• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Onko viima pahaksi polville?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pelles
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vanhemmat jotka paremmin tietää (siis vielä vanhemmat kuin minä  
tounge.gif
) sanoo että vanhemmiten alkaa paha reumatismi vaivata jos paljon ajelee niin että nivelet oikeasti kylmenee.
Minulla diagnosoitiin nivelreuma kevättalvella ja tulipa samassa uhteydessä kysyttyä lääkäriltä onko vuonna 1972 aloitetulla moottoripyörällä ja reumalla mahdollisesti yhteistä. Ja vastaus oli: Ei ole yhteistä, reuman tarkkaa puhkeamissuutä ei tunneta.
Itse ajelin nuorempana hyvinkin suojaavissa kamppeissa, nykyisin käytän helteillä aika paljon farrkkuja jne.
Mutta kyllä se kylmä ja veto voi vaikuttaa niveliin. Niinkuin myös se että pyörän päällä ei paljoa asentoa vaihdella.

Ompelutin anopilla farkkujen sisäpintaan (etuosaan) vanhoista sadehousuista tuulta- ja vettäpitävän kerroksen.

No toimii se jotenkin... Nahkahousuilla ajelen. Kaikki ajot.

ei vitsi mitä virityksiä
biggrin.gif

hommatkaa nyt hyvät ihmiset toimivat ja tarkoituksen mukaiset ajovarusteet.
Itse ostin ensin kunnon varusteet ja katsoin sitten millaiseen mopoon jää rahaa.

Nyt kesällä tulee paljon ajeltua tavalliset farkut jalassa. Mietin että onko tuo viima pahaksi polville, vai pitäisikö polvien kohdalla olla jonkinlainen windstopper?
En tiedä syy yhteyttä ja osin sitä epäilenkin tuota kylmän altistusta esimerkiksi ns. reumatismiin(tauti jota ei ole edes olemassa muuten kuin vanhankansan suussa), mutta en usko että se terveellistäkään on.

Mikset voi vaihtaa farkkuja vaikkapa nahkahousuihin jotka pitää viiman paremmin poiisa ja sitten kun konttaat niin suojaa pikkasen paremmin asvaltti-ihottumaltakin mitä farkut. Saati sitten sateen sattuessa. Huh nyt tuli kylmät väreetkin jo kun ajattelin märkiä farkkuja sateella ja kotiin matkaa vielä 32 kilsaa.

Eikö se joku vanha sanonta tms. menny jotenkin niin että "viima menee luihin ja ytimiin" eli altistaa reumalle sitten vanhemmiten tai nopeuttaa sitä, ettei noi koivet enää toimi niin hyvin vanhempana tai vähintäänkin kolottaa. Nuorempana mitää vaikutusta ei varmasti havaitse.

Lääkäri kun en ole, niin lääketieteellistä faktaan en valitettavasti tiskiin pysty lataamaan.

Tuskin kuitenkaan mistään satunnaisesti viimasta mitään haittaa ole. Sitten jos se on jatkuvaa ja pitkäkestoista voi ne vaikutukset havaita myöhemmällä iällä.

Vai miten se nyt oli..

Nykyisen lääketieteellisen käsityksen mukaan kylmä ilma ei aiheuta reumaa tai muitakaan nivelvaivoja.
Annahan yksikin referenssi tuosta väitteestä. Odotan mielenkiinnolla.
Niinkuin tuolla aikaisemminkin jo kirjoitin kysyin asiaa lääkäriltä siinä vaiheessa kun minulta diagnosoitiin nivelreuma ja lääkäri sanoi että kylmällä ja vedolla ei ole reuman syntymiseen mitään vaikutusta ainakaan tämän hetkisen tiedon mukaan.

Onko jotain olemassa jotain tuultapitäviä, ohuita polvisuojia jotka voisi laittaa housujen alle? Itsellä ongelma rystysten kanssa.. kipeytyy perhanat kun on huonoilla/märillä hanskoilla tullut ajeltua.

edit: typo. taas.

Omassa suvussa kun tuo reuma ja muut nivelsairaudet kulkee melkein istukan läpi, niin pakko pukeutua kunnolla tuuleen ja tuiskeeseen.
Kylmäkin tulee vähän liiankin helposti kun on tuo "öljynpaine" suonissa hieman heikohko...

Itse olen ainakin huomannut että kylmemmällä säällä ajolenkiltä tultaessa polvet tuntuu jotenkin jäykiltä, ikäänkuin niissä olisi "painetta", vähän vaikee kuvailla mutta tämä ilmiö esiintyy oli jalassa sitten gore tai nahkavermeet. Tiedä sitten minkälaista murhetta on horisontissa, tällä hetkellä tuota nyt ei voisi oikeastaan sanoa edes vaivaksi.  
nixweiss.gif

ps. Farkuilla en ajele.

