• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Onko italiaano viluinen kylmässä pohjolassa ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jomi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
No, nyt onnistuin tänäaamuna toisen kerran kastelemaan tulpat.
Pyörä oli seissyt muutaman päivän ja piti lähteä. Pyöritti kyllä mielestäni ihan riittävästi mutta ei edes luvannut. Kun bensa alkoi haista panin rikastimen pois ja starttasin ilman sitä tuppi nurin, että kuivuisi, sitten vähän vähemmällä ja lupasi mutta ei lähtenyt.
Akku alkoi hyytymään, enkä viitsinyt startata sitä tyhjäksi vaan annoin autosta vähän lisää virtaa ja läks ihan vain pikkusen kaasua päällä.

Kysymys onko tuo akku kypsä, siten että se ei jaksa antaa tulpille tarpeeksi käynnistettäessä ? Purkaisiko häly ja kello sitä niin paljon n. 5 pv:n aikana ? Latausta kuitenkin tunkee akun navoille jotain 14.4 paikkeilla. Akun iästä ei ole ihan varmuutta, joten ilmeisesti akkukauppaan mars.

Akku pitää olla Apriliassa tikissä.
viimekeväänä Bilteman akku oli yhdenyön parin asteen pakkasessa ja lopputulos oli sama.

Uus akku ja jo rupes pelittään, myöhemmin vaihdoin myös solenoidin uudempaan malliin 150A ja sekin piristi käynnistystä.

Kokeiles Jomi laittaa se akku ctekin perään. Laturi löytyy siitä mun ruohonleikkurin penkiltä. Tiedä vaikka se hoitais kuntoon sun tulisen italiattaren sydämmen
tounge.gif

Kyllä tuollaisen akun pitäisi vielä mennä, omakohtaisella kokemuksella, tosin en viitsi ottaa kantaa siihen voiko normaalit paikat (startin vapaakytkin) mennä Apessa rikki tuosta.

Kastelin itse ensimmäisenä kesänä tulpat pariin kertaan. Varsin nopeasti oppi löytämään "sweet spotin" nopennetun tyhjäkäynnin vivusta (2-3k rpm kylmänä kierrokset) jolla lähtee aina. Voi olla että iridiumtulpat auttoivat myös viime kesänä, efekti saattaa olla myös psykologinen. Veikkaan että lastutus saattaa herkistää myös tuolle tulppien kastelulle.

Ihan uuden uutukaisetkin akut joskus väläyttävät "EFI"-tekstiä välittömästi startin jälkeen. Ehkä superlaadukkaat akut eivät niin tekisi.

Kyllä tuollaisen akun pitäisi vielä mennä, omakohtaisella kokemuksella, tosin en viitsi ottaa kantaa siihen voiko normaalit paikat (startin vapaakytkin) mennä Apessa rikki tuosta.

Kastelin itse ensimmäisenä kesänä tulpat pariin kertaan. Varsin nopeasti oppi löytämään "sweet spotin" nopennetun tyhjäkäynnin vivusta (2-3k rpm kylmänä kierrokset) jolla lähtee aina. Voi olla että iridiumtulpat auttoivat myös viime kesänä, efekti saattaa olla myös psykologinen. Veikkaan että lastutus saattaa herkistää myös tuolle tulppien kastelulle.

Ihan uuden uutukaisetkin akut joskus väläyttävät "EFI"-tekstiä välittömästi startin jälkeen. Ehkä superlaadukkaat akut eivät niin tekisi.
Saman tehtaan tuotokselle vaikuttaa oma peli. Sweet spotilla lähtee ja EFIt saattaa joskus vilkuttaa. Alkuun mietitytti, että miksi - mutta nyt näihin Aprillin ominaisuuksiin osaa suhtautua jo asian vaatimalla italialaiselle letkeydellä. Yhdellä solenoidin/releen ja akun vaihdolla ollaan tähän mennessä päästy sähköpuolella. Vielä kun bensamittari löytäisi italialaisen sielunsa ja rupeaisi toimimaan. Se kun nimittäin paloi tlavisäilytyksen jälkeen hetkellisesti mutta katosi taas yhtä mystisesti kuin oli tullutkin. Niin italialaista niin italialaista...
tounge.gif

Olen tullut siihen tulokseen, että näillä V2silla olennaista on se akun hetkellinen purkausvirta eli paljonko sen antaa virtaa ulos juuri silloin kun painaa nappia...

Kyllä se on juuri näin.Amp.tuntimäärä ei ole niin tärkeä kuin purkausvirran määrä.Eikös tuolla Johtajan kisavehkeessä ole vain 9 ah:n akku mutta max purkausvirta oli kai jotain yli 400.Kun kone kyselee samaan aikaan virtaa starttiin,kipinään ja ruiskuun ei kylmä huono akku oikein pelitä.Nuo kisa-akut vaan taitaa olla hinnaltaan vähän kalliita.

Yön yli latasin ja tänään lähti kuin telkkä pöntöstä. Tosin häly ei ollut nyt ollenkaan päällä, voiskohan se purkaa useamman päivän seisotuksessa akkua
nixweiss.gif

Yön yli latasin ja tänään lähti kuin telkkä pöntöstä. Tosin häly ei ollut nyt ollenkaan päällä, voiskohan se purkaa useamman päivän seisotuksessa akkua  
nixweiss.gif
Ameriikan pojat ovat nähtävästi sitä mieltä että ilman mitään ylimääräisiä kilkkeitäkin battery tenderin pitäisi olla aina päällä.

