• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Onnettomuus 4-tiellä Oulussa.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja veikko h
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onnettomuus 4-tiellä Oulussa.

4-tiellä Oulussa Kaijonharju - Toppila-liittymän kohdalla pohjoiseen menevät kaistat olivat juuri pahasti ruuhkautuneet mp:n ja auton välisen onnettomuuden seurauksena. Motoristia hoidettiin tiellä. Toivottavasti ei pahinta.

Toivotaan et mp:n kuskille ei käyny pahasti :sad3:. Nyt viime lauantaina Simon paikkella itsekkin rysäytin peuran kanssa yhteen, tosin ja onneksi autolla. Se peura tuli muuten niin stanan moista vauhtia :kääk: pöpeliköstä tielle et ei kerenny ei sit yhtään mitään tehdä.

Moottoripyöräilijä törmäsi kauriiseen jonka jälkeen takaa tullut autoilija törmäsi moottoripyörään. Liekkö ajanut viereistä kaistaa vai onko turvaväli ollut niukka. Ikävältä kuulostaa joka tapauksessa. Toivotaan parasta.

Nopeita paranemisia.

Bemu vaikutti olevan ainakin heikossa hapessa - toivon mukaan kuski paljon paremmassa.

Toisen käden tietoa, mutta mp-kuskilta peräisin. Ennen onnettomuutta vasenta kaistaa ajanut mp ei törmännyt kauriiseen, vaan onnistui jarruttamaan ja väistämään yllättäen eteen hypänneen kauriin. Aamuruuhkassa takana oikeaa kaistaa ajanut auto ei onnistunut väistämään voimakkaasti jarruttanutta, kaurista väistävää moottoripyörää, vaan törmäsi siihen. Kauriin yli ajoi joko moottoripyörään törmännyt, tai joku muu auto.

Mp-kuski oli matkalla töihin, vähänlaisissa kamppeissa, mutta tällä tietoa selvisi kai muutamalla murtumalla, hiertymällä ja aivotärähdyksellä. Voi olosuhteisiin nähden hyvin.

Kauriin lisäksi onnettomuuden ilmeinen syy lienee liian pienet turvavälit. Yhden autoilijan syyllistäminen on tietysti aika turhaa, koska työmatkaliikenteessä liian lyhyt turvaväli on enemmän sääntö kuin poikkeus, niin autoilla kuin moottoripyörilläkin. Hedelmällisempää olisi miettiä, miten asenteet turvavälin suhteen saataisiin yleisesti muuttumaan.

Viimeksi muokattu:
mek sanoi:
Toisen käden tietoa, mutta mp-kuskilta peräisin. Ennen onnettomuutta vasenta kaistaa ajanut mp ei törmännyt kauriiseen, vaan onnistui jarruttamaan ja väistämään yllättäen eteen hypänneen kauriin. Aamuruuhkassa takana oikeaa kaistaa ajanut auto ei onnistunut väistämään voimakkaasti jarruttanutta, kaurista väistävää moottoripyörää, vaan törmäsi siihen. Kauriin yli ajoi joko moottoripyörään törmännyt, tai joku muu auto.

Mp-kuski oli matkalla töihin, vähänlaisissa kamppeissa, mutta tällä tietoa selvisi kai muutamalla murtumalla, hiertymällä ja aivotärähdyksellä. Voi olosuhteisiin nähden hyvin.

Kauriin lisäksi onnettomuuden ilmeinen syy lienee liian pienet turvavälit. Yhden autoilijan syyllistäminen on tietysti aika turhaa, koska työmatkaliikenteessä liian lyhyt turvaväli on enemmän sääntö kuin poikkeus, niin autoilla kuin moottoripyörilläkin. Hedelmällisempää olisi miettiä, miten asenteet turvavälin suhteen saataisiin yleisesti muuttumaan.

Jatketaan ketään syyllistämättä. Missä pidät turvavälin, jos joku ohituksen? jälkeisessä tilanteessa väistää kaurista oikealle kaistalle ja lyö lossit pohjaan?

ts18056 sanoi:
Jatketaan ketään syyllistämättä. Missä pidät turvavälin, jos joku ohituksen? jälkeisessä tilanteessa väistää kaurista oikealle kaistalle ja lyö lossit pohjaan?

Näinhän se on, ruuhkaliikenteessä kaistaa vaihdetaan usein, liittymiä tulee ja menee. Olen itsekin saanut autoilijana sakot kaistan vaihtamisesta tilanteessa, jossa toinen auto ajoi minun perääni. Perään ajava, tai kumpikaan osapuoli ei välttämättä voi kaikille tilanteille mitään.

On hyvin mahdollista(tämä menee spekuloinnin puolelle), että vasenta kaistaa ajoi mp:n takana auto, josta johtuen moottoripyörään törmännyt, oikeaa kaistaa ajanut autoilija ei nähnyt moottoripyörää välttämättä lainkaan/kunnolla, ennen kaurista väistävän ja voimakkaasti jarruttavan pyörän ilmestymistä oikealle kaistalle. Eli periaatteessa onnettomuus saattoi olla pelkästään huonoa tuuriakin.