Nykyisen lääketieteellisen käsityksen mukaan kylmä ilma ei aiheuta reumaa tai muitakaan nivelvaivoja.
Annahan yksikin referenssi tuosta väitteestä. Odotan mielenkiinnolla.
Niinkuin tuolla aikaisemminkin jo kirjoitin kysyin asiaa lääkäriltä siinä vaiheessa kun minulta diagnosoitiin nivelreuma ja lääkäri sanoi että  kylmällä ja vedolla ei ole reuman syntymiseen mitään vaikutusta ainakaan tämän hetkisen tiedon mukaan.
Mielenkiintoinen tulkinta lääkäriltäsi, ottaen huomioon että reuman synnyn syyt ovat muutenkin pääsääntöisesti tuntemattomia... lähinnä kuitenkin viittasin tuohon "muitakaan nivelvaivoja" -kohtaan. Kudosten käyttäytyminen altistuessaan viimalle / lämpötilamuutoksille on kuitenkin kiistaton asia josta nyt tietoa löytyy pilvin pimein.... reuma kuulu autoimmuunifactoriperheeseen, joten siinä lienevät syynä enemmän yksilölliset kuin ympäristölliset syyt.

Nyt kesällä tulee paljon ajeltua tavalliset farkut jalassa. Mietin että onko tuo viima pahaksi polville, vai pitäisikö polvien kohdalla olla jonkinlainen windstopper?

Mikset voi vaihtaa farkkuja vaikkapa nahkahousuihin jotka pitää viiman paremmin poiisa ja sitten kun konttaat niin suojaa pikkasen paremmin asvaltti-ihottumaltakin mitä farkut. Saati sitten sateen sattuessa. Huh nyt tuli kylmät väreetkin jo kun ajattelin märkiä farkkuja sateella ja kotiin matkaa vielä 32 kilsaa.
Pidän farkkuja ainoastaan tosi lämpiminä päivinä, enkä milloinkaan yli 15km matkoilla. Nyt olen pitänyt coretex housuja, mutta ens viikolla menen ostamaan jotkut kevyemmät kesähousut, mutta suojatut!
smile_org.gif

Luin Onko viina pahaksi.
tounge.gif
Kyllä siinäkin helposti tulee (tuurilla vain) nivelet kipeäksi jos viinaa ottaneena mopoilee
tounge.gif

Isä ajeli kultaisella 60-luvulla Jawalla suunnilleen "ympäri vuoden" sen ajan missä lie nahkarukkasissa, -kypärissä yms. varusteissa.
Nykyään on sormissa aika ikävää reumamaista oiretta joista itse syyttää sitä että paleltuivat usein pahasti mopoillessa muinoin.
Mutta vaikea noista tosiaan on varmasti sanoa mitään mistä johtuvat mitkäkin oireet...

Juu, kyllä viima on haitaksi polvelle. Muutaman kerran kun olin ennen pukeutunut hieman liian vajaasti, enkä muistanut varautua siihen että ulkona lämpötila laski myöhemmin. Polvi oli jäykkänä, ei oikein jalka tahtonut totella ajon jälkeen, kävi välillä sillein että otin askelen eteen päin niin tasapainokin oli ensin hieman hukassa vaikka olisi tasaista maata, siitä huolimatta tuntui kuin olisin yllättäen astunut portaasta alas päin.

Mopo(tunturi tiger s) aikoina kävi niinkin päin että palelluin, ei oikein meinannut kallistaminen hyvin onnistua koska kädet ja jalat alkoivat heti vapista kylmyydestä.

Jos ajelisit customtyyppisellä pyörällä niin tyyliin sopisi myös farkut joissa etupuolikas on päällystetty nahalla, menee bootsien kanssa yhteen. Onhan se siistiä vetää auringossa kevyellä vaatetuksella, valitettavasti ne suojat joita sitten kolhiessa tarvitaan on jossain muualla.
Itselläkin näissä parin kilometrin siirroissa usein on ainoa kunnollinen varuste kypärä. Onneksi olen laiska ja hyppään autoon jos reissu on alle 5km. Yhdet lipat takana alle 60km/h vauhdista kevyellä varustuksella pitää ainakin minulla kunnon takin päällä ja samalla vaivalla menee ne housut+kengät jalkaan. Kolotusta on jo paikoissa kontaktiharrasteiden jäljiltä joten vältän vetoa. Arpikudos elää omaa elämää kun lämpötilat muuttuu nopeasti, niinkuin vedossa yleensä käy.
Jos ei joku paikka kolota kun herää, niin on todennäköisesti hengetön. Niiden kanssa vaan pitää oppia elämään...

Siis hommaa ajobyysat jotka toimii ajossa ja menee vielä terassillakin
cool.gif
ei jäykisty polvet tanssilattialla (ajaakohan "kanki" Kaikkonen farkuissa?
blush.gif
)

Näin yli 30v iässä tuli kerran ajeltua polkupyörällä duuniin 2003 vuonna jossain -24 pakkasessa ja vastatuulessa semmonen 5-6km matka, farkut oli jalassa ja pitkät kalsarit. Matkalla ei oikein kummempaa havaintoa, mutta tästä urheilusuorituksesta seurasi kankeutta, kävelykyvyttömyyttä, pillerien hotkimista ja sitä myötä närästystä. Mopolla ajaessa ei päässe noin suuria vaurioita syntymään, kun niitä ylikylmenneitä polvia ei rasiteta liikuttamalla...

Nuorempana ei tommonen ajelu tuntunut missään. Liekö dama kumulatiivista sitten vaiko vaan vanhuuden tuomaa takuun raukenemisesta johtuvaa tuskaa
nixweiss.gif

Vielä nytkin polvet on erittäin herkät kylmälle ja kolealle säälle. Eivät onneksi enää ennusta sitä säätä niinkun pari-kolme vuotta vaurioiden jälkeen - kolotti jo etukäteen kun ilmat olivat kylmenemässä.

Back