• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Onko moottoripyöräily "kapinallista"?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tyyppi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Minä en kapinoi mitään vastaan, enemmänkin olen siellä ordnung muss sein -puolella, mutta kovin tarkkaa silmää ei vaadi sen huomaaminen että pieni prosentti kaksipyöräilijöistä saa kiksejä liikennevalvonnan hassuttamisesta omissa nautiskeluajoissaan. Pienimuotoisesta ja hellyttävää sinällään, mutta siihen se isompi kapinallisuus tänä päivänä taitaa jäädä.

Oli erityisen liikuttavaa kun toissapäivänä ajeli rauhassa vastaan kaksi samanlaista, merkitsemätöntä mustaa kusiaista ja kuskeilla ghost rider -vermeet päällä. "Kiistä sä ja mä kanssa nii ei voi mitää..."

Paljonkin on ollut muutoin keskustelua erilaisista "kapinoista" eri yhteyksissä, mutta eipä mopoilu ole kuulunut yhdenkään tunnusmerkkeihin. Rooliasuleikkinä kuitenkin yleistymään päin.
crazy.gif

biggrin.gif

crazy.gif

biggrin.gif
 Sorry, melkein lensin tuolista, kun toiseksi viimeisen kappaleen luin.  
buttrock.gif

buttrock.gif

Niin aikoinaan mp oli vain väline liikkua nopeammin, kuin jalkapatikalla tai hevosella paikan A ja B välillä, jollei autoa omistanut.
Se "kapinallisuus" lienee lähtöisin niistä kuuluisista hävittäjälentäjistä, jotka eivät osanneet enään sopeutua siviilielämään; Lienee eivät olisi normiyhteiskunnassa kumminkaan osanneet elää. Sota oli siis vain "hyvä" ohjaus ao. ihmiset tekemään "hyvää".

Kaikenmoinen sääntöjen ja määräysten tietoinen rikkominen on siis "kapinointia" Mutta on eri asia, ketä "kapinallinen" katsoo loppuun asti  . . . . . . . onhan noita vankilat pullollaan . . . . Kuka istuu pidempään kuka lyhempään, sano.

Niin, onhan se jonkinmoista kapinoitia, jos normivilkut vaihtaa ledeksi tai sitten kilpikulmaa säätää . . . . . .  ja sitten tälläkin palstalla "avaudutaan" kun poliisi tarjoaa maksulappua kouraan . . . . . . siinä sitä kapinointia . . . . parhaimmillaan.  
buttrock.gif
Ao. henkilon omasta mielestä.

Ei siis ole yksioikoista määritettä kapinoinnille . . . . .  kumminkin se on valtaväestön ja viranomaisten mielestä sääntöjen / lakien ja senhetkisten "säädyllisyys" normien ulkopuolista toimintaa . . . . .
buttrock.gif

No mul ei ainakaan oo kapinaa...

Ajelu on vaan niin hauskaa ja upeata, ettei parempaa ole.

Itse toimin ihmisten kanssa hektisessä opetustehtävässä elokuusta toukokuun loppuun... Kesällä sitten prätkän päällä unohtaa kaiken työn.

Ajelu on vaan niin hienoo.

062802jumpie_prv.gif

ja kyllä se pyörän laittokin on ihan jees.

Elämäntapa
smile_org.gif
Harrastukseen on se ero et pyöräilyyn ei kyllästy ja se että pidempi aika ilman kaks pyörästä syö miestä...
062802moto_prv.gif

Mulle tämä ei tosiaankaan ole kapinallista, mutta voihan sitä olla kapinallinen vaikka pukeutumalla, silti suurin osa ihmisistä kuitenkin pukeutuu?

Mikä tahansa voi olla kapinaa ja voi olla olematta.

Kyllä täytyy myös myöntää: elämän tapa. Ja mikä mukavinta, liikkua juuroopassa baikerien parissa.
cool.gif
Mistään kapinasta koskaan edes tienny, alkuun kun ei vaan ollut varaa ostaa autoa. Pyörällä ajettiin myös talvella työmatkat.
062802moto_prv.gif

Eipä tuo niin kapinallista taida nykypäivänä olla. Mutta voihan sitä aina fiilistellä päänsä sisällä.

Kuten joku tuossa sanoikin, jokainen juttu voi olla kapinallista. Riippuu määrittelystä ja määrittäjästä.

No kyllähän täälläki aika moni(minäkin) tuntuu kapinoivan nopeusrajoituksia vastaan, eiköhän tuota jatkuvaa ylinopeuden ajamista voida pitää pienenä kapinana...?

Mitäs tähän sanos...
Edelleenkin tulee mieleen muuan kuulemani lause, että moottoripyöräily meni pilalle kun varakkaampi keskiluokka alkoi moottoripyöristä kiinnostumaan...
Nykyisin tuodaan Euroopasta Villeroy&Bochin astiasto lomareissulla Bemarin sivulaukuis....
Että...sellasta...kapinaa

Enempi tuo on (hyöty)harrastusväline kuin mikään kapinointi-työkalu. Wanhan miehen rauhallinen (?) ajokkivaihtoehto autojen rinnalle kun kelit ja kuljetustarpeet sen sallii. Ja syöhän tuo vähempi soppaakin kuin kumpikaan talon autoista, joten hyötypeli siis ympäristönkin kantilta ajateltuna
sport05.gif

No, pakkohan siinä on jotain kapinaa olla, kun viiskymppiset äijät ostaa ensimmäisen moponsa, ja tienpenkalla pikkumuksut katsoo silmät kiiluen ohiajavaa sankaria.  
biggrin.gif

kapina 1: avioliitto - lapset - omakotitalo - farmari - kultainennoutaja (peruskristillinen näkemys)
kapina 2: kaiken pitää olla turvallista (demarinäkemys)
kapina 3: elämän ilojen tulee löytyä työstä ja hyödyllistä toimista (pohjanmaalais-ahdistuneisuus näkemys)
tounge.gif

Eiköhän tämä touhu ole jo aika keskiluokkaista, isompia hienompia, heebelitä kuin autossa ja rengaspaineita ei osata katsoa muuten kuin diginäytöstä tetriksen lomassa...

