Onko kukaan ajatellut jättää harrastuksen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Waltsu407
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pistää todellakin miettimään... Tällä Alastaron kaverilla ollut sekunnin murto-osaakaan tehdä päätöksiä vaan periaattessa hänen yli ajettiin suoralla tiellä...
ehkä tämä on vain osoitus inhimillisyydestä. pysähtyy hetkeksi jotain nähtyään miettien, huonolla tuurilla tuossa voisin olla minäkin...

silloin miettii kaikenlaista...mutta ajanmyötä useinmiten tilanne nollautuu.hyväksyy harrastuksen riskit ja jatkaa silti..
ehkä tälläinen kaveri on kuiteskin turvallisimmilla vesillä kuin kolleeka, joka ajattelee, että minulle ei koskaan tapahdu mitään, osaan kaiken...

onnettomuuteen ei joskus tarvitse muuta kuin olla väärään aikaan, väärässä paikaasa.

kuis monelle tyttökaveri/vaimo sanoo enneku lähet ajelee et ajaha sit varovasti? Ja kuinka moni sitä noudattaa
biggrin.gif

Aina ku mie ton kuulen ni tuleevaa huuto "joojoo" ja kun pyörä käynnistyy tollaset unohtuu
Just tuli puheeksi ja tyttöni kysymys: "Lupaathan sitten et ajat rauhallisesti etkä ylinopeutta?", ei tainnut saada ikinä vastausta...

Näinhän se vaan on et elämästä katoaa se itse eläminen jos ottaa liikaa varman päälle! En sano että olisin mikään hurjapää mutta elämisen tunne kasvaa suhteettoman suuriin mittasuhteisiin silloin kun antaa välillä sen olkapäällä istuvan pienen pirun päättää tekemisistään...
wink.gif

Naapuri kuoli kawan selässä viime kesänä, se vei sillon fiilikset ja syksy menikin ihan nollakilometreillä. Ei tehnyt omaa pyörää edes mieli tielle viedä. Nyt kuitenkin kun toinen kaveri omaa ikäluokkaa eli alle 30 tuokin.. tekee kuolemaa sairaalassa syöpään/sen hoitoihin (maksa meni lääkkeiden vuoksi), niin nyt sitten taas on sellainen olo että tielle ja äkkiä. Suurin osa ihmisistä kuitenkin kuolee sairauksiin ja se on paljon ikävämpi tapa lähteä se.

Silloin tällöin jutut ja uutiset pahoista kolareista pistävät kyllä asioita ja siis lähinnä mopoilun lopettamista miettimään. Mutta kun maantielle taas lähtee, en mieti moisia enää. Melko useasti kolarit johtuvat kuitenkin omista kämmeistä(ylinopeus, känni, keuliminen, jne) eli omilla ajotottumuksilla pystyy paljon omaan turvallisuuteen vaikuttamaan. En millään lailla moralisoi. Kukin tyylillään.

Joskus oon ihan muuten vaan miettinyt HD:n vaihtamista esim. Corvetteen tai johkin muuhun amerikanautoon, mutta sitten oikeestaan järki on puuttunut peliin(esim. mihinkäs sitä jonkin ison lotjan piilottais talveksi ja onhan pyörä helpompi pitää priimakunnossa ja käyttökustannuksetkin taitavat nykyisin olla pyörillä pienemmät...).

No kyllähän se aina joskus mielessä käy. Varsinkin kun itse tai omat pojat ovat teloneet itseään pyörien kanssa. Ammatin puolesta tulee nähtyä kaikenlaista kamalaa, mutta jos kaikki "vaaralliset vekottimet" poistettaisiin maapallolta, eipä paljon jäisi.

Tietysti on näin että jos näkee oman kaverinsa henkitoreissan mopottimen kanssa, kyllähän se pistää miettimään. Maailma on täynnä arvovalintoja, joku niistä aina pitää valita. Maailma on paha.

