• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Oletko ajanut ajo-oikeudetta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Korppi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Oletko ajanut ajo-oikeudetta? - Kolkuttaako omatunto

• EN - olen lainkuuliainen kansalainen

Ääniä: 0 0,0%
  • KYLLÄ, SULJETULLA PAIKALLA - puhdasta harjoittelua

Ääniä: 0 0,0%
  • KYLLÄ, YLEISELLÄ TIELLÄ - ...öhöm.

Ääniä: 1 100,0%

• Ääniä yhteensä
    1
Noh... On tuota vähän tullut harrastettua...
crazy.gif

Tuota...joo. Millon milläkin nuorempana, mopolla, moottoripyörällä ja autolla. Sen verran syrjässä asuttiin, että ei juuri poliiseja ollut kohdalla. Paitsi kerran.
biggrin.gif
Sillon loppu pyörästä bensa juuri sopivasti pihatien päähän, kun itte moottoripyöräpoliisi sattu paikalle ja huomautti, että 'ethän ole tielle menossa ajamaan'.
wink.gif
No enhän minä...
tounge.gif

....onhan sitä ajeltu, mopolla, moottoripyörällä, traktorilla ja autolla....puuttukohan jotain? (ajo-oikeus)
withstupid.gif

Jos ei lasketa nöösinä "omilla mailla" Auton, traktorin ja mopon ohjastamamista niin EN
Ja juu tästähän on yli 20v...

Sittemmin ei ole ollut tarvetta.

Jep. Mökkiautolla mökkitiellä ja kelkalla järven jäällä. Jälkimmäisestä jäin muuten kiinni kun sattui kaksi kelkkapoliisia ylittämään juuri järveä. Ja oli muuten 5 kerta kun harrasti kyseistä toimitaa. Siihen se sai sit saatana jäädäkkin, mä ajan vaan mopoja.
tounge.gif
No joo nyt ois kelkkaa kuljettamiseen vaadittava kortti mutta kelkkaa ei ole.
Omilla mailla saa mun mielestä mellastaa miten haluaa.

kyllähän tota silloin aikoinaan pitikäydä kokeileen kun mopon hankin etuajassa
lookaround_orig.gif
, noh sitten sitä on tullut kokeiltua harvempaan asutulla alueilla autoa.

Onhan sitä tullut lupia rikottua aikajärjestyksessä: mopolla, traktorilla, autolla, 125:lla, isommalla prätkällä ja Cesnalla. Tai tuo viimeinen on varmaan siinä rajoilla, jos kaveri antaa lentää pari minuuttia valvotusti (istuu vieressä) harjoittelualueella? Kaikilla pyörävehkeillä on tullut ajeltua julkisilla teillä ja/tai kaupungissa. Ja mistään en ole jäänyt kiinni!

Jotain kuusta päin on tainnut joskus kesämökillä rämähtää.. ihan harjoitellessa ja täysin eristetyllä alueella.

Mopolla on tullut ajettua ilman lailista lupaa yleisillä teillä... Mut ei kait se nyt niin haittaa täällä maaseudulla...
tounge.gif
Autoakin on tullut joskus nuorempana (siis alle 18v) "siirrettyä" hiukan matkaa kunnon tiellä. Ei siis millään maantiellä ole tullut ajettua eikä kaupungissa, mutta pienellä soratiellä joskus. Mutta muuten ei ole kyllä tullut ajettua ilman "oikeuksia".
smile_org.gif

biggrin.gif
Kortitta ajaminen tulee varmasti yleistymään,kun kortin hintaa nostetaan jatkuvasti.
Nytkin on suunnitteilla +300-500€ hinnan nosto ministeriössä,vaikka autoliitolla olisi paljon parempi suunnitelma ajotaidon parantamiseen. Mutta rahastus on aina ollut ihmishenkiä tärkeämpää.
veryangry.gif

-Haaveissa olisi päästä jotain pienkonetta lentelemään kortitta. Siis myös nousuja ja laskuja. Ilmassa olenkin jo kokeillut. Nuorempana kävin kesätöissä kevarilla kortitta ja 1,5kk ajelin tpy:n kuormuria tampereella ennen kun työnantaja sai selville etten omistanut korttia.
nixweiss.gif
-Vanha sanonta kertookin ettei kortilla ajella eikä vilkulla käännytä.

Tunnustan
033102bebe_1_prv.gif
Autoilla sun muilla mopedeilla ja crossipyörillä tullu/tulee
omg.gif
päristeltyä, MUTTA mökillä about keskellä korpee jossa vaaraa korkeintaan juuri tietä ylittävälle huono-onniselle kurrelle
wink.gif

Iskä opetti ajamaan "autolla" (oisko ollut vm. -81 saab 900) Yyterin p-paikalla. Olin silloin 16 vee ja se oli h-i-e-n-o-a. Sen jälkeen ajeltiin sitten vähän muillakin, mutta varsinaisesti liikenteen seassa vasta kun kortti oli taskussa.

Iskä opetti ajamaan "autolla" (oisko ollut vm. -81 saab 900) Yyterin p-paikalla. Olin silloin 16 vee ja se oli h-i-e-n-o-a. Sen jälkeen ajeltiin sitten vähän muillakin, mutta varsinaisesti liikenteen seassa vasta kun kortti oli taskussa.
Hah, olisinkohan ollut 8-9 v, kun pari vuotta vanhempi veli opetti ajamaan Ford Taunuksella vm. 61 (paku). Paino ei riittänyt painamaan kytkintä pohjaan, joten piti vetää ratista kaksin käsin lisäksi. Kun siinä oli rattivaihde ja pakille olisi vaihdevipua pitänyt vetää ylös- ja taaksepäin niin ei onnistunut peruuttelu ensivaiheessa. Siinä oli osaamisen huumaa, kun ajeli mummulan pihalla ihan yksinään autolla.

Jep, mutsin ja faijan autoilla tuli kurvailtua ympäri pitäjää... Ai nii, ajoinhan mä yhden tutun CBR1000:n huoltoon, vaikka ei ollut sitä A kirjainta kortissa...onhan noita...
crazy.gif

Juuh.
blush.gif
Hirmutykki Honda CB100 tuli kokeiltua 12-vuotiaana. Siihen asti meni hyvin kun osuin paikalliseen mc-putiikkiin ostamaan ketjuja isäukon kans samaan aikaan. Hups. Sitten purettiin Hondan kone vähäksi aikaa, että mutsi rauhoittuu
biggrin.gif

Back