• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ovatko rangaistukset kovia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja (poistettu tili)
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sakon kirjoittaja totesi minulle henkilökohtaisesti että ei siinä mitään tiettyä päivämäärää ole, mutta yleensä sopiva aika on ollut sellainen 2-3 kuukautta.
Ennen vanhaan (=1980-90- lukujen vaihde) kului yli 1 vuosi ennen kuin tuli muistutus Hämeenlinnasta (joku oikeusministeriön perintäyksikkö). Nykyisin näyttää olevan tuo 2-3 kk. Ei niissä lapuissa muistaakseni ole mitään eräpäiviä. Noihin eri maiden nopeuksiin sen verran, että Italiassa ajelin n. 1 vuosi sitten motaria (rajoitus 110 km/h) autolla 120 km/h ja suunnilleen kaikki menivät ohi. Nostin nopeuden 140-150 km/h ja pääsin liikennevirtaan eikä ohittelijoita ollut kovin monta. Poliisiautoja tuli motarin vastakkaisen puolen kaistoilla vastaan eivätkä noista ylinopeuksista ainakaan ruvenneet ketään pysäyttelemään.
eek.gif

No koska jos luet niitä sakkoja kun saat niitä, niin niissä lukee kyllä se maksuaika. Joten ei muuta kun keulimaan ja ajamaan ylinopeutta niin että saat sakkoja, ja sitten lukemaan lappujen takaosaa...  Se nyt vaan on tietoa, ja kyllä finlexistä löytyy jos jaksaa etsiä. En nyt tähän hätään jaksa etsiä sitä, koska on 12 tunnin yövuoro takana, ja haluan mennä nukkumaan.
Kauniita unia sitten vaan. ;-)

Niin kuin mä olen jo moneen otteeseen todennut, sain sakot ylinopeudesta juuri pari viikkoa sitten eikä mun sakkolapussa aivan taatusti ole maksupäivää mainittuna sen kummemmin etu,-kuin takapuolellakaan.

Sakossa on kyllä samanlainen kenttä kuin muissakin laskuissa jossa siis pitäisi lukea eräpäivä, mutta se on tyhjä. Miliisi jätti kentän täyttämättä ilmeisesti juuri sen vuoksi kun se sanoi että nämä hieman isommat sakot voi maksaa useammassa erässä miten haluaa ja "ohjeaika on sellaiset 2-3kk".

Tämä epäselvyys minua tässä juuri ihmetyttääkin ja sen vuoksi kysyinkin että onko muiden sakkolapuissa ollut eräpäivä mainittuna.

Make.
No suomessa ei ole miliisejä, joten en tiedä missä olet sakkosi saanut. Mutta, tarkistin tilanteen, rikesakossa lukee että maksuaika on sitä kaksi viikkoa, mutta rangaistusvaatimuksessa ei todellakaan lue missä ajassa sakon pitää olla suoritettuna. Olisin nyt etsinyt sen pykälän, mutta nyt on finlexin kotisivut alhaalla, joten yleisö joutuu odottamaan jännityksellä
tounge.gif

Rikesakoista tämän verran:
"Laki rikesakkomenettelystä 21.1.1983/66

1 LUKU

....

9 §
Rikesakko on maksettava kahden viikon kuluessa rikesakkomääräyksen tiedoksisaamisesta.

.... "

Mutta nyt täytyy myöntää, että en ole rangaistusvaatimuksen maksuajasta varma...en sitten ollenkaan. Mutta kyllä ne yleensä muistuttavat sakosta ennen kun pistävät ulosottoon, tai vievät lusimaan
tounge.gif
Yritän selvittää asiaa.

No koska jos luet niitä sakkoja kun saat niitä, niin niissä lukee kyllä se maksuaika. Joten ei muuta kun keulimaan ja ajamaan ylinopeutta niin että saat sakkoja, ja sitten lukemaan lappujen takaosaa...  Se nyt vaan on tietoa, ja kyllä finlexistä löytyy jos jaksaa etsiä. En nyt tähän hätään jaksa etsiä sitä, koska on 12 tunnin yövuoro takana, ja haluan mennä nukkumaan.
Kauniita unia sitten vaan. ;-)

Niin kuin mä olen jo moneen otteeseen todennut, sain sakot ylinopeudesta juuri pari viikkoa sitten eikä mun sakkolapussa aivan taatusti ole maksupäivää mainittuna sen kummemmin etu,-kuin takapuolellakaan.

Sakossa on kyllä samanlainen kenttä kuin muissakin laskuissa jossa siis pitäisi lukea eräpäivä, mutta se on tyhjä. Miliisi jätti kentän täyttämättä ilmeisesti juuri sen vuoksi kun se sanoi että nämä hieman isommat sakot voi maksaa useammassa erässä miten haluaa ja "ohjeaika on sellaiset 2-3kk".

Tämä epäselvyys minua tässä juuri ihmetyttääkin ja sen vuoksi kysyinkin että onko muiden sakkolapuissa ollut eräpäivä mainittuna.