Mutta turvavälistä olen vahvasti sitä mieltä, että liian pieni turvaväli johtuu pääosin asenneongelmasta ja vain pieneltä osin "väliin kiilaavista" ohittajista, liittyjistä ja kaistan vaihtajista.

edit, ts18056 ehti väliin kun muokkasin tuota ekaa viestiä, joten täydensin tätä ja palautin ekan viestin ennalleen

Viimeksi muokattu:
Vastaan tähän koska olin se joka ajoi moottoripyörällä.

Tilanne meni niin, että ajoin vasenta kaistaa muutaman auton perässä. Turvavälit oli ok sekä eteen, että suoraan taakseni. Oikealla kaistalla takana tullut auto oli sitten huomattavasti kauempana kuin suoraa takana tullut auto. Ajoin sillan ali jolloin kauris hyppäsi yllättäen eteeni kaistojen välisten kaiteiden yli ja jouduin jarruttamaan täysillä, sekä väistämään oikealle jotten törmää kauriiseen. Jarrutuksen ollessa täysi moottoripyöräni pysähtyi sekunneissa pysähdyksiin ja kauris jäi eteeni, enkä siis törmännyt siihen. Väistössä jouduin oikealle kaistalle ja pysähdyksissä ollessani huomasin peilistä takaa tulevan auton ajavan minua ilmeisesti huomaamatta kohti. Kuulin pamauksen ja seuraava muistikuva on kun heräilin maassa makaavana tajuihini ihmetellen mitä oli tapahtunut.

Minuun törmännyt autoilija sattui olemaan työkaverini vaimo ja myöhemmin kuulin, ettei hän ollut minua havainnut ollenkaan kuin juuri hetki ennen törmäystä. Hän oli ajaessaan huomioinut vastaan tulevien kaistalla nopeutta hiljentäneet autot, mutta ei siis huomioinut minua. Onnettomuus oli siis monen sattuman summa, eikä sitä voinut oikeastaan välttää mitenkään.

Minulle tuli lantion murtuma pahimpana, joka leikattiin ja ruuvattiin kasaan Oulun yliopistollisessa sairaalassa. Muita vaurioita oli kymmenkunta katkennutta kylkiluuta, murtunut solisluu, molempien käsien murtumat ja lukuisia ruhjeita ympäri kehoa.

Se minkä otin opikseni tuosta on, että pyrin jatkossa varusteet valitsemaan siten, että näkyvyyteni liikenteessä on selkeästi parempi.

Liitteenä muutama kuva pyörästäni.

2013-06-12+15.11.40-1.jpg

2013-06-12+15.10.37.jpg

2013-06-12+15.11.05.jpg

OUTCH!
Olit kyllä varmaan muistanut pakata suojelus enkelin eväskassiin mukaan. ois tuossa voinut huonomminkin käydä! Paranrmisia!!

HaK77 sanoi:
Minulle tuli lantion murtuma pahimpana, joka leikattiin ja ruuvattiin kasaan

Hyvä säkä sulle kävi! (Ja sille työkaverin vaimollekin.) Toi lantio on muistaaksni aika vaarallinen laite rikkoa, muistelen noita EA-kursseja. Jos oikein muistan, niin se on niin iso luu että jos se murtuu pahasti ja alkaa vuotamaan sisäisesti verta, niin siinä on todellakin kiire ettei ambulanssi vaihdu tummempaan autoon.

shyhander sanoi:
Hyvä säkä sulle kävi! (Ja sille työkaverin vaimollekin.) Toi lantio on muistaaksni aika vaarallinen laite rikkoa, muistelen noita EA-kursseja. Jos oikein muistan, niin se on niin iso luu että jos se murtuu pahasti ja alkaa vuotamaan sisäisesti verta, niin siinä on todellakin kiire ettei ambulanssi vaihdu tummempaan autoon.

Todellakin minulla on tuuria jo pelkästään sen vuoksi, että olen hengissä. Vammat oli todella minimaalisia ottaen huomioon törmäyksen energian. Auto oli Audi A6 allroad ja törmäysvauhti noin 100km/h.

Lantion murtuma leikattiin viikko onnettomuudesta ja voin kertoa, että leikkauksen odottaminen oli kohtuullisen tuskallista hyvästä lääkityksestä huolimatta. Suuret kiitokset kuitenkin sairaalan henkilöstölle joka teki hienoa työtä.

Sisäistä verenvuotoa oli ja vatsaan muodostu hematooma leikkauksen jälkeen kylläkin. Edelleen kusen verta eikä sen syytä tiedetä. Päässä oli myös verenpurkauma joka kontrolloidaan magneettikuvauksella ja neurologisella testillä. Että on tässä vielä toipumista edessä pitkäksi aikaa, mutta uuden pyörän metsästäminen on tietty alkanut.

Back