• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Onkos täällä muita jotka ajelee pienitehoisella

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vesako
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
No nyt on kai pienitehoinen, 15kw otteen mukaan ja Yammu XV 250...

Hyvin tuollakin pysyy liikenteen mukana jopa motarilla.

^Sama vekotin alla, ajokokemusta sen verran että kortin oon sillä saanut. :p

Tuo pieni teho ei sinänsä mua haittaa, näillä jykylän "motareilla" kun ei lain mukaan saa ajaa satasta lujempaa ja sen sillä pääsee heleposti. Mulle pienitehoinen on jotain alle 50 heppainen. Meillä kaikki pyörät jää tuon alle tai niille hujakoille, museoikäisessä cx-Hondassa paperi sanoo 37 kW, mutta eppäilen, että pari kiloa tuosta on jäänyt 30-vuotisen matkan varrelle (koska mä haluan ajaa sillä, vaikka en sais kun siinä on 2 kiloa "liikaa" :grin:)

Mua kiinnostaisi yleinen käsitys tai ketjun aloittajan määritelmä siitä, mikä on pienitehoinen pyörä? :)

^Mulla on sama näkemys.

Tosin jos miettii tuota motarilla ajamista, niin pienitehoinen vois olla sellainen, jolla joutuu vinguttamaan äärirajoilla, kuten esimerkiksi tällä 20 heppaisella virrellä. Kyllä se sitä satasta kulkee, mutta en mä kyllä kovin mielellään siellä ajele, mieluummin mutkapätkillä. Ihan muutama heppa tuohon lisää, niin sitte ei ois enää "pienitehoista". :;):

Mulla KTM690 laitettu yhteen karttapaikkaan 25kw softa ja sillä on helppo pitää 120 matkavauhtia yllä, huiput pysähtyy 130 tietämille. Hauska ajaa tollasella vajaatehoisella, pysyy keula tontissa eikä tuu samalla tavalla "provosoitua" kun täystehoisena. Bensaakin vie nurkka ajossa vähemmän ja on paljon leppoisampi ajaa kun pelit ei hyökkää niin herkästi. Mii laik:thumbup:

Hauskinta on että pyörän saa tarvittaessa täysitehoiseksi ajon aikana, sen verran kuitenkin tehojen vaihtoon menee aikaa ettei sitä viitsi hetken mielijohteesta (provosta) tehdä. Lisäksi, kun aikansa ajaa 25kw tehoisena ja tottuu siihen, täystehoinen on sen jälkeen aika tykki peli:D

15v poika testasi mökillä mun pyörää 25kw tehoilla ja hyväksi totesi, kesällä saa lähteä kiertämään noilla tehoilla supermoto rataa.

Indigestible sanoi:
Vaihdoin 150 hp Yamahan 50 hp Yamahaan...
Kyllä ehtii paikasta toiseen ihan yhtä nopeesti, hiekalla hieman nopeemminkin:grin:
Ja paljon hauskempaa on nyt ajelu.
Ei se teho vaan miten sitä käyttää.

Minä vaihdoin gen-2 busan 350 cc skootteriin. Nyt uskaltaa vaimokin ajella talon "moottoripyörällä" :D

37 kW (50 hv) ja itsellä massa niin että neuvolassa ei punnita (sata on raja, jos joku ei tiedä). Tuollakin pääsee riittävästi.

RK

Toi teho juttu muuten riippuu paljon siitäkin, että millanen kyyditettävä massaltaan roikkuu tangossa.

Useasti miettinyt, että miksi sellasta mätisäkkiä pitää kuljettaa tankin päällä :grin: ?

Sellanen 80 kilonen kaveri kun on litteellä vatsalla mopedin päällä, niin varmaa on helpompaa ja ketterämpää ajella ja liikkua ja pyöräkin tuntuu paljon ripeämmältä. Jos on 50 heppaa alla, niin varmaan on pikkasen eroa painaako kaveri 85 kg kuin 120kg :orgmp:

PS. vedän sanani takaisin jos vatsa litteä ja painoa tuo 100 tai yli, muuten en ymmärrä kyseisen "pakin" ylläpitoa.

Viimeksi muokattu:
Ronttu sanoi:
PS. vedän sanani takaisin jos vatsa litteä ja painoa tuo 100 tai yli, muuten en ymmärrä kyseisen "pakin" ylläpitoa.

