• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Oli ensimmäisrt turvat lähellä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mascaratti
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Takajarrun käyttö saa painopisteen.... joopa joo, survaiset täysiä niitä jarruja ja toivot ettei lukitu. siinä sulle painopisteen laskeutumiset.
tounge.gif

ei oikeesti oo aikaa aloitella millään takajarrulla.täysiä kaikilla ja heti.
Kyllä se painopiste siirtyy. Sen huomaa kun tehokkaan jarrutuksen jälkeen päästää ensin takajarrun vapaaksi -> pyörän perä nousee hivenen ylös. Matkaendurossa sen huomaa helposti kun liikevarat on suuret, kyykkykyykyissä voi geometria toimia vähän eri tavoin mutta kaksi pyörää niissäkin on
smile_org.gif

Edellytyksenä ym. jutun huomaamiseen on A) kummankin jarrun käyttö B) jarrutuksen tasapainoinen vienti pysähdykseen asti siten että pyörä pysähtyy sekunneiksi siihen paikkaan pystyyn ja ehdit rauhallisesti siirtämään vasemman jalan asfaltille jonka jälkeen oikea jalka vapauttaa takajarrun ennen etujarrua.... Ei ehkä onnistu joka kerta ja jäykkäalustaisella mopolla voi olla mahdotonta huomata.

...
Ja ei pidä väkisin mennä tunkemaan kaistalle, jos siellä ei tietä anneta.
Mulla on tosta ihan periaatekin: Ikina ei oo niin kiire, etta tarvitsisi riskeerata henkikultaa liittyman takia.

Jos vieras tie ja liittyma tulee liian nopeaa, niin ajan ohi, en lahde kikkailemaan. Jos eivat paasta liittymakaistalle tai ykkoskaistalle, niin ajan vasta seuraavasta liittymasta, vaikka kilsoja muutama lisaa kertyisikin. Yleensa vaihdan kaistaa liittymista varten jo niin hyvissa ajoin, etta ei tarvitse autoja pidentyneesta matkasta syyttaa. Toimii hyvin, eika tarvitse stressatakaan.

Onneksi sulle ei kaynyt mitaan ja selvisit saikahdyksella.  
smile_org.gif

Tuo takajarrun painaminen ennen etujarrua on todellakin kaksipiippuinen juttu. Jos sitä ei osaa kunnolla, jarrutusmatka hyvällä todennäköisyydellä venyy yli sen mitä kunnollinen etujarrun käyttö antaisi. Mutta kun homman osaa, saa jarrutusmatkaa kivasti lyhennettyä. Taka- ja etujarrua voi käyttää lähes yhtäaikaa, esim. 0,1 s ennen etujarrua riittää enemmän kuin hyvin, ja etupään sukeltaminen pysyy hyvin kurissa. Tätäkin demottiin viikko sitten EAK-jatkokurssilla, mutta ORGilaisista harva vaivautui paikalle, vaikka koko homma oli valmiiksi katettu. No, voihan ko. kurssin asioista väitellä tälläkin, kun asioita ei voi ihan niin helposti havainnollistaa. Jää enemmän tilaa mutulle.

Kannattaa näitä joka tapauksessa hiukka myös harjoitella etukäteen ettei siinä tosipaikassa mee koko käytettävissä oleva aika sen miettimiseen, milläs mä nyt tän pysäytän, etu- vai takajarrulla - se pitäs tulla selkäytimestä asti siinä tilanteessa. Noihin ajoharjoittelupäiviin kannattaa osallistua ja reenata näitä asioita omaan tahtiin tai kaverin kanssa, myös 2 päällä että myös kyytiläinen osaa toimia oikein tarvittaessa eikä ala hötkyilemään ja heiluttelemaan jalakojaan joka suuntaan paniikissa.

Reenaamisen voi aloittaa vaikka joku ilta jonkun kaupan parkkipaikalla ihan pienillä vauhdeilla, pääasia että saa mopon pysähtymään nopeasti ja hallitusti oli sitten kuiva asfaltti, hiekkaa mukana tai märkä asfaltti tai jopa kaikkien yhdistelmä. Jos mopon kaataa siinä on se pienempi vahinko kuin että kaataa sen sitten tuolla liikenteen seassa - parkkipaikan vahingosta selviää vielä rahalla.

Teoria on teoriaa mutta kantapään kautta oppii käytännön, raakaa reenaamista...molemmilla jarruilla hallitusti, takajarru tasapainottaa ja etujarru pysäyttää - molempia tarvitaan koko ajan.

