• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Onnettomuuksien lisääntyminen

Asiallinen kommentti BantamGrapplerilta.
Itse olen huomannut että vuosien karttuessa riskinotot ovat vähentyneet liikenteessä huomattavasti, noin yleensä, ja ns. black outteja, tilanteita jolloin vietti voittaa järjen, ei enää juurikaan tule. Toisaalta oma vähäinen ajokokemus(toinen kesä) moottoripyörillä on johtanut paikoin päinvastaiseen kehitykseen: taitojen karttuessa houkutukset rajojen kokeiluun kasvavat. Rajojen tavoittelu on taas ainoa tie kehitykseen - mukavuusalueelta siirtyminen epämukavuusalueelle.
Kuten aiemmin on jo todettu, tärkeää on omien rajojen ja riskien tunnistaminen.

Keskustelussa aikaisemmin sivuttu lentäjien suorituskyvyn aleneminen iän myötä on todellisuudessa myytti. Viimeisimpien tutkimusten mukaan kokeneemmat ja iäkkäämmät lentäjät suorituvat lähes kaikista tehtävistään nuorempiaan paremmin. Reaktiokyvyn alenemisella ei tässä yhteydessä ole juurikaan merkitystä. (Tietysti sen verran, ettei metrin minuutissa liikkuva vanhus enää ole kykenevä lentokoneen ohjaimiin...)

Moottoripyöräilyyn pätee mielestäni sama kuin kaikkeen muuhunkin moottoroiduilla laitteilla liikennöimiseen; käsitys omasta suorituskyvystä, kyvystä muodostaa tilannetietoisuus ympäröivästä maailmasta sekä ymmärrys näiden kahden suorituskykyyn aiheuttamasta vaikutuksesta. Jos suljetulla alueella voi ajaa eturangas kohti taivasta (olettaen taitojen sen mahdollisvan), niin pitää ottaa huomioon esim. sivutuulen vaikutus tai hallinnan säilyttämisen mahdollisuus mikäli takarengas hajoaa. Tehtäessä sama suoritus esim. kaupungin kadulla kuvaan tulee mukaan lisää muuttuvia tekijöitä, jotka vaikuttavat riskien kasvamiseen.

Em tilanteessa suorituskyky mahdollistaa keulimisen kohtuullisen riskittömästi radalla, mutta kaupungissa sama tilanne kasvattaa riskejä huomattavasti, koska kuljettajan kapasiteetti ei enää riitä muun ympäristön seuraamiseen. Karrikoidusti; mikäli kuljettaja tässä tilanteessa alkaa seurata ympäristöään menettää hän pyöränsä hallinnan koska kapasiteetti ei enää riitä tekemään kaikkia asioita yhtä aikaa. Tämän, kapasiteetin rajan tullessa vastaan, tulisi kuljettajan laskea keula takaisin alas ja keulimisen sijaan keskittyä muuhun liikenteeseen keulimisen viemällä kapasiteetillä.

Mainitsemieni asoiden tiedostaminen vähentäisi onnettomuuksia, jossa ollaan yliarvioitu oma suorituskyky, huomattavasti. Toki kuljettajan tulee lisäksi kyetä tiedostamaan koska ollaan tultu kapasiteetin ylärajalle ennen kuin raja ylitetään. Tämän rajan tiedostaminen on vanhemmilla ja kokeneemmilla kuljettajilla täysin ylivoimaista nuoriin ja kokemattomiin verrattuna. Tilannetajun säilyttäminen korvaa lisäksi kevyesti heikommat reaktioajat. Ajettaessa muiden kanssa tilannetaju ei koskaan voi olla täydellinen, vaan likkuminen perustuu oletuksiin kanssaliikkujien käyttäytymisestä. Ts kaikkea ei koskaan voi ottaa huomioon, mutta riskejä voi ja pitää analysoida jos haluaa saada onnistumisen elämyksiä ja säilyä hengissä.
Lyhyesti tuohon pitkään vastaukseen:Iäkästä Lentäjää joka on koulutettu ja joka on käynyt läpi jatkuvasti erilaisia fyysisiä sekä psyykkisiä testejä,(heikot tapaukset ovat pudonneet nuorempana pois ja vanhemmat lentäjät ovat karsiutuneet ja jäljellä olevat ovat huippuja)ei voi verrata normaaliin makkaraasyövään tehdastyöläiseen(joita ei putoa pois koska heille ei tehdä samoja vaativia testejä)´.
Eli varmaa on se että ikä vaikuttaa reaktiokykyyn,ajattelukykyyn jne. riippuen täysin elintavoista,ravinnosta,alkoholista,stressistä jne. Mutta moottoripyörää ostaessa ei heille tehdä edellämainittuja testejä.

