Kaimaani
MotOrg ry jäsen
Minullehan kyseinen homma sattui. Ei siihen tarvita kuin nopea heikennys tienpinnan kitkakertoimessa. Eli hiekkaa vaan ja jarru on lukossa vaikkei sitä kovaa jarrutakaan.Wilhelm sanoi:Ensinnäkin mielenkiintoinen keskustelunavaus. Olen itse pohtinut juurikin tätä samaa asiaa. Ajokokemusta toistaiseksi ainostaan pyörällä, josta löytyy ABS. Nyt kuitenkin tarjoitus olisi päivittää pyörä ja mietin tässä, että uskaltaako ostaa pyörää, jossa ei ole kyseistä varustetta. Tarjonta olisi todella paljon parempi ja mielenkiintoisempi jos voisi ohittää nämä tylsät turvallisuusasiat.
Omasta kokemuksestani voin sanoa, että kun mennään suoraan ja pitää tehdä tehokas jarrutus niin ABS toimii hienosti ja voi vetää kaikki peliin kerralla. Olen kuitenkin hieman eri mieltä tuosta kaarteessa jarruttamisesta ja ABS:n hyödyllisyyydestä. En ole kokeillut mutta väittäisin, että jos kaarteessa jarruttaa niin kovaa, että ABS aktivoituu, niin pyörä on nurin joka tapauksessa. Tästä myös muistaakseni varoitetaan Hondan manuaalissa.
Onko joku kokeillut tätä?
En siis väitä, että ABS olisi jotenkin haitaksi, mutta en lähtisi silti tekemään lukkojarrutuksia kurveissa. Lukkojarrutuksistahan ja niiden estämisestä abssä on kyse.
Ihmettelen vallan näitä osaajia, jotka pitää pyörän pystyssä etujarru lukossa. Siihen tarvitaan kyllä ainakin keskivertoa parempi kuski ja aika moni vaikuttaa olevan.