Mietiskellessä olenkin päätynyt siihen että heti kun muilta jutuilta pystyy ilmestyy pihaan 40-60 luvun vekotin jolla ei ainakaan leimaudu  bomber/tuuninki/touring/cityracing hypettäjäksi, vaan tarkoitus on siirtyä vanhanaikaiseen moottoripyöräilyyn... Mitä sitten jos joskus jää tienpäälle tai kädet on rasvassa...
062802moto_prv.gif

No, pakkohan siinä on jotain kapinaa olla, kun viiskymppiset äijät ostaa ensimmäisen moponsa, ja tienpenkalla pikkumuksut katsoo silmät kiiluen ohiajavaa sankaria.  
biggrin.gif

kapina 1: avioliitto - lapset - omakotitalo - farmari - kultainennoutaja (peruskristillinen näkemys)
kapina 2: kaiken pitää olla turvallista (demarinäkemys)
kapina 3: elämän ilojen tulee löytyä työstä ja hyödyllistä toimista (pohjanmaalais-ahdistuneisuus näkemys)
Ja *skat.

Ykköskohta ei sinänsä liity ns. kristillisiin arvoihin sinänsä mitenkään.
Onpahan vaan se tyypillinen tapaus.

Demarinäkemys on pikemminkin sellainen, että kellään ei saa olla
ainakaan liian kivaa. Pitää vähintään verottaa ankarasti, ellei saa kiellettyä.
Turvallisuuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

Kolmoskohtaa vastustan eniten: eikö kunnon hulluja ole eniten juuri
pohojammaalla? Enkä puhu nyt pelkästään duudsoneista,
vaikka ovatkin yksi miltei kaikkien tuntema esimerkki.

Enpäs olisi uskonut että vielä perustelen jotain duudsoneihin vedoten...
tounge.gif

Kolmoskohtaa vastustan eniten: eikö kunnon hulluja ole eniten juuri
pohojammaalla? Enkä puhu nyt pelkästään duudsoneista,
vaikka ovatkin yksi miltei kaikkien tuntema esimerkki.
Pahoittelen. Muuten niin asiapitoiseen tekstiin oli livahtanut yksi virhe - kyse oli pohjoispohjanmaalaisista.
smile_org.gif
Perkeles niin.
biggrin.gif

Eteläpohojalaasille ei ruveta.
062802moto_prv.gif

Kyllä se demarivertauskin meni pieleen, koska esim. minä kyllä pidän
mieluummin sellaisesta suurin piirtein turvallisesta mutta ripeästä etenemisestä.
Olen siis mielestäni turvallisuushakuinen ennemmin kuin vaaroja hakeva.
Demaria minusta ei saa kyllä tekemälläkään, yrrrgh.
033102bebe_1_prv.gif

Se on piis, tai tulee turpaan!
033102beer_1_prv.gif

Tiedä noista Pohojanmaista, nelijää sorttiahan niitä on ja ite pohojoispohojanmaalaisena olen ikäni tullut kaikkien kans toimeen ilman että kukaan olis uhoomisellaan hätkäyttäny, minä senkummemmin. Oulusta oon ja kehtaan sanua.

Ihminen kehittyy ja kasvaa kriisistä toiseen. Jokaisessa sellasessa on aina kapinaa niin itteensä kuin ympäristöönsäki kohtaan, ei siihen prätkää tarvita, muttei se haitaksikaan oo.

Niettä sinänsä kuitenkin ihan mielenkiintonen pohde aiheesta. Tärkeintä kuitenkin, jos mopoista puhutaan, lienee se että meitä on ihan joka lähtöön. Erilaista jos samanlaisiakin ollaan. Toivottavasti ainakin mopo yhdistää myönteisellä tavalla niin nuoria kuin vanhojaki merkistä ja hevosvoimista riippumatta.

Vai kapinallista...

Kyllä se pikemminkin on jonkinasteista itsensä voittamista, sen "vapauden" lisäksi mitä pyörän selkään kiivetessä saa (sen sijaan että pakkaa perheen farkkugolffiin).

Kun hyvän pätkän saa vedettyä omasta mielestään "hyvin", niin voi kokea onnistumisen iloa. Ja miksei tuntea itseään vähän kapinalliseksikin mutkatien sokeita kurveja ja routavaurioita vastaan - hähä, klaarasinpas
cool.gif

Eipä kovin kapinallista ole, kun kaiken ikäiset melkein vauvasta vaariin/mummuun ajelevat jos jonkin näköisellä prätkyttimellä. Kivaa tämä kuitenkin on
062802moto_prv.gif

Golfiin vertaaminen kuitenkin minusta ontuu - sieltä kun ei näitä ns. "kapinallisia" löydy lainkaan (tosin tämä on täysin alaa tuntemattoman mielipide).
Golfatessa pitäisi kuulemma etiketin mukaan käyttää kauluksellista paitaa, mä olen kapinallinen ja käytän kilpikonna-kauluksellista...ja vielä koettaa se päivä, että ne on etiketin mukaisia
wink.gif

Back