• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Onnettomuus Turun moottoritiellä 4.6.06

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Wen74
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vituttaa tämä moottoripyörä hyvä, auto paha asenne mikä ihmisillä on. Ja itse ei koskaan tehdä virheitä ja ollaan todella fiksuja ja mallikelpoisia.
Niinpä, mutta koitapa selittää se mopouskovaisille fanaatikoille.
Kyllä täällä välillä "lyödään" myös moottoripyöräilijää - ja joskus vielä aiheesta.
Mutta tuosta perässä ajamisesta: mp ei ole niin vaarallinen kuin auto. En muista nähneeni yhtään uutista, jossa takaa tuleva mp olisi aiheuttanut yliajollaan autoilijan tai kyytiläisen hengenmenon.
Autofoorumeilla taas haukutaan rekkoja yms., kun ne saattaa tulla päälle ja henkiä menee...
Se on se vahvemman laki!

Nykyään peräkolareissa on yhä useammin syynä ns. puuhasteleva kuljettaja. Toisin sanoen autoilija esim. räplää puhelintaan tai stereoita, hoitaa vauvaa tai vaikkapa syö ajaessaan.
Ja naisautoilijat lässyttävät handsfreehin ja keskittyvät omasta mielestään oleelliseen eli juoruiluun ja samalla katsovat itseään taustapeilistä huulipunaa huulilleen levittäen tai puuterihuiskaa naamalleen taputtaen, että on hyvän näköinen. Tai sitten on näitä rouvia, joiden suu käy yhtäjaksoisesti pelkääjänpaikalla niin, että kuskina oleva aviomies häkeltyy eikä pysty keskittymään ajamiseen, peräänajo tapahtuu juuri usein tällaisessa tilanteessa ( adrenaliinia ).
veryangry.gif

Toi pitkittäisjyrsintä veivaa pyörää siinä määrin että onhan siinä voinut käydä ajovirhe tai tasapainon menetys mutta ne on tutkijalautakunnan asia selvittää...
Ainahan nuo on onnettomien yhteensattumien summia, turha on arvailla tai syyllistää etukäteen ketään.......tai arvaan että kaverilla katkesi ketjut ja jumitti takarattaan?
kynttila.gif
Jepjep, annakumäkinarvaan tai ihan mitä vaan....

Nykyään peräkolareissa on yhä useammin syynä ns. puuhasteleva kuljettaja. Toisin sanoen autoilija esim. räplää puhelintaan tai stereoita, hoitaa vauvaa tai vaikkapa syö ajaessaan.
Ja naisautoilijat lässyttävät handsfreehin ja keskittyvät omasta mielestään oleelliseen eli juoruiluun ja samalla katsovat itseään taustapeilistä huulipunaa huulilleen levittäen tai puuterihuiskaa naamalleen taputtaen, että on hyvän näköinen. Tai sitten on näitä rouvia, joiden suu käy yhtäjaksoisesti pelkääjänpaikalla niin, että kuskina oleva aviomies häkeltyy eikä pysty keskittymään ajamiseen, peräänajo tapahtuu juuri usein tällaisessa tilanteessa ( adrenaliinia ).
veryangry.gif
ne naiset, ne naiset...
Miehet aiheuttavat prosenttuaalisesti enemmän onnettomuuksia kuin naisautoilijat, mutta jälleen kerran uutisointi sorsii "heikompaa".. jos naisautoilijalle sattuu vahinkotilanne, lehti uutisoi:  naisautoilija, jos motoristille sattuu vahinko, lehti uutisoi: motoristi törmäsi autoon, jos henkilöauto ja rekka kolaroi, lehdet uutisoi: henkilöauto törmäri rekkaan.. jnejne
Ja eikös ole turvallisempi puhua handsfree korvassa kuin ilman??
Ja mitä tulee tuohon naisten miehelle puhumiseen, yleensä homma menee niin että jos nainen ajaa, mies antaa aikas aktiivisesti ajo-ohjeita vierestä, niin että naisen ajamisesta ei tuu mitään, koska ei voi/saa keskittyä olennaiseen...
veryangry.gif

*ja tää ei ollut riidanhaastoa, vaan kylmä toteamus naisen näkökulmasta, ainahan asioissa on niin monta näkemystä kuin on katsojaakin*

jos henkilöauto ja rekka kolaroi, lehdet uutisoi: henkilöauto törmäri rekkaan.. jnejne
Ei, vaan "rekka murskasi henkilöauton", Lähes kaikista raskaan kaluston onnettomuuksista saa otsikon luettuaan kuvan, että se oli isomman syy, mutta sitten itse jutusta käy ilmi, että pienempi oli väärällä kaistalla, tuli sivutieltä eteen tms.

