• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Onx muita kypsään ikään ehtineitä aloittelijoita?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Anzali
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Muistakaa yx pikku homma, keväällä, eli parinviikonkuluttua, kaikki kelataan alusta. Lähdetään ajaan yksin, koitetaan jarrut täysillä, pienet väistöt ja katsotaan edessä olevaa kuvitteellista keppiä joka antaa sen pisteen johon ollaan matkalla ja sitten seuraavaan kanttauspisteeseen. Ja lippaamatta.
cool.gif

Hei hulinaa! Oma isäukko osti v. -73 cb 350 Hondan itselleen viisikymppislahjaksi, sillä tuli ajettua kolme vuotta ilman korttia kunnes laillisessa iässä ostin tuutti-Hondan. Muutama vuosi väliä ja taas Honda 750 vm.-80 ja sillä välimerelle. Sitten tuli Yamaha Fz 750, cbr 1000f ja nyt alkaa kuudes kesä XX:llä. Parin kuukauden kuluttua on tarkoitus mennä Alpit itä-länsisuunnassa ja takaisin itään rantoja myöten ja Gardan kautta kotiin. Mitähän sitä tulee ostettua omaksi viisikymppiseksi joka täyttyy ens syksynä? Viime keväänä kauden aloitti Tre-Hki-etappi, se kävi ruosteenpoistosta, sitten mentiinkin yötä vasten Rostockista Gardalle yhteen menoon, hauskaa oli. Liv ty raid!

42 tulee keväällä täyteen. Lasken itseni aloittelijaksi, kun ei ole 22 vuoteen ollut mopoa alla.

Itse olin 37-vuotias, kun hankin ensimmäisen pyörän kawasaki EN-500. Sillä ajelin pari kesää ennenkuin se sit pöllittiin ja ajettiin romuksi Porvoossa.....

Sitten pari vuotta taukoa ja viime kesän ajelin kimppapyörällä vuorotellen miesystäväni kanssa.... Ja nyt sit tallissa odottaa lumien sulamista kaunotar 800 Intruder....
062802moto_prv.gif

Hyvin on ajelut menneet. Vain kerran kaadoin sen EN:n paikallaan Porvoonjoen rannassa...Eikä ollut kun "muutama" motoristi katselemassa kauniina kesäiltana "pikkasen" hävetti. Kahvit äkkiä naamariin ja karkuun
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

Pari kertaa kävin silloin ensimmäisenä kesänä radalla ajamassa sekä ennakoivan ajon -kurssilla. Suosittelen kaikille, jopa kokeneillekkin kuskeille
confused_orig.gif

Itse menisin kyllä kurssille uudelleen, jos vain täällä kaakonkulmalla sellainen järjestettäisiin.....

Kyllä meitä iäkkäämpiä noviiseja löytyy, viimekesänä hankittiin minun 50 v kunniaks Honda CBF 600 jolla ajelin noin 1000 km ja yksi paikallaan kaato tuli tehtyä ja sen seurauksena hankittiin lujaa kaatumaraudat mutta jotenkin pyörä vaan tuntu liian painavalle ja kun ei tuota kokemustakaan vielä ollut niin elokuussa hommattiin mulle sit kevyempi pyörä Kawa ER5 ja johan ajaminen taas maittoi. Viime keväänä kävin mp-teoria tunnit ja muutaman ajotunnin ja nyt on varattu paikat EAK kussille joten kesää ja uusia kokemuksia odotellaan innolla.
Mitään aikaisempaa ajokokemusta kaksipyöräisella polkupyörää lukuunottamatta ei ollut

Viime keväänä kävin mp-teoria tunnit ja muutaman ajotunnin ja nyt on varattu paikat EAK kussille joten kesää ja uusia kokemuksia odotellaan innolla.
Mitään aikaisempaa ajokokemusta kaksipyöräisella polkupyörää lukuunottamatta ei ollut
Eikö vaikka ookki ihanaa ku kevät etenee ja kohta pääsee taas pyörän päälle. Huomenna ois tarkoitus mennä tallille ja kokeilla hörähtääkö erkki käyntiin talviuniltaan tai siis jos osaan ton akun laittaa ensin paikoilleen.  
tounge.gif

Olen itsekin ajatellut, jotta jotain oppia pitäis nyt keväällä saada näin muutaman kuukauden hiljaiselon jälkeen. Missähän näitä EAK-kursseja järjestetään täällä pk-seudulla? Mihin sinä Minja olet ilmoittautunut?