Hyvä on muistaa että yrittää itse olla aiheuttamasta harmeja. Moottoripyörästä tekee vaarallisen yleensä se käyttäjä, niinkuin aseissakin.....No meni vähän ohi topikin.

Ymmärrän kyllä aloittajaa - jos koko ajan pyörii mielessä kaikki mahdolliset ja mahdottomat tavat liiskautua mössöksi sitä kysyy väkistenkin itseltä homman pointtia.

Itsellä usein ennen isompaa reissua pakkaa mielikuvitus lentämään, onneksi kun saa alle muutaman ensimmäisen kilometrin turhat (ja typerät) liiskautumisteoriat häipyy mielestä. Ajaminen on "omissa" käsissä, kuitenkin.
Täytyy vaimolle nostaa hattua kun pystyy siellä takana myös reissua tekemään.
Autocomin hommaaminen on ollut ihan ykkösjuttu matkaviihtymisen ja turvallisuuden tunteenkin vuoksi.

Ei kai siinä muuta kun yrittää pitää riskit minimissä ja ANTAA SOITTAA S"TNA ! ei tänne hiiviskelemään ole tultu
idea3.gif

Vähän sama juttu kuin näkisin, että joku liukastuu ja heittää veivinsä, joku ui ja hukkuu tai joku tukehtuu ja kuolee..

En silti lopeta kävelemistä, uimista tai syömistä. Miksi siis lopettaisin moottoripyöräilyn?

Kaikessa on riskinsä, ihan kaikessa. Huonolla tsäkällä kuolee tapaturmassa vaikka ei koko elämänsä aikana tekisi mitään "uhkarohkeaa"..

Vähän sama juttu kuin näkisin, että joku liukastuu ja heittää veivinsä, joku ui ja hukkuu tai joku tukehtuu ja kuolee..

En silti lopeta kävelemistä, uimista tai syömistä. Miksi siis lopettaisin moottoripyöräilyn?

Kaikessa on riskinsä, ihan kaikessa. Huonolla tsäkällä kuolee tapaturmassa vaikka ei koko elämänsä aikana tekisi mitään "uhkarohkeaa"..
näinhän se on.

Mä olen lakannut kuolaamasta uusien mallien perään. Kaikki 2008 mallit näyttää rumemmilta tai yhtä rumilta (busa) kuin entiset. Tällä menolla varmaan lopetan muutaman vuoden päästä, onneksi vielä oma K7 miellyttää silmää.

Muuten komppaan noita edellisiä, onnettomuuksia sattuu kaiken aikaa, ei voi mitään, joten ei kannata murehtia. Bussiturmia, lento-onnettomuuksia, terroristeja, eihän sitä vois mitään tehdä, jos koko ajan pelkäisi.

Kevarilla tuli kohellettua luvattoman paljon liikenteessä ja useamman kerran oli hengenlähtökin todella lähellä.
withstupid.gif
Selvisin kuitenkin vain muutamalla kunnon kaatumisella ja naarmuilla. Pyöräilyn lopettamista en kuitenkaan ajatellut sekuntiakaan.
Nyttemmin kun alla on "oikea" prätkä" tulee oltua huomattavasti varovaisempi liikentessä ja läheltä piti tilanteet säikäyttävät huomattavasti enemmän. Jos jotain todella järkyttävää näkisi/kokisi nyt, voisi se vaikutttaa pyöräilyyn huomattavasti enemmän kuin yli kymmenen vuotta sitten.
En tiedä kumpi on vaikuttanut enemmän muutokseen, lisääntyneet tehot pyörässä vai vuodet kuskissa. Mopoilun täydellistä lopettamista en kuitenkaan usko omalla kohdallani tapahtuvan
sport05.gif

Harrastuksista luovutaan, elämästä ei.

Mulle prätkä on niin suuri osa omaa olemista, että on ihan sama, mitä muille tapahtuu. Läheltäni on lähtenyt paljon väkeä kummallisilla tavoilla ennen viimeistä käyttöpäivää. Ei tulisi mieleenkään lopettaa ajamista sen vuoksi, että elämä on lyhyt! Ride on!