Make.
No suomessa ei ole miliisejä, joten en tiedä missä olet sakkosi saanut. Mutta, tarkistin tilanteen, rikesakossa lukee että maksuaika on sitä kaksi viikkoa, mutta rangaistusvaatimuksessa ei todellakaan lue missä ajassa sakon pitää olla suoritettuna. Olisin nyt etsinyt sen pykälän, mutta nyt on finlexin kotisivut alhaalla, joten yleisö joutuu odottamaan jännityksellä  
tounge.gif

Rikesakoista tämän verran:
"Laki rikesakkomenettelystä 21.1.1983/66

1 LUKU

....

9 §
Rikesakko on maksettava kahden viikon kuluessa rikesakkomääräyksen tiedoksisaamisesta.

.... "

Mutta nyt täytyy myöntää, että en ole rangaistusvaatimuksen maksuajasta varma...en sitten ollenkaan. Mutta kyllä ne yleensä muistuttavat sakosta ennen kun pistävät ulosottoon, tai vievät lusimaan  
tounge.gif
Yritän selvittää asiaa.
Mä olen tehnyt niin _joka kerta_, että annan niiden itse muistuttaa milloin maksuaika on lopussa. Elikäs ensin tulee oikeusministeriöltä maksukehoitus, siinä on pari viikkoa maksuaikaa. Tuon lapun ilmaantumiseen menee jotain väliltä 3kk-9kk. Ennen maksoin aina tuossa vaiheessa. Sakon summahan ei nouse.

Nykyisin en maksa vielä siinäkään vaiheessa, vaan odottelen lappua ulosotosta. Lapun saavuttua soitan ulosottotoimiston virkailijalle (nimi ja numero löytyy lapusta), ja sovin sopivan pienet kuukausierät. Sakon summa ei edelleenkään ole noussut, eikä luottotiedot mene.

Noin sain kätevästi yli vuoden maksuajan sakolle, ja vieläpä korotonta maksuaikaa! Yhteiskunnalta palaa rahaa, mutta se on voi voi, en minä ainakaan pysty maksamaan niin isoja sakkoja kerralla. Luottokortilla ei viittis maksaa, ja sielläkin taitaa olla tällä hetkellä limitti melkeen tapissa..

Mä olen tehnyt niin _joka kerta_, että annan niiden itse muistuttaa milloin maksuaika on lopussa. Elikäs ensin tulee oikeusministeriöltä maksukehoitus, siinä on pari viikkoa maksuaikaa. Tuon lapun ilmaantumiseen menee jotain väliltä 3kk-9kk. Ennen maksoin aina tuossa vaiheessa. Sakon summahan ei nouse.

Nykyisin en maksa vielä siinäkään vaiheessa, vaan odottelen lappua ulosotosta. Lapun saavuttua soitan ulosottotoimiston virkailijalle (nimi ja numero löytyy lapusta), ja sovin sopivan pienet kuukausierät. Sakon summa ei edelleenkään ole noussut, eikä luottotiedot mene.

Noin sain kätevästi yli vuoden maksuajan sakolle, ja vieläpä korotonta maksuaikaa! Yhteiskunnalta palaa rahaa, mutta se on voi voi, en minä ainakaan pysty maksamaan niin isoja sakkoja kerralla. Luottokortilla ei viittis maksaa, ja sielläkin taitaa olla tällä hetkellä limitti melkeen tapissa..
Jos haluaa säästää pikkasen kansalaisien maksamia verorahoja, niin ottaa suoraan ulosottoviranomaisiin yhteyttä sakon tiimoilta, ja tekee heidän kanssa suoraan maksuohjelman, niin ei tarvitse mennä niin monen instanssin kautta
tounge.gif

Jos haluaa säästää pikkasen kansalaisien maksamia verorahoja, niin ottaa suoraan ulosottoviranomaisiin yhteyttä sakon tiimoilta, ja tekee heidän kanssa suoraan maksuohjelman, niin ei tarvitse mennä niin monen instanssin kautta  
tounge.gif
Tuossahan on vielä yksi pointti, miksi teen noin.. Odotan sitä päivää, kun sakko häviää byrokratian rattaisiin
tounge.gif
Näin on ihan oikeasti joskus käynytkin, joten ei se ihan turhaa haihattelua ole.

njoo sama taktiikka täälläkin, viimeksi soitin ja sovin 10e/kk lyhennys, hahahaha
biggrin.gif
Saakohan vielä pienemmän kk maksun sovittua.. joku femma olis ok tai euro!

Juu mutta tässähän onkin kysymys liiketoiminta-ajattelusta, eli yritetään tulla mahdollisimman kalliiksi muille, jotta nettotulosta voisi laskea itselleen mieluisaksi...
biggrin.gif

"En oo palijon töetä tehnynnä tai tienanna rahhoo
jonniinmoesen haettataepaleeni aikanna
vaan onpa aekamoeset rästit tullunna,
sevverran oun ehtinnä tehä pahhoo..."

Progressiivisuushan päiväsakosta tekeekin tasapuolisen,eli se rokottaa lompakon pohjalta pienituloiselta vähemmän kuin isompi tuloiselta,jolloin sakon "tehovaikutus" on sama.
Progressiivinen sakotus olisi kenties oikeudenmukainen, ellei sitä maksettaisi progressiivisesti verotetuilla tuloilla.

Nykyjärjestelmä on kaksoisprogressio, joka suhteessa kovemmalla kädellä rankaisee suurituloisia.

Back