LS 650. Juuri näin. Nyt on tasa-arvoisesti mielipiteet tuotu esiin.

Summa summarum: Liikennekäyttäytyminen on nykyään kyllä parantunut ( ottaen huomioon valtava autokannan kasvu ); esim. 70-luvulla, kun itse sain ajokortin, ei taajamien ulkopuolella edes ollut nopeusrajoituksia. Silloin sitä vasta kaahailtiinkin. Itsekin juuri ajokortin saaneena lähdin ensimmäiselle pidemmälle matkalle Etelä-Suomesta Pohjanmaalle. Volvo Amazon sai heti kyytiä. Huonokuntoisella valtatiellä mentiin 160 km:n nopeudella lähes koko matka. Vuosittain sai liikenneonnettomuuksissa surmansa yli 1.000 henkilöä. Suhteutettuna nykyiseen auto- ja moottoripyöräkantaan ovat liikenneonnettomuudet selkeästi vähentyneet.

Valistus on mennyt melko hyvin perille. MUTTA: edelläkerrottujen esimerkkien tapaisia liikenteeseen keskittymistä haittaavia käyttäytymismalleja on tullut.

Jos minä puhun handsfreehin ajaessani, koen, että keskittymiseni liikenteeseen huononee. Reagointiaikani huononee. Kärjistämäni naisten ( no sanotaan sitten tai miesten ) meikkaaminen ja työasioista keskustelu tai ystävien kanssa jaarittelu ajon aikana kun ei kiireiltään ehdi tehdä ao. toimia ennen seuraavaa kokousta tai vastaavaa ajoneuvon ollessa seisohdiksissa päämäärässä, on myös totisinta totta. Ja kun nämä "kiireisen ihmisen" toimet vielä yhdistetään auton ratin taakse, voivat onnettomuudet lisääntyä. Ihmisten ainainen kiire joka paikkaan aiheuttaa monella tavoin ongelmia liikenteessä.

Joopa... ei riitä viime kesänä sormet ja varpaat siihen laskemiseen kun on meinannu jäädä alle tai kiilatuksi kyseisen asian takia ja tänä kesänä muutaman kerran jo
033102ass_1_prv.gif

Eipä ole ollut mopolla ajellessa perässäroikkujista riesaa... oikeanpuoleisen kädensijan kääntö tyhjentää taustapeilit tehokkaasti.
baaa.gif

Eipä ole ollut mopolla ajellessa perässäroikkujista riesaa... oikeanpuoleisen kädensijan kääntö tyhjentää taustapeilit tehokkaasti.
baaa.gif
Tämä on oikeanlaista puhetta. Ja jos joku Bemari tai Alfa Romeo sitten lähtee perään, niin se todennäköisesti on myös ajan tasalla ja osaa tarvittaessa jarruttaa. Ja yleensä ao. automerkkien omistajat ja kuskit hallitsevat tilanteet. Eli poispois nynnyjen alta
062802jumpie_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
.

Et varmaan hirveesti oo ajellu kehällä ruuhka-aikaan. Viimeks tänään pyörä oli noin kahen metrin päässä Nissanin perästä.

En, yritän välttää ruuhka-kehää viimeiseen asti. Kyllä niitä perässäroikkuja-motoristejakin varmasti on, en motoristeja pyhimyksiksi ylistänytkään. Itse olen vaan sattumoisin kokenut tätä ilmiötä aikalailla ainoastaan autoilijoiden puolelta. Todettakoon tässä nyt vielä sekin, että autoilen itsekin, enkä todellakaan aina virheettömästi.
nixweiss.gif

Vituttaa tämä moottoripyörä hyvä, auto paha asenne mikä ihmisillä on. Ja itse ei koskaan tehdä virheitä ja ollaan todella fiksuja ja mallikelpoisia.

Jaa-a, siltähän se tietenkin saattaa kuulostaa, jos minkä tahansa asian kritisoijalle lyödään asian vastakohdan leima otsaan. Eli, jos siis sanon saarioisten maksalaatikkoa pahan makuiseksi, ei se tarkoita automaattisesti sitä, että olen kehumassa omaa maksalaatikkoreseptiäni? Vai tarkoittaako?