Muuten komppaan noita edellisiä, onnettomuuksia sattuu kaiken aikaa, ei voi mitään, joten ei kannata murehtia. Bussiturmia, lento-onnettomuuksia, terroristeja, eihän sitä vois mitään tehdä, jos koko ajan pelkäisi.
ihan samoilla linjoilla...se on vähän niinku rupee selailee kotilääkärikirjaa niin on jo varma asia että itellä löytyy samat sairaudet kuin kirjassa...vastaus kysymykseen en ole lopettamassa moottoripyöräilyä...ainakaan vielä,(onhan se h****tin KALLIS harrastus, kaikki rahat siihen menee, off topic)
confused_orig.gif

Jaa-a.

Itse lueskelin sattumalta ihan pari päivää sitten tätä:

http://www.elisanet.fi/hannu.hietalahti/kolaritaulukko.htm

Kannattaa lukea myös selitys täältä:

http://www.elisanet.fi/hannu.hietalahti/MP-turvallisuus.htm

Itselleni jäi päällimmäisenä mieleen, että kun sinänsä murheellisesta listasta
jätti pois jo valmiiksi "kohellus"-merkinnän ansaitsevat ja muutaman
muun lisäksi, jotka itse lasken samaan kategoriaan,
ja ehkä vielä ne tapaukset joissa kommentin mukaan olisi pitänyt
ehtiä jarruttaa paremmin, jäljelle jäi melko vähän enää muunlaisia
tapauksia kuin "tappaja-auto" ja "hirvi".
Niitä puolestaan oli useamman vuoden ajalta vain kourallinen.

Suomessa HUKKUU useita satoja ihmisiä vuodessa...

Ajetaan järkevästi, yritetään varoa turhaa riskinottamista,
muistetaan ajovalot elleivät itsestään mene päälle,
ja opetellaan jarruttamista ja väistämistä.
Ja jatketaan mukavaa harrastusta, kun kelit taas sallivat!

Onnettomuudet pistää miettimään, se on selvä. Ja hyvä niin, toivottavasti osaamme minimoida riskit sitäkin kautta. Asiaa ei saa jäädä kuitenkaan hautomaan. Muuten kuolee pystyyn!
Eikä elämästä selviä hengissä kuitenkaan...joten nauttikaamme siitä kun vielä voimme!! Kukin mahdollisuuksiemme mukaan, ketään loukkaamatta!
062802moto_prv.gif

Tuleehan sitä aina välillä pohdittua, mutta aika harvoin turvallisuussyistä. Nytkin on mielessä pyörinyt puolivakavasti pyörän myyminen kun ei meinaa aika riittää enää mihinkään ja tekisi mieli käyttää välillä se vähä vapaa-aika johonkin muuhun kuin mopolla pörräämiseen.

Mutta sen nyt taas tietää, että kun pääsee tässä joku viikonloppu taas ulkoiluttamaan mopoa niin satulassa istuessa mietin, että kuka v*tun sekopää voi edes leikillään pohtia jotakin ym. kaltaista ja se siitä pyörän myymisestä.
tounge.gif

Mä olen miettinyt harrastuksen lopettamista lähinnä perheen edun vuoksi: aika, raha, jne...
Ei sen turvallisuuden vuoksi, henkensä voi menettää muutenkin...

Edit: Vielä olen päättänyt jatkaa toistaiseksi....
wink.gif

Henki lähtee 100% varmuudella, joskus, ja jollain tavalla.
Enemmän pelottaisi (pelon vuoksi) elämättä jäänyt elämä.

Kavereita on mennyt onnettomuuksissa; joita onneksi en ole ollut näkemässä, on pistänyt miettimään kyllä. Mutta seurauksena on ollut jonkinlainen kukkahattu-ideologia, ei moottoripyöräilystä luopuminen.
Raha- ja mukavuussyyt ovat joskus nanosekunnin verran saaneet harkitsemaan mp-harrastuksesta luopumista.

Back