...jonka mopo nostettiin hinausauton kyytiin tänään ennen puoltapäivää Loimaan ja Ypäjän rajalla...?
Toivottavasti olit itse siellä lavalla hinurikuskin kanssa, ja kunnossa.
Mitä lie oli käynyt?
Osu ja upposi. Minähän se siellä lavalla olin. Kova hinku oli Alastarolle katsomaan showta, mutta yksi puusilmä hirvi puskee oikeelta pusikon suojista tielle päin. Ei siinä paljoa ehtinyt ajatella, kun sellainen miehen korkuinen hirvi tulee näkökenttään enää noin 5m ajoradan reunasta ja itsellä vauhtia maantienopeus (80km/h rajoitus). Etujarrulla jarrutus ja pyörä nurin (10m jarrutus jälki). En osaa sanoa jarrutinko pelkästään pyörän nurin vai olinko yrittänyt myös väistää samalla, kun jarrutin (hmmm... onkohan seuraavassa pyörässä abs:t). Hirvi päätti kääntyä siinä vaiheessa pientareen reunalta takas metsään. Pyörä liukui 100m asfvaltilla kunnes päätyi ojaan. Itse liuin asfvaltilla jonkin verran lyhemmän matkaa. Onneksi en ottanut osumaa mihinkään ja täysi nahkavarustus päällä. Vain yksi pieni nirhauma kädessä ja vähän niskat hellänä.
Pyörästä tietty katteet, jäähdytysnesteet, öljyt ym. pihalle. Ehkä lunastukseen. Nahkapuku ja haskat vähintään uusiksi. Kypärässä ei naarmuakaan. Muistan vielä siinä liukuessani vetäneeni leukaa rintaan ja suojanneeni päätä käsillä.
Sinäänsä hassua ettei edes kauheesti ketuta. Ehkä sitä vaan aattelee mitä olisi voinut käydä, jos oltaisiin hirven kanssa osuttu yhteen. Siihen, kun vertaa mitä kävi, niin saa olla vain tyytyväinen.
Kiitokset niille motoristeille jotka tulivat auttamaan ja revittiin pyörä pois ojasta
Harmi vaan, että pyörä ei ollut ajokuntoinen ja jäi reissu siihen.
Edit. Hinurikuski osasi kertoa, että siinä kohtaa on yleinen hirvien ylityspaikka. Eli ajelkaa erityisen varovasti siinä Loimaan ja Ypäjän rajan tuntumassa.