Keskustelussa aikaisemmin sivuttu lentäjien suorituskyvyn aleneminen iän myötä on todellisuudessa myytti. Viimeisimpien tutkimusten mukaan kokeneemmat ja iäkkäämmät lentäjät suorituvat lähes kaikista tehtävistään nuorempiaan paremmin. Reaktiokyvyn alenemisella ei tässä yhteydessä ole juurikaan merkitystä. (Tietysti sen verran, ettei metrin minuutissa liikkuva vanhus enää ole kykenevä lentokoneen ohjaimiin...)

Moottoripyöräilyyn pätee mielestäni sama kuin kaikkeen muuhunkin moottoroiduilla laitteilla liikennöimiseen; käsitys omasta suorituskyvystä, kyvystä muodostaa tilannetietoisuus ympäröivästä maailmasta sekä ymmärrys näiden kahden suorituskykyyn aiheuttamasta vaikutuksesta. Jos suljetulla alueella voi ajaa eturangas kohti taivasta (olettaen taitojen sen mahdollisvan), niin pitää ottaa huomioon esim. sivutuulen vaikutus tai hallinnan säilyttämisen mahdollisuus mikäli takarengas hajoaa. Tehtäessä sama suoritus esim. kaupungin kadulla kuvaan tulee mukaan lisää muuttuvia tekijöitä, jotka vaikuttavat riskien kasvamiseen.

Em tilanteessa suorituskyky mahdollistaa keulimisen kohtuullisen riskittömästi radalla, mutta kaupungissa sama tilanne kasvattaa riskejä huomattavasti, koska kuljettajan kapasiteetti ei enää riitä muun ympäristön seuraamiseen. Karrikoidusti; mikäli kuljettaja tässä tilanteessa alkaa seurata ympäristöään menettää hän pyöränsä hallinnan koska kapasiteetti ei enää riitä tekemään kaikkia asioita yhtä aikaa. Tämän, kapasiteetin rajan tullessa vastaan, tulisi kuljettajan laskea keula takaisin alas ja keulimisen sijaan keskittyä muuhun liikenteeseen keulimisen viemällä kapasiteetillä.

Mainitsemieni asoiden tiedostaminen vähentäisi onnettomuuksia, jossa ollaan yliarvioitu oma suorituskyky, huomattavasti. Toki kuljettajan tulee lisäksi kyetä tiedostamaan koska ollaan tultu kapasiteetin ylärajalle ennen kuin raja ylitetään. Tämän rajan tiedostaminen on vanhemmilla ja kokeneemmilla kuljettajilla täysin ylivoimaista nuoriin ja kokemattomiin verrattuna. Tilannetajun säilyttäminen korvaa lisäksi kevyesti heikommat reaktioajat. Ajettaessa muiden kanssa tilannetaju ei koskaan voi olla täydellinen, vaan likkuminen perustuu oletuksiin kanssaliikkujien käyttäytymisestä. Ts kaikkea ei koskaan voi ottaa huomioon, mutta riskejä voi ja pitää analysoida jos haluaa saada onnistumisen elämyksiä ja säilyä hengissä.
Lyhyesti tuohon pitkään vastaukseen:Iäkästä Lentäjää joka on koulutettu ja joka on käynyt läpi jatkuvasti erilaisia fyysisiä sekä psyykkisiä testejä,(heikot tapaukset ovat pudonneet nuorempana pois ja vanhemmat lentäjät ovat karsiutuneet ja jäljellä olevat ovat huippuja)ei voi verrata normaaliin makkaraasyövään tehdastyöläiseen(joita ei putoa pois koska heille ei tehdä samoja vaativia testejä)´.
Eli varmaa on se että ikä vaikuttaa reaktiokykyyn,ajattelukykyyn jne. riippuen täysin elintavoista,ravinnosta,alkoholista,stressistä jne. Mutta moottoripyörää ostaessa ei heille tehdä edellämainittuja testejä.
Ja jos olisit ajatuksella tuon lukenut, olisit huomannut ettei se ollut edes jutun juoni.