Mites pituus? Meinaan 100kg/150cm on "hieman" erilainen ruumiinrakenteeltaan kuin 100kg/200cm :grin:

HiTec sanoi:
Mites pituus? Meinaan 100kg/150cm on "hieman" erilainen ruumiinrakenteeltaan kuin 100kg/200cm :grin:

Totta totta, tarkotin just sitä mätisäkkiä :grin:

Mut paljon on sitä porukkaa kun ajopuku on mahan kohdalta niin kiree, että hyvä jos saa kiinni, visiiristä jos kattoo sisään, niin näyttää että posketko siellä pyörää kuskaa. Sit joka pysäkillä lihapiirakka ja ranskalaiset :grin:

Paljon pystyy itekki vaikuttaa miten se pienitehone kulkee.

Ronttu sanoi:
Totta totta, tarkotin just sitä mätisäkkiä :grin:

Mut paljon on sitä porukkaa kun ajopuku on mahan kohdalta niin kiree, että hyvä jos saa kiinni, visiiristä jos kattoo sisään, niin näyttää että posketko siellä pyörää kuskaa. Sit joka pysäkillä lihapiirakka ja ranskalaiset :grin:

Paljon pystyy itekki vaikuttaa miten se pienitehone kulkee.

Jos kaipaa vauhtia niin tehojahan voi lisätä, eikö? Ite ajelin pyörällä mis oli tehoja 4 kertaa vähemmän ku painoa, olis sillä kortistaan päässy...

Eipä ole kiire minullakaan enää. Minulla tapaa olla aina porukan pienin. Pyörä siis... :p ...mutta kun tykkään just tästä 33-vuotiaasta Honda CX500:sta, 50 hevosta voimaa. Kaksi päällä kuljetaan ja hyvin on keritty perille asti ja mukavasti. Kun kumminkin pysähdellään koko ajan kuvaamaan maisemia, nähtävyyksiä yms., niin eipä ole kiirettä. Tuommoinen 300 kilometrin matka vie helposti 6-8 tuntia...

Kokeilin kyllä viritettyä Bläkkäriä - meni ykkösellä 160 ja kakkosen huipuissa mutkatien mutkat alkoivat tulla aika ripeästi vastaan ja tuli äkkiä testattua tehokkaat jarrut. Mutta kiitos ei, vanha CeXi-pyörä on meille parempi. :)

Omalla kohdalla kävi tässä keväällä, että toinen pyörä lähti liikkeeseen myyntiin. Ei ollut intoa enään sillä ajaa ollenkaan. Vähän yritin reissua heittää, mutta aina tuli melkein palattua kotia ja vaihettua Suzuki ajoon. Vaikka Suzukissa on vain n. 50hp, niin hauskuuskerrointa on kymmenen kertaa enemmän kun Trumpassa:thumbup:
Tuli monta vuotta ajeltua noilla tehokkaammilla nakuilla ja hauskuus ajamisesta katosi. Kunnes tuli sitten kunnon kilvellinen kurapyörä hankittua, niin nyt vain tekisi mieli kokoajan olla tienpäällä:orgmp:

:D talvella piikkipyörillä turhankin ärjy 400kuutioinen muuttui supermotorenkailla taas ihan nössöksi mopoksi...

eihän toi mee yhtään mihkään...:p

Sachs X-road ja Yamaha Virago 125 ilmestyneet talliin tässä. :D Kortin kun vielä sais. Eiköhän sitä noilla piikkisilläkin kerkeä tämän ekan kauden :grin:

Pojalla on Beta RR 125LC Enduro, 11kw 4T koneella. Välillä käynyt itekkin sillä ajamassa ja vaikka tehoa ei ole ylettömästi niin hauska pyörä, varsinkin teknisessä ajossa kuten hitaassa maastossa. Taajamassa pärjää mainiosti noilla tehoilla ja pyörä on hyvä ajaa, isolla tiellä pyörä kulkee nätisti kunhan marssinopeus pysyy 80-90 tuntumassa, sen jälkeen loppuu hönkä koneest.

Jep. Se ilmanvastus moninkertaistuu siinä kun nopeus nousee 80-100. Tuli päivitettyä kalustoa. Yamaha Virago vaihtui Hondan CB350. Onko se 25kw vielä pienitehoinen? Omasta mielestä siinä on jo piikin jälkeen liikaa. :D

Back