033102bebe_1_prv.gif

Ja jos joku Bemari tai Alfa Romeo sitten lähtee perään, niin se todennäköisesti on myös ajan tasalla ja osaa tarvittaessa jarruttaa. Ja yleensä ao. automerkkien omistajat ja kuskit hallitsevat tilanteet. Eli poispois nynnyjen alta
Ainakin esiintyvät johtavissa asemissa, kun joskus lueskelee kansainvälisiä Road Rage-sivuja. Etenkin BMW on Jenkkien sivustoilla n. joka kolmannessa topicissa.

Miehet aiheuttavat prosenttuaalisesti enemmän onnettomuuksia kuin naisautoilijat, mutta jälleen kerran uutisointi sorsii "heikompaa".. jos naisautoilijalle sattuu vahinkotilanne, lehti uutisoi:  naisautoilija, jos motoristille sattuu vahinko, lehti uutisoi: motoristi törmäsi autoon, jos henkilöauto ja rekka kolaroi, lehdet uutisoi: henkilöauto törmäri rekkaan.. jnejne
Vähän ohi aiheen: Enpä syyllistäisi kumpaakaan sukupuolta. Objektiiviset tutkimukset taitavat olla harvassa. http://www.tiet.fi/sukupuolierot.htm

Faktaa kuitenkin, että useampi lehti uutisoi tästäkin onnettomuudesta niin, että moottoripyöräily saadaan tuntumaan mahdollisimman vaaralliselta toiminnalta.

Minua pelottaa eniten maatalouteen liittyvät vempaimet yleisessä liikenteessä.
Aika käsittämätöntä lainsäädäntöä että työkoneille ei ole käytännössä mitään rajoitusta koon suhteen.Nykyään näkee traktoreita, puimureita ja kylvökoneita jotka tukkivat käytännössä molemmat kaistat.Outoa on myös että kyseisiä vempeleitä saa ajaa T-kortilla, johon vaaditaan peräti 15- vuoden ikä.
On sattunut enemmän kuin kerran, kun "isontalonantti" on vetänyt nenän edestä poikittain pellolle hommiin.
Ei taida olla liikenteessä mitään muuta tälläista ryhmää, jolle ei ole käytännössä mitään rajoituksia.

baaa.gif
Ongelma on ruuhkissa siinä, että kohta olet itse perässäsoikkuja tai sitten ohjattuna tien sivuun poliisin toimesta. Tai ainakin vetomies tms.
Perässäajajat ovat oikeasti ongelma, johon pitää suhtautua vakavasti.

Minua pelottaa eniten maatalouteen liittyvät vempaimet yleisessä liikenteessä.
Aika käsittämätöntä lainsäädäntöä että työkoneille ei ole käytännössä mitään rajoitusta koon suhteen.Nykyään näkee traktoreita, puimureita ja kylvökoneita jotka tukkivat käytännössä molemmat kaistat.Outoa on myös että kyseisiä vempeleitä saa ajaa T-kortilla, johon vaaditaan peräti 15- vuoden ikä.
On sattunut enemmän kuin kerran, kun "isontalonantti" on vetänyt nenän edestä poikittain pellolle hommiin.
Ei taida olla liikenteessä mitään muuta tälläista ryhmää, jolle ei ole käytännössä mitään rajoituksia.
Kyllähän niille traktoreille ja työkoneille määräyksiä riittä vaikka muille jakaa ja EU keksii lisää fiksuja ja vähemmän fiksuja. Valitettavasti vaan etenkin valolaitteet tahtoo olla turhan usein rikki. Tässä olisi myös koneiden valmistajilla parantamisen varaa, laittaa valot sellaisten suojien kanssa että eivät ole heti rikki.
Itse olen kuiten kuitenkin traktoreihin koittanut asennoitua niin, että ne on siellä tien päällä töitä tehdessään ja minä ajelen vaan huvikseni. Eli minä olen se joka väistää. Sama pätee rekkoihin. Tämä nyt ei tarkoita sitä että hyväksyn kaikki törttöilyt.

Tuo mitä sanoit tuosta ikärajasta ja kortista on kyllä totta. 15-vuotias saa pelkällä kirjallisella kokeella mennä tien päälle 40 tonnin yhdistelmällä, eihän se kulje kuin max. 50-60km/h. Vaikka ei olisi ikinä ajanut traktoria, pelottavaa.