Ei kai se häly voi ihmeitä viedä. Reilun viikon olen parhaimmillani pihalla seisottanut ja lähti kuin palmun alta - mulla ei tosin mitään sisäänrakennettuja hälyjä ole. Jos ei seuraavana päivänä käynnisty, niin akku on vissiin sökönä.

Tulppien kasteluun sitä (vaikka taitaa olla väärä threadi mutta so not) että jotkut ekspertit mulle väittivät jotta kerran kastellut (normaali)tulpat olisivat heti alttiimpia kastumaan toistekin. Tiedä sitten siitä, mutta en itse ole kertaakan onnistunut tulppia kastelemaan iridiumit vaihdettuani (voipi olla kokemuksestakin kiinni tosin). 4 kappaletta ei ole kauhean suolaista kun Englannista tilaa.

Mitä, mulla on kakstahtikisapelien osalta kokemusta n. 30-vuoden verran niin noista iridiumeista nyt ei kauheaa laulua voi rakentaa. Mieluummin sitten jo platinatulpat, jos haluaa pelata varman päälle.
Se taas, että tulppa kastuisi alttiimmin riippuu paljon siitä kastuuko se kylmää vai lämmintä konetta startatessa. Jos kone on lämmin/kuuma niin varmasti tulppa saa siipeensä, se posliinieriste halkeaa ollessaan kuuma ja saadessaan tujauksen kylmää bensaa.

Kyllä se Mille vaan näillä keleillä on erittäin nihkeä lähtemään jos kiinni ei ole kunnolla purkausvirtaa antavaa akkua (Bilteman akuista ei sitä tarpeeksi irtoa). Yksi vaihtoehto on pitää pyörä yön yli laturissa. Vähän huonomalla akulla kun pari kertaa koittaa starttailla niin se on sit siinä eli ei muuta kuin akkua lataukseen.

Vertailun vuoksi nyt kun siirryin Hondan Afrikakkalaiseen Twiniin niin tänään pyörälle kävellessä vähän arvelin että mahtaakohan lähteä kun aika vilpoiselta tuntuu. Heti käynnistyi ja alkoi pöröttämään.

Millen kylmäkäynnistyksen ABC
- Kunnon akku
- Akkulaturissa kiinni yön yli
- Jos ei tunnu lähteävän muutaman yrityksen jälleen älä sahaa akkua tyhjäksi koska siinä puuhassa starttirele on kovilla/hajoaa.

Mitä, mulla on kakstahtikisapelien osalta kokemusta n. 30-vuoden verran niin noista iridiumeista nyt ei kauheaa laulua voi rakentaa. Mieluummin sitten jo platinatulpat, jos haluaa pelata varman päälle.
Se taas, että tulppa kastuisi alttiimmin riippuu paljon siitä kastuuko se kylmää vai lämmintä konetta startatessa. Jos kone on lämmin/kuuma niin varmasti tulppa saa siipeensä, se posliinieriste halkeaa ollessaan kuuma ja saadessaan tujauksen kylmää bensaa.
Voi olla. Olen sitten vissiin vaan oppinut starttaamaan oikein
smile_org.gif

Kyllä, se häly näköjään vie virtaa koska tänään lähti ihan jees
062802moto_prv.gif
. Pitänee rakentaa johdotus akkuun valmiiksi lataussysteemiä varten pikaliittimin
idea3.gif

Kyllä, se häly näköjään vie virtaa koska tänään lähti ihan jees  
062802moto_prv.gif
. Pitänee rakentaa johdotus akkuun valmiiksi lataussysteemiä varten pikaliittimin  
idea3.gif
Mitä noita kv sivustojakin lukenut niin hälyt ne tuntuu aiheuttavan harmaita hiuksia varsin usein näissä peleissä. Pitäisi vissiin omat akut olla hälyille tai jotain
smile_org.gif

Jatkuvaan lataukseen kannattaa sitten käyttää kunnollista siiihen tarkoitettua laturia (esim. CTEK XS 3600, siinä tulee sopivasti pyörään asennettavat johdot ja pikaliittimet mukana)

Toistaiseksi vielä lyhyt kokemus näistä Aprilioista, mutta sen mitä tietoa olen keräännyt näitä asioita siis kannataa harkita:
1. laadukas akku joka kykenee antamaan tarpeeksi virtaa startissa
2. Ylläpitolaturin asennus, kannattaa ainakin jos pyörä seisoo kylmässä, tai seisoo välillä pidempään (viikko).
3. starttisolenoidin vaihto (150A malliin)
4. Isompi akku (en nyt muista mallia ulkoa, mutta löytyy myös isomman kapasiteetin akkua joka on vain vähän korkeampi, helposti sovitettavissa ainakin Tuonon penkin alle)

Edit: Ja se isomman akun malli on YTX14-BS (käy YTX12-BS tilalle). Kannattaa myös tarkistaa, että navat on oikein päin...

Back