Ps. sori, en saanut pidäteltyä, ei sitten millään
tounge.gif

Sen ainoan kerran, kun olen survassut kunnolla etujarrua, kun oikealta tullut Bemari ajoi eteen pihatieltä, olin sekunnin murto-osassa afaltilla ja silloinen pyöräni oli romuna. Jos saa etupyörän lukittua, niin voi käydä fysiikan lakien mukainen tapaus. Jarruttamista kannattaa mennä harjoittelemaan ja kuuntelemaan jarrutustekniikoita EAK:lle.

Tana! Olin itsekkin äsken pyörähtää kilon poliisiaseman lähellä! Oli vastamaalatut tieviivat maassa ja lähdin valoista oikealle ja viivan päältä. Perä heitti vasemmalle ja jalka maahan oikealle. Sydänkin taisi heittää kierroksen.
shaun.gif

Eilen tuli ajettua Kuopion läheltä tänne koti-Porvooseen. Liikenne oli paikoittain pahoin ruuhkautunut, varsinkin Mikkelin ja Heinolan välissä. Yllättävän hyvin autot kuitenkin teki tilaa huomattuaan moottoripyörän sivupeilistä, mutta vielä olisi parantamisen varaa
tounge.gif
Jotkut vaan jaksaa siirtyä lähemmäksi keskiviivaa huomattuaan moottoripyörän kyttäävän ohittamispaikkaa...
Tuli sitten lauantaina ja sunnuntaina ajettua semmoiset rapeat 1300 kilsaa, ja on hieman peba hellänä...
062802moto_prv.gif

Jaahas  
wink.gif
Onnea oli taas matkassa. Kyllä tosta jarrutamisesta voi olla montaa mieltä, mutta kuten hannula tossa jo aikaisemmin mainitsi niin jarrutus matkaan ei siitä ole kuin minimaalinen hyöty ``Mahdollisimman lyhyt jarrutusmatka edellyttää molempien jarrujen tehokasta käyttöä; etujarrun tasaista kiristämistä ja takajarrun voimakasta painamista. Pelkän takajarrun käyttäminen pidentää jarrutusmatkan 3-4 kertaiseski......Etujarru on moottoripyörän tehokkaampi jarru, koska paino siirtyy jarrutukesessa etupyörälle´´
baaa.gif

Kyllä pitää, koska siellä kaistallaolijoiden on annettava tilaa. Kun kiihdytyskaistaa kuuluu kiihdyttää sen liityttävän tien liikennevirran vauhtiin ja sitten joustavasti liittyä sopivaan väliin. Eli sitä tietä ajavien ON ANNETTAVA liittyville tilaa vetoketjuperiaatteella. Jos siellä on kusipäitä liikkeellä, niin ei muutaku oikeelta ohi, ja kansainväliset käsimerkit käyttöön!

Tätä ketjua lukiessa tulee suhteellisen tyytyväinen olo siitä, että tuli ostettua ABS-jarrullinen pyörä. Ei mee takapyörä lukkoon ainakaan tuollaisessa tilanteessa kuin alussa kuvailtiin.  
062802jumpie_prv.gif

Noviisina ei kuitenkaan osaisi tosipaikassa survaista jarruja juuri oikealla voimalla, varsinkaan esimerkiksi sateella. Ja kait sitä kokeneemmatkin tuossa epäonnistuvat...ABSeista huolimatta tarkoitus on kyllä opetella käyttämään oikeata jarrutustekniikkaa, kyllä kai sitä joskus tulee ajeltua jollain muullakin pyörällä.  
sport05.gif

Kyllä pitää, koska siellä kaistallaolijoiden on annettava tilaa. Kun kiihdytyskaistaa kuuluu kiihdyttää sen liityttävän tien liikennevirran vauhtiin ja sitten joustavasti liittyä sopivaan väliin. Eli sitä tietä ajavien ON ANNETTAVA liittyville tilaa vetoketjuperiaatteella. Jos siellä on kusipäitä liikkeellä, niin ei muutaku oikeelta ohi, ja kansainväliset käsimerkit käyttöön!
No eipähän lain mukaan kyllä kuulu antaa, se on ihan yksilöstä kiinni, että päästääkö sieltä kiihdytyskaistalta tulemaan vai ei. Niillä kiihdytyskaistalta tulevilla se varokolmio on, ei niillä littyttävällä tiellä ajavilla.

Itse vedän lähes poikkeuksetta (motarilla) sinne ohituskaistalle, että saavat rauhassa liittyä liikennevirtaan.