Muuten ei paljon  aihe heilauta, kukin omaa mielipiteensä, mutta, vertailu lentäjiin ei kyl yhtään futaa. Ei lentäminen mitään atomifysiikkaa ole, lähes jokainen oppii lentämään  35/45 tunnin harjoittelulla. Rahaa tietenkin pikkasen palaa, mut niin kaikissa moottoriharrasteissa.
Jos  moottoripyörällä ajamista verrataan havittäjäpilottiin, niin meenään taas mäkeen, vertailu pitäis olla moto GP ajajaan/kansalliseen kärkeen.
Liikennelentäminen taas ei ole fyysisesti rasittavaa, mutta vaatii järjestelmien jatkuvaa valvontaa ja reagointia muuttuviin olosuhteisiin(lennonjohdon antamiin ohjeisiin/poikkeamiin vakioreitillä). Perusterve pystyy hoitamaan ko hommat, kunhan on koulutus.
Maailman parhaat taitolentäjät taasen ovat järjestään yli 40 v. Kunto pitää olla kohdallaan, ei supermies, mut hyvä G kesto ja  kolmiuloitteisen tilan ja oman sijainnin tietäminen kyseisessä km-kuutiossa
tounge.gif

Meni tosi off-topic, mut ku vertaatte moottoripyöräilyä lentämiseen, ei toimi. ainakaan argumenteilla mitä tääl on esitetty.
ps mun eka taitolennon opettaja oli 72 v ku alotettiin.

ai niin:mä oon 47 v ihan kohta, moottoripyöräilyn aloitin 1976, 10 vuoota putkeen keskimäärin 15tkm/v. Sit lähes 15 v taukoa, oli muita tärkeämpiä harrasteita(selvii ku lukee ylläolevan)

kuinka vanhana olet itse ajatellut olla niin huonossa kunnossa ettet nykyisillä kriteereilläsi katso olevasi sovelias moottoripyörän kuljettajaksi ja paljonko siihen ikään on vielä aikaa?

Koska vanhan koiran on hankalampaa oppia uusia temppuja, on nuorella koiralla suuri vastuu tulevaisuudestaan: nuoren koiran on nimittäin tulevaisuuttaan ajatellen opittava kuinka uusia temppuja opitaan.

Tosin vanha koira tietää loukkaantuvansa/kuolevansa jos kolahtaa. Nuoret elää ikuisesti.
Se on ihan yksilöllistä milloin ajotaito loppuu ja rutiini alkaa. Appiukko ajeli (kotilolla tosin) poliisia pakoon, kun hän yritti päästä pois ambulanssin alta
biggrin.gif
(ei huomannut minkä auton päällä ne siniset valot on..)

