kromirengas heijastaa paremmin kuin itse valaisin  
sad_orig.gif
Kyllä mun valot oikein säädetty on, siitä ei ole kyse.

Back