Kesäkuussa -98 tuli hankittua lopultakin eka "oikea" moottoripyörä CB750K -80, kahden kimppaan tosin taloudellisista syistä... Ikää oli tuolloin 40+ . Muutaman ajokauden jälkeen vuonna 2002 tuli alle ihka oma Sevenfifty -92, jolla ajellaan vieläkin. Rouva hankki pyörän pari vuotta myöhemmin, tällä hetkellä Suzuki GS500E -89 ja ajajan mittarissa parin kuukauden päästä puolivuosisata ( vaikka ei päältä näy
wink.gif
).
Olemme kumpikin käyneet näissä EAK -tilaisuuksissa oppia hakemassa eikä rahat ole menneet hukkaan. Kun oppii ne tietyt tärkeät perusasiat, voi harjoittelua suorittaa myös omin päin. Ammattilaisen ohjauksessa kannattaa käydä silti, aina taidoista löytyy "viilattavaa" tai suoritustasoa voi kiristää entisestään ( esim. jarrutuksen tehokkuudessa tai väistön nopeudessa ). Omaan aikatauluun yritän tänä keväänä mahduttaa HRoF:n Alastaron ruosteenpoistokurssin, edellisestä tapahtumasta on hyvät kokemukset. Ja ylipäätään radalle pitää ehtiä vaikka "pappapyörällä" ajankin; heikkotehoisella pyörällä tulee kiinnitettyä helpommin huomiota pääasiaan eli kaarreajoon eikä pelkkään luukuttamiseen suorilla
biggrin.gif

Ikä vaikuttaa itsellä lähinnä kahteen asiaan: ei tarvitse hakea "katu-uskottavuutta" ja pyörän ajoasento ratkaisee kropan viihtyvyyttä. Siksi ei seuraavaksi tule hankittua sitä unelmien pyörää vaan sellainen malli, jolla voi ihan oikeasti ajaa
wink.gif

Noviisi...

Mittarissa kuskilla hyppysellisen päälle 40. Eka pyörän (kawa 500 gpz)hankin vasta viime syksynä. Rouvalta tinkasin pyöränostolupaa vain n. 20 vuotta. Ensimmäisen positiivisen (tai sellaiseksi tulkittavan) vastauksen jälkeen saman tien kauppaan. Ensimmäisen koeajon muistan aina. Jyees!
sport05.gif
Olin myyty saman tien, vaikka oli muutaman aste vain plussalla ja vettä vihmo. farkut jalassa, tavallinen nahkatakki, mutta kuitenkin
062802jumpie_prv.gif

Sitten ajelinkin syyskuun alusta ihan lokakuun lopulle joka päivä.
062802moto_prv.gif
Kaikilla keleillä ihan oppimisen vuoksi. Kuivalla, sateella sumussa, pikkuisella pakkasella, myrskyllä. Sitten kaiken aikaa jarrutusharjoittelua, työntöohjausta, ym...

Olen etsinyt ja lukenut kaiken mahdollisen kirjallisuuden (suomeksi) turvallisesta ajosta, mitä olen löytänyt. Suosittelen kaikille sellaisia opuksia, kuin "Ajamisen nautinto, Moottoripyöräilyn riskienhallinta ja Ajo hanskassa". EAK-kurssi kiinnostais ,jos löytyisi sopiva Oulun seudulta.

Aika paljon ajelin kyytiläisen kanssa ja tuntui tuo mopeti vähän pieneltä semmoiseen. Samoin moottoritiellä. Niinpä sitten vaihdoin talvella FJ 1200:een. Pitäis olla MUKAVA pyörä
sport05.gif

Kauhee ajokutina ollut päällä semmosen pari kuukautta. Jospa se helpottais tuossa huhtikuun puolella.

Että semmosta... Meinas tulla oikein novelli
tounge.gif
confused_orig.gif

Aloitin ajamisen 46v. Pyöränä Kawa zzr600, jonka luotettavuus ei oikein ollut hyvä. Pyörä vaihtui Yamaha YZF600R:ään ensimmäisenä kesänä.
Ajatuksena oli että opettelen salat oikein alusta alkaen. Liityin kerhoon jossa oli ennakoivan ajon koulutusta sekä ratakoulutusta.
Nyt kun alkaa kolmas ajokauteni takana on kilometrejä n. 55000, 2 ennakoivan ajon kurssia, ratapäiviä 12. Paljon on vielä asioita joita täytyy opetella, mutta hitaasti kiiruhtaen vanhallakin iällä aloittanut oppii erittäin hienon harrastuksen salat.