Itse ostin ekan pyörän 35v:na, kortti on "annettu" jo -90, enkä usko olevani mitenkään erityisen vaarallinen tien päällä. Mopo kulkee minkä kulkee, tietää kuinka puusilmäiset autoilijat käyttäytyy (kun on itse niistä), ja tietää että hirvi tms. voi tulla ojasta näyttäytymään, mutta minkäs sille voi. Elämä on täynnä riskejä
smile_org.gif

Kaikki on paljolti siitä kiinni, kuka on minkäkin puikoissa ...

sport05.gif

Hmm..aika vähän on ajatuksia vaihdettu.Yks juttu tässä on unohtunut tai sanoisin että jätetty miettimättä.Ei kaikki ole välttämättä omien taitojen yliarviointia."Nuorena ajoin,joten kyllä lähtee.." tai olen "s*tanan hyvä ja osaan kaiken"

Tytär (19.v) joutui jussina elvyttämään sellasta atv-hemmoa,joka arvioi itsensä yli kaiken ja haastoi kisaan (kokemusta ja harrastusvuosia oli),mutta huonosti kävi.
Kännissä kuin käki.

Alkoholi on joskus aika paska kaveri.

Edit: Eikä tämä nyt tarkoita näitä viimeviikon otsikoissa olluita ikäviä tapaturmia,missä ei ole ollut promileilla osaa.Nämä promile-kuskit päätyvät paikallislehtiin.Ainakin meillä.

kuinka vanhana olet itse ajatellut olla niin huonossa kunnossa ettet nykyisillä kriteereilläsi katso olevasi sovelias moottoripyörän kuljettajaksi ja paljonko siihen ikään on vielä aikaa?

Koska vanhan koiran on hankalampaa oppia uusia temppuja, on nuorella koiralla suuri vastuu tulevaisuudestaan: nuoren koiran on nimittäin tulevaisuuttaan ajatellen opittava kuinka uusia temppuja opitaan.
Kakskymppisenä, kaksvitosena ihminen on tunnetusti voimissaan. Osaa, jaksaa ja tietää kaiken. Ainakin omassa mielessään näin. Suurin osa elämästä on kuitenkin edessäpäin niin vuosista kuin kokemuksesta ja elämän myötä tulevasta joustavuudesta. Nelivitoset ovat vanhoja ukkoja! Kaikki tuo on luonnolista ja niin asioiden pitää ollakin. Tuossa iässä.
Ne, jotka jaksavat puhua nuorten ylivertaisesta osaamisesta liikenteessä ja ovat laittamassa ikäkattoa ajokortille, eivät tule vissiin ajatelleeksi että eivät he itsekään ole aina nuoria ja seuraavat parikymmentä vuotta menevät turhankin nopeasti. Olisivatko he silloin valmiita luovuttamaan korttinsa pois? Tuskimpa vaan. Täskin asiasta nyt saa taas olla ihan vapaasti mitä mieltä vaan muuten mutta yksi asia ainakin ihan varmaa: Kakskymppisenä ei voi tietää minkälaista on olla nelikymppinen ja ja mitä nuo kakskymmentä vuotta ovat muuta tuoneet kuin "hitaamman reaktiokyvyn, onnettomuusriskialttiuden nousun jne"  
confused_orig.gif

biggrin.gif

Mites olisi ikärajat
alle 22 vain maks. 10 kilowatin ajopeli
alle 26 vain maks. 15 kilowatin
alle 35 vain maks. 30 kilowatin ajopeli
vanhemmat sais ajella millä haluavat.
Jäisi nämä nuoriso-osaston toheloinnit vähemmäksi.
Ja kortin saaminen tiukemmaksi.
Milläs etuoikeudella yli 35v sais ajaa täystehoista? Ei se ikä kerro että mopo pysyy sen paremmin lapasessa. Itellä ollu 22v lähtien yli tonninen alla eikä mitää liikenteessä oo sattunu.

Ei näitä säädöksiä muuttelemalla taida millää saada vähennettyä näitä kaheleiden wannabe-kuskien kuolonkolareita. Noita tulis vaikka tulis mopopakko. Sen kans vaa täytyy elää että jollai on kusta päässä ja jollain ei.