Mutta kuten olen jo aiemmissa kirjoituksissani todennut, ainakin Lahden seudulla on niin mädät asenteet liikenteessä, että mä olen varmaan ainoa lajiani.
veryangry.gif

Siinä Liikenneturvan minäminäminä-mainoksessa on vinha perä, asenteet on nykyään menny entistä huonompaan suuntaan...
sad_orig.gif

Millään muulla, kun omalla
033102ass_1_prv.gif
ei oo mitään väliä.

Varsinkin meitä mopoilijoita ei oteta lainkaan huomioon ja ihan joka tilanteessa ei voi vedota siihenkään, ettei nähnyt tai huomannut!

Menee vähän ot, mutta menköön...
wink.gif

Taas menee perstuntumailuksi, mutta käsittääkseni tilan antaminen liikennevirtaan liittyvälle ei ole missään nimessä PAKOLLISTA. Itse asiassa jonkun pykälän mukaan voisi olla periaatteessa rangaistavaa (turha kaistanvaihto tjsp.) On tästä ollut joskus kädenvääntöä täälläkin, muistaakseni.

Tietysti järkevä motarilla liikkuja tajuaa antaa sitä tilaa vaihtamalla kaistaa tai jollain muulla parhaaksi näkemällään tavalla. Pyörällä liikkuessa en kyllä näe tässä mitään ongelmaa, kiihtyvyyden puolestahan sen tunkee suomen nopeuksissa vaikka mihin väliin.

Tossa ny varmaa haettiin sitä ettei ajettais ihan toisen perseessä kiinni, silloin on aika vaikeeta tulla liikenteen sekaan kiihdystyskaistalta. Liikenteessähän pitää olla pientä pelisilmää, yhteispelillähän hommat toimii paljon paremmin.

Ja sellanen perustelu että ei voi väliä pitää kun joku tulee siihen väliin kuiteski on mun mielestä aika huono. Sen turvavälin yks tarkotus on myös antaa muille mahdollisuus kaistavaihtoihin. Ei mulla ainakaan ole ollut mitään ongelmia väliä pitää vaikka kehällä ruuhkassa kaks kertaa päivässä ajelen.

Lueskelin tuota etu-ja takaperin ja ymmärsin, että kaveri oli pyrkimässä vasemmalta kaistalta oikealle päästäkseen nousemaan rampista kehätielle? Ei siis kiihdytyskaistalta motarille... Ei siinä oikein pääse vetämään tien sivuun oottelemaan eikä oikealta ohi näyttelemään käsimerkkejä...
sad_orig.gif

Taas menee perstuntumailuksi, mutta käsittääkseni tilan antaminen liikennevirtaan liittyvälle ei ole missään nimessä PAKOLLISTA. Itse asiassa jonkun pykälän mukaan voisi olla periaatteessa rangaistavaa (turha kaistanvaihto tjsp.) On tästä ollut joskus kädenvääntöä täälläkin, muistaakseni.

Tietysti järkevä motarilla liikkuja tajuaa antaa sitä tilaa vaihtamalla kaistaa tai jollain muulla parhaaksi näkemällään tavalla. Pyörällä liikkuessa en kyllä näe tässä mitään ongelmaa, kiihtyvyyden puolestahan sen tunkee suomen nopeuksissa vaikka mihin väliin.
Jos ihmiset osaisivat käyttää turvaväliä niin tätäkään ongelmaa ei olisi. Mutta kun on niin kivaa nuuskia toisen persettä...

Oikealle siis olin aikeissa vaihtaa. Juu.
Mielenkiintoinen on tosiaan joidenkin tienkäyttäjien asenne omista oikeuksistaan;
"Mä olisin tietysti voinu väistää, mutta ei mun tarttee kun laki sanoo niin. Tosin jos olisin väistäny, ni se vois olla vielä hengissa, mutta enpä mä rikkonu tossa tilanteessa lakia, niin voi voi".
Taitaa siellä pykälissä olla jokin viittaus kuitenkin liikenteen vaarantamiseen.

Sanotaanhan sitä, että on se mukavaa, kun liikenne onnettomuudessa menehtyneen kevyenliikenteen käyttäjän hautakiveen voi raapustaa "olin oikessa". Ei varmaan lämmitä mieltä siinä tilanteessa kun on mullissa. Mutta eipä se varmaan lämpöisiä ajatuksiakaan suo, jos olemalla oikeassa myös aiheuttaa onnettomuuden, pelkästään vetoamalla omiin oikeuksiinsa. Alkaa mennä sekavaksi. Hauskaa vappua!

Kuten yksi ammattikuljettaja sanoi Tuulilasilehdessä: " Turhaa se on sieltä pohjapanssarin alta oikeuksistasi huudella"...

Back