Sellainen muistutus vielä kaikille jos esim. ohitatte oikealle kääntyvän traktorin menkää reilusti vasemmalle kaistalle tai jos on vastaantulijoita odottakaa jotta traktori on kokonaan posi edestä. Nostolaitteessa olevat työkoneet voivat käännöksessä yllättää ikävästi.

baaa.gif
Onhan se noinkin.

Itse tosin sain kokea viime viikolla Turun moottoritiella yhden *usipään. Tulin valkoisen Vectran perässä ramppia alas ja kun päästiin moottoritielle, niin käänsin ohituskaistalle ja annoin reilusti kaasua. Se oli ilmeisesti kuskille liikaa, koska se niittasi heti perään. Ohitettiin yhdessä seuraava auto (Vectra tuli siis hesarietäisyydellä perässä) ja kun motari aukeni, niin huomasin, kun Vectra vetäytyi heti minun perästä takaisin oikealle kaistalle ja tuli oikealta ohi. Onneksi satuin tarkkailemaan sitä peilistä, koska se olisi tullut ihan varmasti päälle jos olisin itse ottanut oikean kaistan tai vääntänyt lisää kahvasta. Se ehti juuri ja juuri puristaa oikean kautta ohitse ennen kuin seuraava auto tuli perä edellä vastaan.

Ja ennen kuin joku ehtii kommentoimaan sitä, että olin tientukkeena, niin todettakoon että lähetin rampista reilusti ja Vectralla oli nopeutta varmasti 160-170, kun se tuli oikealta ohitse. Sen oli ilmeisesti pakko päästä näyttämään motoristille. Minä en ajele oikeastaan koskaan ylinopeuksia, mutta kyllä rampista ulos tullessani oli jo reilusti rikesakon puolella. Vectra itse hidasteli rampissa, jonka takia heitin heti sen ohi heti siinä alussa.

Näin jälkikäteen mietittynä tuohon oli vain yksi syy. Vectran perässä luki V6 2.5. Pitäähän sitä 170 heppaisella "isolohkolla" näyttää motoristille missä kaappi seisoo. Jos olisi ollut ylinopeuspokkaa, niin eihän sitä kauaa olisi tarvinnut katsella. Niin ja lisäksi vettä tuli taivaalta ihan *erkeleesti.

Tulee muuten välteltyä aika paljon Turun moottoritietä, vaikka se on nopein työmatkareitti. Tässäkin threadissa on paljon hyviä syitä miksi olla ajamatta siellä.

Näin jälkikäteen mietittynä tuohon oli vain yksi syy. Vectran perässä luki V6 2.5. Pitäähän sitä 170 heppaisella "isolohkolla" näyttää motoristille missä kaappi seisoo. Jos olisi ollut ylinopeuspokkaa, niin eihän sitä kauaa olisi tarvinnut katsella. Niin ja lisäksi vettä tuli taivaalta ihan *erkeleesti.
Minulla ei noiden 170 hv Vectrojen tai vastaavien (yleisimmin aika lussuja pelejähän autot ovat prätkiin verrattuna) kanssa ole ollut ongelmia prätkällä. Nopeutta pitää hetkellisesti vetää sen verran paljon tauluun, että kotilokuski nöyrtyy kerrasta. Siinä eivät tosin mitkään rikesakkonopeudet riitä alkuunkaan.
wink.gif

Et varmaan hirveesti oo ajellu kehällä ruuhka-aikaan. Viimeks tänään pyörä oli noin kahen metrin päässä Nissanin perästä.

Tänään tuli tultua aamulla Tampereelle siinä kahdeksan maissa, uusi mersun pakettiauto oli parhaimmillaan 2 metrin päässä takarenkaasta satasen alueella
crazy.gif

Oma välimatka edellä ajavaan oli jotakuinkin oikeata luokkaa..
Sama juttu kävi edelliselläkin kerralla kun tein sen virheen että lähdin siihen aikaan motarille.

Kyllä me motoristitkin virheitä tehdään, se vain yleensä sit sattuu omaan nilkkaan, joten me varotaan niitä virheiden tekemisiä autoilijoita enemmän. Mutta kyllä se niin on minun mielestä, että peräänajaja on aina syyllinen.

Back