Kakskymppisenä, kaksvitosena ihminen on tunnetusti voimissaan. Osaa, jaksaa ja tietää kaiken. Ainakin omassa mielessään näin. Suurin osa elämästä on kuitenkin edessäpäin niin vuosista kuin kokemuksesta ja elämän myötä tulevasta joustavuudesta. Nelivitoset ovat vanhoja ukkoja! Kaikki tuo on luonnolista ja niin asioiden pitää ollakin. Tuossa iässä.
Ne, jotka jaksavat puhua nuorten ylivertaisesta osaamisesta liikenteessä ja ovat laittamassa ikäkattoa ajokortille, eivät tule vissiin ajatelleeksi että eivät he itsekään ole aina nuoria ja seuraavat parikymmentä vuotta menevät turhankin nopeasti. Olisivatko he silloin valmiita luovuttamaan korttinsa pois? Tuskimpa vaan. Täskin asiasta nyt saa taas olla ihan vapaasti mitä mieltä vaan muuten mutta yksi asia ainakin ihan varmaa: Kakskymppisenä ei voi tietää minkälaista on olla nelikymppinen ja ja mitä nuo kakskymmentä vuotta ovat muuta tuoneet kuin "hitaamman reaktiokyvyn, onnettomuusriskialttiuden nousun jne"  
confused_orig.gif

biggrin.gif
Niin,olen myös itse tuossa ryhmässä ``nelikymppiset``.
En ole korttiani luovuttamassa vielä,mutta jotain pitää ehkä jättää tekemättä ja päätöksiä tehdä itsekunkin kohdalla lähestyttäessä eläkeikää.
Kuinka moni meistä on nuorena teininä tai parikymppisenä hypännyt veteen 10 metristä? Ja kuinka moni tuon tekee kun ikä tuplaantuu? En minä enää pysty,ehkä vaatii litran smirnoffia tuohon ryhtyminen ja pari kaunista pimua kannustamaan
tounge.gif
.

Se on luonnonlaki että ihminen muuttuu hitaammaksi sekä fyysisesti että psyykkisesti vanhennuttuaan.

Ajatellaanpa urheilumaailmaa. Missä tahansa lajissa alkaa nelikymppisenä jäädä nopeimpien jalkoihin,ei siksi että toiset ovat nopeampia,vaan siksi että itse alkaa hidastumaan!
Formulat,raliiautoilijat ym ym. heidän riskinottokyky laskee,koska vähältäpititilanteita alkaa tulla sitä enemmän mitä enemmän ikä lisääntyy.

Taitaa vaa olla syynä se, että vaikka iän puolesta tietäis omat rajansa, ni ku aivot rullaa vieläki 20v tasolla, ni mitä voi olettaa? Tuppaa käymään itse kullaki joskus se, että ku pyörän selkää hyppää, ni järki turtuu. Jollai se turtuu koko ajosession ajaksi, toisilla ehkä vain pari sekkaa.

Yksilötasolla se ratkaisu pitäs löytää eikä millää universaalilla muutoksella. Yksilöt vaa tuppaa noudattaa tätä alkoholistin menetelmää:
- "en mun vauhti oo mihkää hidastunu 20v ajoista vaikka oonki 50v."
- "en mä aja liian kovaa. sellanen +40 paikassa kuin paikassa ei oo viel yhtää vaarallista."

Tollasta skeidaa kuulee vähä väliä porukan suusta, ei kuitenkaa lähellekää enemmistön suusta. Ongelma ei siis ole massassa, vaan yksilöissä. Ei massan vapauksia kannata rupee rajoittaa parin kahelin takia.

Yhtä lailla voitas kieltää Kauniit ja Rohkeat telkkarista sillä verukkeella, että se lietsoo väkivaltaa. Onhan sentää maailmassa kokonaista yksi tapaus, jossa tytär puukotti raa'asti äitinsä, kun ei saanut katsoa Kauniita ja Rohkeita. Tästä voidaan siis suoraan vetää johtopäätös, että Kauniit ja Rohkeat on väkivaltaa lietsova ohjelma.