062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
buttrock.gif

Täällä ikää 41 vuotta ja eka oma pyörä ostettu -> Suzuki GSX 750F '03. Koltiaisena oli mopo + muuta ajokokemusta lainatuista pyöristä. "Ajo hanskassa" opusta lukien ja ennakoivaa ajotapaa harrastaen koitan välttyä ongelmilta. Lumet saisi minun puolesta jo häippästä, jotta pääsee harjoittelemaan ja tutustumaan pyörään kunnolla.  
062802moto_prv.gif

Käyppä Kawantsa vilkaisemassa Wima.fi sivuja esim sitä kautta pääsee HRof EAK kursseille johon olen itse menossa

Käyppä Kawantsa vilkaisemassa Wima.fi sivuja esim sitä kautta pääsee HRof EAK kursseille johon olen itse menossa
Suosittelen kanssa. Sieltä löytyy muutakin tapahtumaa ihan mukavasti Ladies' Bike Club
Tää on niin tätä! Perustetaan äijien "Men Only" mopokerho, jossa kokouksissa luetaan Miesten Lehtiä, röyhtäillään, pi*reskellään, juodaan kaljaa, puhutaan halventavasti naisista, saunailloissa vertaillaan ***keleiden pit... lyhyyksiä ja nauretaan omille vitseille! Joo-o...
baaa.gif

Suosittelen kanssa. Sieltä löytyy muutakin tapahtumaa ihan mukavasti Ladies' Bike Club
Tää on niin tätä! Perustetaan äijien "Men Only" mopokerho, jossa kokouksissa luetaan Miesten Lehtiä, röyhtäillään, pi*reskellään, juodaan kaljaa, puhutaan halventavasti naisista, saunailloissa vertaillaan ***keleiden pit...  lyhyyksiä ja nauretaan omille vitseille! Joo-o...  
baaa.gif
Eijks noita herrakerhoja ole ollut kautta aikain ja kyllä tän kerhon kinkereihin on ollut aina miespuoliset avecit tervetulleita. Ei nää naiset ainakaan ole olleet sisäänpäin lämpiäviä... ´Eikä sielä miehistä puhuta... Parempiakin aiheita...
biggrin.gif

Tää on niin tätä! Perustetaan äijien "Men Only" mopokerho, jossa kokouksissa luetaan Miesten Lehtiä, röyhtäillään, pi*reskellään, juodaan kaljaa, puhutaan halventavasti naisista, saunailloissa vertaillaan ***keleiden pit... lyhyyksiä ja nauretaan omille vitseille! Joo-o...
baaa.gif
Eijks noita herrakerhoja ole ollut kautta aikain ja kyllä tän kerhon kinkereihin on ollut aina miespuoliset avecit tervetulleita. Ei nää naiset ainakaan ole olleet sisäänpäin lämpiäviä... ´Eikä sielä miehistä puhuta... Parempiakin aiheita...
biggrin.gif
Syvästi ihmettelen moista ilmiötä, missä tasa-arvokeskustelua ylläpitävät voimat perustavat moisia "Ladies Only" -kuppikuntia. Ilmiö on tuttu myös muualta kuin mp-piireistä! Jotkut haluavat syödä munakasta rikkomatta munia. En ymmärrä!
nixweiss.gif

Syvästi ihmettelen moista ilmiötä, missä tasa-arvokeskustelua ylläpitävät voimat perustavat moisia "Ladies Only" -kuppikuntia. Ilmiö on tuttu myös muualta kuin mp-piireistä! Jotkut haluavat syödä munakasta rikkomatta munia. En ymmärrä!  
nixweiss.gif
Pöh ja pah... Sen mitä minä olen pistänyt täälä foorumilla merkille, niin kyllä ne on lähinnä miehet jotka vouhottaa tuosta tasa-arvosta ja pitävät siitä keskustelua yllä. Mulla ainakaan oo mitään tarvetta päästä jonkun herrakerhon saunailtaan. On muuten moniakin pienempiä MP-porukoita, joihin ei ole naisilla mitään asiaa. Ja meillä isäntää ei ainakaan sais pakkopaidassakaan leidien viikkotapaamiseen, mut ei se ole koskaan käyny mulle urputtaan et tapailen naisia.
biggrin.gif

Joku vastasi ihan omasta puolestaan ettei ymmärrä, eipä niin
ja tässä onkin jo tarpeeksi syytä miksi on sellaisiakin kerhoja jossa ymmärretään
wink.gif

Jep, ei ole meidänkään isäntä vielä mukaan tunkenu vaikka kysytty on. No josko me kysyttäis sit vaikka ttuttua ens kesän viikkoajoihin niin josko tuo ymmärryskin siitä laajenisi
biggrin.gif

Back