Noh meni vähä off-topic. Mut niinku lähinnä ajatus siitä, että yksilöiden koheltamisen takia rajotettais enemmistön vapauksia, on vähintää absurdi. Minkäs takia sitte esim. raskaan liikenteen max.painoa ei oo pudotettu 30 tonniin tai esim. nopeuksia alennettu 50km/h ? No siitä syystä, ettei se ratkaise yhtää mitää. Vika ei ole yleisellä tasolla... näitä onnettomuuksia vain sattuu, ei sille mitään voi.

Aika moni töpeksiminen menee 3K kategoriaan: Kokematon, Kovaa, Kännissä. Ei noihin auta mitkään tehorajoitukset, koska tämä ihmistyyppi pystyy telomaan itsensä vaikka rollaattorilla.

Se on luonnonlaki että ihminen muuttuu hitaammaksi sekä fyysisesti että psyykkisesti vanhennuttuaan.  
Se on toki luonnonlaki, mutta esimerkiksi reaktioaikojen muutos tapahtuu hyvin hitaasti 60 ikävuoden kieppeille. Vasta 70 ikävuoden tuntumassa alkaa tapahtua selvempiä muutoksia.

Ja kun 60- ja 20-vuotaiden reaktioaikojen keskiarvojen erot mitataan millisekunneissa, niin mikä on sen merkitys käytännössä? Mitä auttaa liikenteessä marginaalisesti nopeampi reagointi, jos esimerkiksi turvaväli ei ole kunnossa? Ei mitään. Paljonko pyörä ehtii hidastua kymmenesosa sekunnissa?

Fyysisillä syillä perustelu 50- ja 60-vuotiaiden ikäryhmässä ei oikein toimi. Ei etenkään, kun tilastojen mukaan riskikuljettajat kuuluvat aivan muihin ryhmiin. Eri asia ovat selvästi ikääntyneet ihmiset, joiden alentunut suorituskyky vaikuttaa oikeasti turvallisuuteen.

Niin kauan kuin ylinopeudet hyväksytään surutta ja suorituksina ajetaan esimerkiksi IB-ajoja (väsymys on todella suuri humalaa vastaava riskitekijä liikenteessä), niin ei ole kovin mielekästä alkaa sorsia ihmisiä iän perusteella.

Asenteesta se lähtee. Moottoripyöräilijöillä näyttää edelleen olevan pääsyynä kuolemaan johtavissa onnettomuuksissa suistuminen eli melkein aina oma moka. Kuinka paljon näiden joukossa on 60-vuotiaita?

Ei ole ikäkysymys, jos mopo karkaa käsistä. Jos et osaa käsitellä vehjettä, kolarivaara on ilmeinen, olit sitten nuori tai vanha.
Useimmiten taitaa karata käsistä jonkinmoisen ajorupeaman jälkeen, kun alkaa tuntua et homma hanskassa ja riskinotto kasvaa.
Itse olen pian 60v motoristi, uusio sellainen ja kyllä mun piti ihan alusta aloittaa, kolmena ekana kesänä ajokurssi ja senkin jälkeen itsetehtynä opittuja kikkoja keväisin.
Pian 40 v takana liikenteessä useimmilla mantereilla, suurissakin kylissä kotilolla ja mopolla ilman suurempaa kolaria. Kerran heitti tiemestarin erikoinen pitkälleen minut ja mopon arvaamatta ja ilman riskinottoa keskellä suoraa tietä. (Pikipaikka asfalttiurassa)
Iän myötä liikennesilmä kehittyy, kuten tuolla aiemmin todettiin, ja tajuaa riskinoton oikean seuraamusmahdollisuuden. Mulla on ollut yksi johtoajatus: Oikea tilannenopeus!!! Sillä olen pärjännyt, vaikka pollliisien mielestä olen useinkin liikennettä vaarantanut, useimmiten yksin ajaessani keskellä korpea.. Mut oikeesti itse en koe olleeni se vaarallisin vaihtoehto!!

Back